Side 35 af 55 FørsteFørste ... 253233343536373845 ... SidsteSidste
Viser resultater 511 til 525 af 816

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar

  1. #511
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Jeg har flere gange stået en mørk aften på diverse ferier og nydt en udsigt ud over bjerge og små lysende byer. Det, der undrer mig, er, at jo længere væk lyset fra byerne/lygtepæle osv. kommer fra, jo mere "blinker" lyset. Hvad skyldes det?

    Det eneste bud, jeg selv kan komme op med, er, at insekter og lign. flyver ind foran lyset - og at jo længere der er til lyset - jo flere kan derfor flyve ind foran, og derfor "blinker" lyset mere...

  2. #512
    Tilmeldingsdato
    Dec 2004
    Indlæg
    732

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ^

    Det skal alligevel godt nok være nogle ordenlige fluer hvis de skal være årsagen.

    Den korrekte forklaring er nok mere i retning af, at luften imellem dig og lyset bevæger sig tilstrækkeligt meget til at forvrænge lystet. Især sydpå om aftenen kan jeg forstille mig, at jorden og vandet om dagen bliver varmet tilstrækkelig meget op til at luften om aftenen er varmere nær hav- og jordoverfalden. Den varme luft der stiger opad bliver derfor udskiftet med kold luft, der derefter bliver varmet op. Dette skaber en cirkulation som resulterer i, at lys der har tilstrækkeligt meget luft (afstand) mellem kilden og observatøren, vil se ud som om det flimrer.

    I think.

  3. De følgende 2 brugere er enige:

  4. #513
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    2,413

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Emilo Se meddelelser


    Den korrekte forklaring er nok mere i retning af, at luften imellem dig og lyset bevæger sig tilstrækkeligt meget til at forvrænge lystet.

    I think.
    Det er meget sandsynligt, og i øvrigt også hvad man kan opleve med stjerner
    Hejsa
    Elver's Avatar

  5. Den følgende bruger er enig i dette:

  6. #514
    Tilmeldingsdato
    Jun 2006
    Indlæg
    53

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Spørgsmålet falder nok ikke under kategorien "dumt spørgsmål", men jeg prøver alligevel.

    Kan et teleselskab (NanoMobil) blokere et telefonnummer, så en person ikke kan sende mig SMS og ringe mig op?

    På forhånd tak.
    Og ja... der skulle have stået Tabasco.

  7. #515
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    11

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Langt de fleste telefoner har en sådan funktion (dog ikke iPhone) - men ja teleselskabet kan gøre det. De vil formentlig kræve et lille gebyr (20-100 kroner for det)

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #516
    Tilmeldingsdato
    May 2008
    Indlæg
    174

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Tabosco Se meddelelser
    Spørgsmålet falder nok ikke under kategorien "dumt spørgsmål", men jeg prøver alligevel.

    Kan et teleselskab (NanoMobil) blokere et telefonnummer, så en person ikke kan sende mig SMS og ringe mig op?

    På forhånd tak.
    Så vidt jeg husker, så kan det godt lade sig gøre, men de må kun gøre det hvis du har politianmeldt det som chikane.. Dog er jeg ikke sikker i min påstand, men er det ikke bare om at ringe til dem og spørge ? :-)
    dasgringo ser på FCM og nikker anerkendende af det snedige svar..

  10. De følgende 2 brugere er enige:

  11. #517
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    3,066

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Ok... På en håndmikser er der to indgange til krogene.

    Hvorfor (!?) er det at den ene krog ikke kan gå i den andens hul? Og hvorfor må den ikke? Kan de så ikke dreje rigtigt? Rammer de hinanden? Skulle jeg have læst op på matematik i niende?

    Hvis der er en der har et svar, så redder det de sidste 10 års undren, tak :)

  12. De følgende 2 brugere er enige:

  13. #518
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Sibusiso Se meddelelser
    Ok... På en håndmikser er der to indgange til krogene.

    Hvorfor (!?) er det at den ene krog ikke kan gå i den andens hul? Og hvorfor må den ikke? Kan de så ikke dreje rigtigt? Rammer de hinanden? Skulle jeg have læst op på matematik i niende?

    Hvis der er en der har et svar, så redder det de sidste 10 års undren, tak :)
    Godt spørgsmål! Formodentlig handler det om låsesystemet. Den ene drejer jo med uret, den anden mod uret, så de er sikkert indrettet sådan at de hver især ikke "skruer sig selv ud" i brug.

    P.S: Det er også muligt det simpelthen er fordi tandhjulene i motoren i håndmixeren sidder i forskellige niveauer af hensyn til deres gearing (hedder det gearing når det bare handler om at de kører i hver sin retning?), og at de derfor har brug for at "gribe" krogene på tilsvarende forskellige niveauer.

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #519
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    3,066

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Martin CX Se meddelelser
    Godt spørgsmål! Formodentlig handler det om låsesystemet. Den ene drejer jo med uret, den anden mod uret, så de er sikkert indrettet sådan at de hver især ikke "skruer sig selv ud" i brug.

    P.S: Det er også muligt det simpelthen er fordi tandhjulene i motoren i håndmixeren sidder i forskellige niveauer af hensyn til deres gearing (hedder det gearing når det bare handler om at de kører i hver sin retning?), og at de derfor har brug for at "gribe" krogene på tilsvarende forskellige niveauer.
    Jeg kunne ikke lade være, og Bosch tænkte jeg var et godt sted at placere mine tanker om håndmiksere. Dorrit var ikke sen til at svare:

    Tak for din mail. Piskerisene på en håndmikser passer kun i ét hul pga. at de kører mod hinanden og for at de ikke skal ramme ind i hinanden har de hver sit gevind.

    Men er det bare mig, eller udelukker det fuldstændig at de skal kunne gå i, erhm, hinandens huller?

  16. #520
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Sibusiso Se meddelelser
    Jeg kunne ikke lade være, og Bosch tænkte jeg var et godt sted at placere mine tanker om håndmiksere. Dorrit var ikke sen til at svare:

    Tak for din mail. Piskerisene på en håndmikser passer kun i ét hul pga. at de kører mod hinanden og for at de ikke skal ramme ind i hinanden har de hver sit gevind.

    Men er det bare mig, eller udelukker det fuldstændig at de skal kunne gå i, erhm, hinandens huller?
    Nej, og det gjorde også at jeg udelukkede det. Det ovenstående problem kan jo klares ved at et af indgangshullet er drejet tilpas meget i forhold til det andet og kræver ikke et særskilt piskeris.

  17. #521
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Martin CX Se meddelelser
    Nej, og det gjorde også at jeg udelukkede det. Det ovenstående problem kan jo klares ved at et af indgangshullet er drejet tilpas meget i forhold til det andet og kræver ikke et særskilt piskeris.
    Kan det mon være sådan, at de fleste håndmixere kan bruges enten med piskeris eller med dejkroge?
    Piskeris er jo som sådan ret symetriske, hvorfor der ikke burde være problemer der. Det gør sig (så vidt jeg husker) ikke gældende med dejkroge, hvorfor det er vigtigere, at de ikke kommer i det forkerte hul (hvilket man generelt skal passe på...)

    Derfor er det -måske- sådan, at de finere mixere, hvor man har muligheden for dejkroge, der er der forskel på "fatningen" i selve mixeren, og derfor også i gevindet, men på de billige udgaver, hvor man kun får piskeris med, der kan man bytte rundt på dem?
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  18. #522
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Jobbeelg Se meddelelser
    Kan det mon være sådan, at de fleste håndmixere kan bruges enten med piskeris eller med dejkroge?
    Piskeris er jo som sådan ret symetriske, hvorfor der ikke burde være problemer der. Det gør sig (så vidt jeg husker) ikke gældende med dejkroge, hvorfor det er vigtigere, at de ikke kommer i det forkerte hul (hvilket man generelt skal passe på...)

    Derfor er det -måske- sådan, at de finere mixere, hvor man har muligheden for dejkroge, der er der forskel på "fatningen" i selve mixeren, og derfor også i gevindet, men på de billige udgaver, hvor man kun får piskeris med, der kan man bytte rundt på dem?
    Jeg tror du har helt ret. Piskerisene/dejkrogene vil aldrig kunne støde sammen, uanset om man bytter rundt på dem. Hvis man forestiller sig at man holder piskerisene fast men løfter håndmikseren og drejer den 180 grader og sætter den på igen, så skifter piskerisene hul, men sidder fuldstændig som før og vil fortsat dreje perfekt i forhold til hinanden. De vil dog begge dreje den modsatte vej, fordi de to piskeris jo drejes hver sin vej. Og mit gæt er det samme som dit: Det er ikke noget problem for piskeris, der er symmetriske, men det er sikkert ikke optimalt for dejkroge, der er spejlvendte, og er hhv. venstre og højresnoede spiraler. Der drejer man så at sige dejen opad hvis de sidder på den ene måde og nedad hvis man bytter rundt på dem. Det kan man jo sagtens forestille sig gør en forskel.

    (Læg mærke til hvordan jeg på smuk vis undlader at gøre mig klog på hvad der er rigtigt og hvad der er forkert :-) Måske det er upraktisk at piske dejen opad, fordi den så kan komme helt op og ramme mikseren? Eller også ælter den bedre ved netop at løfte dejen og ikke mase den nedad. Det må lige checkes på mikseren derhjemme.)

    ougar
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  19. #523
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Jeg havde faktisk overvejet det ovenstående, blot med hensyn til "de flade" piskeris, som jeg forestillede mig kunne være vinklet a la turbineblade til at (formodentlig) trykke væsken nedad, udad og væk fra mixeren, men efter at have kigget nærmere på billeder af forskellige slags konkluderede jeg, at det ikke så ud til at være tilfældet. Jeg tænkte ikke på dejkrogene i den sammenhæng, men jeg tror I har ret i, at det der har en betydning.

    I alle fald synes håndmixeren til at være en temmelig primitiv indretning, når man tænker lidt over det. Der må da være mere effektive måder at piske og ælte på.

    mvh
    Martin CX

  20. #524
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    1,144

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Citat Oprindeligt indsendt af Martin CX Se meddelelser
    I alle fald synes håndmixeren til at være en temmelig primitiv indretning, når man tænker lidt over det. Der må da være mere effektive måder at piske og ælte på.

    mvh
    Martin CX
    http://www.kitchenone.dk/kenwood-kok...ood-km286.html

    Nuff said ;)

  21. #525
    Tilmeldingsdato
    Oct 2010
    Indlæg
    193

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Jeg synes, det kunne være fedt hvis man under tribunerne/langs trapperne havde gobeliner, malerier eller store vægbilleder, der forestiller historiske øjeblikke og store profiler for FCK. Det har være nævnt, at interiøret i Parken er meget gråt, og selvom jeg ikke som sådan har noget imod dette, så synes jeg det ville være en dejlig tur ned af memory lane hvis man kunne se på Hjaltes triumf på Brøndby stadion, Sølvis mål mod Rosenborg, Ståle der står og råber og meget, meget mere når man gik i Parken. På ydersiden har der hængt store dekorationer i lang tid, hvilket jeg godt kan lide selvom jeg foretrak totalbillederne af spillerne fremfor de jubelscener, der nu hænger der.

    Jeg tror, denne temmeligt simple ændring ville kunne ændre oplevelsen af at komme i Parken både for gamle fans og for nye besøgende, idet gamle fans ville kunne genkalde sig den følelse (eller den sms fra kæresten), de stod med netop i dét øjeblik, og nye fans kunne opleve en form for respekt eller ærefrygt over for de triumfer, legender og følelser folk i og omkring klubben har oplevet, og på den måde forhåbentligt leve sig mere ind i oplevelsen og tilværelsen som tilhænger af FC København. Det ville kort og godt give mere atmosfære i Parken.

  22. De følgende 3 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Rejsetråden (tips, links og oplevelser).
    By Caligula76 in forum Diverse
    Svar: 33
    Sidste Meddelelse: 01.12.19, 21:56
  2. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 22.08.07, 10:25
  3. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •