Side 7 af 55 FørsteFørste ... 4567891017 ... SidsteSidste
Viser resultater 91 til 105 af 816

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar

  1. #91
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Find gaskonstanten og regn på det. Hvis bolden ender op med at
    ›blive 2 gram tungere i frostvejr, så er det ikke det der gør
    ›udslaget.
    ›Plast og læder bliver stivere i frostvejr og derved fjernes en
    ›del af hoppeboldseffekten. Når hoppeboldseffekten bliver mindre,
    ›skal der bruges mere kraft for at opnå samme skudhastighed.
    ›Derfor virker bolden tungere.


    At finde gaskonstanten? Den er jo, netop, konstant - 8,3145 J/(mol*T), hvor J er joule og T er temperaturen i Kelvin.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  2. #92
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Find gaskonstanten og regn på det. Hvis bolden ender op med at blive 2 gram tungere i frostvejr, så er det ikke det der gør udslaget.

    Plast og læder bliver stivere i frostvejr og derved fjernes en del af hoppeboldseffekten. Når hoppeboldseffekten bliver mindre, skal der bruges mere kraft for at opnå samme skudhastighed.

    Derfor virker bolden tungere.
    Hey, så blander jeg mig også i denne herlige debat :-)

    En fodbold fylder knap 6 liter, og trykket i bolden er omkring 0.7 bar (altså 0.7 bar overtryk), sådan ca. Dermed vejer luften inde i bolden ca. 10 gram. Resten af fodbolden vejer omkring 400-450 gram.

    Hvis luften i bolden bliver kold, f.eks. fra 20 grader til 0 grader, så stiger vægten med omkring 7%, hvis man holder trykket konstant. Dvs. når det bliver koldt, så bliver bolden lidt blød, og så pumper man den lidt. Den ekstra luft der pumpes ind i bolden vejer naturligvis lidt. Det vil betyde at bolden bliver omkring et halvt gram tungere. (Det meste kompenseres der så i øvrigt ved, idet den omgivende luft også bliver tungere, og dermed øges opdriften).

    Så lad mig bare lige slå fast, at vægten af luften IKKE betyder en bjælde.

    Der er 2 ting, der betyder noget.

    For det første har SALT fulstændig ret. Restitutionskoefficienten ændrer sig, når boldens temperatur falder, fordi boldens materiale blive stivere. Restitutionskoefficienten er ikke en materialeparameter, men en egenskab for et stød, dvs man kan f.eks. finde restitutionskoefficenten for stød mellem en fodbold og en græsplæne eller en fodbold og et fortorv.

    Restitutionskoefficienten falder både for græs/bold og for bold/fod ved et spark. Hvis bolden "hopper" perfekt - dvs en restitutionskoefficient på 1 - så forlader bolden din fod med en hastighed, der nærmer sig det dobbelte, i forhold til den hastighed din fod havde, da den ramte bolden (jo tungere fod/ben, jo tættere på dobbelt hastighed). Hvis restituionskoefficienten falder, så falder hastigheden også. Hvis du sparker til en klump ler, der bliver hængende på din fod, så er restitutionskoefficienten=0.

    Når restitutionskoefficienten falder, så bliver mere af energien "tabt" i stødet (til varme), og det kan mærkes. Dvs det gør mere "ondt" at heade til bolden, når den er kold, end når den er varm, selvom den vejer det samme. Og den vil også føles tungere at sparke til, idet den ikke ryger så langt, og afsætter mere energi i din fod/ben når den er kold.

    Det andet, der har stor betydning for boldens fysiske egenskaber, er naturligvis om den er våd. Hvis der er meget fugt/vådt, så vil læderet suge vand, og SÅ kan man snakke om, at bolden bliver tungere. Vandet ændrer i øvrigt også restitutionskoefficienten.

    Om læderet så også suger mere vand, når det er koldt, det ved jeg ikke, men jeg synes umiddelbart det føles sådan. Jeg er i hvert fald ret overbevist om, at det er vand og "hoppeboldseffekten" der er de afgørende parametre her.

    Skræmmende, så lidt liv jeg har.

    ougar
    Sidst redigeret af ougar : 07.12.10 kl. 16:02
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  3. De følgende 3 brugere er enige:

  4. #93
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Hvis luften i bolden bliver kold, f.eks. fra 20 grader til 0
    ›grader, så stiger vægten med omkring 7%, hvis man holder trykket
    ›konstant. Dvs. når det bliver koldt, så bliver bolden lidt blød,
    ›og så pumper man den lidt.

    Hov! Hov! Snyd! Det er da klart at lufttrykket ikke har en betydning, hvis man holder det konstant! Det giver jo sig selv.

    Det overrasker mig dog at skallens restitutionskoefficient"elasticitet" forringes så drastisk i koldere vejr. I så fald burde man jo bruge bolde af et andet materiale når vejret bliver koldt. Det er da egentlig rent hul i hovedet at man ikke gør det.

    Hvad angår læderets vandabsorbering var det vist et større problem i gamle dage. Men her er i hvert fald et tilfælde hvor koldere temperaturer ikke nødvendigvis fører til en tungere bold, da den jo ikke vil absorbere noget som helst, hvis bare det er koldt nok.

    Mvh
    Martin CX

  5. #94
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hov! Hov! Snyd! Det er da klart at lufttrykket ikke har en betydning, hvis man holder det konstant! Det giver jo sig selv.
    Jamen, det var jo for at få en større vægt. Men ok, så holder vi mængden af luft konstant i stedet. Hvis man ikke pumper mere luft i bolden, så falder trykket med ca. 7%, dvs fra 1.7 atm til ca. 1.6 atm. Bolden bliver altså lidt mere flad, hvilket godt kan mærkes på bolden - ingen tvivl om det. Det vil bestemt have en indflydelse på boldens egenskaber. Men de fleste pumper dog bolden op, hvis den er for flad :-) Det holder de vel ikke op med, bare fordi det er vinter.

    Det overrasker mig dog at skallens restitutionskoefficient"elasticitet" forringes så drastisk i koldere vejr. I så fald burde man jo bruge bolde af et andet materiale når vejret bliver koldt. Det er da egentlig rent hul i hovedet at man ikke gør det.
    Nu ved jeg ikke hvor drastisk det er. Det er vel ikke en voldsom indvirkning det har på spillet. Og man kan jo heller ikke udelukke muligheden for, at jeg ikke aner noget om læders/kunststofs/plastiks egenskaberi koldt vejr, men nok primært gætter. Men det var da måske ikke en helt underlig tanke, at have en lidt anderledes bold når temperaturen når langt ned. Tja.

    Det er i øvrigt lidt ukorrekt at bruge ordet elasticitet i denne sammenhæng. Der er ikke nogen simpel sammenhæng mellem elasticiteten af materialer (hvor meget det udvider sig, når man trækker i det) og restitutionskoefficienter ved stød - dvs hvor godt bolden hopper på et underlag. Tag f.eks. en glaskugle ud på gulvet i badeværelser og se hvor godt den hopper (jeg mener det, gør det, det er ret sjovt) og det er selvom elasticiteten er ULTRA lille. Prøv så at tabe glaskuglen på en jernplade, hvis du har sådan en indenfor rækkevidde. Det er ret fascinerende. (Glaskuglen ligger totalt død). Hvis I vil vise ungerne flere sjove eksperimenter med bolde, så tag en tennisbold og hold den oven på en fodbold, og lad begge bolde falde samtidigt. Det er også sjovt :-) Eller en fodbold oven på en godt pumpet stor gymnastikbold :-) Fysik-eksperimenter er altid sjove.

    ougar
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  6. Den følgende bruger er enig i dette:

  7. #95
    Tilmeldingsdato
    Apr 2007
    Indlæg
    631

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvor stammer udtrykket vahl fra?
    Tænk sig, at man kunne have været skuffet over, at F.C. København ikke havde været i 1/8-finalen i Champions League...

  8. #96
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Hvor stammer udtrykket vahl fra?

    BBB-lingo for newbies...

    1) En "Vahl" er defineret som dét at dumpe et link i BBB, der allerede er postet tidligere - naturligvis opkaldt efter mesteren selv
    Men lad mig så stille et andet BBB-spørgsmål. Efter mere end fire år her på forummet har jeg styr på de fleste udtryk osv. Men et udtryk undrer mig stadig, nemlig det med *todis* eller *todi-bevægelser*. Hvad er historien bag det og i hvilke situationer bør det benyttes?

  9. De følgende 2 brugere er enige:

  10. #97
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    343

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Men et udtryk undrer mig stadig, nemlig det med *todis* eller *todi-bevægelser*. Hvad er historien bag det og i hvilke situationer bør det benyttes?
    Det kommer fra en kamp i Esbjerg, hvor vi foran 1-0, og vi skulle have 3 points. Vi var pressede, Todi scorede til 2-0 og lavede 'ro på'-bevægelser til det københavnske AWAY-publikum. En meget forløsende scoring.

    EDIT: Denne kamp

  11. De følgende 4 brugere er enige:

  12. #98
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    At Todi'e er naturligvis opkaldt efter vores allesammens yndlingsfæring Todi Jónsson, der nu i øvrigt vist er tilbage i klubben? Nå, men Todi fejrede et mål ved at signalere med hænderne for at dæmpe gemytterne: Hænderne åbne, håndfladerne nedad og gentagne rolige nedadgående bevægelser. I situationen var det underforstået på humoristisk facon at markere at et mål af ham da virkelig ikke var noget ad hidse sig sådan op over.

    mvh
    Martin CX

  13. #99
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    3,341

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›At Todi'e er naturligvis opkaldt efter vores allesammens
    ›yndlingsfæring Todi Jónsson, der nu i øvrigt vist er tilbage i
    ›klubben? Nå, men Todi fejrede et mål ved at signalere med
    ›hænderne for at dæmpe gemytterne: Hænderne åbne, håndfladerne
    ›nedad og gentagne rolige nedadgående bevægelser. I situationen
    ›var det underforstået på humoristisk facon at markere at et mål
    ›af ham da virkelig ikke var noget ad hidse sig sådan op over.

    ›mvh
    ›Martin CX

    Jeg opfattede det som om han mente "Tag det roligt, far er her", som om vi ikke havde behøvet at bekymre os om resultatet, da han nok skulle klare sagerne.
    Citat:
    The fabulously noisy alcoholic Danish travelling support. London Evening Standard 17/03-11
    Sokken's Avatar


  14. #100
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    546

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar


    ›Jeg opfattede det som om han mente "Tag det roligt, far er
    ›her", som om vi ikke havde behøvet at bekymre os om
    ›resultatet, da han nok skulle klare sagerne.

    Det var i afgørelsen af den tætte 2003/04-sæson, hvor Kbh kæmpede om mesterskabet med Brøndby og Esbjerg. Kbh var 7 points efter Brøndby ved vinterpausen og havde brug for en sejr ude i Esbjerg.

    Todi lukkede kampen efter et rigtigt drama.

    Og guldet kom i hus i sidste runde i Farum.
    and oh how we danced

  15. #101
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Jeg opfattede det som om han mente "Tag det roligt, far er
    ›her", som om vi ikke havde behøvet at bekymre os om
    ›resultatet, da han nok skulle klare sagerne.

    Ja, og nu jeg ser den igen på video, giver jeg dig helt ret.

    mvh
    Martin CX

  16. #102
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvis man klaprer løs på SHIFT-tasten, bliver man spurgt, om man vil aktivere "træge taster"

    En hurtig googling afslører, at dette ønsker INGEN! :o)

    Men wtf er træger taster?? Hvad sker der, hvis man aktiverer møget?
    Mvh.
    Maarum

    Angreb: Kolfuss Glasbein (Reykjavik) -- Mfumle Notembo (Alkmaar)
    Midt: Inge Bjørnebrygg (Lyn) -- Heinz Niemahls (R/W Essen) -- Nema Talenta (NK Rijeka) -- John Longshot (Motherwell)
    Forsvar: Sebastian Altmann (Salzburg) -- Manuel Carta Roja (Mallorca) -- Gulbis Panikaa (Tallinn) -- Andreas Chanslöst (IFK)
    Målmand: Droop van Saebehand (Willem II)

  17. De følgende 2 brugere er enige:

  18. #103
    Tilmeldingsdato
    Feb 2009
    Indlæg
    763

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Hvis man klaprer løs på SHIFT-tasten, bliver man spurgt, om man
    ›vil aktivere "træge taster"

    ›En hurtig googling afslører, at dette ønsker INGEN! :o)

    ›Men wtf er træger taster?? Hvad sker der, hvis man aktiverer møget?


    I stedet for at skulle trykke på tre taster på én gang (f.eks. CTRL, ALT og DELETE samtidig for at logge på Windows), kan du nøjes med at bruge én tast, hvis du aktiverer træge taster og justerer indstillingerne. På denne måde kan du trykke på tasten SKIFT, CTRL, ALT eller Windows-logo, så den forbliver aktiv, indtil du trykker på en anden tast.

  19. #104
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    546

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvad er klokken? Et godt spørgsmål til fysikere.


    Det undrer mig, hvordan man egentlig fastsætter klokkeslet globalt.

    Når mit ur på mobilen går skævt justerer jeg det helt oldschool efter tiden på DR's teksttv. Min kære far gjorde det i min barndom til slagene af Rådhusklokkerne i P1s radioavis klokken 12. Men hvad justeres disse efter?

    Jeg har hørt, at man bruger avancerede atomurer til at måle tiden rundt om på jorden. Ligeledes har jeg hørt forskellige globale tidsstandarder, hvor fx Greenwich mean time er en gammel een af slagen. Men hvordan stiller man atomure i forhold til hinanden? Hvem gør det? Og hvis jeg inkluderer mit basale kendskab til relativitetsteorien afhænger tiden også af atomurets placering i forhold til jordens kerne, hvor gravitationen trækker mere eller mindre i uret. Dvs. at et atomur, som står ved havoverfladen viser et lavere tal efter 60 minutter på et atomur placeret højt oppe i atmosfæren. Det var vist et dumt spørgsmål, der hurtigt greb om sig...
    and oh how we danced

  20. #105
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Det undrer mig, hvordan man egentlig fastsætter klokkeslet globalt.[/qoute]Hvis du installere et ntp-program på din computer, så kan man se princippet i funktion.
    Jeg ved egentlig ikke hvor mange "Master-Clocks" - som de vist kaldes - der findes, men jeg ved at US Naval Observatory i hvert fald holder styr på tiden i USA. Og de har en ordentlig bunke atom-ure - som i 100 eller noget i den stil - som de vist tager gennemsnittet af - og så er det klokken. Og så synkroniseres bare derudaf, ned igennem et hieraki.

    Og hvis jeg inkluderer mit basale kendskab til relativitetsteorien afhænger tiden også af atomurets placering i forhold til jordens tyngdekraft.
    Det gør det, og det tages der sørme højde for. Uret i en GPS satelit går på grund af den relative bevægelse i forhold til jorden hurtigere end et ur på jorden. Forskellen er 38 mikrosekunder om dagen. Præcisionen af uret skal være omkring 1 nanosekund, for at være god nok. Hvis ikke man korrigerede for relativistiske fænomener, så ville GPS-modtagere i løbet af et døgn ramma 10 km ved siden af. Det er ret afgørende. Det er mindre afgørende på jorden, man der tages stadig højde for det, så vidt jeg har forstået.

    ougar
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  21. Den følgende bruger er enig i dette:

Side 7 af 55 FørsteFørste ... 4567891017 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Rejsetråden (tips, links og oplevelser).
    By Caligula76 in forum Diverse
    Svar: 33
    Sidste Meddelelse: 01.12.19, 21:56
  2. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 22.08.07, 10:25
  3. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •