Side 142 af 172 FørsteFørste ... 4292132139140141142143144145152 ... SidsteSidste
Viser resultater 2,116 til 2,130 af 2570

Emner: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

  1. #2116
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    434

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af DiscoTango Se meddelelser
    Det undrer mig ret så meget at jeg ofte ser forældre cykle med deres barn hvor det kun er barnet som har cykelhjelm på. Hvordan pokker skal man forvente at ungerne gider at bruge en cykelhjelm hvis ikke man selv går forrest og viser det gode eksempel?

    Efter jeg er blevet far og cykler i trafikken med min søn så har jeg altid cykelhjelm på. Og egentlig også når han ikke er med.... Det handler vel om at vise barnet at det er meget normalt med cykelhjelm... (Også selvom det ikke altid ser lige pænt ud...)
    Er du en af dem, som irettesætter mig når jeg kommer cyklende med min datter, og hun har cykelhjelm på, mens jeg ikke har? I så fald bedes du lade være med at blande dig i min børneopdragelse. Jeg har intet problem med at fortælle mine børn, at de ikke skal gøre som jeg gør, men gøre hvad jeg siger. Når de bliver voksne må de selv bestemme om de vil køre med hjelm eller ej, men indtil da, og mens de stadig er uerfarne i trafikken SKAL de bære hjelm. Den store er 13, og han har intet problem med at gøre som jeg siger

  2. De følgende 10 brugere er enige:

  3. #2117
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,534

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af ryet Se meddelelser
    Er du en af dem, som irettesætter mig når jeg kommer cyklende med min datter, og hun har cykelhjelm på, mens jeg ikke har? I så fald bedes du lade være med at blande dig i min børneopdragelse. Jeg har intet problem med at fortælle mine børn, at de ikke skal gøre som jeg gør, men gøre hvad jeg siger. Når de bliver voksne må de selv bestemme om de vil køre med hjelm eller ej, men indtil da, og mens de stadig er uerfarne i trafikken SKAL de bære hjelm. Den store er 13, og han har intet problem med at gøre som jeg siger
    Ikke det der ligner. Hvad folk vælger at gøre og hvordan de opdrager deres børn er mig fuldstændig ligegyldigt. Men derfor kan jeg jo sagtens undre mig da JEG synes det er et forkert signal at sende til poderne....

    Det undrer mig i øvrigt også at du tør cykle i København uden hjem....

  4. De følgende 8 brugere er enige:

  5. #2118
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    434

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af DiscoTango Se meddelelser
    Ikke det der ligner. Hvad folk vælger at gøre og hvordan de opdrager deres børn er mig fuldstændig ligegyldigt. Men derfor kan jeg jo sagtens undre mig da JEG synes det er et forkert signal at sende til poderne....

    Det undrer mig i øvrigt også at du tør cykle i København uden hjem....
    Godt så. Så er du heller ikke en af dem, som får en bemærkning smidt tilbage i nakken;-)

    Mht at cykle i København, så har jeg gjort det i snart 30 år uden hjelm. Jeg har endog været cykelbud i de tidlige 90ere, og dengang var der sgu ikke mange, som bar hjelm. Jeg har brækket et kraveben og fået en hjernerystelse efter styrt - begge gange i fuldskab. Jeg bilder mig ind, at jeg er meget årvågen og har derudover ikke været involveret i ulykker. Og cykelstierne er blevet langt sikrere de seneste år, så det må være noget i tiden, som gør at folk er så bange for at blive slået til lirekassemænd. Personligt er jeg mere utryg ved at bevæge mig rundt på gåben i indre by, end at cykle i morgentrafikken.
    Men faktisk overvejer jeg kraftigt at anskaffe mig en hjelm. Det er dog mest fordi jeg i en fremskreden alder stadig insisterer på at cykle med en kæp i øret. Så umoden er jeg....

  6. Den følgende bruger er enig i dette:

  7. #2119
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    136

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af ryet Se meddelelser
    Godt så. Så er du heller ikke en af dem, som får en bemærkning smidt tilbage i nakken;-)

    Mht at cykle i København, så har jeg gjort det i snart 30 år uden hjelm. Jeg har endog været cykelbud i de tidlige 90ere, og dengang var der sgu ikke mange, som bar hjelm. Jeg har brækket et kraveben og fået en hjernerystelse efter styrt - begge gange i fuldskab. Jeg bilder mig ind, at jeg er meget årvågen og har derudover ikke været involveret i ulykker. Og cykelstierne er blevet langt sikrere de seneste år, så det må være noget i tiden, som gør at folk er så bange for at blive slået til lirekassemænd. Personligt er jeg mere utryg ved at bevæge mig rundt på gåben i indre by, end at cykle i morgentrafikken.
    Men faktisk overvejer jeg kraftigt at anskaffe mig en hjelm. Det er dog mest fordi jeg i en fremskreden alder stadig insisterer på at cykle med en kæp i øret. Så umoden er jeg....
    Hvor er det bare en god historie. Tusind tak fordi du deler den i her tråd! :-)

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #2120
    Tilmeldingsdato
    Dec 2004
    Indlæg
    917

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af DiscoTango Se meddelelser
    Det undrer mig i øvrigt også at du tør cykle i København uden hjem....
    Jeg gør det fordi det statistisk er ganske usandsynligt at der sker mig noget: i 2017 cyklede københavnere 5.700.000 kilometer mellem hver alvorlig ulykke (143 gange rundt om jorden). Derudover kan man, som ryet er inde på, selv påvirke sin sikkerhed ved at sørge for at være opmærksom, forudseende mv. så tallet statistisk vel bliver endnu højere.
    Og endeligt kan man også kigge nærmere på hvor mange af de ulykker der rent faktisk sker hvor cykelhjelmen har gjort (eller ville gøre) en afgørende forskel. Det ved jeg ikke noget om, men jeg tænker at det ikke er dem alle.

    Så sat på spidsen, så har jeg heller ikke cykelhjelm på når jeg går på fortorvet en vinterdag med sne og is eller går i bad eller hvornår folk ellers slår kunne bruge en cykelhjelm i dagligdagen (i bilen?).

  10. De følgende 7 brugere er enige:

  11. #2121
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,534

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af filibuster Se meddelelser
    Jeg gør det fordi det statistisk er ganske usandsynligt at der sker mig noget: i 2017 cyklede københavnere 5.700.000 kilometer mellem hver alvorlig ulykke (143 gange rundt om jorden). Derudover kan man, som ryet er inde på, selv påvirke sin sikkerhed ved at sørge for at være opmærksom, forudseende mv. så tallet statistisk vel bliver endnu højere.
    Og endeligt kan man også kigge nærmere på hvor mange af de ulykker der rent faktisk sker hvor cykelhjelmen har gjort (eller ville gøre) en afgørende forskel. Det ved jeg ikke noget om, men jeg tænker at det ikke er dem alle.

    Så sat på spidsen, så har jeg heller ikke cykelhjelm på når jeg går på fortorvet en vinterdag med sne og is eller går i bad eller hvornår folk ellers slår kunne bruge en cykelhjelm i dagligdagen (i bilen?).
    Jamen jeg er helt enig, heldigvis er der langt imellem alvorlige ulykker. Dog kan man være nok så vågen op opmærksom selv, det ændrer bare ikke på at der er rigtig mange som både cykler og kører i København med hovedet under armen.

    Men vi er alle forskellige og gudskelov for det. :)

  12. Den følgende bruger er enig i dette:

  13. #2122
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det kan godt undre mig, at det er kvalificerende som væsentlig sportsnyhed i landsdækkende medier, at en dansker har leveret et mål eller en assist i NHL.

    Jeg siger ikke, at det ikke er flot, at de i det hele taget spiller i verdens bedste liga.

    Men i runde tal, så bringer det altså kun Oliver Eller op på 225.-pladsen på topscorerlisten at han har leveret et mål og en assist i Boston Canaries nederlag på 4-7 til Ottawa Pinguins. Og det var i holdets kamp nummer 77 af 228 i denne halvsæson.

    Med en god håndfuld danske spillere på plads i ligaen er det således en "nyhed" der indtræffer stort set hver eneste weekend.
    Mvh.
    Maarum

    Angreb: Kolfuss Glasbein (Reykjavik) -- Mfumle Notembo (Alkmaar)
    Midt: Inge Bjørnebrygg (Lyn) -- Heinz Niemahls (R/W Essen) -- Nema Talenta (NK Rijeka) -- John Longshot (Motherwell)
    Forsvar: Sebastian Altmann (Salzburg) -- Manuel Carta Roja (Mallorca) -- Gulbis Panikaa (Tallinn) -- Andreas Chanslöst (IFK)
    Målmand: Droop van Saebehand (Willem II)

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #2123
    Tilmeldingsdato
    Nov 2010
    Indlæg
    690

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    I forbindelse med situationen i Catalonien, så undrer det mig voldsomt hvordan man kan blive dømt til 14 års fængsel for at gennemføre en demokratisk afstemning om uafhængighed.

    Hvis det ikke er gået til i overenstemmelse med reglerne, jamen så er det fint nok der er en eller form for straf såsom afsættelse fra politisk arbejde. Men 14 år for noget, som ikke er en grov udnyttelse af folk, svindel med millionbeløb eller mord er jo direkte sindsygt...

    Og så i et europæisk land som regnes for at være nogenlunde civiliseret

  16. De følgende 5 brugere er enige:

  17. #2124
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af filibuster Se meddelelser
    Jeg gør det fordi det statistisk er ganske usandsynligt at der sker mig noget: i 2017 cyklede københavnere 5.700.000 kilometer mellem hver alvorlig ulykke (143 gange rundt om jorden). Derudover kan man, som ryet er inde på, selv påvirke sin sikkerhed ved at sørge for at være opmærksom, forudseende mv. så tallet statistisk vel bliver endnu højere.
    Og endeligt kan man også kigge nærmere på hvor mange af de ulykker der rent faktisk sker hvor cykelhjelmen har gjort (eller ville gøre) en afgørende forskel. Det ved jeg ikke noget om, men jeg tænker at det ikke er dem alle.

    Så sat på spidsen, så har jeg heller ikke cykelhjelm på når jeg går på fortorvet en vinterdag med sne og is eller går i bad eller hvornår folk ellers slår kunne bruge en cykelhjelm i dagligdagen (i bilen?).
    Cykelhjelm til fodgængere i vinterføre og lignende gør næppe en forskel, da der er forskel på den måde man falder når man går og når man cykler, ligesom farten er noget anderledes. En cykelhjelm i en bil gør nok heller ikke nogen forskel, når de fleste biler er udstyret med airbags og sikkerhedsseler.

    Jeg tror ikke der er lavet en opgørelse over hvor mange ulykke cykelhjelmen kunne have gjort en forskel, men det er med sikkerhed ikke dem alle. Ligesom det ikke er alle bilulykker, hvor sikkerhedsselen kunne have gjort en forskel. Det er bare ikke et argument mod hverken cykelhjelme eller sikkerhedsseler.

    Desværre indgår der ikke statistik om cykelhjelme i din kilde, hvilket er beklageligt, når de nævner dræbte og alvorligt tilskadekomne (derudover er tallet begrænset af anmeldelser til politiet, hvilket mange trafikulykker med cyklister ikke bliver). Desuden er brugen af cykelhjelm steget markant (særligt blandt børn og unge), så mon ikke det også spiller en rolle. Når cykelhjelmen nedsætter risikoen for hovedskade med 50%, er det nok en ganske god investering alligevel, selvom sandsynligheden for at blive dræbt heldigvis er lav.
    Kilde.

  18. De følgende 3 brugere er enige:

  19. #2125
    Tilmeldingsdato
    Oct 2016
    Indlæg
    1,183

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Cykelhjelm til fodgængere i vinterføre og lignende gør næppe en forskel, da der er forskel på den måde man falder når man går og når man cykler, ligesom farten er noget anderledes. En cykelhjelm i en bil gør nok heller ikke nogen forskel, når de fleste biler er udstyret med airbags og sikkerhedsseler.

    Jeg tror ikke der er lavet en opgørelse over hvor mange ulykke cykelhjelmen kunne have gjort en forskel, men det er med sikkerhed ikke dem alle. Ligesom det ikke er alle bilulykker, hvor sikkerhedsselen kunne have gjort en forskel. Det er bare ikke et argument mod hverken cykelhjelme eller sikkerhedsseler.

    Desværre indgår der ikke statistik om cykelhjelme i din kilde, hvilket er beklageligt, når de nævner dræbte og alvorligt tilskadekomne (derudover er tallet begrænset af anmeldelser til politiet, hvilket mange trafikulykker med cyklister ikke bliver). Desuden er brugen af cykelhjelm steget markant (særligt blandt børn og unge), så mon ikke det også spiller en rolle. Når cykelhjelmen nedsætter risikoen for hovedskade med 50%, er det nok en ganske god investering alligevel, selvom sandsynligheden for at blive dræbt heldigvis er lav.
    Kilde.
    Brug af cykelhjelm påvirker bilisters adfærd og gør dem mere risikovillige i deres kørsel (ifølge såkaldt risk compensation theory). Det øger risikoen for skader til cyklister. Se f.eks. her.

    Forskningen er ikke entydig ift. om det giver mening at bruge hjelm, hverken fra et individuelt- eller samfundsperspektiv. Det er også meget kontekst-baseret alt efter infrastruktur osv.

  20. Den følgende bruger er enig i dette:

  21. #2126
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,583

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af pouljensen Se meddelelser
    I forbindelse med situationen i Catalonien, så undrer det mig voldsomt hvordan man kan blive dømt til 14 års fængsel for at gennemføre en demokratisk afstemning om uafhængighed.

    Hvis det ikke er gået til i overenstemmelse med reglerne, jamen så er det fint nok der er en eller form for straf såsom afsættelse fra politisk arbejde. Men 14 år for noget, som ikke er en grov udnyttelse af folk, svindel med millionbeløb eller mord er jo direkte sindsygt...

    Og så i et europæisk land som regnes for at være nogenlunde civiliseret
    Fordi så demokratisk var den heller ikke.
    1) Afstemningen blev udskrevet trods manglende beføjelser til at udskrive en afstemning. Derfor var den ikke juridisk gyldig, og dermed, set fra et juridisk perspektiv ikke fem potter pis værd til at starte med. I bedste fald kunne den bruges som en glorificeret meningsmåling.
    2) Der var en vis selektering i hvor stemmesedlerne blev sendt. Det var ikke alle i regionen, som fik tilsendt stemmesedler, og det var oftest steder, hvor der ville være mindst tilslutning til selvstændighed, at der manglede stemmesedler. Såvidt begrebet folkeafstemning.
    3) Efter valgdatoen valgte visse af separatist-politikerne at udnytte det til at kræve selvstændighed på baggrund af en ugyldig og udemokratisk afstemning. Hvilket teknisk set er at sidestille med landsforræderi. Den danske straffelovs kapitel 12, §98 siger, at hvis man bruger magtanvendelse (hvilket i dette tilfælde er politisk magtanvendelse) til at løsrive en del af den danske stat, straffes dette med fængsel på livstid. Hvis man opfordrer til kamp mod den danske stat, er strafferammen 10 år, men det kan skærpes til op til 16 år, hvis der er tale om overtrædelser af systematisk eller organiseret karakter. Man kan sagtens diskutere, om det er decideret opfordring til kamp mod den spanske stat, men det er tydeligt, at der er tale om systematisk og organiseret mobilisering af protesterne.

    I det lys, så undrer det ikke med 14 års fængsel.
    Sidst redigeret af Kiwi : 21.10.19 kl. 13:28
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)

  22. De følgende 4 brugere er enige:

  23. #2127
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af filibuster Se meddelelser
    Jeg gør det fordi det statistisk er ganske usandsynligt at der sker mig noget: i 2017 cyklede københavnere 5.700.000 kilometer mellem hver alvorlig ulykke (143 gange rundt om jorden).
    Meget fin statistik. Det betyder, at det faktisk "kun" er 3 gange farligere at cykle en km i Københavne end at køre en km i bil i Danmark (i runde tal 50 mia. km og 3000 ulykker med personskade). Det havde jeg ikke regnet med.

    Nu kører jeg selv med cykelhjelm, men jeg kan sagtens se hvor du kommer fra. En ekstra faktor i forhold til far/børn situationen er at risikoen for at min søn på 11 år vælter eller bliver kørt ned, den er MEGET større, end at jeg bliver det. Han har - som det fleste børn med ikke færdigudviklet hjerne - et attention span... SQUIRREL!!! Og han er så meget mindre, at risikoen for at blive overset - specielt af billister, der bakker ud fra indskørsler - også er markant større. Og så har han bare - overraskende nok - temmelig meget mindre erfaring i at forudse hvor de farlige situationer opstår.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  24. De følgende 7 brugere er enige:

  25. #2128
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    58

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    "3) Efter valgdatoen valgte visse af separatist-politikerne at udnytte det til at kræve selvstændighed på baggrund af en ugyldig og udemokratisk afstemning. Hvilket teknisk set er at sidestille med landsforræderi. Den danske straffelovs kapitel 12, §98 siger, at hvis man bruger magtanvendelse (hvilket i dette tilfælde er politisk magtanvendelse) til at løsrive en del af den danske stat, straffes dette med fængsel på livstid. Hvis man opfordrer til kamp mod den danske stat, er strafferammen 10 år, men det kan skærpes til op til 16 år, hvis der er tale om overtrædelser af systematisk eller organiseret karakter. Man kan sagtens diskutere, om det er decideret opfordring til kamp mod den spanske stat, men det er tydeligt, at der er tale om systematisk og organiseret mobilisering af protesterne."

    Systematisk og organiseret mobilisering af protester mod staten er vel (eller burde være) en grundlæggende menneskerettighed i den demokratiske, vestlige verden - og ikke noget der straffes som landsforræderi?

    Uafhængighedserklæringen var et udspil i en længere politisk magtkamp mellem den spanske regering og det katalanske selvstyre og blev fulgt op af et ønske om dialog. Ingen fysisk magt blev brugt, og der blev heller ikke opfordret til vold. Burde det ikke være muligt som folkevalgt politiker (med et flertal bag sig) at bruge sin politiske magt til at arbejde for løsrivelse uden at kunne idømmes op til 16 års fængsel for landsforræderi?

  26. Den følgende bruger er enig i dette:
    Orb

  27. #2129
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    6,094

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig, at Frank Arnesen fortsat kan lande det ene store job efter det andet: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbol...orklub/7841108

    Det er ikke meget han har gjort rigtigt efter et par gode signings i PSV for 20 år siden.

  28. Den følgende bruger er enig i dette:
    MCN

  29. #2130
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af okoronkwo Se meddelelser
    Brug af cykelhjelm påvirker bilisters adfærd og gør dem mere risikovillige i deres kørsel (ifølge såkaldt risk compensation theory). Det øger risikoen for skader til cyklister. Se f.eks. her.

    Forskningen er ikke entydig ift. om det giver mening at bruge hjelm, hverken fra et individuelt- eller samfundsperspektiv. Det er også meget kontekst-baseret alt efter infrastruktur osv.
    Linket til den oprindelige forskning virker ikke i din artikel, men jeg formoder det er den her. Der er tale om at forfatteren har spændt en afstandsmåler på sin cykel og så kørt både med og uden cykelhjelm i varierende afstand fra vejkanten. Han kigger på hvor stor afstanden er mellem en overhalende bil og cyklisten og fandt, at afstanden mellem de to blev mindre når han havde hjelm på og når han var længere væk fra vejkanten. Forskellen i afstanden var 10 cm eller mindre og gennemsnitsafstanden mellem bil og cyklist var aldrig under en meter. Det er et ret interessant forsøg, men det er svært at drage nogen konklusioner ud fra det. Et andet studie kigger blandt andet på Walkers forsøg og data og fandt, at det ikke gjorde nogen forskel om man havde cykelhjelm på eller ej, når det kom til de farlige overhalinger (< en meter mellem bil og cykel).

    Data herhjemme fra tyder i hvert fald på, at det netop giver mening af have cykelhjelm på - særligt fordi langt de fleste (dokumenterede) ulykker ikke sker i forbindelse med overhalinger men i vejkryds.

    I øvrigt finder jeg det pudsigt at man prøver at opstille rationelle argumenter for hvorfor man ikke vil have cykelhjelm på, når de rigtige argumenter nok snarere er, at man er bekymret over sit udseende, man ikke gider holde styr på hjelmen eller lignende. Folk må gøre som de har lyst, men at påstå man ikke har hjelm på fordi den ikke virker eller fordi det er farligere er der umiddelbart ikke belæg for.

  30. De følgende 11 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 3 users browsing this thread. (0 members and 3 guests)

Lignende emner

  1. Den store "Det undrer mig tråd", volume to
    By Mandrilen in forum Diverse
    Svar: 604
    Sidste Meddelelse: 24.09.11, 20:40
  2. Svar: 553
    Sidste Meddelelse: 15.09.10, 22:38
  3. Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. III
    By Pipetown in forum Diverse
    Svar: 621
    Sidste Meddelelse: 04.12.09, 10:10
  4. Den store "Det undrer mig" tråd III
    By Pipetown in forum Diverse
    Svar: 107
    Sidste Meddelelse: 02.08.08, 15:38

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •