Viser resultater 1 til 14 af 14

Emner: Den internationale linje er en misforståelse...

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,149

    Den internationale linje er en misforståelse...

    En frygtelig uskik er opstået i dansk fodbold og blandt danske dommere.

    Uskikken kaldes "den internationale linje". Den medfører at frispark ikke dømmes og at der i visse kampe gives tilladelse til decideret vold. I øvrigt har den intet med noget internationalt at gøre.

    Seneste eksempel er kampen mod Brøndby i går. Her begår Remco Van der Shaaf, mindst 3 deciderede voldshandlinger uden at der så meget som bliver dømt et frispark eller givet et kort. Her tænker jeg på hans albue mod Claudemir (flækket øjenbryn), hans knæ mod Sölvi (brækket arm) og hans stempling mod Claudemir ved 2-0 målet (Kunne have været et brækket ben). Var det foregået i nogen anden liga end den engelske og skotske så var det direkte rødt eller minimum gult kort. Derudover var der hans konstante albuer i nakken på Damen, som heller ikke blev dømt.

    Den kamp er dog bare et eksempel. Det er generelt blevet sådan, i dansk fodbold, at frispark skal være ualmindeligt grove før der overhovedet bliver fløjtet, og selv når de er grove, så lader dommerne tvivlen komme, dem som begår frisparkene, til gode. Mange af de mindre frispark som hele tiden forhindrer fodboldspillende hold i at få spillet til at flyde, bliver ikke dømt og det ødelægger fodbolden. Man kan nærmest se, at dommerne ser ned på de ”lettere” spillere som typisk har teknik som deres spidskompetence.

    En spiller som Santin bliver der ofte gået meget hårdt til for at kyse ham. Jeg vil vove den påstand at havde det været en spansk dommer så havde vi set meget mere fra Santin. I Spanien fløjter man nemlig for frispark, når der gåes for hårdt til en dribler type. Det er sjovt nok også i Spanien at man spiller det noget af det flotteste fodbold i verden…

    Det hold i ligaen der praktisere denne meget hårde form for fodbold mest er ikke engang Brøndby! Det er FC Midtjylland. De ligger så på 2. pladsen i ligaen hvilket viser at I dansk fodbold anno 2010 der belønnes det hårde spil.

    Jeg siger ikke at kampene skal fløjtes ihjel, men ret skal være ret. Mit forslag er, at dommerne i Danmark sendes på udveksling til Spanien og, at vi kan få nogen af deres dommere herop og lære os lidt om hvordan man dømmer kampene.


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    Generelt må jeg sige at det hele stritter på mig når snakken falder på v. d. Schaaf, han er nok noget af det mest usympatiske der har været i den danske Superliga. Hans måde at spille på, hans udseende og når han med hans vamle lyse stemme står efter kampen og mener han ALDRIG gør noget over grænsen får mig helt op i det røde felt!

    *AARGGG sku ud med noget galde!*
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  3. De følgende 14 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    301

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    ›Generelt må jeg sige at det hele stritter på mig når snakken
    ›falder på v. d. Schaaf, han er nok noget af det mest usympatiske
    ›der har været i den danske Superliga. Hans måde at spille på,
    ›hans udseende og når han med hans vamle lyse stemme står efter
    ›kampen og mener han ALDRIG gør noget over grænsen får mig helt op
    ›i det røde felt!

    ›*AARGGG sku ud med noget galde!*


    Her fortæller han lidt om sit liv i et hollandsk talkshow:

    http://www.youtube.com/watch?v=-a7_EoqRrnw

  5. De følgende 3 brugere er enige:

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,533

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    Jeg synes ikke, at den spanske linie er ønskelig. Den passer til Spanien, hvor alle hold kan spille bold. I Danmark ville en lignede tilgang blot betyde, at kampene blev fløjtet i stykker.

    Når det er sagt, så var jeg heller ikke imponeret af Claus Bo i går - hvilket jeg i øvrigt sjældent er, når han dømmer "New Firm". Jeg synes, at han som regel dømmer fantastisk i Champions League, hvorfor det undrer mig, at han kan dømme så skidt i disse kampe. Det er som om, at han ikke kender grænsen mellem at spille hårdt og på at spille decideret brutalt. Brøndby har udviklet sig til et hold, der kompenserer for manglende spillemæssige evner ved at lave den ene svinestreg efter den anden - og det bør straffes. Remco er dog helt i særklasse. Jeg tror ikke engang, at han er bevidst om det. Han virker ærlig talt lidt smådum, og jeg tror ikke, at han tænker over, hvad han laver.
    Sidst redigeret af cybamerc : 20.09.10 kl. 12:18

  7. De følgende 5 brugere er enige:

  8. #5
    alsvik Slettet

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    Synes ikke at BIF er så slemme, men Remco laver nu nok unoder for hele holdet. Han er et svin på en bane!

    Det med dommerlinjen i de 'store kampe' er før blevet diskuteret, og det er en kæmpe misforståelse fra dommerens side. Der SKAL ikke være forskel på en kamp mod hhv Sønderjyske og BIF. Det stRtede for nogle år siden og en af de daværende dommere (Fisker) udtalte at spillerne fik lov til at gå lidt længere i disse kampe, fordi de var lige gode om det ... Det burde give karantæne at udtale sådan noget lort! Den 'internationale linje' dækker over en nervøs dommer, som ikke tør tage beslutninger og slå ned på fejl af frygt for at påvirke kampen for meget. 'den internationale linje'favoriserer altid det hold som forsøger at dræbe spillet!

    Så nej tak til den internationale linje. Vi vil ha en linje - eller en rød tråd - som holder igennem samtlige kampe. Fat, please!!

  9. De følgende 4 brugere er enige:

  10. #6
    Orlalone Slettet

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    Remco slog også Wiland i nakken ved et indlæg sidst i kampen. Wiland tager sig kort til nakken, men spiller videre. Claus Bo så heller ikke det.
    Da Claudemir får en albue står Claus Bo arrogant og signalere, at det er film og han bare kan rejse sig op. Men han står jo også næsten 2m væk.
    Jeg synes Claus Bo som sædvanlig var helt væk og jeg er ked af at han altid skal dømme os når vil spiller mod BIF.

    Jeg undrer mig også over at medierne kan bruge SÅ meget krudt på at diskutere et klokkeklart straffespark. Hvorfor er der ingen der fokucerer på Remco's svinestreger? Jeg mindes en nr. 32 der blev udsat for en mediehetz for langt mindre forseelser.

  11. De følgende 4 brugere er enige:

  12. #7
    Tilmeldingsdato
    Feb 2010
    Indlæg
    373

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    Jeg synes faktisk ikke at kampen blev spillet "sååå" hårdt igen. Jo det var en fysisk og intens kamp, men der var ikke så mange "sparke på Hutch, mens han ligger ned" aktioner. Dog må jeg stille mig midt i koret af V.D. Schaaf hadere... Det han præsterede var desideret ulækkert. At han i løbet af én kamp kan brække Guldvis arm - altså flegne direkte ind i Guldvi med knæet først - at næsten brække Bolaños fod og hamre Claudinho til blods er fuldtændig sindsygt. Det gør mig mega sur og man kan håbe det får konsekvenser for ham i et evt. efterspil - hvilket det naturligvis ikke gør.

  13. #8
    Tilmeldingsdato
    Feb 2010
    Indlæg
    373

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    At han i
    ›løbet af én kamp kan brække Guldvis arm - altså flegne direkte
    ›ind i Guldvi med knæet først - at næsten brække Bolaños fod og
    ›hamre Claudinho til blods er fuldtændig sindsygt. Det gør mig
    ›mega sur og man kan håbe det får konsekvenser for ham i et evt.
    ›efterspil - hvilket det naturligvis ikke gør.
    Hov det var da forresten ikke Schaaf der smadrede Bolños fod var det? Var det ikke Thomas Rasmussen? Sorry

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #9
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    854

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    @Kjaerulf: Jeg er super enig.

    Ikke nok med, at dommerlinjen giver os vold og dårligt spil - vi får også en fairplayplads foræret år efter år, fordi en dommer som Claus Bo (og efterhånden resten af dommerstanden, med enkelte undtagelser, som sikkert retter ind efter Claus' store succes i fx CL) trækker kort-gennemsnittet helt latterligt langt ned.

    Hvordan kampen i går nogensinde kan holdes nede på to kort har jeg - som dommer - svært ved at forstå. Der er en enkelt Brøndby- og adskillige FCK-kontrachancer der bliver stoppet ved nigh-on brutale frispark og der er Remcos svinerier.

    Frem for alt, er den generelle tendens du skitserer en gigantisk ulempe for København, fordi den betyder at de fleste hold - Silkeborg eller Brøndby fx - ustraffet kan stoppe enhver kontra med et frispark. Det giver ALDRIG kort, at sparke en mand ned, som er i fuldt løb, mens forsvarsspilleren ikke har bolden indenfor spilafstand og at intentionen helt åbenbart er at tage manden ned BAGFRA (VM 94 anyone?). Og det dræber en masse omstillingsspil, og belønner Thomas Højer-typerne. Hold med teknik, fart og klasse bliver helt klart holdt nede med DK-rules.

    Om ikke andet, så kan der da stanges flere kort ud for gentagne forseelser til fx the Remcos & Thomas Højers of this world.

    At SIF og BIF så også skal have en perlerække af spilafbrydende, temposænkende og u-internationale tøse-frispark kan man jo så forklare som man vil...
    "Men det er fodbold. Vi er neanderthalere alle sammen." - Zanka

  16. De følgende 3 brugere er enige:

  17. #10
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,225

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    ›Ikke nok med, at dommerlinjen giver os vold og dårligt spil - vi
    ›får også en fairplayplads foræret år efter år, fordi en dommer
    ›som Claus Bo (og efterhånden resten af dommerstanden, med enkelte
    ›undtagelser, som sikkert retter ind efter Claus' store succes i
    ›fx CL) trækker kort-gennemsnittet helt latterligt langt ned.

    For lige at rette en misforståelse: Den ekstra fair play plads uddeles på baggrund af Danmarks landskampe samt danske holds internationale kampe i Champions League og Europa League, så det er i bund og grund fløjtende ligegyldigt, hvor mange kort de danske dommere uddeler i Superligaen. Hvis vi skal forhindre, at Danmark får flere fair play hold med, er den bedste metode nok i stedet at spille mere svinsk internationalt. Lige på den konto kan man jo så godt ærgre sig over, at Cremo van der Sarfi og resten af Brøndby-holdet ikke formåede at spille sig i Europa League.

    Bert forklarer kriterierne her http://www.xs4all.nl/~kassiesa/bert/uefa/fairplay.html
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #11
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    854

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    ››Ikke nok med, at dommerlinjen giver os vold og dårligt spil - vi
    ››får også en fairplayplads foræret år efter år, fordi en dommer
    ››som Claus Bo (og efterhånden resten af dommerstanden, med enkelte
    ››undtagelser, som sikkert retter ind efter Claus' store succes i
    ››fx CL) trækker kort-gennemsnittet helt latterligt langt ned.

    ›For lige at rette en misforståelse: Den ekstra fair play plads
    ›uddeles på baggrund af Danmarks landskampe samt danske holds
    ›internationale kampe i Champions League og Europa League, så det
    ›er i bund og grund fløjtende ligegyldigt, hvor mange kort de
    ›danske dommere uddeler i Superligaen. Hvis vi skal forhindre, at
    ›Danmark får flere fair play hold med, er den bedste metode nok i
    ›stedet at spille mere svinsk internationalt. Lige på den konto
    ›kan man jo så godt ærgre sig over, at Cremo van der Sarfi og
    ›resten af Brøndby-holdet ikke formåede at spille sig i Europa
    ›League.

    http://www.xs4all.nl/~kassiesa/bert/uefa/fairplay.html
    ›Bert forklarer kriterierne her


    Dét er da bemærkelsesværdigt. Det vil altså sige, at vi opfører os eksemplarisk i Europa og i forbindelse med Das Nationalmannschaft. Tak for oplysning! :)

    Så er jeg pludselig lidt mindre sur over Claus. Men også kun lidt.
    "Men det er fodbold. Vi er neanderthalere alle sammen." - Zanka

  20. #12
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    Dét er da bemærkelsesværdigt. Det vil altså sige, at vi opfører os eksemplarisk i Europa og i forbindelse med Das Nationalmannschaft. Tak for oplysning! :)
    Jeps. Men kampe som OBs udekamp mod Motherwell tæller til gengæld rigtig godt i regnskabet. To røde kort må være et godt skridt på vejen mod ingen fair plads til næste år.

    ougar
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  21. #13
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    469

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    ›Jeg undrer mig også over at medierne kan bruge SÅ meget krudt på
    ›at diskutere et klokkeklart straffespark. Hvorfor er der ingen
    ›der fokucerer på Remco's svinestreger? Jeg mindes en nr. 32 der
    ›blev udsat for en mediehetz for langt mindre forseelser.


    Synes så sjovt nok ikke at der er frispark i claudemir situationen, Remco hopper det gør Claudemir ikke og derfor får han albuen i hovedet, Remco svinger ikke unaturligt med albuen for at ramme Claudemir.. Derfor synes jeg heller ikke at du kan sammenligne hans albue med de svinere Møller nogen gange fik lavet, han hoppede jo op i duellerne og svingede så albuerne baglæns..

    Synes dog stadig at Remco er et svin på en fodboldbane..

  22. De følgende 2 brugere er enige:

  23. #14
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,225

    Re: Den internationale linje er en misforståelse...

    ›Hov det var da forresten ikke Schaaf der smadrede Bolños fod var
    ›det? Var det ikke Thomas Rasmussen? Sorry

    Og når ret skal være ret, så havde den aktion jo absolut intet overhovedet at gøre med en svinestreg. Der er kamp om bolden, Schultz er for langsom og Bolaños rammer - halvt liggende - hans fod i stedet for bolden.

    Det var rigtig ærgerligt, at det kostede en (meget mild) forstuvning, men at tale om at en spiller smadrer en anden spillers fod er godt nok at tvinge superlativerne ind i et hændeligt uheld.
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.

  24. De følgende 6 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 15
    Sidste Meddelelse: 26.10.08, 15:19
  2. Svar: 20
    Sidste Meddelelse: 16.05.07, 08:32
  3. Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 25.10.05, 12:12
  4. Retstavning: Linie eller linje?
    By -smølle in forum Diverse
    Svar: 17
    Sidste Meddelelse: 12.09.05, 09:02
  5. Svar: 15
    Sidste Meddelelse: 06.08.04, 14:38

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •