Side 116 af 158 FørsteFørste ... 1666106113114115116117118119126 ... SidsteSidste
Viser resultater 1,726 til 1,740 af 2366

Emner: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

  1. #1726
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,200

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Min pointe er egentlig blot, at majoriteten af os mennesker ikke ønsker at betale regningen for eventuelle klimatiltag, når det kommer til stykket, hvorfor afgifter osv. i det omfang, der skulle til, aldrig vil finde tilslutning i befolkningen.
    Man kunne jo sige det samme om et skattetryk på (op til) 55 pct., massive afgifter på bilkøb osv. Afgifter skal jo serveres som forudsætningen for noget andet. Nu er meget blevet anderledes her og nu pga. corona, men det ville være mit bud, at en stor del af befolkningen faktisk ville være klar til at indføre en række af de tiltag klimapanelet har anbefalet.

    bh Simon
    While them that defend what they cannot see
    With a killer’s pride, security
    It blows the minds most bitterly
    For them that think death’s honesty
    Won’t fall upon them naturally
    Life sometimes must get lonely

  2. De følgende 4 brugere er enige:

  3. #1727
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Min pointe er egentlig blot, at majoriteten af os mennesker ikke ønsker at betale regningen for eventuelle klimatiltag, når det kommer til stykket, hvorfor afgifter osv. i det omfang, der skulle til, aldrig vil finde tilslutning i befolkningen.
    Det kan du have ret i, men det understreger vel vigtigheden af, at der er nogen der råber os op. Men det var umiddelbart ikke din pointe til at starte med. Du må stadig gerne forklare hvordan ny teknologi har løst de problemer du selv nævnte.

    Citat Oprindeligt indsendt af Lindrup Se meddelelser
    Din analogi rammer stadig ved siden af.

    Det skal i øvrigt ikke tage os mange sekunder at blive enige om at at mennesker er skyld i global opvarmning, og at der skal gøres noget ved det.

    For sidste gang vil jeg dog påpege at når jeg tænder op for mit f.eks. oliefyr og brænder fossile brændstoffer af, så flytter jeg energi fra at være lagret i olien til at være varme og jeg har på den måde direkte påvirket jordens temperatur positivt. Den CO2 der bliver udledt i samme forbindelse forstærker drivhuseffekten og fører indirekte til at temperaturen stiger over tid.

    Du kan kigge her for betydningen af indirekte hvis du stadig er i tvivl.
    Med den argumentation, så er det meget svært nogensinde at være en direkte årsag. Er jeg en direkte årsag til mord, hvis en person får blodforgiftning som følge af, at jeg har skudt ham? Projektilet er måske ikke en direkte årsag til døden (infektionen er), men jeg er stadig en direkte årsag til mordet. På samme måde er mennesker en direkte årsag til global opvarmning, selvom CO2 blot indirekte fører til en temperaturstigning.

  4. #1728
    Tilmeldingsdato
    Sep 2013
    Indlæg
    247

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Det kan du have ret i, men det understreger vel vigtigheden af, at der er nogen der råber os op. Men det var umiddelbart ikke din pointe til at starte med. Du må stadig gerne forklare hvordan ny teknologi har løst de problemer du selv nævnte.
    Du får den hurtige, men da verden opdagede CFC gassernes skadelige virkning på ozon-laget, var de private virksomheder ret hurtige til at udvikle alternativer, der var uskadelige. Dvs. det var ikke på trods af den øgede vækst, men pga. af den. På samme måde skal CO2 problemet, i mine øjne, løses.

    Og så er vi tilbage til en af mine kæpheste. Uddan befolkningen bedre og gør det mere attraktivt for virksomhederne at oprere. På den måde får vi udover en fremgang i levestandard, også løst miljøproblemerne.

  5. Den følgende bruger er enig i dette:

  6. #1729
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    483

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Jeg tror, aldrig øgede afgifter i den størrelse, hvor det ville batte lidt, ville have en kinamands chance for at finde tilslutning. Bare se, hvordan en stor del af befolkningen har travlt med at fortælle, at vi skal begrænse forbrug, mens de samtidig brager på ferie 5 gange om året og alle har 1-2 biler osv.
    Og her illustrerer du fint, hvorfor Thunbergs frustration er helt berettiget. Du har sikkert ret- og særligt efter den igangværende økonomiske nedtur, vil der ikke være politisk flertal for at gøre det nødvendige. For teknologi er ikke nok- det går for langsomt. Øget incitamentsstruktur er nødvendigt- og det kan ikke kun klares med fordele. Der skal også afgifter til.

    Men det er der sikkert ikke politisk flertal for- og derfor kan jeg sgu godt forstå, at mange unge kan blive ret frustrerede over de politiske ledere, der træffer beslutninger ud fra, hvad der er populært- i stedet for hvad der er nødvendigt
    FORZA KØBENHAVN
    gunner's Avatar

  7. De følgende 4 brugere er enige:

  8. #1730
    Tilmeldingsdato
    Sep 2013
    Indlæg
    247

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af gunner Se meddelelser
    Og her illustrerer du fint, hvorfor Thunbergs frustration er helt berettiget. Du har sikkert ret- og særligt efter den igangværende økonomiske nedtur, vil der ikke være politisk flertal for at gøre det nødvendige. For teknologi er ikke nok- det går for langsomt. Øget incitamentsstruktur er nødvendigt- og det kan ikke kun klares med fordele. Der skal også afgifter til.

    Men det er der sikkert ikke politisk flertal for- og derfor kan jeg sgu godt forstå, at mange unge kan blive ret frustrerede over de politiske ledere, der træffer beslutninger ud fra, hvad der er populært- i stedet for hvad der er nødvendigt
    Ikke forstået. Hvis et samfund prioriterer anderledes er det jo netop ikke det nødvendige. Eller mener du, at din og et evt. mindretals (såfremt det måtte være et sådant) mening skal overtrumfe flertallets, fordi det i dine og dine meningsfællers øjne, er "det nødvendige"?

    Og politikere skal træffe beslutninger, der afspejler deres vælgeres/samfundets præferencer.

  9. Den følgende bruger er enig i dette:

  10. #1731
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    493

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Det pisser mig af, hvor egoistisk andre bilister opfører sig ved til- og afkørsel fra motorveje og motortrafikveje. I morges skulle jeg flette ind på forlængelsen ved Hillerød. En bilist var så bange for, at jeg skulle komme foran ham, at vedkommende kørte så tæt på den forankørende, så jeg ikke tror, at der var plads til et flækket insektpubeshår til den forankørende bil.

    Endnu mere afpissende var det så, at han skulle af 500 meter senere.

    Og jeg gider ikke nævne alle de p..hoveder, der trækker lige ind foran min lastbil.

    Mvh Bjørn

  11. De følgende 4 brugere er enige:

  12. #1732
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    483

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Ikke forstået. Hvis et samfund prioriterer anderledes er det jo netop ikke det nødvendige. Eller mener du, at din og et evt. mindretals (såfremt det måtte være et sådant) mening skal overtrumfe flertallets, fordi det i dine og dine meningsfællers øjne, er "det nødvendige"?

    Og politikere skal træffe beslutninger, der afspejler deres vælgeres/samfundets præferencer.
    Igen en fin illustration af, hvorfor frustrationen opstår. Flertallet vil formentlig ikke gøre, hvad der er nødvendigt for at holde klimaændringerne indenfor noget, der bare er nogenlunde acceptabelt, men det bliver på bekostning af unge og fremtidige generationer - for at nogle oppe i alderen ikke behøver at lide afsagn.
    I øvrigt synes jeg også, at det er deprimerende demokratisyn, at politikere skal følge folkestemningen i alle sager. Så kunne vi lige så godt indføre meningsmålingsbeslutninger. Jeg er helt med på, at det ofte fungerer sådan i praksis, men når det kommer til så gennemgribende beslutninger, bør man som politiker også have et længere perspektiv end næste valgperiode - og prøve at gå foran og rent faktisk lede folket- i stedet for bare at følge strømmen
    Sidst redigeret af gunner : 16.04.20 kl. 20:51
    FORZA KØBENHAVN
    gunner's Avatar

  13. De følgende 2 brugere er enige:

  14. #1733
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Du får den hurtige, men da verden opdagede CFC gassernes skadelige virkning på ozon-laget, var de private virksomheder ret hurtige til at udvikle alternativer, der var uskadelige. Dvs. det var ikke på trods af den øgede vækst, men pga. af den. På samme måde skal CO2 problemet, i mine øjne, løses.

    Og så er vi tilbage til en af mine kæpheste. Uddan befolkningen bedre og gør det mere attraktivt for virksomhederne at oprere. På den måde får vi udover en fremgang i levestandard, også løst miljøproblemerne.
    Det var også private virksomheder, der producerede den skadelige gas. Først efter Montreal-protokollen skete der noget. Der var altså ikke tale om, at en ny teknologi fik alle producenter til at skifte over.
    Hvordan skal det gavne klimaforandringerne, at det bliver mere attraktivt for virksomheder eller at befolkningens uddannelsesniveau hæves?

  15. #1734
    Tilmeldingsdato
    Sep 2013
    Indlæg
    247

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af gunner Se meddelelser
    Igen en fin illustration af, hvorfor frustrationen opstår. Flertallet vil formentlig ikke gøre, hvad der er nødvendigt for at holde klimaændringerne indenfor noget, der bare er nogenlunde acceptabelt, men det bliver på bekostning af unge og fremtidige generationer - for at nogle oppe i alderen ikke behøver at lide afsagn.
    I øvrigt synes jeg også, at det er deprimerende demokratisyn, at politikere skal følge folkestemningen i alle sager. Så kunne vi lige så godt indføre meningsmålingsbeslutninger. Jeg er helt med på, at det ofte fungere sådan i praksis, men når det kommer til så gennemgribende beslutninger, bør man som politiker også have et længere perspektiv end næste valgperiod - og prøver at gå foran og rent faktisk lede folket- i stedet for bare at følge strømmen
    Jeg skal bare lige forstå det rigtigt. Du mener ikke, at politikerne nødvendigvis skal træffe beslutninger, der flugter deres vælgeres præferencer?

  16. #1735
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af gunner Se meddelelser
    Igen en fin illustration af, hvorfor frustrationen opstår. Flertallet vil formentlig ikke gøre, hvad der er nødvendigt for at holde klimaændringerne indenfor noget, der bare er nogenlunde acceptabelt, men det bliver på bekostning af unge og fremtidige generationer - for at nogle oppe i alderen ikke behøver at lide afsagn.
    Nu vil jeg lige stoppe dig en gang. Ingen i dagens danmark, kan spare sig til et niveau hvor co2 aftrykket bliver ikke bliver for stort. Ingen vil tvinges til maks 10m2 beboelse /person (år 1900 ca tal, i dag har vi 50m2/person i snit). Ingen vil leve uden adgang til internet, streaming, telefon, rejser, biler ect...
    det er pga af disse teknologiske udviklinger at 6 ud af 7 af os debattører overhovedet lever idag.

    Så længe danmarks “grønne” energi levering baseres på biomasse (sejlet hertil fra sydamerika) kommer det ikke til at kunne lade sig gøre. Så længe vi ikke har en ordentlig batteriteknologi, der virker på stor skala, og som i øvrigt ikke forurener når den bliver produceret, kommer det ikke til at kunne lade sig gøre.
    Der er kun en løsning på klimaproblematikken, og det er teknologisk udvikling, som sikre at vi kan lave de effektiviseringer og teknologiske revoulutioner der skal til. Og det kan kun lade sig gøre hvis der er råd til at udvikle teknologien.

  17. De følgende 2 brugere er enige:

  18. #1736
    MCN er offline 1/11-06 - jeg var der!
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    832

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Det pisser mig af, at DPMA-tråden er blevet til en diskussionstråd, når der nu er en udmærket tråd til selvsamme formål.
    http://sidelinien.dk/forums/showthre...onstr%C3%A5den

    MCN


  19. #1737
    Tilmeldingsdato
    Nov 2018
    Indlæg
    453

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af MCN Se meddelelser
    Det pisser mig af, at DPMA-tråden er blevet til en diskussionstråd, når der nu er en udmærket tråd til selvsamme formål.
    http://sidelinien.dk/forums/showthre...onstr%C3%A5den

    MCN
    Det er jeg ikke enig i!!


    Tihi...

  20. Den følgende bruger er enig i dette:
    MCN

  21. #1738
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Med den argumentation, så er det meget svært nogensinde at være en direkte årsag. Er jeg en direkte årsag til mord, hvis en person får blodforgiftning som følge af, at jeg har skudt ham? Projektilet er måske ikke en direkte årsag til døden (infektionen er), men jeg er stadig en direkte årsag til mordet. På samme måde er mennesker en direkte årsag til global opvarmning, selvom CO2 blot indirekte fører til en temperaturstigning.

    Det virker som om at du bliver ved at blande direkteheden af noget og skyld sammen, de to ting har ikke nødvendigvis ret meget med hinanden at gøre. Du kan fint stadig være skyld i et drab, selvom det sker på baggrund af en indirekte følge af dit pistolskud. Hvad hvis personen du skyder står på et tag, og mister balancen, falder ned og dør. Du er utvivlsomt skyld i døden, men dit pistolskud er ikke den direkte årsag til dødsfaldet.

    Vi er også utvivlsomt skyld i global opvarmning, selvom det sker indirekte.

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    På samme måde er mennesker en direkte årsag til global opvarmning, selvom CO2 blot indirekte fører til en temperaturstigning.
    Vores handlinger fører både direkte og indirekte til global opvarmning, nogle af vores handlinger gør det direkte og nogle af dem indirekte.
    Mere CO2 i atmosfæren fører direkte til global opvarmning.

    Direkte vs. indirekte handler om hvorvidt noget sker som følge af din handling, eller som følge af en af følgerne.

    Det er ordkløveri i høj grad, og jeg tror jeg holder her.

  22. #1739
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,534

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Det irriterer mig efterhånden med overskrifter og artikler som denne omkring kæmpestore virksomheder og hvor hårdt ramte de er af Corona.
    Der er så mange mennesker for hvem denne krise er langt værre og har store konsekvenser - mon så ikke Fleggaard familien som ifølge artiklen er Danmarks 20 rigeste nok skal klare sig..... Jeg tror det....

    https://finans.dk/erhverv/ECE1208651...sine-butikker/

    Læste i øvrigt for noget tid siden en artikel som omhandlede Ecco som mindede om det - her forventede den stakkels virksomhed (som sidste år havde et OVERSKUD på 1,5 milliarder kroner at 2020 ville give et resultat på 0 kroner...

  23. De følgende 9 brugere er enige:

  24. #1740
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,200

    Re: Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 18

    Når jeg skal oprettes som bruger for at bestille et eller andet på nettet(i sig selv ganske irriterende) og så, for at påvise jeg ikke er en bot, skal krydse af i nogle felter og finde fx alle billeder med trafiklys eller biler på.

    Så står man der på sin mobilskærm i stærk sollys og skal ‘løse’ denne quiz, der åbenlyst er designet til at være så nem, at selv retarderede kan være med, og alligevel skal jeg prøve 3-4 gange inden jeg lykkes.

    (Er det der mørke op i hjørnet mon siden af en Citroën eller bagdelen på en ko...?)

    Vh Simon
    While them that defend what they cannot see
    With a killer’s pride, security
    It blows the minds most bitterly
    For them that think death’s honesty
    Won’t fall upon them naturally
    Life sometimes must get lonely


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 3 users browsing this thread. (0 members and 3 guests)

Lignende emner

  1. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 17
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 334
    Sidste Meddelelse: 10.03.11, 20:41
  2. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 16
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 319
    Sidste Meddelelse: 16.06.10, 11:48
  3. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume XV
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 363
    Sidste Meddelelse: 21.10.09, 08:46
  4. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume XIII
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 303
    Sidste Meddelelse: 06.01.09, 18:38
  5. Svar: 10
    Sidste Meddelelse: 06.10.04, 21:14

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •