Side 46 af 172 FørsteFørste ... 36434445464748495696146 ... SidsteSidste
Viser resultater 676 til 690 af 2570

Emner: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

  1. #676
    Tilmeldingsdato
    Oct 2010
    Indlæg
    193

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af rmjdk Se meddelelser
    Mælke-"skalaen" undrer mig.

    Kærnemælk - den giver mening
    Sødmælk - "sød" er en smag
    Letmæk - "let" er en vægt
    Minimælk - "mini" er en størrelse
    Skummetmælk - "skummet"? Fordi den ikke kan skummet, eller hvordan?

    Hvad er ræsonnementet bag disse?
    Angående let- og minimælk tror jeg du vil opdage, at de vejer næsten nøjagtigt det samme som sødmælk. Præfikserne "let" og "mini" (hvoraf letmælk var det første produkt på markedet) referer ikke til massen af produktet men til fedtindholdet. "Let" mælk skal simpelthen ses som modsætning til "fed" mælk, i.e. sødmælk. Navnet "minimælk" er sikkert blevet brainstormet ud fra den samme idé. Sødmælk er ud fra denne betragtning det mælkeprodukt, der kom først (af de tre nævnte), og har sandsynligvis fået beskrivelsen "sød" som modsætning til kærnemælk, der er syrlig (kun et gæt). Hvilket bringer mig til ordet kærnemælk:

    Kærnemælk er et et biprodukt ved produktionen af smør - som kaldes kærning (at kærne - man kærner smør); sådan var det i hvert fald da kærnemælk fik sit navn. Kærnemælk har intet med "kerne" (som tidligere blev stavet "kærne") at gøre; det er mælk fremstillet ved en kærneproces - i en dertil bygget kærne, som i princippet består af en tønder med en kæp i. Om alt dette er velkendt for dig skal jeg ikke kloge mig på, men nu er det tilgængelig viden for alle andre.

  2. De følgende 3 brugere er enige:

  3. #677
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    1,148

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af Søndergaard Se meddelelser
    Kærnemælk er et et biprodukt ved produktionen af smør - som kaldes kærning (at kærne - man kærner smør); sådan var det i hvert fald da kærnemælk fik sit navn. Kærnemælk har intet med "kerne" (som tidligere blev stavet "kærne") at gøre; det er mælk fremstillet ved en kærneproces - i en dertil bygget kærne, som i princippet består af en tønder med en kæp i. Om alt dette er velkendt for dig skal jeg ikke kloge mig på, men nu er det tilgængelig viden for alle andre.
    Jeg kan så tilføje, at man i dag kan købe såkaldt "gammeldags kærnemælk", som er kærnemælk lavet på traditionel vis, dvs. at den stammer fra/er et biprodukt af smørproduktionen.

  4. #678
    Tilmeldingsdato
    May 2006
    Indlæg
    594

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig, at fck.dk gennem hele forårssæsonen, og muligvis længere, har sendt mails ud med reklame for Indersiden med et link der mangler en skråstreg.

    At der hverken er nogen der har gjort dem opmærksomme på det, eller de selv har luret det, dét undrer mig.
    Latteren forstummer minut for minut,
    lyset er gået kemien er brudt,
    færdsel på græsset er strengt forbudt,
    for vi nærmer os endnu en vinter.
    Lundberg_aus_Lolland's Avatar

  5. De følgende 3 brugere er enige:

  6. #679
    Tilmeldingsdato
    Feb 2006
    Indlæg
    1,943

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig at ingen af de vestegnske debatfora har opdaget denne perle. En delundring er om det bare er fordi den landede en fredag, hvor alle var på vej i hegnet, eller om de bare har givet op på at kommentere det, da alt er som det plejer.
    - Christoffer

    I couldn’t become Green Lantern unless I was chosen by the Guardians of Oa, but given enough start-up capital and adequate research facility, I could be Batman.

  7. #680
    Tilmeldingsdato
    Feb 2009
    Indlæg
    304

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig at 6'eren vælger at vise QPR - Spurs og ikke Barca - Madrid. Det må formodes at Barca - Madrid vil give flere seere, da det er en noget vigtigere kamp mellem to langt bedre hold.
    FC København - Chelsea FC - Real Madrid CF
    Jeg er fan af købehold.
    Ægte plastik fan der åbenbart ville skifte til et andet hold, hvis der ikke længere er penge i kassen.
    Danish Rebel's Avatar

  8. #681
    Tilmeldingsdato
    May 2006
    Indlæg
    376

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Har ingen anelse om hvordan fordelingen af La liga kampene foregår i dk, men kampen bliver jo sendt på canal 9 :)
    Der var engang to vise mænd. Så gik den ene på pension.

  9. #682
    Tilmeldingsdato
    Feb 2009
    Indlæg
    304

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Nu er jeg en af dem der ikke har råd til en pakke med Canal 9, så måtte finde et engelsk stream for at se kampen. Synes stadig at det er en dårlig fordeling.
    FC København - Chelsea FC - Real Madrid CF
    Jeg er fan af købehold.
    Ægte plastik fan der åbenbart ville skifte til et andet hold, hvis der ikke længere er penge i kassen.
    Danish Rebel's Avatar

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #683
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Endnu en observation fra supermarkederne: Det undrer mig såre, at så mange lægger flasker, dåser og andre trilletilbøjelige genstande på tværs af rullebåndet ved kasserne.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  12. De følgende 4 brugere er enige:

  13. #684
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    1,144

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    At ordet "trilletilbøjelige" ikke bliver brugt oftere (-:


  14. #685
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,398

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig trods alt hvor kraftigt man kan skrabe tøndens bund for at finde konspirationer.

    Godt tyve år siden: Tyrkisk UEFA-topfigur, der bl.a. har været projektleder i Unicef, tiltræder i UEFA på fuld tid.
    2006: Unicef bliver hovedsponsor for Barcelona.
    April 2012: Tyrkisk dommer udpeges til Barcelona-Chelsea:
    IT'S A CONSPIRACY!

    Det bliver sgu lidt desperat efterhånden ...

    mvh,
    -smølle

  15. De følgende 5 brugere er enige:

  16. #686
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    422

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af -smølle Se meddelelser
    Det undrer mig trods alt hvor kraftigt man kan skrabe tøndens bund for at finde konspirationer.

    Godt tyve år siden: Tyrkisk UEFA-topfigur, der bl.a. har været projektleder i Unicef, tiltræder i UEFA på fuld tid.
    2006: Unicef bliver hovedsponsor for Barcelona.
    April 2012: Tyrkisk dommer udpeges til Barcelona-Chelsea:
    IT'S A CONSPIRACY!

    Det bliver sgu lidt desperat efterhånden ...

    mvh,
    -smølle
    Smider du denne historie oveni, har du en konspiration. ;-)

    Jønch..
    "When angry, count to four; when very angry, swear" ~ Mark Twain ~
    Jønch's Avatar

  17. Den følgende bruger er enig i dette:

  18. #687
    Tilmeldingsdato
    Mar 2003
    Indlæg
    74

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig at man får propper i ørerne i et fly under start og landing.

    Lufttrykket i kabinen justeres jo til passagerernes velbefindende, og ved propper i ørerne taler man jo om at man skal "udligne trykket". Er det fordi man bruger et forkert udtryk (dvs de to ting har ikke med hinanden at gøre), eller kan organismen ikke justere hurtigt nok - eller noget tredje?

    Uanset alt ovenstående (eller måske er her et spor?) undrer det mig, at jeg personligt især får propperne under afgang - dvs. på startbanen, hvor trykket da må være det samme? Har det nu noget med fart at gøre (mindes ikke at have oplevet det i bil/på MC) ..?

  19. #688
    Tilmeldingsdato
    Feb 2010
    Indlæg
    373

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Det undrer mig at Fifa og Uefa tillader forskellige banestørrelser...
    - Joppe
    __________________________
    http://xkcd.com/386/

  20. #689
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,398

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Citat Oprindeligt indsendt af Joppe Se meddelelser
    Det undrer mig at Fifa og Uefa tillader forskellige banestørrelser...
    Det er en dispensation, ganske enkelt - til de hold der pga bygningerne ikke har plads på stadion til at opfylde UEFA-kamp-standardmålet på 105x68 meter. Det gælder f.eks. Liverpool, Chelsea, Fulham og Tottenham i England.

    mvh,
    -smølle

  21. #690
    Tilmeldingsdato
    Sep 2010
    Indlæg
    18

    Re: Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. V

    Der er ikke noget standardmål på en fodboldbane. Som det ses af fodboldlovens § 1, så skal banen varer minimum 100 meter lang eller max 110 meter lang. Bredden skal minimum være 64 meter max 75 meter. Så reelt kan man lave banen til 100 x 64, hvis man møder et hold hvor man er interesseret i at gøre banen kort og smal. Ugen efter kan man lave banen til 110 x 75 hvis man møder en modstander hvor man vil have banen så stor som mulig.

    Til info er ovenstående dimensioner til internationale kampe. I dansk seriebold kan komme til at løbe længere, da standardmålene er anderledes. Langden skal være imellem 90 og 120 meter og bredden skal være imellem 45 og 90 meter.

    http://www.dbu.dk/~/media/Files/DBU_...dloven_net.pdf

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 4 users browsing this thread. (0 members and 4 guests)

Lignende emner

  1. Den store "Det undrer mig tråd", volume to
    By Mandrilen in forum Diverse
    Svar: 604
    Sidste Meddelelse: 24.09.11, 20:40
  2. Svar: 553
    Sidste Meddelelse: 15.09.10, 22:38
  3. Den store "Det undrer mig"-tråd, vol. III
    By Pipetown in forum Diverse
    Svar: 621
    Sidste Meddelelse: 04.12.09, 10:10
  4. Den store "Det undrer mig" tråd III
    By Pipetown in forum Diverse
    Svar: 107
    Sidste Meddelelse: 02.08.08, 15:38

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •