Side 93 af 158 FørsteFørste ... 438390919293949596103143 ... SidsteSidste
Viser resultater 1,381 til 1,395 af 2366

Emner: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

  1. #1381
    Tilmeldingsdato
    Sep 2013
    Indlæg
    247

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Med kompetent, der mener jeg de forudsætninger folk kommer med (intelligens, personlighed, arbejdssomhed, osv. osv) - jeg taler ikke om de specifikke ting, man skal oplæres i. Og det er DEM vi mister, når folk smutter. Og det er bl.a. DET private virksomheder betaler for. Og så betaler de for "flytteomkostningerne". Folk skal have noget ud af det, hvis de skal skifte arbejde. Og der kan vi selvfølgelig heller ikke være med, hvis folk fokuserer på lønnen. Der får vi så til gengæld fat i nogle andre, f.eks. typer, der ikke gider "profitmaksimere" for nogle rige svin, men som rigtig gerne vil arbejde for fællesskabet ved at forbedre SKAT.

    Ift. sidstnævnte, som blot er undtagelser ift. reglen, ændrer det ved, at der er positiv sammenhæng ml. kvalifikationer og løn.
    Det der pissede mig af for at gøre det kort er, at jeg mener, den offentlige sektor har vokset sig kæmpestor og at det vrimler med dilletanter, som aldrig havde en kinamands chance for ansættelse i det private. Det bliver desværre nok kun værre, da vi har omkring 3 millioner, der får deres indtægt fra staten og alt andet lige nok ikke stemmer på de partier, der ønsker at effektivisere/slanke netop denne sektor.

    Jeg tror herudover ikke, vi bliver enige :)

  2. #1382
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    493

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Det der pissede mig af for at gøre det kort er, at jeg mener, den offentlige sektor har vokset sig kæmpestor og at det vrimler med dilletanter, som aldrig havde en kinamands chance for ansættelse i det private. Det bliver desværre nok kun værre, da vi har omkring 3 millioner, der får deres indtægt fra staten og alt andet lige nok ikke stemmer på de partier, der ønsker at effektivisere/slanke netop denne sektor.

    Jeg tror herudover ikke, vi bliver enige :)
    Jeg har hugget et debatindlæg fra ing.dk vedr. Ringstedbanen.
    "
    Det er ret sjov at følge snakken her.
    Trods det at jeg kun er ca. halvvejs gennem bogen "Pseudoarbejde - hvordan vi fik travlt med at lave ingenting", så genkendes allerede et par mønstre.
    Dels er der kontrol på kontrol - her eksemplificeret ved "ekstern kvalitetssikring" i flere omgange.
    De penge kan betragtes som spildt da "smutteren" ikke blev fanget.
    Dels hvorledes "skandalen" nu håndteres.
    Kontrollen - ekstern kvalitetssikring - tilfredsstiller et politisk behov for at forhindre smuttere og det syntes tydeligt - også i dette tilfælde med Ringsted station - at kontrollen kun blev lavet for kontrollens egen skyld. Altså: kontrollen sker ved at se i bakspejlet på gamle problemer istedet for at kikke ud af forruden og spotte nye forhindringer....
    "When the shit hit the proverbial fan" så er det jo nemt "vi har jo fulgt procedurene" lyder omkvædet. Alle mand vasker hænder.
    Efterfølgende kan jeg også se efterspillet. Flere kontrolprocesser og personer til at bemande disse. Vi skal jo forhindre en gentagelse vil kravet lyde. Altså flere snubletråde for dem som rent faktisk laver noget. Det er skruen uden ende og det er blot at huske på Lenin's gamle ord om at "tillid er godt; kontrol er bedre".
    Når dette lægges sammen med et ønske om, at følge diverse amerikansk inspireret managementprocedure - hvor der også er et udbredt ønske om kontrol - så haves en forståelse af hvorfor ting går meget langsomt og er meget dyrt uden sikkerhed for budgetoverskridelser.
    Skulle jeg endelig tage en sølvpapirhat på, kniber det mig lidt at forstå hvorfor BDK vil spare hist og her for at dække overskridelsen. Det beløb burde tages fra anlægget selv banen; der er jo tydeligvis penge i den kasse.
    Gad vide om der venter økonomimedarbejderen fra BDK en "holdningsjusterende samtale" i ministreriet?
    Der er også den mulighed, at Signalprogrammet trækker enorme beløb ud af BDK og at der foregår en gigantisk ompostering for at dække hullerne. I den forbindelse tjener Ringsted station blot som en art figenblad af en tynd undskyldning.
    Man kunne også kikke lidt historisk på sagen. Fra omkring 1920 og til godt ind i 70'erne var det ikke usædvanligt at DSB lavde krydsninger niveaufri (dvs. med broer). Det er dyrt her og nu, men giver kapacitet. Bevares, mange ting kan laves med et signalanlæg - det kunne man altså også i 1930; intet nyt der - men de anlæg kan fejle eller fejlbetjenes. Altså er der også et sikkerhedselement i niveaufri krydsninger.
    Det syntes som om denne lære skal til at genopfindes og jeg er klart tilhænger af broløsningen øst for Ringsted.
    At åbningen for Købehavn-Ringsted banen skrider - tja, BDK har jo sat sig selv skatmat med signalprogrammet (eller mangel på samme og materiel med ERTMS), så det "tab" kan forsvares."

    En kultur indført af diverse venstre/socialdemokratiske regeringer

    Mvh Bjørn Agger

  3. #1383
    Tilmeldingsdato
    Jul 2008
    Indlæg
    382

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Det der pissede mig af for at gøre det kort er, at jeg mener, den offentlige sektor har vokset sig kæmpestor og at det vrimler med dilletanter, som aldrig havde en kinamands chance for ansættelse i det private. Det bliver desværre nok kun værre, da vi har omkring 3 millioner, der får deres indtægt fra staten og alt andet lige nok ikke stemmer på de partier, der ønsker at effektivisere/slanke netop denne sektor.

    Jeg tror herudover ikke, vi bliver enige :)
    Der er omkring 2 mio der får deres penge fra staten. Omkring en mio børn. 2,6/8 mio på arbejdsmarkedet.

    Hvis din logik skulle passe, så er der altså et pænt flertal af vælger berettigede danskere, der er tilknyttet arbejdsmarkedet og dermed burde det være en formalitet at ændre samfundet :)

    Anyways, sorry for at blande mig i din afpissedhed, men hader forkerte tal ;)
    "When the seagulls follow the trawler, it is because they think sardines will be thrown into the sea"

  4. #1384
    Tilmeldingsdato
    Sep 2013
    Indlæg
    247

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Ailton Se meddelelser
    Der er omkring 2 mio der får deres penge fra staten. Omkring en mio børn. 2,6/8 mio på arbejdsmarkedet.

    Hvis din logik skulle passe, så er der altså et pænt flertal af vælger berettigede danskere, der er tilknyttet arbejdsmarkedet og dermed burde det være en formalitet at ændre samfundet :)

    Anyways, sorry for at blande mig i din afpissedhed, men hader forkerte tal ;)
    Læg dertil knap en million offentligt ansatte, så stemmer det.

  5. #1385
    Tilmeldingsdato
    Jul 2008
    Indlæg
    382

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Læg dertil knap en million offentligt ansatte, så stemmer det.
    Aight, den ta'r jeg på min kappe! Du fik det blot til at lyde så negativt, at min hjerne tog mig et andet sted hen..

    Fuck it! :D
    "When the seagulls follow the trawler, it is because they think sardines will be thrown into the sea"

  6. #1386
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Det der pissede mig af for at gøre det kort er, at jeg mener, den offentlige sektor har vokset sig kæmpestor og at det vrimler med dilletanter, som aldrig havde en kinamands chance for ansættelse i det private. Det bliver desværre nok kun værre, da vi har omkring 3 millioner, der får deres indtægt fra staten og alt andet lige nok ikke stemmer på de partier, der ønsker at effektivisere/slanke netop denne sektor.
    Jeg tror du undervurdere antallet af komplet idioter ansat i det private :-)

    Og så er det at undervurderer befolkningen generelt, hvis du tror at fordi man arbejder for det offentlige, så vil man ikke stemme for effektiviseringer. Jeg er f.eks. boligejer med stort realkredit-lån, og jeg går ind for højere ejendomsskatter og fjernelse af rentefradraget og stop for afdragsfrie lån. Jeg kan sagtens se bort fra mine egne personlige økonomiske interesser, og i stedet stemme ud fra min ideologi. Mange (absolut ikke alle, der er rigtig mange totalt egoister derude) kan godt se ud over egen næsetip. Jeg behøver vel blot pege på Prag-tråden, hvor mange klart går ind for fordelsprogrammet, selv om de ikke selv vil få billetter til attraktive kampe.

    Jeg arbejder i det offentlig, men jeg går KLART ind for alle mulige effektiviseringer. Jeg går f.eks. klart ind for at simplificere skattelovgivningen, dagpengesystemet samt fjerne en lang række kontrolmekanismer, så alle mulige (kompetente) personer - i f.eks. sundhedssektoren - kan få lov til at bruge tiden på at udføre deres job og ikke udfylde skemaer bare for at give tal til "new public management" excel-økonomer og deres elendige ledere hele vejen op til Løkke.

    Men når regeringen vælger - and I kid you not - at skære folk ned i SKAT i kontorer hvor de ansatte "indtjente" 20 millioner kroner I GENNEMSNIT PER MAND (ved at fange fusk og fejl i virksomheder), så indrømmer jeg, der er jeg MEGET imod nedskæringer.
    Sidst redigeret af ougar : 12.11.18 kl. 12:43
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar


  7. #1387
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    129

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Jeg tror du undervurdere antallet af komplet idioter ansat i det private :-)
    He he. spot on!

    Jeg er konsulent i det private og hvor jeg for 20 år siden kunne have sagt noget i retning af Vivid, er det langt fra tilfældet i dag. Jeg møder (næsten) kun kompetente og engagerede medarbejdere hos vores kunder i det offentlige. Jeg har også mødt stor frustration hos disse kunder over administrative systemer der forhindrer dem i at udføre deres arbejde. Der er mange superspændende jobs i det offentlige , men det er lige så meget udsigten til at arbejde i et politisk styret system, som lønnen der forhindrer mig i at rykke (tilbage) til det offentlige.

    Iøvrigt virker det som om en politisk diskussion mellem Ougar og jeg ville blive ret kort, idet jeg i store træk er enig i hans betragtninger over ejendomsskat og effektiviseringer.

  8. #1388
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Det der pissede mig af for at gøre det kort er, at jeg mener, den offentlige sektor har vokset sig kæmpestor og at det vrimler med dilletanter, som aldrig havde en kinamands chance for ansættelse i det private.
    Jeg kan ikke afgøre hvor mange i det offentlige der aldrig ville kunne finde arbejde i det private, men på hvilket område har den offentlige sektor vokset sig kæmpestor? Der er rundt regnet lige så mange offentligt ansatte i dag som for 10 år siden. Fra 2008 steg det med ca. 30.000 til 2010 og er herefter faldet med tilsvarende til i dag hvor det er på niveau. Dog skal man huske på, at det i løbet af de seneste 10 år er ansat omkring 20.000 flere i sundhedsvæsenet (hvilket betyder nedskæringer over stort set hele linjen de øvrige områder - heriblandt SKAT).

    Samtidig ser vi, at der også er færre der modtager offentlig forsørgelse sammenlignet med for 10 år siden. Der skete dog en stigning fra 2008 til 2010 (hvad skete der her?) og er siden stødt faldende. Antallet på SU er dog steget, men har ramt et plateau de seneste par år.

    Så hvor har den offentlige sektor vokset sig kæmpestor?

  9. #1389
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,534

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Singles day....? Ffs, før det aldrig en ende med alt det påtagede og opreklamerede bullshit....

  10. De følgende 4 brugere er enige:

  11. #1390
    Tilmeldingsdato
    Sep 2013
    Indlæg
    247

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Jeg kan ikke afgøre hvor mange i det offentlige der aldrig ville kunne finde arbejde i det private, men på hvilket område har den offentlige sektor vokset sig kæmpestor? Der er rundt regnet lige så mange offentligt ansatte i dag som for 10 år siden. Fra 2008 steg det med ca. 30.000 til 2010 og er herefter faldet med tilsvarende til i dag hvor det er på niveau. Dog skal man huske på, at det i løbet af de seneste 10 år er ansat omkring 20.000 flere i sundhedsvæsenet (hvilket betyder nedskæringer over stort set hele linjen de øvrige områder - heriblandt SKAT).

    Samtidig ser vi, at der også er færre der modtager offentlig forsørgelse sammenlignet med for 10 år siden. Der skete dog en stigning fra 2008 til 2010 (hvad skete der her?) og er siden stødt faldende. Antallet på SU er dog steget, men har ramt et plateau de seneste par år.

    Så hvor har den offentlige sektor vokset sig kæmpestor?
    Nu vælger du et interval, der passer præcis ind i din konklusion (Vink vink: Du vælger at starte intervallet lige efter den værste krise længe set og lade den løbe i et opsving, dvs. færre offentlige ydelser). Prøv evt. at udvide dette til 1990 el. blot 2000 (https://www.fm.dk/oekonomi-og-tal/oe...-2000-til-2017) og du vil se, hvorfor du er forkert på den :)

  12. #1391
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Nu vælger du et interval, der passer præcis ind i din konklusion (Vink vink: Du vælger at starte intervallet lige efter den værste krise længe set og lade den løbe i et opsving, dvs. færre offentlige ydelser). Prøv evt. at udvide dette til 1990 el. blot 2000 (https://www.fm.dk/oekonomi-og-tal/oe...-2000-til-2017) og du vil se, hvorfor du er forkert på den :)
    Jeg valgte nu bare det interval som Danmarks Statistik havde tilgængeligt. Finanskrisen begyndte i 2008, så effekten og efterdønningerne af den fremgår også af tallene. I øvrigt henviser du nu til udgifterne i det offentlige, hvilket vel ikke siger ret meget om den offentlige sektors størrelse. Slet ikke når diskussionen gik på de offentligt ansattes påståede inkompetence og slet ikke når det du henviser til viser, at det primært er sundhedsvæsenet og pensioner der står bag de øgede udgifter og at udgiftstrykket næsten er det samme som i 2000.

    Nu er jeg ikke økonom eller lignende, så jeg kan sagtens se skævt på det. Du må endelig gerne vise mig hvor den offentlige sektor har vokset sig kæmpestor.

  13. #1392
    Tilmeldingsdato
    Sep 2013
    Indlæg
    247

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Jeg valgte nu bare det interval som Danmarks Statistik havde tilgængeligt. Finanskrisen begyndte i 2008, så effekten og efterdønningerne af den fremgår også af tallene. I øvrigt henviser du nu til udgifterne i det offentlige, hvilket vel ikke siger ret meget om den offentlige sektors størrelse. Slet ikke når diskussionen gik på de offentligt ansattes påståede inkompetence og slet ikke når det du henviser til viser, at det primært er sundhedsvæsenet og pensioner der står bag de øgede udgifter og at udgiftstrykket næsten er det samme som i 2000.

    Nu er jeg ikke økonom eller lignende, så jeg kan sagtens se skævt på det. Du må endelig gerne vise mig hvor den offentlige sektor har vokset sig kæmpestor.
    Lad mig prøve igen. I 1970 var der 382.000 ansatte i det offentlige og i 2018 826.900. De private ansatte er faldet fra 2.056 mio, 1.905 mio. Dvs. der i 1970 var ca. 5,4 privatansatte per offentlige ansat, mens der i dag (2018) er 2,2 privatansatte per offentlig ansat. Den offentlige sektor ER altså eksploderet. Også ift. ansatte. Denne udvikling ændrer sig i øvrigt ikke, om vi fx vælger 1990 el. 2000.

    Så jo bevares, du kan sagtens cherry picke et interval, hvor din konklusion rammer nogenlunde, men det er ikke videre sagligt.

    Kilde: Danmarks Statistik og daværende finansminister Bjarne Corydon (S).

  14. #1393
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,589

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Det pisser mig af, når folk ikke fatter ideen med denne tråd og omdanner den til en debatklub
    Alcohol gives you the ambition to do anything, while simultaneously taking away your ability to do so.
    Pabres's Avatar


  15. #1394
    Tilmeldingsdato
    Sep 2013
    Indlæg
    247

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Pabres Se meddelelser
    Det pisser mig af, når folk ikke fatter ideen med denne tråd og omdanner den til en debatklub
    Jeg synes faktisk, det gav en fin diskussion, at brugeren 'ougar' var uenig i, hvad der pissede mig af, hvilket gjorde, at jeg fik input fra en anden front end, hvad jeg normalt er vant til. Hvis det er udtryk for, at jeg/vi ikke fatter idéen med tråden, skal jeg være den første til at beklage :) Jeg havde kun opfattelsen, at dette var en tråd i et off-topic delforum, hvor der kunne debatteres, og kunne ikke umiddelbart se nogle "regler" - udover at opføre sig sobert.

  16. De følgende 4 brugere er enige:

  17. #1395
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    136

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Pabres Se meddelelser
    Det pisser mig af, når folk ikke fatter ideen med denne tråd og omdanner den til en debatklub
    Jeg vil give dig helt ret. På et forum der som som det her næsten flyder over af for meget aktivitet, er da da bare pisse irriterende, når nogen rent faktisk begynder at poste noget. Og så tilmeld når det er noget, der er ud over den sædvanlige æh-bæh-buh-snak. Det’ næsten for meget af det gode! (Indsæt passiv-aggressiv smiley - eventuelt en af dem med et lidt skævt smil. Eller måske aben der holder sig for ørene)

  18. De følgende 4 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 17
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 334
    Sidste Meddelelse: 10.03.11, 20:41
  2. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 16
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 319
    Sidste Meddelelse: 16.06.10, 11:48
  3. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume XV
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 363
    Sidste Meddelelse: 21.10.09, 08:46
  4. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume XIII
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 303
    Sidste Meddelelse: 06.01.09, 18:38
  5. Svar: 10
    Sidste Meddelelse: 06.10.04, 21:14

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •