Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
Lad mig prøve igen. I 1970 var der 382.000 ansatte i det offentlige og i 2018 826.900. De private ansatte er faldet fra 2.056 mio, 1.905 mio. Dvs. der i 1970 var ca. 5,4 privatansatte per offentlige ansat, mens der i dag (2018) er 2,2 privatansatte per offentlig ansat. Den offentlige sektor ER altså eksploderet. Også ift. ansatte. Denne udvikling ændrer sig i øvrigt ikke, om vi fx vælger 1990 el. 2000.

Så jo bevares, du kan sagtens cherry picke et interval, hvor din konklusion rammer nogenlunde, men det er ikke videre sagligt.

Kilde: Danmarks Statistik og daværende finansminister Bjarne Corydon (S).
Nu tog jeg udgangspunkt i det interval jeg kunne finde på Danmarks Statistik og i det du selv henviste til, så det har jeg svært ved at se er cherry picking. Går man længe nok tilbage, vil man naturligvis altid kunne argumentere, at den offentligt sektor er blevet kæmpestor. At den voksede så voldsomt i den periode skyldtes jo at velfærdsstaten blev udbygget og at kvinderne i højere grad kom på arbejdsmarkedet. Man kan jo godt mene, at udbygningen af eksempelvis børnepasningsmuligheder, studiepladser, plejehjem, etc. er en dårlig ting, men jeg har meget svært ved at forbinde det med de mange dilettanter du omtaler.

Om ikke andet blev jeg da klogere af vores debat indenfor et emne, jeg normalt ikke bruger tid på.