Viser resultater 1 til 15 af 15

Emner: Fodbold og homoseksualitet

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    647

    Fodbold og homoseksualitet

    Hej

    Debatten om udfordringerne som homoseksuel fodboldspiller er nu igen oppe at vende. Vi kender alle udfordringerne ved at stå frem. Frygten for konsekvenserne fra holdkamarater og fans. Se evt. denne artikel om den tyske bundesligaspiller, som jo startede debatten i denne omgang:
    http://politiken.dk/sport/fodbold/1b...spil-hver-dag/

    De fleste af os har nok taget som en selvfølge, at der også er danske spillere der er homoseksuelle - statistikerne siger jo, at mellem 2-10% af befolkningen er homoseksuelle(wikiartikel om "homoseksuel") om end der nok er flere blandt kvindelige fodboldspillere end mandlige:). Der har gennem tiden jo også været rygter om FCK-spillere.

    Nu er der nok nogle af de bøsser, der er i dansk fodbold, der har det helt fint med at gå stille med døren, og ikke ønsker at gøre det til et offentligt issue, og som ikke synes det er et stort problem, at det ikke er så offentligt acceptabelt, som det f.eks. er blandt kvindelige håndboldspillere. Men der er helt sikkert også nogle som har jævnlige skrupler med det - i større eller mindre grad - ligesom ham tyskeren i artiklen ovenfor.

    I den forbindelse tænkte jeg, om det var noget man kunne behandle som tilhænger?

    Nu skal jeg ærligt indrømme, at jeg selv har stået at råbt "bøsserne fra vestegnen" uden nogen som helst dårlig smag i munden - nok mest fordi jeg har opfattet det som en ironisk fornærmelse i overført betydning, og ikke noget som skulle tages bogstaveligt (det tror jeg også de fleste bøsser kan gennemskue).

    Anyways, kunne man forstille sig en markering af en eller anden slags? Jeg ved ikke hvad. Måske en tifo med en tekst som f.eks. "bøsser på banen - intet problem (selv dem fra vestegnen)", et regnbueflag, eller en anden markering af en slags. Synes det kunne være et meget fedt signal, og er der nogen klub der kunne tænkes at gøre det, så er det FCK.

    Det måske lige på kanten af hvad man normalt giver sig ud i som fan, og jeg ved ærlig talt ikke hvor aktuelt det er, men alligevel?

    Og bare til jer der siger, at man ikke skal blande sport og politik, så er dette vel ikke mindre politisk end så meget andet, der markeres rundt omkring i fodboldverdenen: Hillsborough, UEFAS antiracisme kampagne osv.


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    124

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Tops,

    Det er et ædelt formål, og jeg mener ligesom dig at det skal kunne være muligt at være den man er, også som spiller for FC. brøndby chanten " bøsserne fra..." skal også som du skriver ses i et lys der kun er forbeholdt den stemning som fodbold generelt får en i. Set i lyset af, særligt de seneste års racisme kampagner er det dog vigtigt for mig, at fodbold holdes fri for den virkelige verdens ulykke. Jeg tager ikke til fodbold for at markere en politisk holdning til noget, og skal der være nogen ytringer skal det handle om fodbold...

    Jeg vil ikke tage sporten som gidsel i en eller anden sammenhæng uagtet det ædle i formålet. Giv politikerne hvad deres er og fodbolden hører sin egen verden til (frit omskrevet;-))

    Butch

  3. De følgende 11 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    422

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Citat Oprindeligt indsendt af Tops Se meddelelser
    Hej

    Vi kender alle udfordringerne ved at stå frem. Frygten for konsekvenserne fra holdkamarater og fans.
    Nej det kender jeg intet til!

    Citat Oprindeligt indsendt af Tops Se meddelelser
    Og bare til jer der siger, at man ikke skal blande sport og politik, så er dette vel ikke mindre politisk end så meget andet, der markeres rundt omkring i fodboldverdenen: Hillsborough, UEFAS antiracisme kampagne osv.
    Der er vel en forskel. Jeg har set racisme på tribunen, og vil gerne tage afstand til den. Og selvom UEFA er inde over, så ved alle at der er grimmere situationer rundt
    omkring i europa. Polen fik vel nærmest EM, for at bekæmpe racisme. Eller hva'?

    Mht homoseksualitet, syns jeg det er op til klubberne at agere. De skal vel stadig uddanne deres spillere, selvom de betaler dem.

    Din "case" handler vel også mest om kammeraters accept.
    Jeg ser ikke homofobi på stadions, selvom vi bruger nedladende ord, som du selv nævner.

    Jønch..
    "When angry, count to four; when very angry, swear" ~ Mark Twain ~
    Jønch's Avatar

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Tjoh, men jeg tror nu alligevel det kan forplante sig hos spillerne, hvis fansene viser at vi ikke synes at det er noget at skamme sig over, hvis man er homoseksuel. Selvom kulturen er ved at ændre sig, så hører man da stadig tit "bøsse" brugt som et skældsord, og uanset om folk ikke mener det "så slemt", synes jeg det er en god idé at sige fra overfor den slags, præcis som vi siger fra overfor racistiske tilråb. Det gælder for så vidt også "vaseline"-chantet, selvom der vel egentlig ikke er nogen slagsikker sammenhæng mellem om man er homoseksuel og om man bryder sig om analsex? Men øh det er vist en afsporing.

    Og som OP skriver, er det selvfølgelig helt fint, hvis homoseksuelle spillere ikke gider at skilte med deres seksualitet, fordi de ret beset ikke synes det rager os andre, det skal da bare ikke være sådan at de ikke gør det, fordi de er bange for mobning fra deres kollegaer og fra presse og publikum.

    mvh
    Martin CX

  6. De følgende 5 brugere er enige:

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    May 2012
    Indlæg
    13

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Citat Oprindeligt indsendt af Martin CX Se meddelelser
    Selvom kulturen er ved at ændre sig, så hører man da stadig tit "bøsse" brugt som et skældsord, og uanset om folk ikke mener det "så slemt", synes jeg det er en god idé at sige fra overfor den slags, præcis som vi siger fra overfor racistiske tilråb. Det gælder for så vidt også "vaseline"-chantet [...]
    Martin CX
    Jeg kan slet ikke beskrive hvor PINLIG jeg synes den vaseline-chant er! Bøsserne fra Vestegnen + forstadsbøsser er også bare flovt at høre på.
    Ved skam godt, at folk ikke mener det så slemt og bogstaveligt og alt dét, men det ER altså alligevel med til at opretholde en stupid machokultur, som JEG i hvert fald på ingen måder kan identificere mig selv eller FCK med.
    Folk skal dog have lov til at råbe hvad de vil, men jeg håber godt nok at det snart uddør af sig selv.


  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Aug 2012
    Indlæg
    98

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Denne debat kan hurtig blive kørt ud på et sidespor, for der er vel generelt ingen der har problemer med Bøsser, selvom mange af os nok har råbt nedladende omkring bøsser med forskellige chants: vestegnen og vaseline bl.a.

    Jeg oplevede for nogle år siden, da jeg havde fast plads i parken, at vi var nogle stykker som brugte vaseline chanten mod dommeren. Hvor 2 mænd vendte sig om i mod os og fortalte at de faktisk var bøsser og så det nedladende mod dem, og her står man sku i problemer. For det er jo ikke for at genere bøsser, men derimod dommeren. Men igen man skal ikke genere minoriteter som da nogle lavede den sigøjner banner.

    For heteroseksuelle er det "værste" jo netop at blive sammenlignet med den anden slags, og derfor en nem måde at provokere de andre på. Men jeg har det stadig sådan at hvis en fodboldspiller i FCK var Homoseksuel ville han ikke være dårligere stillet end de andre og det må være op til FCK at tage vare på det og så lade fodbold og politik være adskilt
    MvH
    Eremitten

    ------------------

    Vild med Chili - Smag Edna'en
    Eremitten's Avatar

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    1,379

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    En stor del af det at stå frem, handler også om at være et forbillede for andre. Men hvis det nu var mig, så ville jeg nok helst undgå alt den opmærksomhed det med sikkerhed ville generere. Den parade det homoseksuelle samfund garanteret ville holde for en. Forsider af alle aviser, interview, aftensshowet, go'morgen DK mm. Hele den mølle ville være helt igennem ulidelig at gennemgå, bare pga. ens seksualitet.

    Så hvis man bare kunne springe ud, og folk var sådan: ok... Så ville det være en anden sag. Men opmærksomheden omkring det er simpelthen for stor til, at de første 5 kan tage turen ud af skabet.

  10. De følgende 2 brugere er enige:

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Mar 2006
    Indlæg
    318

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    En ting er at stå frem i Danmark, hvor jeg egentlig tror det ikke ville være så slemt, men problemet er jo at det mildest talt stempler en spiller i store dele af fodbold-Europa. Vi spiller jo jævnligt europæisk, og jeg kan sagtens forestille mig reaktionen fra fans fra syd eller øst-Europa. Og jeg er overbevist om at mange klubber i udlandet aldrig ville købe en homoseksuel spiller fordi de ikke gider opmærksomheden, selvom de måske højt og flot vil påstå noget andet. Jeg kan godt forstå at der ikke er nogen der vil være den første, og jeg tror desværre ikke at det ændrer sig i min livstid.
    Fan af postmoderne fodbold...

  12. Den følgende bruger er enig i dette:
    rsj

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    Feb 2012
    Indlæg
    78

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Citat Oprindeligt indsendt af monty burns Se meddelelser
    En ting er at stå frem i Danmark, hvor jeg egentlig tror det ikke ville være så slemt, men problemet er jo at det mildest talt stempler en spiller i store dele af fodbold-Europa. Vi spiller jo jævnligt europæisk, og jeg kan sagtens forestille mig reaktionen fra fans fra syd eller øst-Europa. Og jeg er overbevist om at mange klubber i udlandet aldrig ville købe en homoseksuel spiller fordi de ikke gider opmærksomheden, selvom de måske højt og flot vil påstå noget andet. Jeg kan godt forstå at der ikke er nogen der vil være den første, og jeg tror desværre ikke at det ændrer sig i min livstid.
    Der har nu allerede været to sager: http://politiken.dk/sport/fodbold/fo...dboldverdenen/

    At det så endte med selvmord og en indstillet fodboldkarriere viser vel blot et tegn på at der er et problem.

    Jeg synes dog her det er den enkelte spiller som må gøre op med sig selv om de vil stå frem. Først når dette sker kan vi fans agere. En støtte til de spiller som er i skabet virker lidt hult og tomt. Så frem der kom en sag eller vi fik en spiller som var homoseksuel, så kan man altid tage sagen op. Jeg tror dog man skal se homoseksuelle i direktionsgangene før man ser det på grønsværen.

    Jeg lader desuden bøsserne have ondt i røven over at de er bøsser.

  14. #10
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    1,929

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Citat Oprindeligt indsendt af Metal Se meddelelser
    Der har nu allerede været to sager: http://politiken.dk/sport/fodbold/fo...dboldverdenen/
    Nu har Politiken af en eller anden grund (sandsynligvis fordi det er en mere interessant vinkel for pøblen) kun valgt at fokusere på kontroversielle eksempler. Det siger vel det meste, at det eneste de har kunnet finde ud af at liste er to sager fra omkring årtusindskiftet - hvor der vel generelt var mindre åbenhed om og accept af homoseksualitet end i dag - samt et par mindre gennemtænkte kommentarer fra diverse spader i fodboldverdenen de sidste par år. Der kunne man jo fx argumentere for, at det var mere relevant at fokusere på svenske Anton Hysén, som stod frem sidste år, og hvis meddelelse fik en ganske tolerant modtagelse efterfølgende. Men den historie passede vel ikke ind i Politikens vinkling.

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Feb 2012
    Indlæg
    78

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Citat Oprindeligt indsendt af EALP Se meddelelser
    Nu har Politiken af en eller anden grund (sandsynligvis fordi det er en mere interessant vinkel for pøblen) kun valgt at fokusere på kontroversielle eksempler. Det siger vel det meste, at det eneste de har kunnet finde ud af at liste er to sager fra omkring årtusindskiftet - hvor der vel generelt var mindre åbenhed om og accept af homoseksualitet end i dag - samt et par mindre gennemtænkte kommentarer fra diverse spader i fodboldverdenen de sidste par år. Der kunne man jo fx argumentere for, at det var mere relevant at fokusere på svenske Anton Hysén, som stod frem sidste år, og hvis meddelelse fik en ganske tolerant modtagelse efterfølgende. Men den historie passede vel ikke ind i Politikens vinkling.
    Nu er der forskel på professionel fodbold og amatør/semiprofessionel fodbold. Sagen er jo en noget andet når der er flere fans, klubben har et større image at passe og at spilleren har en løn som giver mad på bordet (indrømmet nogle fodbold spillere vil det at miste jobbet ikke gøre de ikke kunne klare til dagen af vejen, det er dog langt fra alle som får den løn).

    Uden at fornærme nogen så er Tobias Hysen og Utsikten BK ligegyldige især i forhold til international kaliber. Det er jo kun pga. han har en far som er i legende i IFK Göteborg og har to brødre som spiller på elite plan historie er interessant. Tror ærligtalt folk ville være forholdsvis ligeglad hvis der er en spiller i Rishøj eller Birkerød som er bøsse. Dette vil nok skabe lidt debat, men hurtigt glemt.

  16. De følgende 2 brugere er enige:

  17. #12
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,757

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Citat Oprindeligt indsendt af Tops Se meddelelser
    Hej
    De fleste af os har nok taget som en selvfølge, at der også er danske spillere der er homoseksuelle - statistikerne siger jo, at mellem 2-10% af befolkningen er homoseksuelle(wikiartikel om "homoseksuel") om end der nok er flere blandt kvindelige fodboldspillere end mandlige:). Der har gennem tiden jo også været rygter om FCK-spillere.
    Ja - vi har jo haft en del svenskere i klubben.... spøg til side!

    Jeg synes det er fint, hvis vi finder på et andet chant end "bøsserne fra vestegnen", men jeg synes hellere ikke at bøsser skal tage det personligt og blive tøsefornærmet. Vi er måske ikke helt kommet så langt i DK, som hvor jeg bor og arbejder (Holland). Måske er det stadig for ømtåleligt, men helt ærligt... det er ikke for at fornærme nogen!

    Jeg ved godt, at problemet er, at det kan misforstås eller tages personligt (derfor min første sætning om at finde et andet chant). Når man omgås mange homosexuelle (jeg arbejder i et luftfartselskab) og får mange bøssevenner, så bliver omgangstonen også løs. Dem med humor kan og må jeg gerne kalde "homo'er", når de bliver tøsefornærmet eller lignende. Faktisk ville alt andet være positiv særbehandling og det er egentlig også usmageligt i mine øjne!

    Det er måske nemt at sige - men bøsserne må forsøge at være tolerante på et fodboldstadion. Det er et simpelt sted (til tider også med simple folk). Når folk råber bøsser, så kan det skyldes to ting!
    1) De er sinker og man bliver nød til at vende det døve ører til - det kan i hvert fald være svært at opdrage umulige tilfælde på et fodboldstadion.
    2) Eller det er folk, som virkelig ikke tænker over og ikke mener noget som helst med det. Det er fint at nævne det og forsøge at få ændret det dårlige/forkerte sprogbrug blandt dem! Så skal de råb nok forsvinde over tid (hvor mange råber sorte svin efter dommeren, nu om dage?)

    Som med så mange ting - så skal det kommer fra begge kanter. Der skal simpelthen nogle spillere til, som tør at springe ud! Når der har været nok, så ligger ingen mærke til det længere! Det er bare fandens hårdt at være de første, så fint nok hvis vi laver et banner med - "Spring ud og vi knalder dig"!

    Nå men en homo-historie med humor hører sig vel til i denne tråd. Jeg var udsendt med arbejde og på en fridag ligger jeg ved stranden med et crew. Jeg bader med en af bøsserne, som helt åbenlyst hygger sig med en af de andre på denne tur. Begge er i et forhold, så jeg spørger (sikkert dumt). "Hvordan er det med jer bøsser, I er begge i et forhold og forsøger på ingen måder at skjule at I knalder hinanden". Han kigger på mig og svare "vi er jo stadig mænd!"

    Homosexuelle er velkomne på stadion, på banen, på bænken eller i bestyrelsen. Jeg er simpelthen ligeglad med folks sexuelle tilførsforhold - det er vel den største accept der findes!

    Vh
    Torben

    PS: Har jeg fornærmet nogen - så undskyld, det har ikke været sådan ment!

  18. De følgende 3 brugere er enige:

  19. #13
    Tilmeldingsdato
    Jul 2007
    Indlæg
    293

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Så længe "bøsse" og "bøsserøve" bliver brugt som skældsord - oven i købet sunget i kor - i Parken og på alverdens stadioner, er der vel ikke meget tillokkende ved at springe ud. Især ikke med den noget homofjendtlige stemning, der rapporteres om i omklædningsrummene.

    Det er i hvert fald bemærkelsesværdigt, at man kan være overbevist om, at alle godt er klar over, at det ikke er ment negativt mod homoseksuelle, når bøsse bliver brugt som negativt. Tænk bare på, hvis der blev sat ord som "neger", "sigøjner", "jøde" etc. ind i sangene i stedet. Nej, den ville ikke rigtigt gå, vel?

    Drop nu bøsse som skældsord. Det kan måske hjælpe en enkelt eller to på vej til at springe ud - selv om jeg gætter på, at frygten for at blive set skævt til i omklædningsrummet er en større udfordring for at komme ud af skabet.

    vh/LM
    HØJERE. LÆNGERE. HÅRDERE.
    Brede Phanaticos 4Ever
    Medlem #3


  20. #14
    Tilmeldingsdato
    Aug 2007
    Indlæg
    946

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Citat Oprindeligt indsendt af Tops Se meddelelser
    Hej

    Debatten om udfordringerne som homoseksuel fodboldspiller er nu igen oppe at vende. Vi kender alle udfordringerne ved at stå frem. Frygten for konsekvenserne fra holdkamarater og fans. Se evt. denne artikel om den tyske bundesligaspiller, som jo startede debatten i denne omgang:
    http://politiken.dk/sport/fodbold/1b...spil-hver-dag/

    De fleste af os har nok taget som en selvfølge, at der også er danske spillere der er homoseksuelle - statistikerne siger jo, at mellem 2-10% af befolkningen er homoseksuelle(wikiartikel om "homoseksuel") om end der nok er flere blandt kvindelige fodboldspillere end mandlige:). Der har gennem tiden jo også været rygter om FCK-spillere.

    Nu er der nok nogle af de bøsser, der er i dansk fodbold, der har det helt fint med at gå stille med døren, og ikke ønsker at gøre det til et offentligt issue, og som ikke synes det er et stort problem, at det ikke er så offentligt acceptabelt, som det f.eks. er blandt kvindelige håndboldspillere. Men der er helt sikkert også nogle som har jævnlige skrupler med det - i større eller mindre grad - ligesom ham tyskeren i artiklen ovenfor.

    I den forbindelse tænkte jeg, om det var noget man kunne behandle som tilhænger?

    Nu skal jeg ærligt indrømme, at jeg selv har stået at råbt "bøsserne fra vestegnen" uden nogen som helst dårlig smag i munden - nok mest fordi jeg har opfattet det som en ironisk fornærmelse i overført betydning, og ikke noget som skulle tages bogstaveligt (det tror jeg også de fleste bøsser kan gennemskue).

    Anyways, kunne man forstille sig en markering af en eller anden slags? Jeg ved ikke hvad. Måske en tifo med en tekst som f.eks. "bøsser på banen - intet problem (selv dem fra vestegnen)", et regnbueflag, eller en anden markering af en slags. Synes det kunne være et meget fedt signal, og er der nogen klub der kunne tænkes at gøre det, så er det FCK.

    Det måske lige på kanten af hvad man normalt giver sig ud i som fan, og jeg ved ærlig talt ikke hvor aktuelt det er, men alligevel?

    Og bare til jer der siger, at man ikke skal blande sport og politik, så er dette vel ikke mindre politisk end så meget andet, der markeres rundt omkring i fodboldverdenen: Hillsborough, UEFAS antiracisme kampagne osv.
    Helt overordnet synes jeg at det er et fantastisk initiativ du lægger op og hvis der skal ske ændringer (af nogen art) i samfundet, så bør man starte med sig selv - og i det her tilfælde prøve at få andre med på det i et forum der får masser af eksponering. Derfor er det super fedt at du opfordrer til at vi skal gøre noget.

    Og netop derfor synes jeg vi bør gøre det ordentligt og vise andre at vi muligvis har været med til at råbe "bøsserne fra vestegen", men nu ska det være slut.

    Jeg foreslår at vi modificerer sangen. Som egne forslag har jeg:

    -fixerne
    -sinkerne
    -taberne
    -prollerne
    -bønderne

    ... fra vestegnen."

    Det er ikke fordi at jeg ikke kan følge argumentet omkring ordet "bøsserne" (fra vestegnen) ikke skal tages så bogstaveligt, men så længe vi bliver ved med at anvende retorikken, så er vi med til at fastholde marginaliseringen af det homoseksuelle segment - uanset hvor lidt vi mener det og hvor meget det er "tradition" eller talemåde.
    Sidst redigeret af FCK4LIF3 : 24.09.12 kl. 12:42 Årsag: tastebøf

  21. De følgende 8 brugere er enige:

  22. #15
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,199

    Re: Fodbold og homoseksualitet

    Jeg vil tro, at det største problem for en homoseksuel, ved at springe ud er risikoen for lige pludselig, at blive betragtet anderledes af holdkammerater, kram efter mål, kys i pande osv vil lige pludselig få en anden betydning.

    Kan huske at der på kvindelandsholdet i fodbold for nogle år siden, var en dEbat om netop dette, de blev nød til at have to omklædningsrum, af den årsag at de hetro følte sig overbekloet af de lesbiske, når det var et issue hos pigerne, tror jeg det vil være endnu større hos drengene.

    Imo skal nogle af de helt store navne springe ud før det flytter sig, samtidigt skal der nok være mere end en på et hold, at støtte sig til osv.

    Får personligt ikke dårlig smag i munden af at bruge skældsord jeg ikke ligger nået dybde i, folk råber også spasser i trafikken uden af tænke på det faktisk er en sygdom.
    Forza FCK
    Bazooka

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Jubilæum i dansk fodbold: "Betalt fodbold" - 30 år
    By Don J. in forum De korte linier
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 30.07.07, 10:09
  2. Tv-fodbold i dag
    By JHF in forum De korte linier
    Svar: 8
    Sidste Meddelelse: 28.09.06, 16:07
  3. Svar: 23
    Sidste Meddelelse: 23.04.06, 10:26
  4. Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 25.10.05, 13:55
  5. Fodbold, fodbold og atter fodbold :)
    By Stub Nukem in forum Diverse
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 22.06.05, 12:23

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •