Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 16

Emner: Ariel Jacobs - taktiktråd

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,310

    Ariel Jacobs - taktiktråd

    Den anden tråd omkring Jacobs er blevet fyldt med eufori over ham og den vil jeg ikke spolere. Målet med denne tråd er, at prøve at finde hans umiddelbare taktiske oplæg og sammenligne med tidligere træneres.

    Jeg synes at vores forsvarskæde til tider står lavt på banen, hvilket måske skyldes at vores centrale forsvarsspillere ikke er hurtige nok til at afvise truslen fra dybdebolde, hvorimod vi tidligere har spillet på offsidefælden.

    Hvor vi tidligere har satset på solidt og kompakt forsvarsspil, med lange bolde op ad banen, så virker det nu til, at vi foretrækker at få bolden ned på jorden og starte opspillet allerede i forsvarskæden, hvor den oftest ryger ud til backsne, dernæst til midtbanen, der har valget mellem at brede spillet ud til en af kanterne, hvor en backspiller så komme i overlap, eller at spille en angriber med en dybdebold.
    Dette gør at midtbanespillerne helst ikke skal holde på bolden i lang tid ad gangen, men få den spillet hurtigt rundt.

    Vores kantspillere er trukket mere ind i banen, hvor de har mulighed for at trække ind i banen og skyde eller spille en angriber, eller få den ud til en overlappende back. Jeg synes også, at de er begyndt på at slå lidt tidligere indlæg, fremfor at forsøge at komme længere ned mod baglinjen.

    Angriberne er jeg lidt splittet omkring. Det jeg har kunne spottet indtil videre er, at en angriber står længere fremme end den anden, hvor den længere tilbage virker som en spilstation til midtbanen, hvis denne bliver for presset og kan dermed selv løbe med bolden og spille i dybden, ud på kanten eller skyde selv.

    Jeg synes at dette gør, at vi ikke spiller så direkte som før, men prøver at spille os igennem modstanderens pres, istedet for at finde en mere direkte løsning. Dette ses ved at vi tit har småspil ude foran modstanderens felt, hvor der bliver prøvet på, at kombinere sig igennem kæderne.

    Vores presspil er jeg mere i tvivl om. Jeg er sikker på, at Ariel prøver at presse højt på banen, ved hjælp af angriberne og ellers forsøge at presse modstanderens boldholder hurtigt, men jeg ser oftest i kampene, at spillerne virker mere passive og tillader at boldholderen kommer længere frem ad banen. Her tænker jeg specielt på, når modstanderen har spillet sig forbi vores angribere og dernæst møder vores midtbane spillere. Disse midtbane spillere virker oftest passive i presspillet og dermed kommer modstanderen længere frem på banen.

    Personligt synes jeg, at vores opspil virker rigtig fornuftigt, men nogen spillere har lidt problemer med at holde tempoet oppe og holder ofte for længe på bolden. Jeg mener at vores forsvar står en anelse for dybt, men igen, hvis spillerne ikke er hurtige nok er det ikke værd at risikere en farlig dybdebold.

    Vi så at Rolle og dernæst CV forsøgte at videreføre Ståles spillestil, der var meget fokuseret på kant- og backspillerne, hvor Ariel forsøger at kombinere kantspiller med lidt mere spil op igennem midten.

    Det var mit bud på vores taktiske system. Jeg undskylder hvis det er lidt uoverskueligt. Jeg ser gerne at i andre deler jeres synspunkter om taktikken og om hvad der fungerer og ikke gør og gerne med mulige begrundelser hvorfor.
    Jeg undskylder hvis der har været en lignende tråd, men jeg kunne ikke helt finde den.

  2. De følgende 5 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Mar 2012
    Indlæg
    18

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    Jeg har endnu ikke helt gennemskuet, hvordan han på sigt ønsker at spille. Det ændrer sig lidt fra kamp til kamp. Sålænge den Islandske mafia står i forsvaret tror jeg ikke vi skal forvente hurtigt eller kontrolleret opspil fra forsvaret. Der virker de mere til at skabe bredde ved at flytte bolden til kanterne eller til en afventende midtbanespiller (som så flytter bolden til kanterne).

    Apropos presspil, så har Martin Vingaard udtalt, at Ariel Jacobs ønsker at kanterne skal lave det første pres i modsætning til angriberne.

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #3
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,310

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    Citat Oprindeligt indsendt af Insomniac Se meddelelser
    Apropos presspil, så har Martin Vingaard udtalt, at Ariel Jacobs ønsker at kanterne skal lave det første pres i modsætning til angriberne.
    Smart, men jeg synes ikke jeg har set det. Synes altid det er vores 2 angribere der lægger pres på først.

    Men du har ganske ret i, at de to islændinge ikke er dygtige til at spille bolden og dermed kun rykker den ud på kanten (eller op på midtbanen).

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Mar 2008
    Indlæg
    58

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    Et interessant emne du har taget op, Kenney. Jeg er langt hen ad vejen enig i dine iagttagelser....
    Der er ingen tvivl om, at vi står noget dybere i banen når modstanderen har bolden sammenlignet med de sidste mange sæsoner. Det skyldes, som du selv skriver, utvivlsomt vores langsomme midterforsvar, som skal stå dybt i banen for ikke at blive fanget. Jeg synes også, at man som konsekvens af ovennævnte, kan se at vores presspil starter langt senere end "normalt" Dvs. vi lader modstanderen komme længere frem (evt. frem eller lidt over midten) før presset sættes ind. At du, Kenney, synes vi virker mere passive i presspillet, tror jeg bestemt ikke du skal tolke som en taktisk manøvre, men nærmere tilskrive det vores dårlige, endda rigtige dårlige presspillere på den centrale midtbane personificeret i hhv. TK, Grindheim og Claudemir. Jeg er overbevist om Delaney vil blive en klar forstærkning i dette aspekt af spillet...

    Jeg tror simpelthen at Ariel ikke tør satse på for mange høje pres ved modstanderens felt i erkendelse af, at vores presspillere ikke er gode nok, og det derfor ikke vil få den ønskede effekt, som en sådan slags "overfalds-fodbold" ofte har.

    Hvad angår vores offensiv, synes jeg det er her, man virkelig kan se nogle mærkbare ændringer, endsige forbedringer i forhold til sidste sæson. At vi ikke længer har N'Doye betyder naturligt nok at vi må spille mere langs græsset end vi gjorde sidste sæson. Derudover synes jeg at opfindsomheden i opbygningsspillet allerede virker lovende - dvs. at vi flere opspilsmønstre at tage i brug, således det ikke bliver så forudsigeligt. Vi kørte, især under CV, med mange lange bolde især fra Lars J til N'Doye. Alternativt var det meget op til hhv. venstre back og venstre midt eller højresiden at finde på noget der som regel mundede ud i et højt indlæg til N'Doye. Nu synes jeg i højere grad at midterforsvarerne har flere pasninger med hinanden og forsøger at sætte backen/kanten i scene senere, når vedkommende har en favorabel position. Dernæst er det værd at bemærke at vores centrale midtbanespillere har langt flere berøringer i denne sæson. Ja, det bliver til meget boldflytteri, der kan vække minder om Spanien til EM (bare i super-slow), men ikke desto mindre får vi i mellemtiden flyttet holdet længere frem. Lars J har vel næppe været så offensiv som han har været hidtil i denne sæson.

    Heldigvis er vi også begyndt at slå tidligere indlæg end vi plejer, og også flere flade af slagsen. Det bliver vi også nødt til med de angribere vi har.

    Alt i alt synes jeg det ser ret lovende ud. Vi er - til min store overraskelse - blevet et mere boldstyrende hold, og det vil blive bedre med tiden, for der mangler stadig rigtig meget bold-tempo og fart og præcision i pasningerne. Det jeg gruer mest for, er hvordan vi løser presspilsproblematikken på midtbanen, for det går bare ikke mod holdene i Europa. Selv i Superligaen er det alt for let at modstanderen bryder igennem midtbanekæden og derved tvinger Ragnar eller Sölvi til at bryde ud af forsvarskæden for at sætte et pres ind i mellemrummet mellem forsvar-midtbane. Og her er de alt for lette at sætte af for en rapfodet offensiv midtbanekreatør.

    En CP ville gøre underværker på det her hold.

    Beklager også at det her er en lidt rodet fremstilling :/

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,310

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    Citat Oprindeligt indsendt af Don Ø's Discipel Se meddelelser
    At du, Kenney, synes vi virker mere passive i presspillet, tror jeg bestemt ikke du skal tolke som en taktisk manøvre, men nærmere tilskrive det vores dårlige, endda rigtige dårlige presspillere på den centrale midtbane personificeret i hhv. TK, Grindheim og Claudemir. Jeg er overbevist om Delaney vil blive en klar forstærkning i dette aspekt af spillet...
    Jeg mener ikke, at det var en taktisk manøvre, men er enig i din observation om, at det ikke er muligt med de spillere vi har, at møde modspillerne tidligere på banen. Jeg tror gerne, at Ariel vil have et mere aggressivt pres og det sagde han også i en SL kamp.

    Jeg er også enig i dine observationer omkring vores opspilsmønstre. De ser lovende ud, synes specielt at Nicolai Jørgensen gør det godt.
    Men midtbanens afleveringer virker temmelig ofte rigtig nervøse. Det ville være rart med lidt mere boldsikkerhed.
    Dog synes jeg, at når forsvarsspillerne spiller hinanden, for at få en ledig kantspiller at spille til, så sker der ret mange fejl (specielt fra Sølvi), så der håber jeg virkelig, at vores nye spiller kan have en stor indflydelse.

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,310

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    En lille opdatering fra kampen i dag.

    Jeg lagde meget mærke til, at vores kantspillere på nogle tidspunkter trak over i modsatte side. Det virkede som om, at de i dag mere var offensive midtbanespillere, da de sjældent befandt sig helt ude på kanten.
    Synes at lige netop dette fungerede rigtig godt i dag og var imponeret af specielt Nicolaj Jørgensen og hans formåen til, bare at være over det hele og lægge et solidt pres på modspilleren.

  10. De følgende 3 brugere er enige:

  11. #7
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    158

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    En anden observation fra gårsdagens kamp:

    Det virker til at der er mere fokus på sammenhængende pres end i tidligere sæson'er. Jeg ved ikke om det blev dikteret fra midtbanen eller om det bare er "når én presser så presser vi alle". Men det var tydeligt at der ikke var en enlig angriber eller fløj der blev overladt til "enligt pres", opbakningen fra midtbane og fløj var markant.

    Yderligere virker det til at der har været fokus på boldtempo. Så vidt muligt én eller max to berøringer på bolden før den sendes videre (i hvert fald i perioder/anden halvleg). Det var dejligt at se at det også havde en positiv effekt.

    Mvh,
    Bechs
    Sidst redigeret af Bechs : 13.08.12 kl. 09:30

  12. De følgende 5 brugere er enige:

  13. #8
    Tilmeldingsdato
    May 2003
    Indlæg
    936

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    Jeg vil også være med

    Jeg ved ikke om man decideret kan kalde det taktisk, men som jeg ser vores start på sæsonen, så har Ariel først og fremmest fået troen og selvtilliden tilbage på holdet. Det bedste eksempel på dette er, at vi nu (igen) tør spille den op igennem midten, selvom det indebære at spille en mand der ikke er fri. Der er selvfølgelig et taktisk aspekt i dette, da bolden ofte blive spillet op til en af de centrale midtbane folk/angriber der falder ned, som så efterfølgende lægger den af. Det kræver selvfølgelig nogle gode løb i de områder der er åbne for pasninger, og de virker bedre og bedre indstuderende. Grundprincippet i vores spil er, som jeg ser det, baseret på den model vi har spillet med længe. Vi skal kommer meget over kanterne, og vores midtbanefolk kan/skal trække ind og give plads til backerne. Men den model bliver nu engang langt mere farlig, når kanterne kan sættes i scene fra en central midtbanemand, frem for en lang pasning fra en back.

    Det jeg håber på at se i de næste kampe, er endnu mere mod til at skifte side hurtigere, med nogle længere pasninger på tværs. Modstanderens forsvar har pt. for let ved at sideforskubbe når bolden skal igennem 2-3 stationer før den ender hos fløjen i modsatte side.
    hilsen
    VonZee
    Nu er den der. Den er stensikker; med statsgaranti!

    "...jeg synes, man ser flere og flere steder, hvor fansene holder med sig selv" Citat: Troels Bech, BT 28.09.10

  14. De følgende 3 brugere er enige:

  15. #9
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,310

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    Jeg synes bestemt også, at presspillet er blevet mere effektivt og jeg lagde også mærke til, at mange gange, så er det ikke blot en enkelt angriber der presser, men begge angribere holder sig i bevægelse i stedet for, at den ene lunter, mens den anden spurter.
    Det med at spille en person der er dækket, synes jeg allerede begyndte med N'Doye, men jeg er også specielt begejstret for iscenesættelsen af backspillerne nu, specielt fra vores kantspillere der ser ud til at have fået flere muligheder i deres spil nu.

    Jeg har også lagt mærke til, at spillerne er begyndt at afslutte fra distancen oftere, hvilket måske kan tilskrives den højnede selvtillid på holdet.

  16. Den følgende bruger er enig i dette:

  17. #10
    Tilmeldingsdato
    May 2003
    Indlæg
    936

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Det med at spille en person der er dækket, synes jeg allerede begyndte med N'Doye, men jeg er også specielt begejstret for iscenesættelsen af backspillerne nu, specielt fra vores kantspillere der ser ud til at have fået flere muligheder i deres spil nu.
    Jeg vil nu mene, at der er en afgørende forskel på at smide en lang bold frem til N'Doye vs at spille TK/claudemir med en kort flad aflevering - både i forhold til risikovillighed samt betydning for opspillets karakter.
    hilsen
    VonZee
    Nu er den der. Den er stensikker; med statsgaranti!

    "...jeg synes, man ser flere og flere steder, hvor fansene holder med sig selv" Citat: Troels Bech, BT 28.09.10

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #11
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,310

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    Lige for at genoplive lidt her:

    Jeg synes at der blev indført en lidt spændende tendens mod Lille.
    Vi så førhen, at Ståle brugte Grønkjær som en slags hængende angriber, når vi spillede i Europa og denne gang kunne man tro, at Ariel gjorde det samme med NJ.
    Men det lignede mere, at han blev brugt som en midtbanespiller fremfor en angriber. Han hjalp med at holde presset væk fra midtbanespillerne og sørgede for at skabe flere spilmuligheder.
    Det var rigtig godt set, for Lille kom med en mere direkte opstilling, hvor man satsede tung i angrebet og forsvaret, men de var lidt lette på midtbanen og hele første halvleg havde midtbanen rigtig godt styr på sagerne og Lille havde svært ved, at få spillet til at flyde når overgangsfasen mellem forsvar og angreb opstod.

    Lagde også mærke til, at vi stod dybt, som vi har set tidligere i sæsonen, men midtbanen faldt bedre med ned og lukkede rummet. Dette gjorde at forsvarerne blev aflastet og der ikke opstod så mange mand mod mand situationer.

    Anden halvleg blev lidt mere rodet, i takt med, at vi faldt længere tilbage i banen (blev lidt mere passive) og Lille pressede mere på, men vi holdt nullet og spillerne, især TK, imponerede. Det er godt at se TK lave nogle bolderobringer og sætte spillet i gang hurtigt for så er det modstanderne bliver straffet.

    Men ja, jeg synes det så enormt godt ud i første halvleg, hvor Lille havde svært ved at reagere på vores tunge midtbane og hvor vi var heldige med straffesparket. I anden halvleg så det mere problematisk ud, så vi kan bare håbe på, at returkampen mere ligner 1. halvleg og ikke 2. halvleg.

  20. De følgende 3 brugere er enige:

  21. #12
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,310

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    En opfølgning på OB kampen.
    Jeg prøver lige at strukturere det lidt bedre i dette indlæg:

    Forsvar
    Det centrale forsvar vaklede i en stor del af kampen, hvor Sølvi må være den store skurk. Jeg mener at vores kæde står for dybt i banen og vi er umiddelbart for sårbare på hovedstød. Så en fordel ville i mine øjne være, at rykke forsvaret højere op og så forsvare os mod dybdeløb istedet for dødbolde. Ved ikke hvem der er hurtigst og bedst til at tackle af MJ og stadsgaard, men en af dem sammen med Ragnar kunne godt fungere.

    Back
    LJ gør det fint på højrebacken - både defensivt og offensivt. Han er tit med i overlap og får selv slået indlæg. En tendens der dog er opstået er, at vi foretrækker tidlige indlæg fremfor indlæg fra baglinjen (som jeg personligt mener er at foretrække), dog har ham og Bolanos tit gang i noget små-spil der munder ud i enten et skud på mål, eller et indlæg tæt på mål hvilket er positivt. LJ deltager også i opspillet ved ofte at være spilstation for både forsvarere og midtbane.
    Pierre virker til at være mere defensivt orienteret (måske fordi NJ tit trækker ind i banen), men deltager også i overlap. Han virker ikke ligeså gennembrudsstærk som Oviedo var. Hans indlæg er ikke altid skarpe, men han deltager også i opspillet i form af spillestation - virker dog mindre boldsikker end LJ.

    Midtbane
    Vores midtbane står ret dybt (konsekvens af forsvarskæden) og det gør det sværere at spille bolden op til angriberne, hvor de oftest forsøger enten småspil med hinanden eller at spille den ud til en kant/back. De trækker dog med op når vi er i boldbesiddelse og modstanderen har trukket sig tilbage og agerer her som spilstation og kun enkelte gange som afsluttere. Synes ellers tidligere at Claude oftere prøvede at spille sig igennem modstanderens forsvarskæde med en angriber, men ikke så meget mere. Defensivt begynder de, at få mere fat, men de er stadig en anelse passive og hullet mellem kæderne bliver tit store, så de bliver overmatchet i nogle situationer og er nemme at spille "udenom".

    Kant
    Synes egentlig kantspillet fungerer fint. Kantspillerne kommer frem til en del chancer og indlæg. Synes at de ofte trækker ind i banen eller slår tidlige indlæg i stedet for at spille en back i overlap eller selv at forsøge at komme ned mod baglinjen. De virker i nogle situationer mere til at være en slags brede midtbanespillere fremfor en klassisk kantspiller (ikke at det er en dårlig ting). Synes specielt at NJ har gjort det sublimt på kanten, hvor han tit gør en forskel hvor Bolanos virker til ikke altid at være 100% på i hele kampen og for tiden har det med at han gerne vil afslutte.

    Angribere
    Når Santin og Cornelius spiller, så trækker Santin tilbage i banen og Cornelius bliver på toppen, hvor Santin forsøger at skabe en overtalssituation og sætte et angreb i gang. Vi ser ikke så meget småspil imellem angribere og midtbane, så det meste kommer fra kanten. Måske derfor Santin ligger mere tilbage i banen og prøver at sætte et angreb i gang, enten ved at spille en kant- eller midtbanespiller. Dog var han ikke så synlig i OB kampen og NJ overtog hans plads. Cornelius bliver brugt som en slags targetmand, men er også med nede og forsvare omkring midtbanen.

    Alt i alt, så synes jeg, at offensiven fungerer fint, men tit bliver hæmmet af vores defensiv, samt vores dybe forsvarskæde hvilket også er gældene for midtbanen. I OB kampen var vi forfærdelige på dødbolde i forsvaret og det kunne nemt have kostet os det ene point (Ene mål scoret efter at Sølvi taber en hovedstødsduel på kanten af feltet og derefter laver Ragnar og Skoubo der fører til et Skoubo oplæg til mål. Det andet mål er en fejlclearing og fejlbedømmelse af Sølvi der laver en assist til OB).

    Hvis vi ikke får rettet op på forsvaret, så er det lige før vi må gå over til en 4-5-1 og så have Cornelius på toppen og når vi ikke er i boldbesiddelse må midtbanen trække tilbage og når vi er i boldbesiddelse må en midtbanespiller op og være offensivmidt/hængende angriber (en opgave jeg tror NJ sagtens kan løse).

    Kommenter gerne :)

  22. #13
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,757

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    Mht de tidlige indlæg, så forstår jeg ikke problemet. Det er 10 gange farligere, når forsvaret aldrig ved hvornår indlægget kommer og vi har vel aldrig scoret så stor en andel af vores mål på indlæg, som vi har gjort i denne sæson!
    Så rent faktisk truer vi modstanderen på flere måde i bagrummet. Den kan blive slået dybt, der er de klassiske 1-2 gennemspil, vi kan slå tidlige indlæg, vores fløje kan rykke ind i banen og vi har meget ivrige backer til overlap.

  23. De følgende 4 brugere er enige:

  24. #14
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,310

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    De tidlige indlæg er ikke et problem i sig selv, men jeg snakker om, at de tit bliver foretrukket fremfor, at løbe til baglinjen. Og ja kantspillerne har mange muligheder, men at løbe til baglinjen er åbenbart ikke et af dem.
    Men det kan selvfølgelig også være, at Ariel foretrække at kantspillerne holder sig væk fra baglinje, for ikke at komme for langt væk fra spillet.

  25. #15
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    222

    Re: Ariel Jacobs - taktiktråd

    -———Wiland———
    —LJ—Ragner—MJ—Bengtsson—
    ————Stadsgård————
    Bola—Claud—Vingaard—NJ
    ———Cornelius——

    Synes jeg kunne være interessant at prøve af. Evt Gislason byt med Vingaard
    Ragner byt med Stadsgaard
    Bedste angriber der har spillet i FC København



    https://www.youtube.com/watch?v=gFuo...e_gdata_player
    sweetfc's Avatar

  26. Den følgende bruger er enig i dette:

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 136
    Sidste Meddelelse: 07.12.13, 16:49
  2. Ariël Jacobs ny træner i FCK
    By Thomas FC in forum De korte linier
    Svar: 62
    Sidste Meddelelse: 15.07.12, 10:36

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •