Side 101 af 172 FørsteFørste ... 51919899100101102103104111151 ... SidsteSidste
Viser resultater 1,501 til 1,515 af 2570

Emner: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

  1. #1501
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    At det hedder uafgjort, når en kamp ender lige.
    Hvad er ikke afgjort?
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  2. De følgende 4 brugere er enige:

  3. #1502
    Tilmeldingsdato
    Feb 2003
    Indlæg
    668

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af Jobbeelg Se meddelelser
    At det hedder uafgjort, når en kamp ender lige.
    Hvad er ikke afgjort?

    øhhhh... hvem der vinder?
    Caligula7611:51
    wtf? jak med noget nyt? Først? *sætter kryds i kalenderen*

  4. #1503
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,139

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af Jobbeelg Se meddelelser
    At det hedder uafgjort, når en kamp ender lige.
    Hvad er ikke afgjort?
    Det er ikke afgjort hvem der har vundet?
    Krølben

    Et forsigtigt bud (uden at være sikker i øvrigt) kan være, at der hentydes til vi ikke ved, om vi har to liv og derfor ikke kan spå om vi kan give vores to liv til Brøndby IF.
    Krølben's Avatar

  5. #1504
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af Krølben Se meddelelser
    Det er ikke afgjort hvem der har vundet?
    Jo da.
    Det er der ikke nogen, der har.
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  6. De følgende 2 brugere er enige:

  7. #1505
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,139

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af Jobbeelg Se meddelelser
    Jo da.
    Det er der ikke nogen, der har.
    Nej, det er afgjort at ingen har vundet :-)
    Krølben

    Et forsigtigt bud (uden at være sikker i øvrigt) kan være, at der hentydes til vi ikke ved, om vi har to liv og derfor ikke kan spå om vi kan give vores to liv til Brøndby IF.
    Krølben's Avatar

  8. Den følgende bruger er enig i dette:
    MZ

  9. #1506
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af Krølben Se meddelelser
    Nej, det er afgjort at ingen har vundet :-)
    Well....
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  10. #1507
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Hven er bedst? Det er uafgjort efter en uafgjort.

  11. #1508
    Tilmeldingsdato
    Feb 2003
    Indlæg
    668

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af Lindrup Se meddelelser
    Hven er bedst? Det er uafgjort efter en uafgjort.
    Hvorfor blander du Hven ind i den her diskussion?
    Caligula7611:51
    wtf? jak med noget nyt? Først? *sætter kryds i kalenderen*

  12. De følgende 5 brugere er enige:

  13. #1509
    Tilmeldingsdato
    May 2008
    Indlæg
    174

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    dasgringo ser på FCM og nikker anerkendende af det snedige svar..

  14. #1510
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af k@sper Se meddelelser
    Jeg er helt enig med Mandrillen. Jeg hader også den kommentar.

    Man kan altid diskutere om held/uheld med dommerkendelser kan antages at være tilfældigheder eller ej. (Dagens tynde tvivlsomme straffe anser jeg bestemt ikke som tilfældigt, da Mads KK er lokal Midtjysk mand og i mine øjne for længst har bekendt Midtjysk kulør med sine kendelser)
    Men alene det at tro, at held (dommerheld, held med stolper osv) udligner sig på en sæson med KUN 33 kampe, er i mine øjne der hvor en stor del af det himmelråbende idiotiske i den kommentar ligger.
    Jeg hader den også - ganske enkelt fordi det er noget vås. Uanset antallet af kampe.

    Tilfældigheder udligner sig IKKE. Aldrig nogen sinde. Ulighederne bliver altid større og større.

    De afgørende tilfældige pointforskelle der er efter 33 kampe er (i gennemsnit) meget større end dem der er efter 10 kampe som er større end dem der er efter en kamp. Og hvis holdene spillede 333.333 gange mod hinanden i hver sæson, så ville de tilfældige forskelle bare være ENDNU større.

    Det der sker er ikke at de samlede tilfældigheder bliver mindre, men at betydningen bliver RELATIVT mindre i forhold til holdenes faktiske evner, fordi tilfældighederne i gennemsnit PR KAMP falder (og bliver mindre og mindre jo flere kampe man spiller).

    Hvis man laver et lille tankeeksperiment og lader 12 lige gode hold spille mod hinanden i en fodboldliga, så ville det jo (fordi holdene er lige gode) være tilfældighederne der afgjorde tingene. Hvis man lader de 12 hold spille 2 indbyrdes kampe, så vil man se, at i gennemsnit ender sæsonen med at nummer 1 har 20 point mere end nummer 12 - ved rent held/uheld. Hvis man i stedet lader holdene spille 4 indbyrdes kampe, så ender man med at nummer 1 har 29 point mere end nummer 12 (i gennemsnit). Og hvis de spiller 6 indbyrdes kampe så er der 36 point mellem dem. Og hvis de spiller 100 indbyrdes opgør, så vil der være 146 point mellem top og bund. Det stiger lystigt - og det vil det blive ved med - det stiger med kvadratroden af antallet af kampe.

    Det der "udligner" sig er forskellen i point PR KAMP. I det første tilfælde med 2 indbyrdes kampe, der var der næsten 1 point forskel i pointudbyttet PR KAMP mellem nummer 1 og nummer 12. Altså pr. rent tilfælde. Hvis de spiller 4 indbyrdes kampe, så er pointforskellen faldet til 0,66 point pr. kamp. Og den falder lige så stille så ved 100 indbyrdes kampe, der er den nede på 0,13 point pr. kamp. Her får vinderen i gennemsnit 1586 point i alt for de 1100 kampe, mens nummer sjok får 1440 point.

    Så jo flere kampe jo større bliver den absolutte forskel og jo mindre bliver den gennemsnitlige forskel. Så det der menes, det er at over mange kampe, der bliver effekten af holdenes EVNER (der stiger lineært med antallet af kampe) større end det tilfældige bidrag, der kun stiger med kvadratroden af antallet af kampe - men dog stiger - den falder ikke.

    Det der så er sjovt, det er at mange af holdene i superligaen, de er så lige, at der skulle spilles LANGT mere end 33 kampe, før forskellen i evner ville give større betydning end tilfældigheder. F.eks. er AaB, FCM og FCK formentlig så jævnbyrdige i år, at den REELLE forskel svarer til ret få point. I gennemsnit så svarer forskellen måske kun til f.eks. 5 point over 33 kampe - og så er der pludselig en ret stor sandsynlighed for, at tilfældigheder vil afgøre det sådan, så det næstbedste hold ender med at løbe med sejren.

    Nå det er efterhånden blevet MEGET langt. Summa summarum: Summen af tilfældigheder bliver ikke mindre, jo flere kampe man spiller. De bliver større.

    (Og hvis nogen får lyst til at skrive, at det ikke kan passe, fordi et dårligt hold har rimelig change for at vinde 1 kamp men ingen change for at vinde en hel sæson, så har jeg forklaret mig dårligt, fordi det er naturligvis korrekt, men ændrer absolut ikke på hvad jeg forsøger at forklare. Det skyldes nemlig bare at effekten af f.eks. Hobros dårlige evner altid (næsten) klart vil overhale effekten af tilfældigheder over en sæson. Det ændrer ikke på, at tilfældighederne stadig stiger og stiger.

    (Fuck det er op ad bakke, at skrive den slags uden at alle - inklusiv mig selv - falder i søvn.)

    ougar
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar


  15. #1511
    Tilmeldingsdato
    Oct 2010
    Indlæg
    193

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    (Fuck det er op ad bakke, at skrive den slags uden at alle - inklusiv mig selv - falder i søvn.)
    Jeg synes, det var fint at få tal på som overskueliggør, hvordan tilfældigheder målt i pointtal per kamp dels er ubrugeligt (fordi pointforskellen vokser og desuden afgør mesterskabet) og dels ikke engang er jævnt fordelt selv efter en rigtig, rigtig lang sæson (0.13 point per kamp er meget selv i en sæson af normal længde). Jeg tænker som regel selv i relative udsving - f.eks. pointtallet per kamp - men det vil jeg tænke grundigere over en anden gang. Så fik jeg svar på en undren jeg ikke anede, jeg gik rundt med : )

    Jeg havde oprindeligt et tankeeksperiment (som jeg droppede at skrive) med fx 100 dommerkendelser per kamp, hvoraf risikoen for fejlkendelser ville være 10% per kendelse og hver enkelt fejlkendelse ville beskrives som et møntkast (dvs to mulige udfald - ikke nødvendigvis fair fordelt). Nu har jeg så lavet udregningerne og anerkender at man stadig skal se ca. 30 sæsoners fodbold før man kan sige med 95% sikkerhed hvorvidt dommeren er upartisk (dvs fejlkendelser er 50/50) eller partisk (fejlkendelser er ikke 50/50). Desuden vil det gennemsnitlige antal positive fejlkendelser (per kamp) for én sæson være 28% højere for ét hold end for et andet (hvis dommeren er upartisk). Hvis man så går skridtet videre og siger, at hver fejlkendelse har 10% sandsynlighed for at være kampafgørende og kun betragter hvorledes de afgørende fejlkendelser fordeles, vil man være stendød før antallet af afgørende fejlkendelser - per kamp - ser bare lidt jævnt ud. Point taken.

  16. #1512
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig en del, at Hull-Arsenal i FA Cup på tirsdag spilles kl. 20, dansk tid.

    Det er nemlig samtidig med Champions League, og som vi ved må der ikke være kampe der overlapper med ChL og EL, heller ikke i pokalen – og derfor skal vi selv spille på det totalt latterlige tidspunkt kl. fem om eftermiddagen mod Randers næste onsdag.

    Er det DBU der er nogle vatpikke i forhold til FA? Eller er det bare et skalkeskjul, der dækker over at det slet ikke er UEFA, men TV3, der bestemmer det absurde kickoff-tidspunkt, fordi de har både ChL og pokalen? Det undrer mig.


  17. #1513
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig, når en kommentator siger, at "nu skal Atlético orientere sig nedefter i stedet for opefter".

    Hvordan gør man det, rent praktisk? Vinder man sine vigtige points på en helt anden måde? Sætter man sit hold op til de svære og intense kampe på en helt anden måde? Skifter man f.eks. sprog til sine peptalks? Sætter man tabellen op i romertal?

    Eller er det bare en åndssvag floskel?

  18. De følgende 5 brugere er enige:

  19. #1514
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af -smølle Se meddelelser
    Det undrer mig, når en kommentator siger, at "nu skal Atlético orientere sig nedefter i stedet for opefter".

    Hvordan gør man det, rent praktisk? Vinder man sine vigtige points på en helt anden måde? Sætter man sit hold op til de svære og intense kampe på en helt anden måde? Skifter man f.eks. sprog til sine peptalks? Sætter man tabellen op i romertal?

    Eller er det bare en åndssvag floskel?
    Måske betyder det, at de sætter sig til at se Real Madrids kamp i TV og håber de taber, i stedet for at se Barcelonas kamp og håbe de taber? :-)

    Sådan virker det typisk for fans, i hvert fald.

    ougar
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  20. De følgende 4 brugere er enige:

  21. #1515
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Måske betyder det, at de sætter sig til at se Real Madrids kamp i TV og håber de taber, i stedet for at se Barcelonas kamp og håbe de taber? :-)

    Sådan virker det typisk for fans, i hvert fald.
    Det er om spillerne, der skal til at starte deres egen kamp – så jeg kan ikke klemme teorien ned over det :-)

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 4 users browsing this thread. (0 members and 4 guests)

Lignende emner

  1. Den store "Det undrer mig tråd", volume to
    By Mandrilen in forum Diverse
    Svar: 604
    Sidste Meddelelse: 24.09.11, 20:40
  2. Svar: 553
    Sidste Meddelelse: 15.09.10, 22:38
  3. Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. III
    By Pipetown in forum Diverse
    Svar: 621
    Sidste Meddelelse: 04.12.09, 10:10
  4. Den store "Det undrer mig" tråd III
    By Pipetown in forum Diverse
    Svar: 107
    Sidste Meddelelse: 02.08.08, 15:38

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •