Viser resultater 1 til 11 af 11

Emner: Hvad gør dig til en fan?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Dec 2010
    Indlæg
    6

    Hvad gør dig til en fan?

    Hej alle.
    Jeg er igang med at skrive SRP - større skriftlig opgave som man skal i gymnasiet. Mit emne er fankulturen: hvad der gør en til fan.
    Derfor har jeg nogle spørgsmål som kunne være interessante at få svar på fra jer af:

    1. Hvad har gjort dig/jer til en fodbold fan?
    2. Hvorfor har du/I lige valgt FCK?
    3. Er fodbold noget du/I er blevet opdraget med eller er det noget du/I har lært jer selv?
    4. Tror du/I at det er mere udbredt at være fodboldfan i England end i DK, måske pgr. arbejdsløsheden i England og de mange flere muligheder i DK eller tror du/I at man er lige så stor en fodboldfan i begge lande?

    Jeg håber på nogle seriøse og gode svar fra netop dig. (:
    mvh. Sara

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    809

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    Hej Sara,

    Først og fremmest held og lykke med din store opgave - vi er nok mange der selv har været der ;)

    Det er nogle lidt komplicerede spørgsmål og jeg forstår det som at du ønsker at man skriver svarene i denne tråd - ved ikke hvor meget metodelære du har haft, men har du overvejet fordele og ulemper ved dette? På den ene side kan folks svar inspirere hinanden, hvilket kan gøre processen nemmere for den enkelte deltager, men samtidig gøre at svarene kommer til at ligne hinanden meget. Samtidig kan nogle måske opfatte spørgsmålene som meget personlige og ikke noget man ønsker at udstille offentligt - i det tilfælde var det måske en ide med en undersøgelse. Jeg har ikke selv erfaring med det, men du kunne fx prøve denne: http://da.surveymonkey.com/?cmpid=dan:dk:ps:google .

    Nå, nok om det...Såfremt jeg har forstået det korrekt og du ønsker at man svarer i denne tråd er hermed mine svar:

    1. Med skam i stemmen, må jeg nok vende mig mod et argument jeg selv hader: popularitet, er i hvert fald mit bedste bud pt. En kæmpe fordel ved at følge fodbold er at der er så mange som har en større eller mindre indsigt i det og at man så ofte har noget at snakke om eller diskutere. Så sent som i dag mødtes jeg med nogle nye forretningsforbindelser, hvor pauserne faktisk blev fyldt af snak om El Classico (Opgøret mellem Real Madrid og Barcelona) i sidste uge. At man så senere er nået til at man ikke kan forestille sig et liv uden fodbold og endda selv involverer sig mere og mere i det er en anden ting. Selv var jeg meget mere til Basket en gang, men man er ikke nok eksponeret for det i Danmark - derfor kom fodbold ind.

    2. Det er der mange grunde til - her er nogle: For det første var det vigtigt for mig at følge et hold, som man kunne opleve live på stadion. Placeringen var super vigtig, idet København for mig stod for så mange gode oplevelser på blandt andet Strøget, i Tivoli eller i Zoologisk Have. En ven fortalte mig at hovedstaden og danmarks største by havde et hold, og det var naturligt at danmarks bedste by skulle have danmarks bedste hold - det var dog langt fra situationen, dengang i midten/slutningen af 90'erne. Drømmen om et Københavnsk storhold, som samlede hele hovedstaden tiltalte mig og jeg tror den ville tiltale mig om holdet så spillede i Danmarksserien. Derudover holdt den største gruppering i min folkeskoleklasse med FC København og det var da også invitationer fra mine kammerater, der endte med at betyde at jeg fik set en del kampe - en gang i mellem gratis. Til sidst var jeg fascineret af den specielle ironiske stemning på Nedre C, men den kunne man måske også have oplevet andre steder.

    3. Jeg har da fået noget fodboldopdragelse, men ikke meget. Min far og storebror så mange landskampe i TV, men jeg kan huske at jeg en gang synes det var kedeligt at se fodbold i fjernsynet. Derudover var det Basket vi spillede i min familie og jeg er da også den eneste der er blevet fan af et dansk klubhold, da ingen af de andre følger med i samme grad. I dag følger de mest med fordi jeg ofte taler om det og de har interesse i hvad jeg foretager mig. Fodbold har jeg da også spillet i skolen, men i min folkeskoleklasse var håndbold også et hit, men der har vi brødre arvet min fars aversion. Derfor brød jeg mig ikke om at spille håndbold og det kræver vel også mere en hal(og altså en sjælnere situation) end fodbold og streetbasket.

    4. Jeg kender ikke mere til Engelsk fodbold end gennemsnitsdanskeren tror jeg, og hvis jeg skal holde med nogen bliver det til Liverpool FC. Mit indtryk er at fodboldkulturen i England i 80'erne og 90'erne har været meget præget af proletarerne. Dette indtryk er blandt andet skabt af dokumentarfilm mv. Også i førnævnte periode var kulturen plaget af holiganisme, som man aldrig rigtigt har set i Danmark. Jeg tror helt sikkert at fattige kår og mangel på fritidsfornøjelser skaber meget inkarnerede fans, som ikke har andet end klubben at gå op i. Dette er ikke for at dømme disse mennesker, men jeg mener man ser det blandt andet i Tyskland. Mit indtryk er at i Danmark er fodbold mere accepteret også i de pænere dele af samfundet og det kommer blandt andet til udtryk i at folk ikke bliver så fanatiske. Jeg må dog også indrømme at jeg har mødt biffere, som blev så fornærmede og sure over at jeg holdt med København at de ikke ville snakke med mig. Nu er det heldigvis meget perifere bekendskaber, men det har jeg ikke meget respekt overfor. For at vende tilbage til England, mener jeg også at de har taget en konsekvens af holiganismen og ændret fodboldkulturen voldsomt. Dette er foretaget ved store prisstigninger på billetterne og indførsel af forbud mod at stå op. Det er lidt om dedikation, men når dette er sagt mener jeg selvfølgelig ikke man kan vurdere andres dedikation ud fra hvor meget tid de bruger eller om de har set samtlige kampe osv. En fan kan godt være meget dedikeret, selvom vedkommende ikke kender særligt meget til holdet. Det handler vel mest om at man selv synes man er dedikeret. Når det er sagt er det vigtigt for mig at holde fast ved den samme klub uanset succes, selvom jeg ikke vil dømme andre, der følger dem med succes - fx FC København for tiden eller de forfærdelige brøndbyernes if, fordi de fik uafgjort i Århus fx.

    Jeg håber ikke det blev for kringlet og at du kan anvende det. Et sidste råd kan være også at lave nogle mere sort/hvide spørgsmål. Selvfølgelig er nuancer vigtige og ingen ønsker at presses til ekstremerne, men det kan være lidt lettere at konkludere på ekstremer.

    Til sidst håber jeg at du kommer ofte i PARKEN, så du kan opleve fanatismen tæt på ;)

    Mvh. Steffen
    Sidst redigeret af Steffen_Corleone : 06.12.10 kl. 23:40

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Dec 2010
    Indlæg
    6

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    Mange tak for svaret Steffen_Corleone ! (:

    Jeg har netop præcist ønsket mig at folk ville svare i denne tråd og fortælle om hvorfor denne er blevet fodboldfan og hvilke faktorer som har spillet en rolle.
    Jeg har overvejet både ulemper og fordele ved denne rundspøgelse, men jeg synes at det er god baggrundsviden at have andres mening end kun min egen - jeg ved dog også godt at jeg ikke kan bruge denne viden til at sige SÅDAN ER DET. Jeg vil blot bruge den til at diskutere i min opgave, så jeg som sagt kan få andres sider af sagen.

    Derfor er sådan noget som at du siger at du er blevet fan pga. populariteten en god ting at diskutere videre på.

    Jeg håber at der er flere der er friske på at svare. (:

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #4
    ZFDK er offline - vil hellere ha' en Star
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,102

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    1. Hvad har gjort dig/jer til en fodbold fan?
    Som de fleste andre drenge, spillede jeg det i skolegården sammen med de andre, når det var frikvarter. Men interessen for at være "ægte fan" må tilskrives min mor, der mente jeg havde brug for noget at gå op i, udover min dengang sygelige hang til LEGO. Da jeg havde været afsted til kamp et par gange, fandt jeg da også ud af, at det da egentlig var meget sjovt at være tilskuer til, samtidig med at man også hurtigt faldt i snak med andre på stadion, selvom man ikke kendte dem i forvejen.

    2. Hvorfor har du/I lige valgt FCK?
    De kampe jeg startede med at se, var med et hold fra det man dengang kaldte 3. division, nemlig Avarta. Jeg boede i Rødovre, ikke langt fra stadion, så det var det mest oplagte for min mor, da hun sparkede mig ud af døren! :-) Men hvor hyggeligt det end var, at sidde på Espelunden Stadions græsvolde og se fodbold, så havde jeg ikke mange at diskutere mine oplevelser med i skolen. Min mor havde valgt, at jeg skulle gå på en Steiner skole og da den nærmeste lå i Gentofte, var jeg faktisk den eneste, der holdt med Avarta på skolen. Lige ved siden af skolen lå Gentofte stadion, hvor B1903 spillede deres hjemmekampe, så for bedre at kunne blande mig med de andre, når der blev snakket bold, valgte jeg at holde med dem i stedet. Dette holdt ved, da jeg først flyttede til Tisvilde (og gik ud af dén skole), da klubben fusionerede med KB - selvom jeg ikke helt kunne se meningen med, at fusionere med en ligegyldig 2. rangsklub og senere, da jeg forvirret og fortabt flyttede til Esbjerg. :-)

    3. Er fodbold noget du/I er blevet opdraget med eller er det noget du/I har lært jer selv?
    Da jeg er vokset op, uden at kende min far, har jeg ikke haft den "normale" tilgang til fodbold - altså at faderen tager sønnen med til bold osv. Min mor afskyr alle former for sport, men kunne godt se "at jeg manglede noget", så som jeg også skrev før, var det noget jeg blev "tvangsfodret" med. Men efter jeg begyndte at se bold på stadion, begyndte jeg også at se "Tipslørdag" i fjernsynet, for at holde mig opdateret.

    4. Tror du/I at det er mere udbredt at være fodboldfan i England end i DK, måske pgr. arbejdsløsheden i England og de mange flere muligheder i DK eller tror du/I at man er lige så stor en fodboldfan i begge lande?
    Tradition. Det tror jeg er nøgleordet til fankulturen i England. Nu kender jeg ikke så meget til føromtalte fankultur i England, men ud fra det jeg ved om engelsk fodbold, er det noget man i højere grad får ind med modermælken derovre, end det er tilfældet i Danmark. Om arbejdsløsheden er en faktor? Bestemt, hvilket man også kan se fra andre lande. Det er jo tit folks et og alt, når de går til fodbold. Man kan vel spekulere i, om det er fordi det fjerner deres tanker fra "virkeligheden", når de står på stadion og "skriger deres lunger ud" - der er i al fald nærliggende at tro på. :-)

    Det var det - jeg syntes selv det var seriøst, men om svarene er gode, må være op til dig! :-)

    ZFDK

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Dec 2010
    Indlæg
    6

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    Igen, mange tak for et godt svar! (:

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Dec 2010
    Indlæg
    6

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    - Der må meget gerne komme flere svar så jeg kan få jeres mening om hvordan I er blevet til den fan I er i dag! (:

  8. #7
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    845

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    ›1. Hvad har gjort dig/jer til en fodbold fan?
    Historisk set fulgte jeg KB - tog til min første kamp i begyndelsen af 70'erne (Mod AGF - vi vandt), men kunne bestemt ikke klassificeres som stor fodbold fan set med tidens øjne. Studie, arbejde og et langt ophold i udlandet gjorde at jeg godt nok meldte mig ind i FCKFC da det blev dannet men jeg blev først i mine egne øjne RIGTIG FCK fan i midten af 90'erne da det gik rigtig skidt og jeg fik så meget pis fra venner og familie, mest Lyngby fans. En slags trods reaktion. Jeg fulgte så FCK fra London via Viasat med 3-4 kampe set live i løbet af året indtil jeg kom tilbage til Danmark. Jeg har siden misset 3 hjemmekampe på ca. 4.5 år. Det der tiltrækker mig til at se kampen live er det sociale element. At se fodbold med en stor og voksende gruppe mennesker jeg kender og holder af. Mennesker som jeg sikkert ikke ville ha' i min venskabskreds i andre sammenhænge fordi vores verdener uden for fodbold er så forskellige. Det element elsker jeg simpelthen! Det er naturligvis en oplevelse man kan få i andre grupperinger, religion f.eks., og jeg mener faktisk også at der antropolisk kan drages store sammenhænge mellem fankulturen omkring en klub som FCK og de klassiske religioner :)

    ›2. Hvorfor har du/I lige valgt FCK?
    Overførsel fra KB. Og hvorfor valgte jeg så KB? Jeg var Københavner/fra Frederiksberg.

    ›3. Er fodbold noget du/I er blevet opdraget med eller er det
    ›noget du/I har lært jer selv?
    Helt sikkert selvlært. Min far interesserede sig ikke en dyt for fodbold og ville sikkert stolt kunne slå oddset blondinen med flere længder i uvidenhed omkring fodbold og fodboldhold. Da jeg tog til min første kamp var det netop da jeg var gl. nok til at tage afsted alene.

    ›4. Tror du/I at det er mere udbredt at være fodboldfan i England
    ›end i DK, måske pgr. arbejdsløsheden i England og de mange flere
    ›muligheder i DK eller tror du/I at man er lige så stor en
    ›fodboldfan i begge lande?

    "Størrelse" indikerer noget man kan måle, og du bevæger dig ind på et meget kompliceret område her. Følelser er jo noget af det mest subjektive, der findes, og de kan næsten per definition ikke måles iflg. en objektiv skala. Nu har jeg boet 20 år i England, og der er ingen tvivl om at fankulturen der er meget ANDERLEDES. Der er elementer hvor de er mere ekstreme, og baggrunden for tilhørsforhold til specielle klubber er mere udpræget og varieret end i Danmark. I England er der det sociale element (som du nævner) men også religion og baggrund spiller meget kraftigt ind. Klubberne har også i større omfang,synes jeg, mere udpræget images der er meget forskellige fra klub til klub og derfor tiltrækker forskellige typer.

    ›Jeg håber på nogle seriøse og gode svar fra netop dig. (:

    Ups, det må du undskylde ;)

    Held og lykke!
    Pommie
    Successus breves - fides aeterna
    Pommie's Avatar

  9. #8
    Tilmeldingsdato
    Jul 2004
    Indlæg
    216

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    1. Hvad har gjort dig/jer til en fodbold fan?
    Jeg tror det er noget med de følelser der går i gennem kroppen under en kamp og igennem en sæson. Som en eller anden sagde er en fodboldsæson som en bog og hver kamp er et kapitel. Dette er hvorfor jeg holder af fodbold nu som voksen.

    Jeg boede også i en lille by som dreng hvor vi kun var 11 drenge (vores årgang) så det var næsten et must at drenge spillede fodbold for at få et hold op at køre. Så det var nok et pres fra omverdenen. Dette var nok hvorfor jeg holdte af fodbold som dreng.

    2. Hvorfor har du/I lige valgt FCK?
    Det er egentlig lidt sjov historie. Jeg flyttede fra Hovedstaden som ganske ung, nærmest barn, ned mod min mors fødeø, nemlig Falster. Der startede min fodboldkarrierer i STBK. Jeg var egentlig ikke en fan af fodbold på det tidspunkt men spillede da med og blev LF Mester i 7-mands (vi var 11 drenge i byen, så det var svært at lave et 11 mands hold). Da jeg bev lidt ældre flyttede vi videre mod lolland, og da jeg startede i den nye klasse var det første spørgsmål ikke hvad jeg eller hvor jeg kom fra, men om hvilket fodboldhold jeg holdte med. Da de fandt ud af at jeg kom fra KBH måtte jeg jo holde med FCK, jeg vidste ikke helt hvem det var, andet end at min fader havde omtalt 3'erene som hans klub, og fra dag 1 var jeg blevet FCK fan.


    3. Er fodbold noget du/I er blevet opdraget med eller er det noget du/I har lært jer selv?
    Min familie er ikke vilde med fodbold. Jeg kommer fra en Håndbold familie, hvor både mor og morfar har været på ungdomslandshold mv. Men jeg havde en onkel som var vild med fodbold, og han lærte mig da lidt, især elskede jeg tipslørdag med ham. Ellers er jeg nok selvlært.

    4. Tror du/I at det er mere udbredt at være fodboldfan i England end i DK, måske pgr. arbejdsløsheden i England og de mange flere muligheder i DK eller tror du/I at man er lige så stor en fodboldfan i begge lande?
    Jeg tror grunden til at folk er mere fan i England er at det ligger mere til deres kultur. Eksempel i London er der jo flere mennesker end i hele Danmark. Men de har næsten flere fodboldklubber end vi har. Man skal jo også huske at fodbolden også stammer fra England. Det er nok derfor at Danskerne er så vilde med Håndbold.

    De gange jeg har været i England og se bold, har jeg bare oplevet at de mennesker som ser bold, har gået op i det med hele hjertet. De ånder og lever for deres hold. Jeg har det da ok når FCK har tabt, det er ikke noget der som sådan ødelægger mit humør, men jeg kan da bedst lide når de vinder. Læste engang i en artikel at mange Englændere for en mindre depression når deres hold rykker ud af Superligaen. Så det er nok noget de er opvokset med.

    Håber du kan bruge det til noget...
    _____

    MvH

    Don Braun

    Det kan godt være jeg har farvede briller på, men tilgængæld er jeg da ikke blind.
    Don_Braun's Avatar

  10. #9
    Tilmeldingsdato
    Dec 2010
    Indlæg
    6

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    Mange tak for svarene! De blev brugt nyttigt i min opgave. (:

  11. #10
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    845

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    ›Mange tak for svarene! De blev brugt nyttigt i min opgave. (:

    Er der mulighed for at man kan se hvad du endte med?
    Pommie
    Successus breves - fides aeterna
    Pommie's Avatar

  12. #11
    Tilmeldingsdato
    Dec 2010
    Indlæg
    6

    Re: Hvad gør dig til en fan?

    ja, selvfølgelig. Svarene er bare ikke brugt så meget i selve opgaven, men mere til min baggrundsviden. Her er et sted i min opgave hvor jeg har hevet fat i det sidste svar:


    En af de store forskelle mellem de to lande er, at man i England lever efter den residuale velfærdstatsmodel, hvor vi i Danmark lever vi efter den universelle velfærdsstatsmodel . Forskellen på disse velfærdsstatsmodeller gør, at individet i England skal kunne forsørge sig selv uden offentlig støtte, mens det enkelte individ i Danmark som udgangspunkt altid kan få offentlig støtte, hvid det ikke kan klare sig selv. Dette skaber flere fattige i England end i Danmark, og er en medvirkende faktor til, hvorfor hooliganismen er mere udbredt i England - simpelthen fordi folk i de lavere samfundsklasser i England har brug for noget mere i deres hverdag end bare at arbejde.
    Denne holdning går igen i svarene, som jeg har fået inde fra FCKFC . Svarene på spørgsmål nummer fire, som lød således: ”Tror du/I at det er mere udbredt at være fodboldfan i England end i DK, måske pga. arbejdsløsheden i England og de mange flere muligheder i DK eller tror du/I at man er lige så stor en fodboldfan i begge lande?” Herinde mente de også, at man i England lever sig meget mere ind i fodbolden, end man gør herhjemme. Nogle af svarene var bl.a. ”Det er jo tit folks et og alt” og ”De ånder og lever for deres hold”.

  13. Den følgende bruger er enig i dette:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Hvad ønsker du dig til jul?
    By Woody II in forum Diverse
    Svar: 54
    Sidste Meddelelse: 21.12.06, 17:49
  2. Gør tanken om Gravesen i Real dig småliderlig?
    By Hjaltefanden in forum Diverse
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 06.01.05, 04:42
  3. Hvad ønsker du dig til jul ?
    By Woody II in forum Diverse
    Svar: 17
    Sidste Meddelelse: 02.12.04, 09:37
  4. Hvad glæder du dig mest til i OL?
    By -smølle in forum Diverse
    Svar: 30
    Sidste Meddelelse: 21.08.04, 21:53
  5. Find dig i Ekstra Bladet - og find dig i hvad som helst?
    By -smølle in forum De korte linier
    Svar: 13
    Sidste Meddelelse: 17.03.03, 14:46

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •