Side 2 af 23 FørsteFørste 1234512 ... SidsteSidste
Viser resultater 16 til 30 af 345

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

  1. #16
    Tilmeldingsdato
    Jan 2006
    Indlæg
    851

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af Emilo Se meddelelser
    Det komme næppe an på materialer, eller vands varmekapacitet(? dit link). En opvaskemaskine er en vandtæt konstruktion. Derfor vil fugten være lang tid om at komme ud, hvis du ikke åbner. Du lader jo heller ikke dit tøj ligge i vaskemaskinen, fordi der er varmere derinde ;)
    Jeg tænkte konkret på tallerkenernes, skeernes og glassenes varmekapacitet. Som Anders skriver køles tingene jo hurtigere ned hvis man åbner opvaskemaskinen, men nogle ting køles hurtigere end andre.

  2. #17
    Tilmeldingsdato
    Dec 2004
    Indlæg
    732

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af tobynator Se meddelelser
    Jeg tænkte konkret på tallerkenernes, skeernes og glassenes varmekapacitet. Som Anders skriver køles tingene jo hurtigere ned hvis man åbner opvaskemaskinen, men nogle ting køles hurtigere end andre.
    Jo. Men materialer der afkøler hurtigere afgiver jo også varme hurtigere, og vil derfor, alt andet lige, få fugten til at fordampe hurtigere.

  3. #18
    MCN er offline 1/11-06 - jeg var der!
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    832

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Afledt af en hverdagsoplevelse: jeg væltede et glas vand og tørrede det op med et lyseblåt viskestykke. Viskestykket gjorde sit job og sugede vandet til sig, men blev i processen så mørkeblåt. Hvorfor egentligt det? Eller i generelle termer: når et stykke tøj bliver vådt, hvorfor fremstår det så mørkere?

    Hele familien håber meget på svar:-)
    MCN

  4. #19
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    2,272

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af MCN Se meddelelser
    Afledt af en hverdagsoplevelse: jeg væltede et glas vand og tørrede det op med et lyseblåt viskestykke. Viskestykket gjorde sit job og sugede vandet til sig, men blev i processen så mørkeblåt. Hvorfor egentligt det? Eller i generelle termer: når et stykke tøj bliver vådt, hvorfor fremstår det så mørkere?

    Hele familien håber meget på svar:-)
    MCN
    Et forsøg på et kort svar:

    Generelt så er det sådan at nogets farve afhænger af, hvilken farve(bølge) det kaster tilbage. Når viskestykket bliver vådt, bliver dets evne til at kaste farven tilbage svækket og derfor fremstår farven mørkere.

    Et forsøg på et lidt længere svar:

    Farve er en lidt sær (i fysikkens verden)konstruktion.

    Hvad vi ved er at hvidt sollys er alle farver og sort er fraværet af farver. Det var vist nok noget Newton beviste i 1600-tallet med en prisme. Det han også viste var at forskellige farver, svinger med hver deres lysbølgelængde. Lysbølger er i sig selv farveløse. Det er først i det øjeblik lysbølgerne bliver kastet tilbage fra genstande at farverne opstår. Men farverne opstår ikke af sig selv.

    Når vi opfatter en farve er det altså fordi en bestemt genstand kaster en bestemt lysbølge tilbage som vi kan modtage og omforme til en farve. Når vi opfatter en tomat som rød, er det fordi der sker følgende: Sollyset som består af alle farver rammer tomaten. I tomaten sidder molekyler og opfanger alle lysbølgerne - undtagen de røde som den kaster tilbage. De tilbagekastede lysbølger opfatter vi - og i vores øje og vores hjerne modtages farven og dannes til: rød. Denne farve kaldes for absorbtionsfarve eller subtraktionsfarve. (Subtraktion betyder "at trække fra'').

    Som førnævnt giver alle lysbølger (rødt, orange, gult, grønt, blåt, indigo, violet) hvidt lys når de er sammenblandet. Hvis kun to lysbølger bliver sammenblandet og giver hvidt lys - siger man at de er komplementære. Rødt og grønt lys bliver således hvidt, hvis man blander dem sammen.


    Man kan skabe kulørt lys ved at fjerne en af lysbølgerne. Fjerner man en lysbølge og blander de seks resterende sammen, fremkommer komplementærfarven i lyset. Således fremkommer der rødt lys, hvis man fjerner den grønne lysbølge fra spektret. Det vil sige at hvis man sammenblander farverne rød, orange, gul, blå, indigo og violet får man rødt lys.


    OG
    hvis man derefter lyser på en grøn peber med det røde lys, vil peberfrugten se sort ud. Fordi der ikke er nogen grønne lysbølger i lyset. Derfor kan den ikke kaste nogen grøn lysbølge tilbage. Alle lysbølger absorberes og dermed subtraheres. Og derfor vil den syne sort som den sorte væg
    Hvad der så sker med dit viskestykke er, altså at overfladens molekylerstruktur ændres, og derved ændrer dets evne til at kaste den originale blå farve tilbage.

    Om det er den 100% sikre forklaring på fænomenet skal jeg ikke kunne sige, men med mine stolte 5 ects point i farvelære og mit svage fysiske vid, vil jeg alligevel godt stå ved denne forklaring :-)
    KAUF’ ODER STERBE!!!
    jeske's Avatar

  5. De følgende 2 brugere er enige:

  6. #20
    MCN er offline 1/11-06 - jeg var der!
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    832

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Tusind tak for svaret- du vækkede noget fysik B niveau fra gymnasietiden i min hjerne (noget med albedo) og forklaringen synes at lyde plausibel.
    MCN

  7. #21
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Jeg tror forklaringen snare skal findes i, at den ru overflade spreder lyset, der jo er "hvidt", mens at en hinde af vand lader lyset mere ensartet ramme materialet og reflektere dets "egentlige" farve.

    mvh
    Martin

  8. #22
    Tilmeldingsdato
    May 2008
    Indlæg
    174

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Hjælp !
    Jeg er lige flyttet og har i den forbindelse fået ny internetudbyder og tilhørende ny router.

    Hver gang jeg får forbindelse til routeren, så fryser min computer og den eneste mulighed jeg har er at slukke på power-knappen. Endnu et problem er så bare at når jeg tænder den igen, så prøver den per automatik igen at tilkoble netværket, så jeg igen skal slukke den - og så videre.

    Lige nu sidder jeg på universitetet og her har jeg ingen problemer med at komme på netværket og derhjemme er der adgang via to andre computere, to telefoner og en PS3 - ergo er min konklusion at problemet er mellem min computer og den nye router.

    Korte detaljer om min maskine:
    MacBook Pro med Mac OS X v.10.6.8
    AirPort har FirmWare version "Broadcom BCM43xx 1.0 (5.10.131.42.4)

    Internetudbyderen er DanskNet
    Routeren er Zyxel VMG1312-B10A

    Er der nogle af jer kloge sidelinienbrugere der har et bud på hvordan jeg får fikset mit problem?
    dasgringo ser på FCM og nikker anerkendende af det snedige svar..

  9. #23
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af FCMunkebo Se meddelelser
    Hjælp !
    Jeg er lige flyttet og har i den forbindelse fået ny internetudbyder og tilhørende ny router.

    Hver gang jeg får forbindelse til routeren, så fryser min computer og den eneste mulighed jeg har er at slukke på power-knappen. Endnu et problem er så bare at når jeg tænder den igen, så prøver den per automatik igen at tilkoble netværket, så jeg igen skal slukke den - og så videre.

    Lige nu sidder jeg på universitetet og her har jeg ingen problemer med at komme på netværket og derhjemme er der adgang via to andre computere, to telefoner og en PS3 - ergo er min konklusion at problemet er mellem min computer og den nye router.

    Korte detaljer om min maskine:
    MacBook Pro med Mac OS X v.10.6.8
    AirPort har FirmWare version "Broadcom BCM43xx 1.0 (5.10.131.42.4)

    Internetudbyderen er DanskNet
    Routeren er Zyxel VMG1312-B10A

    Er der nogle af jer kloge sidelinienbrugere der har et bud på hvordan jeg får fikset mit problem?
    Ja, det er nemt. Du kontakter DanskNet.

    Selv tak.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  10. De følgende 7 brugere er enige:

  11. #24
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Hvad er grunden til, at samme resultat giver forskellige odds afhængig af hvilket spil man vælger?

    Eksempel fra dagens kamp mellem Atletico og Barcelona hvis vi spiller at Barcelona vinder med 2.

    Handikap spil:
    Atletico Madrid - FC Barcelona (2-0) 1,18 6,10 9,35 - her giver Barcelona med præcis 2 odds 6,10

    Resultat spil:
    FC Barcelona med præcis 2 mål 6,50 - og her giver den 6,50

    En fejl? Eller har jeg overset noget?
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  12. #25
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    1,318

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af rmjdk Se meddelelser
    Hvad er grunden til, at samme resultat giver forskellige odds afhængig af hvilket spil man vælger?

    Eksempel fra dagens kamp mellem Atletico og Barcelona hvis vi spiller at Barcelona vinder med 2.

    Handikap spil:
    Atletico Madrid - FC Barcelona (2-0) 1,18 6,10 9,35 - her giver Barcelona med præcis 2 odds 6,10

    Resultat spil:
    FC Barcelona med præcis 2 mål 6,50 - og her giver den 6,50

    En fejl? Eller har jeg overset noget?
    Jeg er ret sikker på, at de balancerer spillene individuelt. Så handicap-x'et er sikkert startet i 6,5, men odds er så spillet ned idet mange har haft tro på Barcelona. Eller omvendt, kommer an på hvad odds startede på selvfølgelig :-)
    Jeg har tit set resultatet 0-0 og "ingen mål" under første målscorer give forskellige odds, selvom det jo er præcist samme udfald.
    I think people need to be educated to the fact that marijuana is not a drug. Marijuana is an herb and a flower. God put it here. If He put it here and He wants it to grow, what gives the government the right to say that God is wrong?
    Willie Nelson
    Nygzen's Avatar

  13. #26
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,589

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    På min gamle Ipad 1 kunne jeg kopierer links og indsætte i tekst feltet i BBB, det kan man ikke med min nye Ipad air, "Paste" funktionen er der simpelhen ikke...Nogle ideer hvad det skyldes?
    Alcohol gives you the ambition to do anything, while simultaneously taking away your ability to do so.
    Pabres's Avatar

  14. #27
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    836

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    ingen anelse. jeg har generelt problemer nok bare på den ipad jeg har fået foræret (kender ikke model).

    nå, der fik jeg rigtig hjulpet!

  15. De følgende 4 brugere er enige:

  16. #28
    MCN er offline 1/11-06 - jeg var der!
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    832

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Man kalder vaskemaskiner, køleskabe og lignende for hårde hvidevarer , og det er af mere eller mindre indlysende grunde ganske logisk. hvidevarer er hårde hvidevarer + lagener etc, Men: er der egenligt noget der hedder bløde hvidevarer? Hvis ikke der er det, virker adjektivet hårde jo overflødigt.

    MCN

  17. #29
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,589

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af MCN Se meddelelser
    Man kalder vaskemaskiner, køleskabe og lignende for hårde hvidevarer , og det er af mere eller mindre indlysende grunde ganske logisk. hvidevarer er hårde hvidevarer + lagener etc, Men: er der egenligt noget der hedder bløde hvidevarer? Hvis ikke der er det, virker adjektivet hårde jo overflødigt.

    MCN
    29asi6e.jpg
    Alcohol gives you the ambition to do anything, while simultaneously taking away your ability to do so.
    Pabres's Avatar

  18. Den følgende bruger er enig i dette:
    MCN

  19. #30
    Tilmeldingsdato
    Jul 2007
    Indlæg
    25

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part II

    Citat Oprindeligt indsendt af MCN Se meddelelser
    Man kalder vaskemaskiner, køleskabe og lignende for hårde hvidevarer , og det er af mere eller mindre indlysende grunde ganske logisk. hvidevarer er hårde hvidevarer + lagener etc, Men: er der egenligt noget der hedder bløde hvidevarer? Hvis ikke der er det, virker adjektivet hårde jo overflødigt.

    MCN
    Grosserer Israel I. Weel (senere Simonsen & Weel) starter som den første en

    specialforretning med hvidevarer (linned) i Farvergade, København."

    Sååå, hvidevarer var en betegnelse for linneder osv. og derved blev de kaldt de hårde hvidevarer.. er i hvert fald mit bud :)

Side 2 af 23 FørsteFørste 1234512 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Dumme spørgsmål - kloge svar
    By Ace20 in forum Diverse
    Svar: 815
    Sidste Meddelelse: 19.04.21, 17:51
  2. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21
  3. Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 24.02.04, 14:36

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •