Side 8 af 55 FørsteFørste ... 56789101118 ... SidsteSidste
Viser resultater 106 til 120 af 816

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar

  1. #106
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    422

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Jeg ved egentlig ikke hvor mange "Master-Clocks" - som
    ›de vist kaldes - der findes, men jeg ved at US Naval Observatory
    ›i hvert fald holder styr på tiden i USA. Og de har en ordentlig
    ›bunke atom-ure - som i 100 eller noget i den stil - som de vist
    ›tager gennemsnittet af - og så er det klokken. Og så
    ›synkroniseres bare derudaf, ned igennem et hieraki.

    ›Det gør det, og det tages der sørme højde for. Uret i en GPS
    ›satelit går på grund af den relative bevægelse i forhold til
    ›jorden hurtigere end et ur på jorden. Forskellen er 38
    ›mikrosekunder om dagen. Præcisionen af uret skal være omkring 1
    ›nanosekund, for at være god nok. Hvis ikke man korrigerede for
    ›relativistiske fænomener, så ville GPS-modtagere i løbet af et
    ›døgn ramma 10 km ved siden af. Det er ret afgørende. Det er
    ›mindre afgørende på jorden, man der tages stadig højde for det,
    ›så vidt jeg har forstået.

    ›ougar

    Jeg tillader mig lige, at suplere med en video om tid.
    De fleste af dine spørgsmål, bliver besvaret deri.
    Angående atom uret, og synkroniseringen af dem, starter
    ved 4:40.



    http://uk.youtube.com/v/vUcBYC1HPqk&feature


    Jønch..
    "When angry, count to four; when very angry, swear" ~ Mark Twain ~
    Jønch's Avatar

  2. #107
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Personligt bruger jeg denne hjemmeside :)

  3. #108
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Klokken er jo et udtryk for hvor solen er i forhold til jorden. Når solen står højest på himmelen er klokken 12. Atomure er glimrende til at fortælle hvor langt tid der så rent faktisk går mellem klokken 12 i går og klokken 12 i dag, for eksempel, men de er ikke definitive hvad angår selve klokkeslættet.

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #109
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    I følge dette link kan man spille på FCK blandt de sidste 16 i CL til odds 1,08. Er det et rent indlån til 8% i rente, eller wtf?
    Mvh.
    Maarum

    Angreb: Kolfuss Glasbein (Reykjavik) -- Mfumle Notembo (Alkmaar)
    Midt: Inge Bjørnebrygg (Lyn) -- Heinz Niemahls (R/W Essen) -- Nema Talenta (NK Rijeka) -- John Longshot (Motherwell)
    Forsvar: Sebastian Altmann (Salzburg) -- Manuel Carta Roja (Mallorca) -- Gulbis Panikaa (Tallinn) -- Andreas Chanslöst (IFK)
    Målmand: Droop van Saebehand (Willem II)

  6. #110
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    134

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    dette link kan man spille på FCK blandt
    ›de sidste 16 i CL til odds 1,08. Er det et rent indlån til 8% i
    ›rente, eller wtf?

    Uden at vide det med 100 pct. sikkerhed, kan jeg ikke forestille mig andet end at spillet går ud på hvornår man tror FC Kbh bliver slået ud af turneringen. Dvs. hvis man tror vi bliver slået ud 'Blandt de sidste 16' og altså ikke går videre mod Chelsea, så er der odds 1,08. Hvis vi vinder mod Chelsea, og efterfølgende bliver slået ud i kvartfinalen, er der odds 5, osv osv.

    Hvis jeg har forstået spillet korrekt er tilbagebetalingen 81,89 pct. og dermed kunne noget tyde på det er rigtigt.

  7. #111
    Tilmeldingsdato
    May 2006
    Indlæg
    376

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvorfor er det at den dybe tallerken altid bliver brugt som eksempel, når man tager den "lette" løsning? Var den meget svær at opfinde eller hvad?
    Der var engang to vise mænd. Så gik den ene på pension.

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #112
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Hvorfor er det at den dybe tallerken altid bliver brugt som
    ›eksempel, når man tager den "lette" løsning? Var den
    ›meget svær at opfinde eller hvad?
    Det er vist bare et billede på, at man ikke er så kløgtig, når man kun kender til en flad tallerken, der jo ikke er vanvittig hensigtsmæssig at servere f.eks. suppe i.
    For det sigter til at man ikke kender til den dybe tallerken - ikke at det ikke er den person, der har opfundet den.
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  10. #113
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Det er vist bare et billede på, at man ikke er så kløgtig, når man kun kender til en flad tallerken, der jo ikke er vanvittig hensigtsmæssig at servere f.eks. suppe i.
    Jeg blev faktisk meget overrasket en dag, hvor jeg målte hvor meget væske, der faktisk kunne være i vores almindelige flade tallerkener. Der kunne være lige over 0.7 liter. Der kan man nemt vinde et væddemål, og man kan sagtens servere suppe i flade tallerkener :-) Og ja, jeg har verdens kedeligste liv :-)

    ougar
    Sidst redigeret af ougar : 01.03.11 kl. 11:09
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar


  11. #114
    Tilmeldingsdato
    May 2006
    Indlæg
    376

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Det er vist bare et billede på, at man ikke er så kløgtig, når
    ›man kun kender til en flad tallerken, der jo ikke er vanvittig
    ›hensigtsmæssig at servere f.eks. suppe i.
    ›For det sigter til at man ikke kender til den dybe tallerken -
    ›ikke at det ikke er den person, der har opfundet den.

    Aaaargh... jeg ser det ikke udelukkende som negativt - og hvem siger at man skal servere suppe? Er der ikke en bedre forklaring?
    Der var engang to vise mænd. Så gik den ene på pension.

  12. #115
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    836

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Dumt spørgsmål eller bare en stille undren? Jeg forsøger mig her:

    Når jeg køber kaffe i Irma til min mølle og går og snuser lidt rundt opstår det muligvis lidt tungnemme spørgsmål:

    En pose After Dinner kaffe koster det samme, uanset om den er malet eller med hele bønner. Jeg kan dog også vælge at gå økologisk! Her viser det sig bare, at der trods samme pris kun er 400g i den pose, hvor jeg selv skal hjem at male bønnerne (eller gør det i butikken).

    Hvad skyldes det dog??

  13. #116
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Dumt spørgsmål eller bare en stille undren? Jeg forsøger mig her:

    ›Når jeg køber kaffe i Irma til min mølle og går og snuser lidt
    ›rundt opstår det muligvis lidt tungnemme spørgsmål:

    ›En pose After Dinner kaffe koster det samme, uanset om den er
    ›malet eller med hele bønner. Jeg kan dog også vælge at gå
    ›økologisk! Her viser det sig bare, at der trods samme pris kun er
    ›400g i den pose, hvor jeg selv skal hjem at male bønnerne (eller
    ›gør det i butikken).

    ›Hvad skyldes det dog??

    Så med andre ord er kiloprisen højere for umalet økologisk kaffe end for malet? Well, for det første skal man jo huske på, at prisen fastsættes efter udbud og efterspørgsel, og der er derfor som regel ikke nogen rationel forklaring på hvorfor noget nødvendigvis er dyrere end andet. I dette tilfælde kan man forestille sig, at fordi de umalede bønner købes af kunder, der har anskaffet sig en kaffemølle, har disse kunder allerede vurderet at de foretrækker at male deres kaffe selv, og at denne præference ikke skyldes økonomisk sans, men at det er pga. smag og/eller livsstil. Der er tilmed tale om kunder der i forvejen har vist at de er villige til at betale mere for deres kop kaffe end den almindelige kaffedrikker, og når man oven i hatten har investeret i udstyret, så har de fleste mennesker en trang til at ønske sig mere "bang for the buck" ved at udnytte maskinen så meget som muligt. (Denne tankegang er ikke helt fornuftigt set med de økonomiske briller). Så her er det som i bazaren, at købmanden har luret at én kunde er villig til at betale mere for en kop kaffe end en anden kunde, og at han følgeligt prissætter derefter. Det er det, man kalder prisdifferentiering.

    Noget andet er, om malede bønner er billigere at håndtere for Irma end de umalede. Det synes jeg ikke lyder sandsynligt. Man kunne spekulere i, at malet kaffe fylder mindre end umalet, men jeg tror ikke at der er nogen nævneværdig forskel i det henseende.

    Slutteligt, hvad angår at de to poser koster det samme, men indeholder forskellige mængder: Det er meget typisk, at når man først har prissat en vare som denne, så vil man meget nødigt sætte enhedsprisen op. I stedet putter man bare lidt mindre i posen eller kartonen. Det går ikke med varer man typisk køber efter målestok som for eksempel mælk eller mel, men med cornflakes, vaskepulver og andet går det lettere. Folk er langt mere opmærksomme på om prisen varierer end om kartonen er et par gram lettere end sidst man købte varen. Når man efterhånden når ned på 2/3 af den oprindelige vare i posen, kan man så fylde posen igen og sætte prisen op med argumentet om at der nu er 50% mere i posen! Endnu en grund til at det kan betale sig at læse kilopriserne på skiltene i supermarkedet.

    mvh
    Martin CX
    Sidst redigeret af Martin CX : 01.03.11 kl. 14:27

  14. De følgende 3 brugere er enige:

  15. #117
    Tilmeldingsdato
    Jun 2006
    Indlæg
    53

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men et spørgsmål er det da.

    Hvorfor får jeg nogle gange stød, når jeg rører ved metalliske ting?

    Af og til rammer jeg en dag, hvor jeg får et ubehageligt rap over nallerne, hver gang jeg tager fat i en bildør, en postkasse eller lignende.

    Det er kun engang imellem, dette underlige fænomen indfinder sig, men det undrer virkelig. Det ligger i baghovedet hele tiden, og jeg forsøger at åbne døren, postkassen osv. ved at trække trøjen ned over fingrene og bruge det som en slags handske for at undgå dette ubehagelige rap over fingrene.

    Kan det undgåes?

  16. #118
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvorfor får jeg nogle gange stød, når jeg rører ved metalliske ting?
    Du får stød pga. statisk elektricitet. Dvs. du er blevet "ladet op" via en eller anden process, og du aflader så via en lille gnist, når du rører ved noget, der kan lede ladningerne væk. Dvs. der går en lille strøm igennem dig.

    Af og til rammer jeg en dag, hvor jeg får et ubehageligt rap over nallerne, hver gang jeg tager fat i en bildør, en postkasse eller lignende.
    Statisk elektricitet varierer meget med bl.a. din påklædning og sko samt luftfugtigheden. Så derfor rammes du kun nogle gange.

    Det ligger i baghovedet hele tiden, og jeg forsøger at åbne døren, postkassen osv. ved at trække trøjen ned over fingrene og bruge det som en slags handske for at undgå dette ubehagelige rap over fingrene.
    Det må da give en lille kommentar en gang i mellem :-)

    Kan det undgåes?
    Ja, sagtens. Prøv f.eks. at gå i lædersko og bomuldstøj (så vidt jeg husker). Du kan også sørge for at aflade uden at gnisten rammer dig. Det er gnisten, der gør ondt.

    Hvis jeg frygter stød efter f.eks. at være stået ud af min bil, så rører jeg bilen med min bilnøgle først, for at aflade. En evt. gnist kommer så mellem nøgle og bil. Og selvom strømmen der går gennem dig er lige så stor, så mærker man ikke noget.

    Du kan også bare altid gå med sådan et:
    .
    Så ser du smart ud samtidigt, og pigerne vil strømme til.

    ougar
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  17. De følgende 5 brugere er enige:

  18. #119
    Tilmeldingsdato
    Feb 2002
    Indlæg
    838

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvis jeg frygter stød efter f.eks. at være stået ud af min bil,
    så rører jeg bilen med min bilnøgle først, for at aflade. En evt.
    gnist kommer så mellem nøgle og bil. Og selvom strømmen der går
    gennem dig er lige så stor, så mærker man ikke noget.
    Jeg arbejdede efter endt gymnasie og adskillige sommerferier sidenhen under min studietid på et distributionslager med kilometervis af transportbånd og hylder fyldt med papkasser = et veritabelt statisk elektrisk helvete, hvorfor jeg stadigvæk "lider" af en lille arbejdsskade: Da man stort set ingen nervebaner har på knoerne ift. fingerspidserne, banker jeg stadigvæk lige så umærkeligt den ene hånds langefingerkno mod en metaldør e.l. for at blive afladt løbende når jeg alligevel passerer snert ved ligesom jeg dengang gjorde hver gang, jeg fræsede ind i en af gangene på lageret. Det virkede så fint dér, at jeg fik flere af de gamle brokkehoveder, som ellers havde det oppe at vende hver gang der var indkaldt til et medarbejdermøde, til også at gøre det, så det virker som et trods alt mindre iøjnefaldende tip end Ougars? ;o)
    Puma 19:29
    -smølle> Jeg føler det er væmmeligt når Awesome flere gange i en diskussion bruger hårde facts for at skyde mine argumenter ned.

    DiabloDiego#15 14:55
    Har man først mødt Awesome, vil et møde med en 6-benet dromedar med blinkende øjne og tørretumblere istedet for ører samt indbygget baldakin og brødrister i puklen, kun udløse et ligegyldigt skuldertræk.

  19. #120
    Tilmeldingsdato
    Feb 2009
    Indlæg
    763

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Kære Brevkasse,

    Hvor stammer udtrykket, at noget skal "tages med et gran salt" fra?

    Mvh.
    Bjarne fra Ringsted

  20. Den følgende bruger er enig i dette:

Side 8 af 55 FørsteFørste ... 56789101118 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Lignende emner

  1. Rejsetråden (tips, links og oplevelser).
    By Caligula76 in forum Diverse
    Svar: 33
    Sidste Meddelelse: 01.12.19, 21:56
  2. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 22.08.07, 10:25
  3. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •