Side 91 af 158 FørsteFørste ... 418188899091929394101141 ... SidsteSidste
Viser resultater 1,351 til 1,365 af 2366

Emner: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

  1. #1351
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,483

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Jinx Se meddelelser
    Det pisser mig uforholdsmæssigt meget af, at der i ‘Pragh-tråden’ åbenbart er opstået konsensus om at benytte ordet ‘forfordele’.

    Ét er, at en eller anden først valgte at bruge ordet - øjensynligt uden at kende dets betydning -, ja det er mest bare en øjebæ, men når flere debattører så derefter fortsætter med at bruge det - og stadig konsekvent forkert -, ja så bliver gamle sure morfar her sgu afpisset.
    Nu var jeg så den første der brugte det i tråden og jeg brugte det nu korrekt :-) Men jeg forstår godt din irritation, eftersom det også stikker mig i øjnene, uden dog at pisse mig egentlig af. Det undrer mig mere at folk partout vil bruge ‘forfordele’ fremfor ord man er lidt mere på sikker grund med, hvis man ikke er 100% skarp på betydningen.
    Sløjfen den forpligter!
    Dingo's Avatar

  2. De følgende 4 brugere er enige:

  3. #1352
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,223

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Dingo Se meddelelser
    Nu var jeg så den første der brugte det i tråden og jeg brugte det nu korrekt :-) Men jeg forstår godt din irritation, eftersom det også stikker mig i øjnene, uden dog at pisse mig egentlig af. Det undrer mig mere at folk partout vil bruge ‘forfordele’ fremfor ord man er lidt mere på sikker grund med, hvis man ikke er 100% skarp på betydningen.
    Det skyldes velsagtens, at folk føler sig 100% skarpe på definitionen. Der er heller ikke megen hjælp til opklaring at hente her:


    Jeg synes så i øvrigt, at man gør folk en bjørnetjeneste ved overhovedet at nævne den “forkerte” betydning 2 i ordbogen.
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #1353
    Tilmeldingsdato
    Mar 2008
    Indlæg
    392

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af giggs Se meddelelser
    Det skyldes velsagtens, at folk føler sig 100% skarpe på definitionen.
    Har du læst i tråden?
    Række 23 - Du skal ikke komme her og blive væk.
    Jinx's Avatar

  6. #1354
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Jinx Se meddelelser
    Har du læst i tråden?
    Pointen er vel, at selvom folk FØLER sig 100% skarpe, så kan det sagtens være forkert alligevel.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  7. De følgende 5 brugere er enige:

  8. #1355
    Tilmeldingsdato
    Jan 2006
    Indlæg
    439

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Jinx Se meddelelser
    Og ja, jeg er helt med på, at der åbenbart var tilpas mange der ikke kendte betydningen af det de gik og sagde, til at man fra sprognævnets side til sidst bare gav betydningen af ‘forfordele’ fri, så man nu nærmest selv kan vælge hvilken betydning man vil lægge i det. Og det pisser mig kræftedme også af.
    Fuldstændig enig i, at det er voldsomt afpissende, at folk bruger ord som forfordele og bjørnetjeneste i modsatte betydning af ordets oprindelige mening. Men det er dog en udbredt misforståelse, at det er sprognævnets skyld. Sprognævnet har tre hovedopgaver:

    - at følge det danske sprogs udvikling, fx ved at registrere nye ord
    - at svare på spørgsmål om dansk sprog og sprogbrug
    - at fastlægge den danske retskrivning og redigere og udgive den officielle danske retskrivningsordbog, jf. retskrivningsloven

    Sprognævnet laver altså ikke regler for ords betydning, de beskriver bare, hvordan sproget bruges. Det er kun retskrivningen, der skal fastlægges.

  9. Den følgende bruger er enig i dette:

  10. #1356
    Tilmeldingsdato
    Mar 2008
    Indlæg
    392

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Stenum Se meddelelser
    Sprognævnet laver altså ikke regler for ords betydning, de beskriver bare, hvordan sproget bruges.
    Hvis jeg har rettet min galde et forkert sted hen, skal jeg være den første til at klebage.

    Med det sagt, så forstår jeg stadig ikke hvordan ansvaret kan placeres meget anderledes. Altså, jeg er med på at Sprognævnet ikke selv LAVER sproget, men ved at optage diverse (nye/forkerte/afpissende) betydninger af ord, validerer de jo netop brugen af ordet i disse nye betydninger. Altså frem for, at lade det være den sinkede misforståelse det jo retteligt er. :)

    For... Hvem andre er der til at vurdere, hvornår der er tale om udbredte misforståelser - for ikke at sige direkte forvrøvlet hærværk på sproget -, og hvornår det er en acceptabel ny anvendelse?
    Række 23 - Du skal ikke komme her og blive væk.
    Jinx's Avatar

  11. De følgende 2 brugere er enige:

  12. #1357
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    483

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Jinx Se meddelelser
    Hvis jeg har rettet min galde et forkert sted hen, skal jeg være den første til at klebage.

    Med det sagt, så forstår jeg stadig ikke hvordan ansvaret kan placeres meget anderledes. Altså, jeg er med på at Sprognævnet ikke selv LAVER sproget, men ved at optage diverse (nye/forkerte/afpissende) betydninger af ord, validerer de jo netop brugen af ordet i disse nye betydninger. Altså frem for, at lade det være den sinkede misforståelse det jo retteligt er. :)

    For... Hvem andre er der til at vurdere, hvornår der er tale om udbredte misforståelser - for ikke at sige direkte forvrøvlet hærværk på sproget -, og hvornår det er en acceptabel ny anvendelse?
    Helt enig. Jeg er med på, at man ikke kan kaste cement ud over sproget, og jeg har ikke nogen problemer med optagelsen af nye ord (selvom der da bestemt er nogen af dem, der er grofulde). Det bør bare ikke medføre en accept af, at man også perverterer sproget. Bjørnetjeneste, forfordele, fordi at mm. skulle de holde sig langt fra at sanktionere. Bare fordi nogen ikke kan finde ud af at bruge sproget, skal man ikke acceptere det som dansk.

    (Men jeg er selvfølgelig en stivstikker, der fortsat insisterer på at skrive linie i stedet for linje - for det ser så grimt ud med j)
    FORZA KØBENHAVN
    gunner's Avatar

  13. #1358
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,483

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af gunner Se meddelelser
    Helt enig. Jeg er med på, at man ikke kan kaste cement ud over sproget, og jeg har ikke nogen problemer med optagelsen af nye ord (selvom der da bestemt er nogen af dem, der er grofulde). )
    Hej 'gunner'
    Vi har modtaget dit forslag til en alternativ stavning af 'grufuld' og opdaterer straks vores retningslinjer for ordet.

    Mvh.
    Yvonne Larsen
    Dansk Sprognævn
    Sløjfen den forpligter!
    Dingo's Avatar


  14. #1359
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    483

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Dingo Se meddelelser
    Hej 'gunner'
    Vi har modtaget dit forslag til en alternativ stavning af 'grufuld' og opdaterer straks vores retningslinjer for ordet.

    Mvh.
    Yvonne Larsen
    Dansk Sprognævn
    Ah, pis! :-)
    FORZA KØBENHAVN
    gunner's Avatar

  15. #1360
    Tilmeldingsdato
    Jan 2006
    Indlæg
    439

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Jinx Se meddelelser
    Hvis jeg har rettet min galde et forkert sted hen, skal jeg være den første til at klebage.

    Med det sagt, så forstår jeg stadig ikke hvordan ansvaret kan placeres meget anderledes. Altså, jeg er med på at Sprognævnet ikke selv LAVER sproget, men ved at optage diverse (nye/forkerte/afpissende) betydninger af ord, validerer de jo netop brugen af ordet i disse nye betydninger. Altså frem for, at lade det være den sinkede misforståelse det jo retteligt er. :)

    For... Hvem andre er der til at vurdere, hvornår der er tale om udbredte misforståelser - for ikke at sige direkte forvrøvlet hærværk på sproget -, og hvornår det er en acceptabel ny anvendelse?
    Ansvaret kan kun placeres hos dem, der bruger ordene forkert. :) Sproget opfattes som en levende, foranderlig størrelse - og heldigvis for det. Tænk, hvis vi stadig skulle tale og skrive som man gjorde for 1800 år siden. At der så ind imellem kommer disse "pendulord", der får stik modsatrettede betydninger - og dermed i bund og grund bliver invaliderede, fordi de ikke har nogen konkret betydning længere - er vel det man må tage med. Men det forhindrer jo ikke dig og mig i at harcelere over det!

  16. #1361
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,223

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af gunner Se meddelelser
    Ah, pis! :-)
    Til gengæld skal du have stor ros for - som jeg - at insistere på at skrive linie i stedet for linje - for det ser så grimt ud med j.

    Sidelinjen? Nej vel!
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.

  17. De følgende 9 brugere er enige:

  18. #1362
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Det pisser mig af, at al digital kommunikation efterhånden besvares med GIF's. Facebook, Twitter, ja selv firmaets intranet/Yammer er én lang smørre af roterende grafik med hunde der vender øjne, folk der falder/klapper eller andet festfyrværkeri der bimler og bamler... Stop det!
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)


  19. #1363
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,223

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af rmjdk Se meddelelser
    Det pisser mig af, at al digital kommunikation efterhånden besvares med GIF's. Facebook, Twitter, ja selv firmaets intranet/Yammer er én lang smørre af roterende grafik med hunde der vender øjne, folk der falder/klapper eller andet festfyrværkeri der bimler og bamler... Stop det!
    ..og i den forbindelse:

    Det pisser mig voldsomt af, at man ved søgning på diverse IT-spørgsmål som oftest ender med, at der er en eller anden irriterende inder, som har lavet en video på 5-10 minutter i stedet for bare at skrive, hvad man skal gøre. Det er komplet spild af tid, og resultatet er meget dårligere, da man ender med at sidde og skrive af fra et eller andet stillbillede.

    Til folk, der ikke ved, hvad jeg taler om, så er det noget i stil med nedenstående:


    Og nej, jeg har generelt intet imod indere (udover lige det).
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.

  20. De følgende 4 brugere er enige:

  21. #1364
    MZ er offline What airdefence doing?
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    1,130

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af giggs Se meddelelser
    ..og i den forbindelse:

    Det pisser mig voldsomt af, at man ved søgning på diverse IT-spørgsmål som oftest ender med, at der er en eller anden irriterende inder, som har lavet en video på 5-10 minutter i stedet for bare at skrive, hvad man skal gøre. Det er komplet spild af tid, og resultatet er meget dårligere, da man ender med at sidde og skrive af fra et eller andet stillbillede.

    Til folk, der ikke ved, hvad jeg taler om, så er det noget i stil med nedenstående:


    Og nej, jeg har generelt intet imod indere (udover lige det).
    Måske du skulle søge (ordentligt) på google i stedet for på youtube ;)

  22. Den følgende bruger er enig i dette:

  23. #1365
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af MZ Se meddelelser
    Måske du skulle søge (ordentligt) på google i stedet for på youtube ;)
    DPMA!

  24. De følgende 2 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Lignende emner

  1. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 17
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 334
    Sidste Meddelelse: 10.03.11, 20:41
  2. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 16
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 319
    Sidste Meddelelse: 16.06.10, 11:48
  3. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume XV
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 363
    Sidste Meddelelse: 21.10.09, 08:46
  4. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume XIII
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 303
    Sidste Meddelelse: 06.01.09, 18:38
  5. Svar: 10
    Sidste Meddelelse: 06.10.04, 21:14

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •