Side 6 af 172 FørsteFørste ... 34567891656106 ... SidsteSidste
Viser resultater 76 til 90 af 2570

Emner: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

  1. #76
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det er en debat der allerede har raset - sommetider bogstaveligt :-)

    mvh,
    -smølle

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #77
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,535

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Når batterierne i ens fjernbetjening er ved at gå kolde og fjernbetjeningen kun reagerer på hvert andet tryk, så kan dette klares med et ordentlig dask på fjernbetjeningen. Så får batterierne lige en dags mere levetid, og det samme kan så gentages dagen efter....

    DET undrer mig...


  4. #78
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    296

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    ›Når batterierne i ens fjernbetjening er ved at gå kolde og
    ›fjernbetjeningen kun reagerer på hvert andet tryk, så kan dette
    ›klares med et ordentlig dask på fjernbetjeningen. Så får
    ›batterierne lige en dags mere levetid, og det samme kan så
    ›gentages dagen efter....

    ›DET undrer mig...

    Og i forlængelse heraf, at man kan "rulle" eller bytte om på batterierne, og man opnår samme effekt.

    Pede

  5. De følgende 8 brugere er enige:

  6. #79
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det der foregår i et batteri er jo en kemisk proces, og sådan en kan man jo forstærke gennem varme eller arbejde. Når du kan hive flere volt ud af et batteri fordi du giver det et dask, kan det sammenlignes med at du kan hive mere brus ud af en sodavand på samme måde.

    Af samme grund er det en god idé at opbevare ubrugte batterier koldt, men at sørge for at de er ved stuetemperatur når de skal bruges.

    mvh
    Martin CX

  7. De følgende 3 brugere er enige:

  8. #80
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    394

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig, hvad en 13-årig dreng laver på en legeplads kl. 01:05 søndag nat: http://ekstrabladet.dk/112/article1429226.ece


  9. #81
    Caligula76 er offline 279km NØ for Dutch Harbor
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    2,224

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig såre at det åbenbart skal være så dyrt, svært og så uforudsigeligt med diverse it-projekter. Jeg nævner i flæng: Elektronisk Patient Journal, NemID (der endnu ikke kan bruges på smartphones og hvortil man skal have de der nøglekort for at det virker. Nemt? -Det kan vist diskuteres.), Rejsekortet og selv 'mindre' projekter som Byggebranchens digitale platform. Og der skal da nok være et projekt eller to jeg har glemt. :o)

    Et bud kunne være at man bevidst byder ind på opgaven (såfremt det er fremgangsmåden) med det laveste bud, med bagtanken om at man senere, når projektet er påbegyndt/'i gear', så blot meddeler "armen det er meget dyrere end beregnet da vi har uforudsete faktorer der gør at yada-yada" og fluks får en længere snor og større budgetter at benytte sig af.

    Jeg er klar over at man skal levere sikre løsninger, så man minimerer pirateri, phising, hacking og alverdens forbrydelser og forsøg herpå og at systemet skal kunne kommunikere med flere platforme og whatnot. Men de må sguda forventeligt være basale krav, når men efterspørger et givent system?

    Eller er det pga. manglende overskuelighed fra den efterspørgende instans om hvorvidt et firma/flere firmaer sammen nu også kan løfte opgaven?
    Måske er det en en kombo af ovenstående og de andre scenarier, jeg ved det ikke. Men jeg undres voldsomt.

    Og nå ja. Jeg undres skam osse over
    Citat:
    Tænk på, at NemID skal være vores alle sammens adgang til det offentlige på nettet og alle mulige andre services. Den er lige så vigtig som vand og kloakering, og så har man ingen strategi for, hvordan man vil bruge mobiler. Det er lige til at tude over, siger ph.d. Martin Brynskov, der er adjunkt ved Institut for Informations- og Medievidenskab på Aarhus Universitet, til videnskab.dk.
    Center for Digital Signatur forsvarer dog NemID med argumentet: Verden så anderledes ud i 2007, hvor grundlaget til projektet blev lagt. Samme år som Apples iPhone lanceret:
    - På det tidspunkt fandtes stort set ikke smartphones, og der var ingen standarder for dem, og derfor indgik ingen krav om, at NemID skulle have mobiladgang, siger Palle H. Sørensen, der er Centerleder i Center for Digital Signatur under IT- og Telestyrelsen.
    Der er muligvis en 'nem' løsning klar til mobiltelefonerne i 2011.

    Nå ja bevares, Centerleder i Center for Digital Signatur, hvem kunne i de mellemliggende år have forudset at smartphones og diverse lignende elektroniske remedier ville blive en del af dagligdagen? Man kunne jo ikke i den spæde opstart eller efter et par år, have inkorporeret det så iOS, Android mv. senere kunne kommunikere med systemet eller?


    Mvh, en undrende
    Kasper

    [EDIT: ffs det blev langt. :o/]
    Sidst redigeret af Caligula76 : 12.10.10 kl. 21:11

  10. De følgende 2 brugere er enige:

  11. #82
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    836

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det kan for syv sytten også undre mig!

    I forlængelse heraf kan det fortsat undre mig, hvordan anlægsbyggerier altid kan overskride budgettet så meget. Jeg har netop været på en glo-tur rundt i Ørestad og kan til stadighed undres over DR-Byen og dens pris. Og er der ikke også noget med et par millioner og et sygehus i Jylland nu?

  12. #83
    Snavs Slettet

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig, at en domstol i Texas kan sætte en stopper for et salg af en engelsk fodboldklub. Nogen der kan forklare det? Igen medier jeg har set har berørt årsagen til, at de kan komme ind fra sidelinien og - om ikke overroule en engelsk højesteret - så overhovedet at have noget at skulle have sagt i den sag.

    http://politiken.dk/sport/fodbold/pr...l-hoejesteret/

  13. Den følgende bruger er enig i dette:

  14. #84
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    ›Det undrer mig, at en domstol i Texas kan sætte en stopper for et
    ›salg af en engelsk fodboldklub. Nogen der kan forklare det? Igen
    ›medier jeg har set har berørt årsagen til, at de kan komme ind
    ›fra sidelinien og - om ikke overroule en engelsk højesteret - så
    ›overhovedet at have noget at skulle have sagt i den sag.

    http://politiken.dk/sport/fodbold/premierleague/ECE1083168/
    ›salg-af-liverpool-fc-ryger-tilbage-til-hoejesteret/


    Læs The Guardian's live update: http://www.guardian.co.uk/football/b...-live-coverage

    Når du har forstået det, kan du forklare det for os andre. :)


    http://uk.youtube.com/v/ZsVZUJVVaIE
    Bow-wakka-wakka *trut-TRUT*

  15. #85
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    822

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig helt overdrevet meget, at en af de mest basale ting i samfundet skal have en pris som stort set ingen mennesker har råd til betale. Et sted at bo. Hvor mange mennesker i Danmark ville imorgen kunne gå ud og købe en 2-3 værelses i KBH? 5-10%? Mindre? Det undrer mig endnu mere herovre i England, hvor man også skal betale for sin uddannelse. 90% af mine medstuderende står i gæld til halsen, og har ikke råd til at betale for næste semester uden at låne flere penge.

    Godt jeg ikke studerer økonomi :o
    EC1V Finsbury

  16. De følgende 2 brugere er enige:

  17. #86
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Jeg under mig over hvorfor papirudgaven af Børsen partout skal være fesent laksefarvet. Er man SÅ høj i hatten af at læse Børsen at alle andre MÅ kunne se det 100m væk?
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  18. #87
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    295

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    ›Jeg under mig over hvorfor papirudgaven af Børsen partout skal
    ›være fesent laksefarvet. Er man SÅ høj i hatten af at læse Børsen
    ›at alle andre MÅ kunne se det 100m væk?
    Jeg tror at papiret ikke er bleget.

  19. #88
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    ›Jeg under mig over hvorfor papirudgaven af Børsen partout skal
    ›være fesent laksefarvet. Er man SÅ høj i hatten af at læse Børsen
    ›at alle andre MÅ kunne se det 100m væk?

    Ja, eller også har man så travlt fordi man er en vigtig finansmand, at man ikke har tid til at læse titlen på forsiden, men må gå efter farven...

    Men i alle fald er det et blatant forsøg på at efterligne Financial Times, der indførte den laksefarvede kulør så tidligt som 1893.



    mvh,
    -smølle

  20. De følgende 3 brugere er enige:

  21. #89
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig, at der skal 2 mellemrum mellem postnummer og by i en korrekt skrevet adresse. Jeg kan huske, at jeg fik det at vide af min far for mange år siden, og der undrede det mig også, og jeg var også i tvivl, om det nu også passede.

    I dag læste jeg så Wikipedias side om danske postnumre (don't ask why), og der kunne jeg så få bekræftet min børnelærdom. Mystisk regel.

    ougar
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  22. De følgende 2 brugere er enige:

  23. #90
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    ›I dag læste jeg så Wikipedias side om danske postnumre (don't ask
    ›why), og der kunne jeg så få bekræftet min børnelærdom. Mystisk
    ›regel.

    Det kan være, at 'børnelærdom' er kodeordet her ;-)

    I denne debattråd kan man læse et svar om emnet fra Post Danmark:

    Hej Esben og Peter

    Jeg tillader mig at svare begge henvendelser enslydende....de er modtaget med fire minutters interval, så jeg regner ikke med det er et tilfælde, men mellem jer væddemålet er indgået

    Det står der faktisk ikke noget om i vores manual, der ellers er MEGET udførlig hvad angå adressering, men hvis jeg skal afgøre væddemålet, vil jeg mene at ET mellemrum er det mest korrekte. det mener jeg også at kunne se på eksemplet i manulen, hvor jeg har lavet en jpeg-fil til jer af afsnittet ( vedhæftet)

    Med venlig hilsen
    Mogens Rasmussen
    Post Danmark
    Et gæt i samme tråd er, at det var en anbefaling for at gøre adresserne bedre læselige dengang alt foregik manuelt, og børnelærdommen blev etableret. Men et mellemrum for lidt har vel formentlig aldrig gjort at et eneste brev er blevet returneret, så hvem ved. I det hele taget har kilder aldrig været dansk Wikipedias stærke side :-)

    Men det har også undret mig, at den regel - der tydeligvis fandtes - har været efterlevet. Ditto at flere skriver f.eks. "DK-1960", selv ved indenrigspost.

    mvh,
    -smølle

Side 6 af 172 FørsteFørste ... 34567891656106 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 3 users browsing this thread. (0 members and 3 guests)

Lignende emner

  1. Den store "Det undrer mig tråd", volume to
    By Mandrilen in forum Diverse
    Svar: 604
    Sidste Meddelelse: 24.09.11, 20:40
  2. Svar: 553
    Sidste Meddelelse: 15.09.10, 22:38
  3. Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. III
    By Pipetown in forum Diverse
    Svar: 621
    Sidste Meddelelse: 04.12.09, 10:10
  4. Den store "Det undrer mig" tråd III
    By Pipetown in forum Diverse
    Svar: 107
    Sidste Meddelelse: 02.08.08, 15:38

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •