Side 31 af 55 FørsteFørste ... 212829303132333441 ... SidsteSidste
Viser resultater 451 til 465 af 816

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar

  1. #451
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    884

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvorfor er det u at APOELs fans render rundt i orange når nu hjemmedragtern er brøndby farvet
    Europapokal

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #452
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Kamelen Se meddelelser
    Hvorfor er det u at APOELs fans render rundt i orange når nu hjemmedragtern er brøndby farvet
    Til gengæld er deres udedragt ...orange! Og mig bekendt er den ikke længere end det.

    mvh
    Martin CX

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #453
    Tilmeldingsdato
    Oct 2006
    Indlæg
    1,097

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Martin CX Se meddelelser
    Til gengæld er deres udedragt ...orange! Og mig bekendt er den ikke længere end det.

    mvh
    Martin CX
    Jeg må desværre oplyse at du er forkert på den. Den orange farve er valgt af deres fans, som havde et ønske om at skille sig ud i stedet for at rende rundt og ligne flere af deres modstandere. :-)
    Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe.

  6. #454
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af skroder Se meddelelser
    Jeg må desværre oplyse at du er forkert på den. Den orange farve er valgt af deres fans, som havde et ønske om at skille sig ud i stedet for at rende rundt og ligne flere af deres modstandere. :-)
    Ingen grund til at sige desværre. Det er fremragende at blive korrigeret, så tak for det. :)

    mvh
    Martin CX

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #455
    MaQ er offline - Representin' N'Bronx -
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    642

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    I optakten til gårsdagens kamp blev det nævnt, at fænomentet med de orange fans stammer fra 1992, hvor Apoel mødte AEK Athen i Europa Cup'en. På udebaneturen var en gruppe af Apoels fans imponeret over det visuelle element i en helt gul fan-masse på tribunerne. De købte derfor efterfølgende som modtræk de klassiske pilotjakker og vendte dem på vrange, så det orange for vendte ud af.

    Denne trend vandt åbenbart indpas således, at alle fanatiske fans nu skal være iklædt orange dernede. Du kan læse en mere udførlig version af historien her.

  9. Den følgende bruger er enig i dette:

  10. #456
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,364

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Kører vi eller englænderne i den forkerte side af vejen, og hvorfor hulen er det blevet sådan at hele verden ikke kører i samme side af vejen?
    URBAN CREW - Fælles København
    Ace20's Avatar

  11. #457
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Sådan som jeg har fået historien fortalt, handler det i bund og grund om hvordan man drev sin tospand kærre. Der var to måder at drive: Man kunne enten sidde på en af dyrene eller sidde på kærren. Hvis man sidder på et af dyrene giver det bedst mening at man sidder på dyret til venstre, da man så let kan piske begge dyr med højrehånd. Når man sidder i venstre side, er det lettere at passere modkørende højre om. Hvis man derimod sidder på kærren giver det mening at sidde i højre side, fordi man så kan holde remmene i venstre hånd og have højre hånd fri til pisken, og så er det mest praktisk at passere modkørende venstre om.

    Men hovedsageligt er det jo tradition. Briterne holder fast i at køre i venstre side, franskmændene i højre side. Britisk imperialisme gjorde at mange lande ude i verden endte med at køre i venstre side, men det er højrekørsel, der er mest udbredt, og derfor er mange lande med venstrekørsel også skiftet over. Svenskerne skiftede for eksempel til højrekørsel engang i 1960'erne.

    mvh
    Martin CX

  12. #458
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,364

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Så ved man det, mange tak..
    URBAN CREW - Fælles København
    Ace20's Avatar

  13. De følgende 5 brugere er enige:

  14. #459
    Tilmeldingsdato
    May 2007
    Indlæg
    291

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Co...t_or_right.svg

    Her kan udbredelsen ses.

    I storbritanien går de stadig højre om når man krydser hinanden på sin vej, men f.eks. indien går folk venstre om.

  15. #460
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    114

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    - og her er et billede fra da svenskerne kl. 12 den 3. september 1963 gik over til kørsel i højre side. Kaos :)




    - a.nyholm
    In the land of the blind,
    the one-eyed man is king

  16. De følgende 6 brugere er enige:

  17. #461
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Tillad mig en relateret, men dog lidt mere kulørt teori.
    Oprindeligt havde man de fleste steder venstre-kørsel, eller rettere: ridning.
    Dette kom sig af, at så man lettere kunne forsvare sig mod eventuelle modridende fjender, idet man jo gerne brugte højre hånd til sværdet.
    Da det jo kun var adlen det var tilladt at bruge sværd, har vi set, at i lande hvor adlen er blevet væltet, eller hvor den aldrig har eksisteret (Frankrig henholdsvis USA), der har man som en slags oprør valgt at skifte spor.
    Eftersom det primært har været isolerede steder hvor den oprindelige venstrekørsel har overlevet med adlen (Japan og England især), har de fleste lande der ellers beholdt deres adel også valgt højrekørsel.
    At ca 1/3 af verdens lande stadig kører i venstre, hænger jo natuligvis meget nært sammen med den britiske imperialisme.

    Om ovenstående står til troende er uvist, men det er da en spøjs historie :-)
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #462
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Jobbeelg Se meddelelser
    Tillad mig en relateret, men dog lidt mere kulørt teori.
    Oprindeligt havde man de fleste steder venstre-kørsel, eller rettere: ridning.
    Dette kom sig af, at så man lettere kunne forsvare sig mod eventuelle modridende fjender, idet man jo gerne brugte højre hånd til sværdet.
    Jeg tror din hypotese falder til jorden her, for dengang brugte man jo skjold, når man red, og du placerede skjoldet mellem dig og din modstander, når du sloges. Hvis du brugte lanse lagde du den an så den krydsede over på venstre side, og efterhånden lavede man skjolde, som kunne støtte lansen på denne måde:



    Hvis du derimod brugte sværd eller lignende var du helt tæt på, skjold mod skjold og hest mod hest, og her er det at ellers upraktiske våben som denne plejl kom til sin ret:



    mvh
    Martin CX

  20. Den følgende bruger er enig i dette:

  21. #463
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    man red sgutte rundt med skjold til daglig
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  22. De følgende 2 brugere er enige:

  23. #464
    Tilmeldingsdato
    Feb 2010
    Indlæg
    373

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    De nationer der støttede Napoleon under hans regime blev tvunget til at køre i højre side. De andre nationer (commonwealth) valgte som modstand at køre i venstre side. Sådan går historien...

    Edit: dette er selvfølgelig et svar til spørgsmålet om hvorfor man kører i den ene side af vejen frem for den.

    Som en kuriositet kan også nævnes, at man i det kommunistiske Kina mente, at farven rød ikke burde associeres med at stoppe, hvorfor man i en periode byttede om på rød og grøns betydning i lyskryds - det gik ikke så godt mener jeg...
    Sidst redigeret af Joppe : 31.03.12 kl. 13:33
    - Joppe
    __________________________
    http://xkcd.com/386/

  24. De følgende 2 brugere er enige:

  25. #465
    Tilmeldingsdato
    May 2006
    Indlæg
    376

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvordan kan det være at FCK og BIF ikke spillede Supercuppen i 98 og 03?
    Der var engang to vise mænd. Så gik den ene på pension.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 3 users browsing this thread. (0 members and 3 guests)

Lignende emner

  1. Rejsetråden (tips, links og oplevelser).
    By Caligula76 in forum Diverse
    Svar: 33
    Sidste Meddelelse: 01.12.19, 21:56
  2. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 22.08.07, 10:25
  3. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •