Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Billig sommerferie ønskes

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jul 2006
    Indlæg
    59

    Billig sommerferie ønskes

    Hello my fellow ones!

    Jeg har besluttet mig for at forkæle min kæreste med en sommerferie i år, så jeg skal have fundet et sted at tage hen der opfylder lidt krav:

    Rejselængde: 7-10 dage
    Pris: omkring 6-7.000 kr pr. person inkl hotel og fly
    Rejseperiode: uge 26, 27 eller 28

    Det må gerne være et sted med både strand og storbyliv - og gerne et lidt alternativt sted!

    Jeg har selv kigget lidt på Beirut og Capri, hvor sidstnævnte måske bliver lidt for stille til en hel uges ferie...

    Nu håber jeg der er nogle brugere herinde der er glade for at dele ud af deres erfaringer og idéer til en fed sommerferie for to!
    Sidst redigeret af Champen : 07.03.11 kl. 09:25

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Billig sommerferie ønskes

    For 6000 kroner, alt inkl., kommer man generelt ikke specielt langt. Især ikke hvis man holder sig til hovedstæder, men det er jo netop det man ikke behøver.

    I november måned var jeg i Syrien - både hovedstaden Damaskus, men også havnebyen Lattakia. Det var en helt igennem fantastisk oplevelse, og kan varmt anbefales. Det er gener elt dyrt, i forhold til resten af landet, at bo pænt i selve Damaskus, vi gav 500kroner pr. nat for et dobbeltværelse (ikke per person), men vores hotel i Lattakia gav vi til gengæld 75 kroner pr. nat for. Jeg har også hørt at man kan finde hoteller i Damaskus til ca. 200 kroner om natten, men så er standarden ikke specielt god. Der er dog altid sikkert og forholdsvist rent.

    Flybilletter kan man finde på Momondo til ca. 1900 pr. billet, der er en enkelt mellemlanding, generelt i Tyrkiet, Prag eller andre steder, og man skal generelt acceptere at man lander om natten (halv tre) i Damaskus, og flyver fra Damaskus halv fire om natten. Det er i hvert fald standard.

    Det er ufatteligt billigt at leve i Syrien. Frokost kan, hvis man holder sig til en shawarma/durum/falafel, klares for 3 kroner pr. person, morgenmad er ofte inkluderet i prisen på hoteller, men er ikke et måltid der prioriteres specielt højt. På restauranter kan det klares for en 5-8 kroner. Aftensmad kan måske snige sig op på 20-30 kroner, hvis man spiser et fint sted. Barer er der ikke mange af, i det her muslimske land, og generelt er der ikke en stærk alkoholkultur. Der findes enkelte i Damaskus kristne kvarter, og der er også en del i Lattakia der er meget uortodoks, og øl koster 15-20 kroner. Men oftest vil man bruge aftenerne på at ryge vandpibe eller drikke kaffe, og det er virkelig småpenge man bruger på den slags.

    Syrerne er meget, meget venlige, og det er et meget sikkert land at rejse i. Jeg ville nok lige vente og se hvor meget urolighederne i Mellemøsten spreder sig, men jeg tror ikke at det er noget man vil mærke til som turist. Folk er gæstfri, og der er mange der taler engelsk - og dem der ikke gør, de lader som om, og hjælper alligevel.

    Mht. prisen: flybilletter 2x1900, tre dage i Damaskus (to når I lander, en når I skal hjem) 3x500, hotel i Lattakia eller Palmyra (samme priser) 4x75, transport mellem byerne koster 10-20 kroner pr. tur, leveomkostninger ca. 150 kroner om dagen for jer begge (det er også højt sat): 6650 kroner. Og så får I også en god tur.

    Vi havde sidst 5 dage i Syrien efter samme opskrift som ovenstående, og vi brugte under 6000 i alt. Og det til trods for at den ikke fik for lidt af tyrkiske bade på femstjernede hoteller, mad på de bedste restauranter, mv. Og turen går til Syrien igen til sommer :-)
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  3. De følgende 2 brugere er enige:

  4. #3
    alsvik Slettet

    Re: Billig sommerferie ønskes

    Sender dig lige en PM :)

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Billig sommerferie ønskes

    ›Sender dig lige en PM :)


    Det var da et lidt kedeligt bidrag.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  6. De følgende 7 brugere er enige:

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    516

    Re: Billig sommerferie ønskes

    Og hvis man må tilføje, så kan man også relativt problemfrit tage en vogn til Beirut hvis man gerne vil opleve det. Det tager 2-3 timer fra Damaskus (afhængig af trængslen ved grænsen), og kunne sidst jeg var der gøres for et eller andet latterligt lavt beløb i bus, og et lidt højere i taxa.

    Og bemærk i øvrigt, at Damaskus i forhold til Beirut har den fordel (i mine øjne) at der er tale om en tør varme, mens man i Beirut om sommeren sveder som et svin.

    Men ville helt klart også tilslutte mig forslaget fra Newer om Syrien. Og lige forhøje med en anbefaling af mindst en frokost oppe i Hama. Af damaskusudflugter kan iøvrigt nævnes Bosra, Quneitra (kræver et besøg hos relevant ministerium for tilladelse), Maaloula. Palmyra.

    Beslutter du dig for Libanon eller Syrien, så sig til (evt. i PM), så finder jeg hurtigt nogle anbefalinger frem, hvis det har interesse...
    Walle
    Copenhagen Lads

    Tolerance og Empati...
    Walle's Avatar

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2006
    Indlæg
    59

    Re: Billig sommerferie ønskes

    Tak for jeres inputs! Super god idé med Syrien!

    Jeg fik nok ikke udtrykt mig klart nok, men det er 6000 pr. persn, så jeg vil bruge 12000 i alt :-)

    Er Beirut helt ulideligt i juli? Kan man ikke "bare" tage til Byblos og bade de dage hvor det er meget varmt? Jeg ville selvfølgelig finde et hotel med pool!

    Uanset om man tager til Libanon eller Syrien, er de så meget ortodokse mht til kvinder og tildækning?

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Billig sommerferie ønskes

    ›Jeg fik nok ikke udtrykt mig klart nok, men det er 6000 pr.
    ›persn, så jeg vil bruge 12000 i alt :-)

    OK - men det åbner jo også op for at I kan bo en del flere dage i Damaskus, og så tage bus rundt i landet og se alting. Men det er ærlig talt svært at forøge det beløb man lever for om dagen... :-)

    ›Uanset om man tager til Libanon eller Syrien, er de så meget
    ›ortodokse mht til kvinder og tildækning?

    Syrien er virkelig ikke. Vi gik i shorts, og min kæreste brugte ikke tørklæde, og de var totalt ligeglade. Vi snakkede faktisk med et par folk om det, og de sagde at syrerne generelt er bedøvende ligeglade, de er bare lykkelige for at man som turist er kommet til deres land.

    Det er selvfølgelig noget andet, hvis I beslutter jer for at bruge et par timer i Umayyad-moskeen i Damaskus (og det bør I), her skal kvinderne selvfølgelig være tildækkede, men det løses ved at man lejer en dragt ved indgangen. Det siger også lidt om landets tilpasningsevne, at den slags er muligt.

    Generelt, så er syrerne ret åbne. Vi snakkede meget med dem dernede om hvad der var ok, og hvad der ikke var ok, og generelt så lod det ikke til at der var noget der kunne få deres pis rigtigt i kog.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  10. #8
    Tilmeldingsdato
    Jul 2006
    Indlæg
    59

    Re: Billig sommerferie ønskes

    Syrien lyder rigtig spændende! Jeg kender faktisk en der bor i Damaskus, så måske man skulle høre om muligheden for nogle guidede ture dernede!

    Er der nogle der har prøvet alternative steder som Ukraine - enten Kiev eller Lviv?

    Det kunne være fedt at prøve sådanne steder - jeg er ikke typen der ville kunne tage 14 dage til Thailand, som alle andre gør (i hvert fald dem jeg kender)!

  11. #9
    Tilmeldingsdato
    Jul 2006
    Indlæg
    59

    Re: Billig sommerferie ønskes

    Så prøver jeg lige at få lidt opmærksomhed på den her tråd igen! :-o

    Jeg er stadig i gang med at kigge mig omkring, og har nu også fundet ud af, at Oman ikke er så dyrt? Er der nogle der har erfaringer med det land?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Hvad skal du i din sommerferie?
    By FCK 1/1-1991 in forum Diverse
    Svar: 58
    Sidste Meddelelse: 23.05.18, 03:24
  2. Din sommerferie?
    By Bert in forum Diverse
    Svar: 64
    Sidste Meddelelse: 08.05.07, 15:02
  3. Løvetimen på sommerferie.
    By FC KJ in forum De korte linier
    Svar: 10
    Sidste Meddelelse: 21.06.05, 13:37
  4. Sommerferie i Lønstrup
    By Maarum in forum Diverse
    Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 30.10.03, 14:48
  5. Billig Niclas
    By Andreas Hansen in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 08.07.03, 23:12

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •