Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 30

Emner: Vejen mod Brøndbys konkurs

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    5,315

    Vejen mod Brøndbys konkurs

    Ja, vi har jo godt nok allerede denne udmærkede tråd til at holde hinanden opdaterede på alskens ulykke og kaos der måtte regne ned over Brøndby. Jeg synes dog det er på sin plads med en dedikeret tråd til at følge med i udviklingen inden for de nøglefaktorer, der vil afgøre om Brøndbys konkurs bliver en realitet inden for de næste 12-18 måneder. Ganske vist har Brøndby været på en mere eller mindre konstant deroute siden 2005, men nu er nettet begyndt at stramme så meget, at man kan udpege de faktorer som vil blive bestemmende for om vores hedeste drøm kan gå i opfyldelse: Brøndby i Danmarksserien. Sagen er nemlig den at Brøndbys økonomi længe har set skidt ud, men nu begynder skyerne for alvor at trække sammen. Jeg har udvalgt følgende overskrifter, som jeg tænkte at denne tråd passende kunne bruges til opdatering af. Forslag til andre afgørende forhold er selvfølgelig velkomne.

    1. Salg af Daniel Agger

    Liverpool må for guds skyld ikke sælge Daniel Agger. Iflg. medierne har Brøndby en klausul i aftalen med Liverpool som sikrer dem 15% af differencen på det beløb Liverpool gav for Agger og en salgssum i en ny handel. Dvs. hvis Agger sælges for 250 mio. kroner, vil Brøndby formentlig score knap 30 millioner kroner på det. Det må ikke ske!

    2. Feriepengesagen

    Angiveligt er feriepengesagen allerede afgjort, og man arbejder på en renskrivning af afgørelsen som kan komme hvornår det skal være. Falder sagerne uheldigt ud for Brøndby, vil de stå med et millionkrav (op mod 23 mio. kroner er nævnt) som de formentlig slet ikke har penge til at efterkomme.

    3. Tv-penge

    Den gældende tv-aftale belønner klubberne efter deres placering på bestemte tidspunkter i sæsonen. Første rate udbetales efter stillingen ved afslutningen af 11. runde. Det er således meget vigtigt at Brøndby indtager en dårlig placering på dette tidspunkt. Iflg. Jan Lockhart var dette et af de forhold der kunne presse Brøndby alvorligt på likviditeten.

    4. Kasi-penge

    Så vidt jeg har forstået det, så har Brøndby en engangsbetaling på ca. 40 mio. kroner til gode i sommeren '13. Hvis Kasi-Jesper til den tid ikke har de penge, vil det være et kæmpe problem for Brøndby, så det håber vi selvfølgelig han ikke har.

    5. Salg af Krohn-Dehli og andre spillere

    Enhver form for tilførsel af likvide midler til Brøndby vil være en stor hjælp i disse dage. Vi skal derfor håbe at de ikke sælger Michael Krohn-Dehli, med mindre det bliver for en latterligt lav sum. Bemærk i den henseende at Ajax angiveligt er garanteret halvdelen af en transfersum. Der er formentlig ikke andre salgsobjekter i Brøndbys trup (hehe).

    6. Anvendelse af Brøndby Stadion til andre formål end Brøndby-kampe

    Det var en rigtig god nyhed at Brøndby ikke fik lavet en aftale med FCN om deres CL-kampe, så den er sådan set lukket, men den tæller med i det samlede billede.

    7. Hovedsponsor

    Hvis Brøndby indser at Kasi-pengene er tabt, vil de formentlig skynde sig at indgå aftale om et hovedsponsorat. Hidtil har de jo ikke haft noget incitament til at finde en, fordi Kasi-Jesper løbende betalte hvad han skyldte i den komplet tåbelige aftale han havde lavet med dem. Når/hvis Brøndby laver et sponsorat, skal vi håbe på at det bliver så økonomisk uattraktivt som muligt.

    8. Dårlige tilskuertal

    Under 8.000 mennesker så Brøndby tabe til Sønderjyske i weekenden. En fortsat nedadgående udvikling i deres tilskuertal vil sætte den slunkne pengekasse yderligere under pres.

    9. BST-emissionen

    Brøndby forsøger at få deres fanskare til at hælde 20 mio. kroner i det sorte hul, som deres løbende drift ser ud til at udgøre. Hvis det går sløjt med indbetalingerne til dette projekt, vil Brøndby selvsagt mangle de penge til at finansiere underskuddet i foretagendet.

    10. Øvrige investorer

    Jeg kan vanskeligt forestille mig andet end at Brøndby også undersøger andre muligheder for at få kapital ind. Det kan dog næppe realiseres før de ved hvordan BST-emissionen er gået frem mod den første deadline 31. december, da det vil fremstå temmelig utroværdigt hvis man udvider aktiekapitalen yderligere, inden BST-setuppets succes er kendt. Vi skal selvfølgelig håbe på at ingen vil kaste penge i foretagendet.

    11. Salg af Gildhøj Centret

    I Gildhøj Centret råder Brøndby over en slags aktiv, der teoretisk set kan blive solgt og indbringe dem nogle kontanter. Det har vist været et tema længe, men i takt med at de bliver mere pressede vil de nok lytte til lavere bud end tidligere. Vi må håbe de slet ikke får det solgt.

    12. Nedrykning

    En nedrykning fra Superligaen vil koste Brøndby kassen. Det er svært at spå om hvor meget, men et bud på 30-40 mio. kroner er sikkert ikke helt skævt. Det vil i sagens natur være uhyre vanskeligt for Brøndby at overleve, og det er hér man kan opnå situationen hvor de først rykker ned og umiddelbart efter går konkurs, hvorved den står på Danmarksserie næste gang. Der er således rigelig grund til at håbe at Silkeborg og Esbjerg snart får gang i pointhøsten.

    ---

    Hvis tilstrækkelig mange af ovenstående forhold falder forkert ud for Brøndby, så er det efter alt at dømme en helt reel mulighed at de kan gå konkurs. Der er med andre ord masser at følge med i de kommende måneder!

    /Simon
    Hader stadig bøf som var det 1998
    /Simon's Avatar


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    6,157

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Citat Oprindeligt indsendt af /Simon Se meddelelser
    Der er med andre ord masser at følge med i de kommende måneder!
    Og en masse at håbe på. Godt for dansk fodbold eller ej - jeg vil stor-juble hvis BIF en dag forsvinder fra fodboldlandkortet

  3. De følgende 8 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    702

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Personligt vil jeg tilføje:

    13. Den komplet tåbelige mæcen
    (Udvidelse til Øvrige Investorer)
    Når man hører at Ole Staxen kort før AGKs konkurs efter forlydende var så bonget op på LSD og sød russisk champagne, at han ofrede 12 mio. kroner på KASI-Jespers alter, blot for at se både rusen og pengene forsvinde op i røg efter en uge, kan man blive bekymret for om den sidste vestegnsidiot er født endnu.

    Det håber vi han er og rationelt set er det lidt vanskeligt at tro på at nogen skulle have lyst til (igen) at ofre et trecifret millionbeløb på Brøndby uden garanti for andet end hån fra klubbens fans og ledelse og mere moro til os. Benny Winther synes at have lukket for varmtvandshanen, men lige nu og her kan man undre sig over, om ikke der allerede er én eller flere tosser, der låner Brøndby pengene til fortsat drift. Jeg mistænker det.

    14. Brøndby Food&Mind

    I forbindelse med AGKs mange sponsorarrangementer i Brøndbyhallen lykkedes det for Brøndbys cateringfirma at etablere en fornuftig omsætning på at servere cocktailpølser i svøb til KASI-Jespers hypnotiserede følge. Lidt har også ret og det skal de ikke have, så vi håber at Brøndby F&M får svært ved at erstatte den forretning.

    Uden for nummer: Halvårsregnskabet den 31. august

    Her bliver alle nok meget klogere. Alene bortfaldet af KASI-Jespers løbende, månedlige betalinger til Brøndby må gøre særdeles ondt.
    Mvh,
    Bopa

  5. De følgende 9 brugere er enige:

  6. #4
    Slush er offline Sun Lolly er det bedste!.
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    1,623

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Efter sigende skulle der var lavet lån i Gildhøj Centret, så er vist begrænset hvad de får ud af at sælge dette.

    Dertil er Aggers kontrakt i Liverpool ikke blevet genforhandlet, og i så fald er der så stadig videresalgs klausul hvor der kommer penge til Brøndby?

    /Frank

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    5,315

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Citat Oprindeligt indsendt af Bopa Se meddelelser
    Uden for nummer: Halvårsregnskabet den 31. augus

    Her bliver alle nok meget klogere. Alene bortfaldet af KASI-Jespers løbende, månedlige betalinger til Brøndby må gøre særdeles ondt.
    Nå ja, hvordan fanden kunne jeg glemme halvårsregnskabet! Det bliver den første klare indikator af hvordan tingene står til. Jeg tror dog ikke man vil kunne se nogen effekt af manglende Kasi-penge. De fik jo deres sidste rate primo juli, så Q1 og Q2 vil være upåvirkede. Men man vil selvfølgelig kunne få en idé om hvor ondt det vil gøre at mangle de penge i Q3 og Q4 bedømt ud fra flyvehøjden.

    /Simon
    Hader stadig bøf som var det 1998
    /Simon's Avatar

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    5,315

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Citat Oprindeligt indsendt af Slush Se meddelelser
    Efter sigende skulle der var lavet lån i Gildhøj Centret, så er vist begrænset hvad de får ud af at sælge dette.
    Ah, herligt! Det giver også meget god mening at de taget et lån dér. Der er næppe mange håndtag tilbage de ikke har trukket i.

    Citat Oprindeligt indsendt af Slush Se meddelelser
    Dertil er Aggers kontrakt i Liverpool ikke blevet genforhandlet, og i så fald er der så stadig videresalgs klausul hvor der kommer penge til Brøndby?
    Jeg går ud fra at Brøndbys aftale med Liverpool om transfer af Daniel Agger er helt uafhængig af Daniel Aggers egne aftaler med Liverpool. Ellers kunne man jo altid slette en videresalgsklausul ved at genforhandle aftalen med spilleren selv. Aftalen mellem Brøndby og Liverpool kan selvfølgelig have haft en udløbsdato.

    /Simon
    Hader stadig bøf som var det 1998
    /Simon's Avatar

  9. De følgende 2 brugere er enige:

  10. #7
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    702

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Citat Oprindeligt indsendt af /Simon Se meddelelser
    Nå ja, hvordan fanden kunne jeg glemme halvårsregnskabet! Det bliver den første klare indikator af hvordan tingene står til. Jeg tror dog ikke man vil kunne se nogen effekt af manglende Kasi-penge.
    Well, du har ret i at Brøndby har demonstreret en uvilje til at kommentere feriepengesagen og bortfaldet af Jespers sponsorpenge som andet end potentielle risici, man ikke behøvede sætte tal på.

    Jeg mistænker at det nu er svært at vurdere Brøndby som en "going concern", hvis man vælger samme overfladiske "armen nu må vi se"-attitude til de mange skyer i horisonten som ved seneste årsregnskab - vel at mærke med BST-emissionen talt med som redningsbøje.

    Det vil chokere mig, hvis ikke Brøndby omkring halvårsregnskabet fremlægger nogle ganske konkrete planer for økonomisk genrejsning udover BST-emissionen.

    Den helt afgørende risiko ved laissez faire-modellen er nemlig, at den almindelige Brøndbyfan - helt objektivt korrekt efter min mening - kan få den mistanke, at det ikke giver mening at lave en "Farvel+Staxen" til lommepengene og skyde 10-20 millioner i Brøndby før en truende konkurs, fordi beløbet vil forslå som en skrædder i helvedet. Det er derfor meget vigtigt for Brøndby at få etableret en fornemmelse for at det virkelig nytter at skyde penge i klubben.
    Mvh,
    Bopa

  11. De følgende 2 brugere er enige:

  12. #8
    Slush er offline Sun Lolly er det bedste!.
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    1,623

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    I og for sig tror jeg ikke helt der er så mange fans der vil skyde penge i BST.
    Mest af alt da de ikke vil få deres penge refunderet ved salg eller at BST spillet fallit, men i stedet vil pengene overgå til BrøndbySupport efter hvad jeg har læst mig til.

    Dertil hvem fanden gider smider penge lige direkte ind i et åbent bål, for at se hele lortet forduftet op i røg.

    Yderligt syntes jeg det er underligt, at det netop først er nu hvor de er ramt så hårdt på likviditet at deres fans få lov at hjælpe.
    Hvilket peger pænt i retning af at der inden anden hjælp er at hente udefra.


    /Frank

  13. Den følgende bruger er enig i dette:
    rsj

  14. #9
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Selv om alle de nævnte punkter lykkeligvis skulle gå i opfyldelse, så tror jeg desværre, at Brøndby Kommune vil komme deres stolthed til hjælp ved at købe Brøndby Stadion og ad den vej skyde et større millionbeløb i klubben. Den har jo før i tiden vist sig at være særdeles velvillig (jeg henviser til stadionkøbet). Efterfølgende vil kommunen så leje stadionet ud til Brøndby IF for en mere end rimelig pris, der måske oven i købet med rette vil kunne beskrives som rent symbolsk eller lige på grænsen til at være det (så længe det kan udlægges på en måde, så det sandsynliggøres, at markedsvilkårene er tilgodeset).

    Så er spørgsmålet naturligvis, hvilke begrænsninger lovgivningen evt. måtte stille op. Et køb af stadion er næppe ulovligt, (selv om formålet uofficielt i den sidste ende er at støtte en privat virksomhed som Brøndby IF) Klubbens brand og betydning for lokalsamfundet retfærdiggør også i sig selv, at kommunen som en sidste løsning træder ind og redder deres røv. "Folkesundheden" skal jo tilgodeses, hvorfor befolkningen skal have adgang til sportsfaciliteter. Politisk modstand er der næppe. Det må jo være det rene politiske selvmord at gå imod en kommunal redning af Brøndby IF.

    Hvis nogen kender til lovgivningen og dens eksakte betydning, når det kommer til kommuners ageren når det kommer til indirekte støtte til lokale, profesionelle sportsklubber, så spyt endelig ud.

    Edit: Jeg har fundet lidt om reglerne her. Det er interessant læsning, der bl.a. omfatter eksempler fra Rødovre, Hvidovre, Randers og såmænd også Brøndby. Mit generelle indtryk er, at mulighederne for indirekte kommunal støtte til eksempelvis et professionelt fodbold via udlejning af stadion og sågar et direkte sponsorat er forholdsvis vide, så længe det foregår på markedsvilkår (og altså næppe noget, der kommer i nærheden af KASI-sponsoraftalen). Det er så sagt med forbehold for, at artiklen kan være skrevet for op til 9-10 år siden, så der kan naturligvis været sket en udvikling siden dengang både mht. kommunalfuldmagten og konkurrenceloven.
    Sidst redigeret af Don J. : 17.08.12 kl. 21:37

  15. #10
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    702

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Et køb af stadion er næppe ulovligt.
    Jeg mener selv, at der flere ting, der taler for et køb - dog mere realistisk i forbindelse med en kontrolleret betalingsstandsning og afvikling af Brøndby A/S. Dermed kan kommunen både få en bedre pris og støtte Brøndby IF og ikke det døende Brøndby A/S.

    Som med BTS-emissionen har jeg svært ved at se fidusen i at skyde penge i et så tynget Brøndby A/S, som tilfældet er.

    For nye investorer - BTS og kommunen - med en smule tålmodighed giver det langt bedre mening at starte forfra fremfor at hæfte for den synkende bøf-galej sammen med den besætning, der har sejlet den ned.

    Det må jo være det rene politiske selvmord at gå imod en kommunal redning af Brøndby IF.
    Det er næppe en helt ukontroversiel beslutning at sænke et trecifret millionbeløb ned i stadionbeton i disse tider. Det samme gælder tanken om at BIF kan slippe med en lav leje.
    Mvh,
    Bopa

  16. Den følgende bruger er enig i dette:

  17. #11
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    616

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    De har lige lukket halvdelen af skolerne i Brøndby, så en stor investering i et stadion vil næppe blive mødt med den store velvilje derude.

    Mvh,
    Colsen

  18. De følgende 4 brugere er enige:

  19. #12
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    702

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    ...præcis. De "boys in the backroom"-arrangementer, der foregik i Brøndby Kommune i tiden op til Brøndbys storhedstid er næppe sådan til at reetablere i et kriseramt 2012.

    Udover tidernes økonomiske ugunst er der helt banalt for megen offentlighed omkring de politiske processer i dag og for mange regler, der skal bøjes.

    Når det er sagt, så er jeg ret sikker på at kommunen vil strække sig langt for at hjælpe amatørforeningen Brøndby IF, men at et nødvendigt offer der netop kan være at trække stikket på Brøndby A/S.

    Jeg anser det derfor for usandsynligt at kommunen vil købe stadion af aktieselskabet til en lidt for gavmild "markedspris", der gør det muligt at restrukturere selskabet.
    Mvh,
    Bopa

  20. De følgende 4 brugere er enige:

  21. #13
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,119

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Citat Oprindeligt indsendt af Bopa Se meddelelser
    Personligt vil jeg tilføje:

    13. Den komplet tåbelige mæcen
    (Udvidelse til Øvrige Investorer)
    Når man hører at Ole Staxen kort før AGKs konkurs efter forlydende var så bonget op på LSD og sød russisk champagne, at han ofrede 12 mio. kroner på KASI-Jespers alter, blot for at se både rusen og pengene forsvinde op i røg efter en uge, kan man blive bekymret for om den sidste vestegnsidiot er født endnu.

    Det håber vi han er og rationelt set er det lidt vanskeligt at tro på at nogen skulle have lyst til (igen) at ofre et trecifret millionbeløb på Brøndby uden garanti for andet end hån fra klubbens fans og ledelse og mere moro til os. Benny Winther synes at have lukket for varmtvandshanen, men lige nu og her kan man undre sig over, om ikke der allerede er én eller flere tosser, der låner Brøndby pengene til fortsat drift. Jeg mistænker det.
    Bopa havde helt ret i sin mistanke - og det var såmænd Basset-hunden, der havde glemt at lukke for vandet:

    http://www.sporten.dk/superligaen/be...ndby-millioner
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  22. De følgende 5 brugere er enige:

  23. #14
    Tilmeldingsdato
    May 2003
    Indlæg
    936

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Citat Oprindeligt indsendt af /Simon Se meddelelser
    5. Salg af Krohn-Dehli og andre spillere

    Enhver form for tilførsel af likvide midler til Brøndby vil være en stor hjælp i disse dage. Vi skal derfor håbe at de ikke sælger Michael Krohn-Dehli, med mindre det bliver for en latterligt lav sum. Bemærk i den henseende at Ajax angiveligt er garanteret halvdelen af en transfersum. Der er formentlig ikke andre salgsobjekter i Brøndbys trup (hehe).
    /Simon
    Jeg vil faktisk mene at det der er sket er et endnu bedre scenarie. Krohn-Dehli skudt af for småpenge der ikke redder dem, samtidig med at deres hold er blevet så markant svækkert, at de virkerlig skal håbe på at hverken Silkeborg eller Esbjerg finder en god rytme :)
    hilsen
    VonZee
    Nu er den der. Den er stensikker; med statsgaranti!

    "...jeg synes, man ser flere og flere steder, hvor fansene holder med sig selv" Citat: Troels Bech, BT 28.09.10

  24. De følgende 2 brugere er enige:

  25. #15
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,119

    Re: Vejen mod Brøndbys konkurs

    Citat Oprindeligt indsendt af VonZee Se meddelelser
    Jeg vil faktisk mene at det der er sket er et endnu bedre scenarie. Krohn-Dehli skudt af for småpenge der ikke redder dem, samtidig med at deres hold er blevet så markant svækkert, at de virkerlig skal håbe på at hverken Silkeborg eller Esbjerg finder en god rytme :)
    Man skal dog huske, at den største økonomiske gevinst ved at sælge Krohn-Delhi formentlig har været den sparede lønudgift. Men det er klart, at det er en sportslig svækkelse - på papiret i hvert fald, for en utilfreds og umotiveret Krohn-Dehli kunne jo i virkeligheden risikere at være blevet en større belastning end en gevinst at have løbende rundt i klubben.

    Nu må vi bare håbe, at der ikke kommer et eller andet sidste-øjebliks-bud på Agger, der er så fristende, at han skal have knoerne under laseren.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  26. De følgende 3 brugere er enige:

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Hvad vil der hypotetisk ske i tilfælde af en Brøndby-konkurs?
    By røde-romario in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 21.02.12, 00:57
  2. Aalborg DH tæt på Konkurs
    By scaleo in forum Diverse
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 08.09.05, 13:51
  3. Brøndby går konkurs og en ny nyklassiker opstår!
    By HEP! in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 25.08.03, 09:29

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •