Side 22 af 55 FørsteFørste ... 121920212223242532 ... SidsteSidste
Viser resultater 316 til 330 af 816

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar

  1. #316
    01-gjk Slettet

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Jeg har nogle spørgsmål. Hvis man bliver mentalundersøgt og det viser sig at man godt kan have et temperament, behøver det vel nødvendigvis ikke betyde at man er sindssyg? Kan det godt være et sundhedstegn, at man har et temperament? Man kan vel godt have et temperament, uden at dette behøver at føre til, at man blive voldelig.

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #317
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Umiddelbart synes jeg dog ikke der er grund til at mistænke at man lider af en sindslidelse, hvis man har været til en mentalundersøgelse uden at få at vide at man rent faktisk lider af en sindslidelse. Og mig bekendt er "temperament" ikke kodeord for nogen sygdom. Faktisk er ideen om "temperament" en gammeldags teori om at menneskers sind har fire elementer/temperamenter: Det melankolske (triste), det koleriske (vrede), det sangvinske (lykkelige) og det flegmatiske (ligeglade). Ifølge denne teori er en af disse elementer som regel dominerende hos et menneske, men derudover neutraliserer de hinanden. Elementerne er knyttet til forskellige legemsvæsker: blod, urin, afføring og slim, og dermed kan sindslidelser kureres gennem afføringsmidler og åreladninger osv. Summa summarum er "temperament" et meget forældet og i alle fald temmelig upræcist begreb indenfor psykiatrien, og hvis du vil nærmere et svar på om nogen fejler noget, må du finde ud af hvad den nøjagtige diagnose lød på.

    mvh
    Martin CX

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #318
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,364

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Alle siger Coca cola smager bedst i glas, men er det ikke bare noget vi bilder os ind, eller gør glasset virkelig et eller andet ved drikken? Evt. holder den kold på en anderledes måde..

    Dagens dumme spørgsmål er derfor:
    Smager Coca Cola virkelig anderledes på glasflaske?
    URBAN CREW - Fælles København
    Ace20's Avatar

  6. #319
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    884

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    jeg kan sjovt nokn bedste lide det på dåse så jeg tror ikke at der er noget objektivkt svar. Tror snarere det handler om at at jeg i min hjerne har skabt en forbindelse mellem dåse og rrare tanker om sommer, grill og ferier. Foretrækker således pgså mine øl på dåse
    Europapokal

  7. #320
    Tilmeldingsdato
    Feb 2007
    Indlæg
    361

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Alle siger Coca cola smager bedst i glas, men er det ikke bare
    ›noget vi bilder os ind, eller gør glasset virkelig et eller andet
    ›ved drikken? Evt. holder den kold på en anderledes måde..

    ›Dagens dumme spørgsmål er derfor:
    ›Smager Coca Cola virkelig anderledes på glasflaske?

    Glas og dåse i mit tilfælde...

    men nok noget med de hurtigere bliver kolde i de elementer end i plastic?

    /Game

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #321
    Tilmeldingsdato
    Oct 2006
    Indlæg
    86

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Alle siger Coca cola smager bedst i glas, men er det ikke bare
    ›noget vi bilder os ind, eller gør glasset virkelig et eller andet
    ›ved drikken? Evt. holder den kold på en anderledes måde..

    ›Dagens dumme spørgsmål er derfor:
    ›Smager Coca Cola virkelig anderledes på glasflaske?

    Det er noget med, at glas afgiver mindst (eller ingen) stoffer/smag i forhold til plast.. eller optager ikke smag ligesom fx dåserne kan gøre.

    Glas holder kort sagt bedre på smagen...
    "Ronaldos dramatiske optakt til at stille sig i position til frisparket er jo omvendt proportional med antallet af kemikalier i hans hår" - Troels Bech.

  10. De følgende 2 brugere er enige:

  11. #322
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,010

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ››Alle siger Coca cola smager bedst i glas, men er det ikke bare
    ››noget vi bilder os ind, eller gør glasset virkelig et eller andet
    ››ved drikken? Evt. holder den kold på en anderledes måde..
    ››
    ››Dagens dumme spørgsmål er derfor:
    ››Smager Coca Cola virkelig anderledes på glasflaske?

    ›Det er noget med, at glas afgiver mindst (eller ingen)
    ›stoffer/smag i forhold til plast.. eller optager ikke smag
    ›ligesom fx dåserne kan gøre.

    ›Glas holder kort sagt bedre på smagen...

    Om plast afgiver flere stoffer til smagen, skal jeg lade være usagt (det lyder plausibelt), men det er et faktum, at glas er mere tæt end plast! Sodavand i plastflasker udleder med tiden kulsyren, så den føles mere "flad" (det er også derfor, sidste salgsdato og holdbarheden på plastflasker er kortere end i glasflasker).

  12. De følgende 3 brugere er enige:

  13. #323
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    For at starte med det banale: Når man hælder en væske fra en type glas, krus, flaske, dåse, kande eller tragt i svælget vil strømmen af væske flyde anderledes end hvis man brugte en anden type, og derfor får man forskellige oplevelser af smag, temperatur, viskositet o.s.v. Især er der jo forskel på at drikke af et glas og drikke fra en flaske, fordi du i langt højere grad får sanset duftstofferne, der ellers går næsen forbi, når du sutter på flasken. Vinkendere går meget op i at det forkerte glas kan ødelægge smagsoplevelsen af en vin.

    Hvis Peter P har ret i sit faktum(!) at gamle plastflasker er "fladere" end nytappede påvirker det ganske sikkert smagen: Pointen med boblerne er jo at forstærke smagen.

    Men hvis vi skal ud på teoriernes overdrev, hvor det er lidt sjovere, og vi forlader smagdimensionen og bevæger os over i om der er forskel på hvor læskende en oplevelse man får, minder mig det mig om en diskussion jeg havde med en bekendt for mange år siden, der hævdede at en glasflaske med cola var koldere end en ditto plastflaske, når man tog den ud af køleskabet, hvilket man måske kan hævde på sådan en sproglig/humanistisk facon, MEN SOM ENHVER RETTROENDE MÅ FORDØMME SOM FORKERT, fordi temperaturen naturligvis er den samme uanset hvilken "følelse" coladrikkere har, når de tager flasken i hånden. Men fordi en glasflaske eller coladåses større varmeledningsevne trækker mere varme ud dig, føles de jo dermed koldere i hånden og væsentligst på dine meget følsomme læber end en tilsvarende plasticflaske, uanset at selve væsken i beholderen har samme temperatur. Og hvis man virkelig skal blive langhåret kunne man hævde at en coladåse potentielt føles endnu mere læskende, fordi den afkøling, der sker når man åbner beholderen og sænker trykket er mere markant, fordi en coladåses varmekapacitet er lavere end en flaskes.

    mvh
    Martin CX

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #324
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    884

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/10/08/031911.htm

    ifølge artiklen overvejer holland at forbyde turister at gå på coffeshop men er det ikke i strid med EU's regler at lave en slags lovgivning for hollændere og en anden for turister??
    Europapokal

  16. #325
    Tilmeldingsdato
    Oct 2006
    Indlæg
    113

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/10/08/031911.htm

    ›ifølge artiklen overvejer holland at forbyde turister at gå på
    ›coffeshop men er det ikke i strid med EU's regler at lave en
    ›slags lovgivning for hollændere og en anden for turister??

    Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål, som jeg ikke selv havde overvejet i den sammenhæng og jeg har haft problemer med at finde et sammenligneligt eksempel i Danmark.
    Mit bud er, at jeg tror det afhænger af hvordan Holland rent faktisk laver lovgivningen. Hvis de laver den sådan at du skal have folkeregisteradresse i Holland for at gå på coffeshops, er alle EU-borgere i Holland jo reelt stillet ens, men hvis de kræver at du skal være Hollandsk statsborger for at besøge coffeshopsne er der en reel forskelsbehandling. Men mon ikke vi har nogle eksperter i EU-lovgivning her på forummet der kan give et (om ikke korrekt) så i hvert fald uddybende svar.

    Edit: Jeg kan faktisk se fra en artikel på Politiken, at EU-domstolen har udtalt sig i den sammenhæng:

    Sidste år afsagde EU-domstolen en dom, der gør det muligt for de enkelte borgmestre i hollandske byer at forbyde salg af cannabis til beboere uden for landets grænser med henvisning til den offentlige orden.
    mvh. Flemming
    Sidst redigeret af Flemming Thomsen : 08.10.11 kl. 16:53

  17. #326
    Tilmeldingsdato
    Jun 2006
    Indlæg
    53

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvorfor hedder det en feberredning? Nogle kalder det endda en fiberredning?

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #327
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    458

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvad er det spotify kan, som grooveshark ikke kan? Kan se at en masse lovpriser det for tiden, men kan ikke se hvad der gør at jeg burde smide penge efter det, når jeg har et gratis alternativ som grooveshark

  20. #328
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,551

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvad er det spotify kan, som grooveshark ikke kan? Kan se at en masse lovpriser det for tiden, men kan ikke se hvad der gør at jeg burde smide penge efter det, når jeg har et gratis alternativ som grooveshark
    Din moral :-)

    Grooveshark er et juridisk smuthul, som i bund og grund er en pirat-tjeneste. Brugerne uploader indhold og rettighedshaverne er af en eller anden grund tvunget til at brokke sig over de enkelte numre og ikke hele tjenesten. Det tager tid, og i samme sekund som de får fjernet en sang, så er den uploadet igen af en ny bruger. Jeg håber nogen korrigerer mig her, hvis jeg tager fejl.

    Pointen er at rettighedshaverne ikke får en krone fra grooveshark, mens spotify er en lovlig tjeneste, som har indgået aftaler med de fleste større pladeselskaber.

    Det er dog ikke ulovligt at benytte grooveshark, fordi man kun streamer indholdet. Det er personen der uploader materialet, der overtræder copyrightlovgivningen. Men det ændrer ikke på det moralske ansvar. Det er jo heller ikke ulovligt at betale en håndværker kontant og "glemme" at få en kvittering, men det er stadig temmelig moralsk forkert.

    Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke har meget til overs for KODA, IFPI eller deres "medlemmer", men efter så mange års talentløs idioti, så bør de vel have lidt ros for ENDELIG at gå lidt MED den teknologiske udvikling.

    ougar
    Sidst redigeret af ougar : 15.10.11 kl. 09:51
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  21. De følgende 7 brugere er enige:

  22. #329
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Hvorfor hedder det en feberredning? Nogle kalder det endda en fiberredning?

    Hvis man har feber er man "febril"; og når man opfører sig som om man har feber er man "febrilsk". "Febrilsk" er ikke et helt ualmindeligt ord, hvis man skal beskrive en meget urolig eller nervøs handling, og det skyldes at feber ikke bare er forbundet med forhøjet temperatur, men også med feberkramper, de hurtige, rykvise og ubevidste bevægelser som især mindre børn får ved høj feber.* Så når vi taler om feberredninger vil jeg tro, at den oprindelige betydning er tæt på det vi også kunne kalde en refleksredning: Med andre ord at målmanden udelukkende reddede i kraft af en krampagtig og ubevidst handling.

    "Fiberredning" tror jeg simpelthen er en forvansket udtale af "feberredning", for ellers kan jeg ikke få det til at give mening.

    mvh
    Martin CX

    *) En anden ting man kan knytte til feber er febervildelser, altså hallucinationer, men det tror jeg ikke hænger sammen med feberredninger.

  23. De følgende 7 brugere er enige:

  24. #330
    Tilmeldingsdato
    May 2008
    Indlæg
    87

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›"Fiberredning" tror jeg simpelthen er en forvansket
    ›udtale af "feberredning", for ellers kan jeg ikke få
    ›det til at give mening.

    Fiberredning som i at pådrage sig en fibersprængning i redningens lemmebøjende, reflekshandlende og kropsanstrengende aktion. Et bud!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 4 users browsing this thread. (0 members and 4 guests)

Lignende emner

  1. Rejsetråden (tips, links og oplevelser).
    By Caligula76 in forum Diverse
    Svar: 33
    Sidste Meddelelse: 01.12.19, 21:56
  2. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 22.08.07, 10:25
  3. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •