Side 9 af 55 FørsteFørste ... 678910111219 ... SidsteSidste
Viser resultater 121 til 135 af 816

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar

  1. #121
    Tilmeldingsdato
    Feb 2002
    Indlæg
    838

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Kære Brevkasse,

    ›Hvor stammer udtrykket, at noget skal "tages med et gran salt" fra?

    ›Mvh.
    ›Bjarne fra Ringsted
    Dén var nem:


    Udtrykket "At tage det med et gran salt", er en ordret oversættelse fra det latinske udtryk Cum grano salis.
    I daglig tale skal det forstås således, at hvis noget skal tages med et gran salt, betyder det, at man skal forholde sig skeptisk overfor det.
    Udtrykket stammer helt tilbage fra 1647[Kilde mangler].
    I den gastronomiske verden, kan det også betyde en lille smule, en knivspids, eller lignende.
    Et gran er ikke at forveksle med et gram. Et gran kan dog også betegne en vægtenhed svarende til 0,0651 gram.
    http://da.wikipedia.org/wiki/Et_gran_salt
    Puma 19:29
    -smølle> Jeg føler det er væmmeligt når Awesome flere gange i en diskussion bruger hårde facts for at skyde mine argumenter ned.

    DiabloDiego#15 14:55
    Har man først mødt Awesome, vil et møde med en 6-benet dromedar med blinkende øjne og tørretumblere istedet for ører samt indbygget baldakin og brødrister i puklen, kun udløse et ligegyldigt skuldertræk.

  2. #122
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Og fra den engelske wikipedia-side:
    It is also notable that the Latin word salis means both "salt" and "wit," so that the latin phrase "cum grano salis" could be translated as both "with a grain of salt" and "with a grain (small amount) of wit."

  3. #123
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hvorfor bliver han kaldt Yaya Touré, når der står "Toure Yaya" på hans spillertrøje?
    Eller, når de fleste netkilder jeg lige har checket mener, at han hedder Yaya Touré, hvorfor vælger han så at få skrevet Toure (ikke "Touré) Yaya på ryggen?
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  4. #124
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    3,341

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Hvorfor bliver han kaldt Yaya Touré, når der står "Toure
    ›Yaya" på hans spillertrøje?
    ›Eller, når de fleste netkilder jeg lige har checket mener, at han
    ›hedder Yaya Touré, hvorfor vælger han så at få skrevet Toure
    ›(ikke "Touré) Yaya på ryggen?


    Og i samme ånd:

    Hvorfor stod der Hoset på Magnes trøje på Norges landshold og Hoseth på hans trøje i FCK?
    Citat:
    The fabulously noisy alcoholic Danish travelling support. London Evening Standard 17/03-11
    Sokken's Avatar

  5. #125
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    71

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ››Hvorfor bliver han kaldt Yaya Touré, når der står "Toure
    ››Yaya" på hans spillertrøje?
    ››Eller, når de fleste netkilder jeg lige har checket mener, at han
    ››hedder Yaya Touré, hvorfor vælger han så at få skrevet Toure
    ››(ikke "Touré) Yaya på ryggen?


    ›Og i samme ånd:

    ›Hvorfor stod der Hoset på Magnes trøje på Norges landshold og
    ›Hoseth på hans trøje i FCK?

    Jeg har engang læst et interview med ham, hvor han udtalte at han i det norske folkeregister stod opført med stavemåden Hoset, men at hans familie selv brugte stavemåden Hoseth, så den foretrak han. Jeg vil tro at det norske fodboldforbund har insisteret på, at hans officielle navn skulle på trøjen, mens man i klubregi har været mere overbærende med den slags.
    Venligst,
    Lasse.

    (x+y)ⁿ=xⁿ+yⁿ (mod n) når n er et primtal
    Frobenius's Avatar

  6. Den følgende bruger er enig i dette:

  7. #126
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    2,326

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Omkring et halvt minut inden metroen kører ind på en perron, kommer der luft ind ved skinnerne. Hvad skyldes dette? Er der en slags sluser lige udenfor hver station?
    Jeg har været anfører som 2. års gennem alle ungdomsrækker og mener også, at jeg er berettiget til at blive det på førsteholdet en dag, når jeg har fået erfaringen - Thomas Delaney, 2010.
    Gandhi's Avatar

  8. #127
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    296

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Omkring et halvt minut inden metroen kører ind på en perron,
    ›kommer der luft ind ved skinnerne. Hvad skyldes dette? Er der en
    ›slags sluser lige udenfor hver station?
    Uden overhovedet at have nogen viden på området, så tænker jeg det må det være toget der gennererer en form for tryk foran sig.

    Pede
    - der selv har tænkt over det mange gange

  9. #128
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Omkring et halvt minut inden metroen kører ind på en perron,
    ›kommer der luft ind ved skinnerne. Hvad skyldes dette? Er der en
    ›slags sluser lige udenfor hver station?

    Det er, som Pede også er inde på, tryk der genereres ved at metro-togsættet er næsten lige så stort som tunnellen. Når det bevæger sig fremad, vil det derfor også skubbe til luften, og luften vil så blive blæst ud f.eks. af dørene på perronen.

    Den samme effekt kan man i øvrigt se med elevatorer med dobbeltdøre, især de lidt ældre, uafskærmede. Ved at holde hånden tæt ved der hvor dørene lukker, kan man mærke på lufttrykket om elevatoren er på vej, eller om den står stille.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #129
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    508

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Det er, som Pede også er inde på, [...]

    Og så er det grunden til, London Underground har kælenavnet The Tube: Det er som om, luften presses ud af en tube, når et tog ankommer. Det er sgudda meget sødt.
    No law of Nature. Just Nature!

  12. #130
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    845

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ››Det er, som Pede også er inde på, [...]

    ›Og så er det grunden til, London Underground har kælenavnet The
    ›Tube: Det er som om, luften presses ud af en tube, når et tog
    ›ankommer. Det er sgudda meget sødt.

    Om det lige er luft-trykket der var udslagsgivende, ved jeg nu ikke. Iflg. Wiki:
    The nickname "Tube" comes from the almost circular tube-like tunnels through which the small profile trains travel. This photograph shows a northbound Northern Line train leaving a tunnel mouth just north of Hendon Central station.
    som supplerer med dette meget sigende billede

    Pommie
    Successus breves - fides aeterna
    Pommie's Avatar

  13. De følgende 2 brugere er enige:

  14. #131
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    508

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    ›Om det lige er luft-trykket der var udslagsgivende, ved jeg nu ikke.

    Ah men det var den forklaring jeg fik, da jeg som tiårig var i London første gang. Og min mor vinder over Wikipedia til hver en tid! Basta ;)
    No law of Nature. Just Nature!

  15. De følgende 3 brugere er enige:

  16. #132
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    3,066

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Ovenpå Osamas sidste dag, så spørger min kæreste mig om noget jeg sgu ikke kan svare på, men det er sikkert bare et dumt spørgsmål.

    Hvilken ret har USA til at likvidere Osama Bin Laden uden nogen form for rettergang?

    Er det en ret de bare tager sig, eller er der en "når du har slået flere end 222,9 mennesker ihjel, må vi jagte dig og likvidere dig"-regl jeg har misset?

  17. De følgende 3 brugere er enige:

  18. #133
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Der er ingen, der har ret til at likvidere nogen noget sted. Men Osama bin Laden var statsløs, international eftersøgt terrorist, og de, der forsøgte at pågribe ham, tog en skyder (eller flere) med. Hvis Osama modsætter sig pågribelse ved at skyde på agenterne, er der en risiko for at han bliver ramt. Så vidt jeg kan læse mig til, døde ObL i en ildkamp, og han blev altså måske dræbt i selvforsvar. Men vi bliver sikkert klogere på de præcise omstændigheder med tiden.

    mvh
    Martin

  19. De følgende 2 brugere er enige:

  20. #134
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    3,066

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Hej Martin,

    Tak for svaret - jeg havde håbet på at du meldte dig. Du plejer jo at være dejligt skarp.

    Nu skal man jo passe på med at referere til hvad man læser og hører så kort tid efter, men netop udsagnene om at det var en likvidering var den egentlige grobund for det "dumme spørgsmål".

    Hvis det er sandheden og de holder fast i det, er det vel ikke helt a-ok? Eller?

  21. #135
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    115

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar

    Tjaa, men det er jo temmelig svært at forestille sig at USA ikke spillede netop det kort med ildkamp og at han forvarede sig.
    Man ville jo ikke risikere at have ham fængslet et eller andet sted med risiko for at blive udsat for et eller flere redningsforsøg.

    Så lige så forudsigeligt det var at Osama blev dræbt, lige så forudsigeligt var det at han "gjorde modstand".

    Og nej, rent principielt har USA ikke ret til at likvidere nogen - ej heller Osama.
    MARtin

    flot og gennemklog og tilpas tyk mand i sin bedste alder

Side 9 af 55 FørsteFørste ... 678910111219 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 4 users browsing this thread. (0 members and 4 guests)

Lignende emner

  1. Rejsetråden (tips, links og oplevelser).
    By Caligula76 in forum Diverse
    Svar: 33
    Sidste Meddelelse: 01.12.19, 21:56
  2. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 22.08.07, 10:25
  3. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •