Side 1 af 23 123411 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 345

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,364

    Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Med 40 sider i den gamle tråd, så må vi nok hellere starte en ny.

    Jeg starter selvfølgelig også med et spørgsmål.


    Er det ikke altid koldere ved kysterne?
    Altid når man hører vejrudsigten, så siger de "koldere ved kysten" når dagens temperatur skal læses op.

    Hvis det altid er koldere ved kysten, hvorfor nævner de det så? Er det virkelig bare for at være irriterende?
    URBAN CREW - Fælles København
    Ace20's Avatar

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jan 2006
    Indlæg
    851

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Jeg er ikke fuldstændig sikker, men jeg vil tro at det har noget med vandets varmekapacitet at gøre. Det er typisk koldere ved kysterne omkring denne tid - først på sommeren - hvor vandet stadig er ved at blive opvarmet og tilsvarende er det varmere ved kysterne i starten af efteråret når vandet så afgiver varmen.

    Jeg har mens jeg skrev ovenstående fundet følgende på DMIs hjemmeside:

    Den gennemsnitlige årstemperatur for landet som helhed er 7,7°C (normal 1961-90), varierende fra 7,4°C i det midterste af Jylland til 8,4°C grader ved nogle kyster.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,199

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Det er en diskussion der kan forsætte længe, men vands varmekapacitet er årsagen. Hvis man kigger på bygemønstre eksempelvis, så opstår byger der hvor man har opstigende luft, pga at luften bliver varmere end sin omgivelser. Om sommeren dannes byger over land, mens de om vinteren dannes over vand, de dannes der hvor der er mest energi til byge, dvs der hvor der er varmest i forhold til omgivelserne. Hvis man kigger på solskinstimer bonner Bornholm ud med om sommeren at opleve mange solskinstimer, mens de oplever ingen (relativt) om vinteren.

    Ace, det korte svar er, nej det er ikke altid koldest ved kysterne. I vinterhalvåret er det varmest ved kysterne.

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Jeg skal til at optage billån, og er i tvivl om, hvordan jeg udregner hvor meget jeg får tilbage i form af månedligt fradrag af renteudgifter til gæld, for at kunne udregne nettobeløbet. Beløbet er 70 000 og renten er 8%.
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    1,148

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af rmjdk Se meddelelser
    Jeg skal til at optage billån, og er i tvivl om, hvordan jeg udregner hvor meget jeg får tilbage i form af månedligt fradrag af renteudgifter til gæld, for at kunne udregne nettobeløbet. Beløbet er 70 000 og renten er 8%.
    Skal du betale den samme faste ydelse hver måned i hele lånets løbetid?

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    1,016

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Umiddelbart vil rentefradrag pr. måned jo ændre sig, da din rentebetaling ved være faldende ved amortationslån.

    Men som hovedregel vil rente betaling pr. måned være:
    restgældende x (rentesats / 12)
    Derefter kan rentefradraget beregnes som:
    rentebetalingen x fradragssatsen

  8. #7
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af unknown Se meddelelser
    Umiddelbart vil rentefradrag pr. måned jo ændre sig, da din rentebetaling ved være faldende ved amortationslån.

    Men som hovedregel vil rente betaling pr. måned være:


    Derefter kan rentefradraget beregnes som:
    Jeg fandt denne beregner http://www.bankinfo.dk/Amortisation.asp, hvis jeg plotter tallene ind får jeg en fin tabel med kolonnerne år, termin, primo, rente, afdrag og ultimo. Er det så summen af tallene i rente kolonnen jeg skal oplyse til skat? Altså ca. 5 200 første år. Det er i så fald renteudgifterne, hvordan regner jeg så ud hvor meget jeg får tilbage fra skat af de 5 200?

    På forhånd tak
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  9. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,293

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Rentefradraget andrager (ca.) 33% af de faktiske renteudgifter. Dvs. din skattepligtige indkomst reduceres med 1/3 af det du betaler i rente (altså ca. 1700kr).

    Det er således ikke noget du skal regne med betaler for 3 CL-udebaneture. :)

    -Henrik
    1993 - - - - - - - 2001 - 2003, 2004 - 2006(*), 2007 - 2009, 2010(*), 2011 - 2013(*) - - 2016(*), 2017 - 2019 - - 2022(*), 2023
    1995, 1997, 2004, 2009, 2012, 2015, 2016, 2017, 2023
    HM's Avatar

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,593

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af rmjdk Se meddelelser
    Jeg fandt denne beregner http://www.bankinfo.dk/Amortisation.asp, hvis jeg plotter tallene ind får jeg en fin tabel med kolonnerne år, termin, primo, rente, afdrag og ultimo. Er det så summen af tallene i rente kolonnen jeg skal oplyse til skat? Altså ca. 5 200 første år. Det er i så fald renteudgifterne, hvordan regner jeg så ud hvor meget jeg får tilbage fra skat af de 5 200?

    På forhånd tak
    Beregneren viser rente- hhv. afdragsdelen af dine betalinger pr. termin. Din første termin er i denne sammenlæng den måned, du begynder at betale lånet tilbage. Det beløb, du oplyser til skat, vil være lig med x terminer regnet fra første måned i året du begynder tilbagebetaling og så året ud. Begynder du fx i august måned er det de første 5 terminer i tabellen, du skal lægge sammen. For et helt år (betaling fra januar / i alle årets måneder) vil det være 12 terminer, der er lig din årlige rentebetaling.

    Din udregnede rentebetaling oplyser du så til skat via en ændret forskudsopgørelse. Du kan læse om ændring af forskudsopgørelse og hvilken rubrik du skal benytte her: http://skat.dk/skat.aspx?oId=1789760...renteudgifter* (du skal logge på TastSelv).

    Du får som sådan ikke penge "tilbage fra SKAT". Du får i udgangspunktet ikke en check fra SKAT. Du skal bare betale mindre i skat.

    Du får nemlig et højere fradrag ift. din skattebetaling. Når du ændrer forskudsopgørelsen vil skat beregne, hvordan dine ændringer slår igennem i dine skatteforhold resten af året. Du vil få et ændret skattekort/frikort gældende for resten af året med et højere månedligt fradrag (eller højere frikortbeløb) end før, hvilket så vil gøre, at du skal betale mindre i skat pr. måned end før. Det er på den vis, at du får penge "tilbage fra SKAT".

    Som andre skriver er værdien ca. 32% i 2013 dog marginalt afhængig af, hvad du betaler af % i kommuneskat, jf. også Mohrs eksempel med de 5.100 kr. og de 1.700 kr. Vær dog opmærksom på, at skattefradraget for renteudgifter falder år for år frem mod 2019, hvor værdien af fradraget for renteudgifter kun vil være 25%, som følge af, at Sundhedsbidraget der vil være udfaset til fordel for en højere bundskat (fradraget tæller ikke med i grundlaget for betaling af bundskat).
    "Gedanken ohne Inhalt sind leer, Anschauungen ohne Begriffe sind blind"

  12. De følgende 3 brugere er enige:

  13. #10
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    445

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Når opvaskemaskinen er færdig kan man vælge at åbne den eller lade den forblive lukket (ret logisk). Hvis man åbner den kan damp og fugt komme ud, hvilket jo er en god ting. Men de ting der står i maskinen bliver naturligvis hurtigere kolde, og kan derved ikke fordampe vandet.

    Spørgsmålet er derfor: Tørre tingene bedst ved:
    a) At lade maskinen være lukket (i en rum tid, ikke nærmere angivet i timer og minutter)
    Eller
    b) Åbne den umiddelbart efter den er færdig
    Mvh Anders
    -----------------------------------------------
    Pessimist for life

  14. De følgende 4 brugere er enige:

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af thundersen Se meddelelser
    Beregneren viser rente- hhv. afdragsdelen af dine betalinger pr. termin. Din første termin er i denne sammenlæng den måned, du begynder at betale lånet tilbage. Det beløb, du oplyser til skat, vil være lig med x terminer regnet fra første måned i året du begynder tilbagebetaling og så året ud. Begynder du fx i august måned er det de første 5 terminer i tabellen, du skal lægge sammen. For et helt år (betaling fra januar / i alle årets måneder) vil det være 12 terminer, der er lig din årlige rentebetaling...
    Jeg bukker og takker ærbødigt for den udførlige beskrivelse og tiden det har taget at skrive den :)
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  16. De følgende 2 brugere er enige:

  17. #12
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    1,016

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Når opvaskemaskinen er færdig kan man vælge at åbne den eller lade den forblive lukket (ret logisk). Hvis man åbner den kan damp og fugt komme ud, hvilket jo er en god ting. Men de ting der står i maskinen bliver naturligvis hurtigere kolde, og kan derved ikke fordampe vandet.

    Spørgsmålet er derfor: Tørre tingene bedst ved:
    a) At lade maskinen være lukket (i en rum tid, ikke nærmere angivet i timer og minutter)
    Eller
    b) Åbne den umiddelbart efter den er færdig
    Har faktisk undret mig over det samme.
    Men efter at have prøvet begge dele, har jeg erfaret, at - i min opvaskemaskine - så tørre stellet bedst ved at være åben efter opvask.

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #13
    Tilmeldingsdato
    Jan 2006
    Indlæg
    851

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af Anders Se meddelelser
    Når opvaskemaskinen er færdig kan man vælge at åbne den eller lade den forblive lukket (ret logisk). Hvis man åbner den kan damp og fugt komme ud, hvilket jo er en god ting. Men de ting der står i maskinen bliver naturligvis hurtigere kolde, og kan derved ikke fordampe vandet.

    Spørgsmålet er derfor: Tørre tingene bedst ved:
    a) At lade maskinen være lukket (i en rum tid, ikke nærmere angivet i timer og minutter)
    Eller
    b) Åbne den umiddelbart efter den er færdig
    Her slår tråden måske en krølle på sig selv, da det nok kommer an på hvilke ting du har vasket. Eller mere præcist hvilke materialer.

  20. #14
    Tilmeldingsdato
    Dec 2004
    Indlæg
    732

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af Anders Se meddelelser
    Når opvaskemaskinen er færdig kan man vælge at åbne den eller lade den forblive lukket (ret logisk). Hvis man åbner den kan damp og fugt komme ud, hvilket jo er en god ting. Men de ting der står i maskinen bliver naturligvis hurtigere kolde, og kan derved ikke fordampe vandet.

    Spørgsmålet er derfor: Tørre tingene bedst ved:
    a) At lade maskinen være lukket (i en rum tid, ikke nærmere angivet i timer og minutter)
    Eller
    b) Åbne den umiddelbart efter den er færdig
    b!

    Hvis du ikke åbner, har fugten svært ved at komme ud af den nær-hermetisk lukkede konstruktion. Den vil således sætte sig, og gøre dit service fedtet. Varme virker jo kun til at fordampe vand i et åbent system.

  21. #15
    Tilmeldingsdato
    Dec 2004
    Indlæg
    732

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af tobynator Se meddelelser
    Her slår tråden måske en krølle på sig selv, da det nok kommer an på hvilke ting du har vasket. Eller mere præcist hvilke materialer.
    Det komme næppe an på materialer, eller vands varmekapacitet(? dit link). En opvaskemaskine er en vandtæt konstruktion. Derfor vil fugten være lang tid om at komme ud, hvis du ikke åbner. Du lader jo heller ikke dit tøj ligge i vaskemaskinen, fordi der er varmere derinde ;)

  22. Den følgende bruger er enig i dette:

Side 1 af 23 123411 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Dumme spørgsmål - kloge svar
    By Ace20 in forum Diverse
    Svar: 815
    Sidste Meddelelse: 19.04.21, 17:51
  2. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21
  3. Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 24.02.04, 14:36

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •