Viser resultater 1 til 12 af 12

Emner: Årets bedste udgivelser 2013

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    3,341

    Årets bedste udgivelser 2013

    Året lakker uundgåeligt mod enden og det er endnu engang blevet tid til at samle op på årets musikalske triumfer.

    Jeg koncentrerer mig endnu engang om den lidt hårdere ned af de musikalske spektre, men det skal endelig ikke afholde folk fra a poppe tråden til.

    Her er min top 10 for 2013 i ikke prioriteret rækkefølge.

    Hatebreed - The Diviniy Of Purpose

    De metalliske hardcore drenge fra New York vender stærkt tilbage efter et par sløje albums med hvad der muligvis er deres bedste album nogensinde.

    http://uk.youtube.com/v/-M9hWKaClEw


    Killswitch Engage - Disarm The Descent

    Den tidligere forsanger Jesse Leach er vendt tilbage og den kemi der nu er i gruppen har skabt et album der helt får en til at glemme den forrige fiasko af et album


    http://uk.youtube.com/v/39_q9-hvNwI

    Darkthrone The Underground Resistance

    De norske black metal pionerer har for længst forladt black metal i den traditionelle forstand og fik en del kritik fra diehard fans der mente at de nu, med dette fantastiske album, havde bevæget sig alt for langt væk fra udgangspunktet.


    http://uk.youtube.com/v/MUe4_sgTifo

    Pretty Maids - Motherland

    Horsens-puddelrockerne har virkelig fået gang i deres karriere igen, med andet fantastiske album i træk.


    http://uk.youtube.com/v/OZrmVdsKoqw

    Amorphis - Circle

    Finlands bedste melodiske dødsmetalgruppe vender tilbage mod tidligere tiders lidt hårdere lyd, uden at give slip på hverken melodi eller finsk folkemusik-indflydelser.


    http://uk.youtube.com/v/Zt9_xAiYQJ8

    Heavn Shall Burn - Veto


    Tredje fremragende album i træk fra de tyske deathcore gutter, der her bevæger sig en anelse væk fra breakdowns og mod en mere traditionel dødsmetal.


    http://uk.youtube.com/v/EX2ibICHDAg

    Megadeth - Super Collider

    Ikke MegaDaves bedste album nogensinde, men stadigvæk godt nok til at komme med på min top 10.


    http://uk.youtube.com/v/OlwHQ6EC6eQ

    Amon Amarth - Deciever Of The Gods

    De svenske vikingemetallere har begået deres bedste album nogensinde. All killer, no filler.


    http://uk.youtube.com/v/tri7y9nL3XA

    Watain - The Wild Hunt

    Et af Sveriges førende black metal bands har lavet en fantastisk og overaskende album, hvor stilen er lidt mere afdæmpet og melankolsk end den plejer at være


    http://uk.youtube.com/v/ds0DT7ze9lI

    Satyricon - Satyricon

    Efter fem lange år er norske Satyricon endelig på gaden med et nyt album og et for længst proklameret stilskifte. Der er dog stadig lidt tilbage af deres velkendte black 'n roll.


    http://uk.youtube.com/v/ZaUoPKYOD-8
    Sidst redigeret af Sokken : 10.12.13 kl. 03:35
    Citat:
    The fabulously noisy alcoholic Danish travelling support. London Evening Standard 17/03-11
    Sokken's Avatar

  2. De følgende 4 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    1,010

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Jeg bidrager lige med Uncle Acids Mind Control album.



    Mest kendt fra dette album er nok Poison Apple:


  4. De følgende 2 brugere er enige:

  5. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    1,597

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Lad mig så bidrage med mine bud. Min musiksmag er så i en lidt anderledes retning end sokkens.

    Mine bud er i lidt mere prioriteret rækkefølge...

    1. Daft Punk - Random Access Memories





    Dette album er bare ikke til at komme ud af. Årets mest omtalte, årets største hit (selvom det ikke var albummets bedste), og kilde til en sindssyg funky sommer. Daft punk, der fik sit store gennembrud i 1997, er tilbage - i en langt mere funky udgave.

    2. Hurts - Exile



    Dette er efter min mening årets mest oversete udgivelse, og klart en af mine absolutte favoritter. Hurts første album var interessant, men opfølgeren er så langt bedre!! Jeg er vendt tilbage til dette album i hele 2013, og bliver nok aldrig træt af det.

    3. Pet Shop Boys - Electric



    Pet Shop Boys er tilbage i en mere elektronisk udgave, og det er nok det bedste PSB-album i mange år. Særligt skal fremhæves udløber EP'erne med remixes af Love is a bourgeois construct , og ikke mindst de geniale numre Entschuldigung og Get it online, der desværre ikke kom med på hoved-albummet

    4. Mylene Farmer - Monkey Me





    Mylene Farmer har en evne til at blive ved med at spytte genial popmusik ud af utrolig høj kvalitet, godt krydret med lækre elektroniske islæt.

    5. Depeche Mode - Delta Machine


  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Aug 2013
    Indlæg
    393

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Min bliver bare en top 1-liste.

    Eminem - The Marshall Mathers LP 2




    Virkelig et comback af dimensioner han får lavet her, og klart bedste album siden The Eminem Show (2002). Da Recovery udkom troede jeg vi var færdige med at se god musik fra Ems side, men det her er for mig med afstand det bedste album i 2013.

    Yeezus kunne måske også nævnes.

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    May 2006
    Indlæg
    594

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Et par bud herfra

    The National - Trouble Will Find Me


    Pet Shop Boys - Electric


    David Bowie - The Next Day


    Arctic Monkey, Arcade Fire og Haim er også bud, men de tre ovenstående er dem jeg har lyttet mest til i '13.

    EDIT: Electric havde gemt i sig i kæmpepladerne i Urbanus indlæg, men nu gider jeg ikke fjerne den igen. Den er god!
    Sidst redigeret af Lundberg_aus_Lolland : 12.12.13 kl. 20:53
    Latteren forstummer minut for minut,
    lyset er gået kemien er brudt,
    færdsel på græsset er strengt forbudt,
    for vi nærmer os endnu en vinter.
    Lundberg_aus_Lolland's Avatar

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #6
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    2,455

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Sokken har masser af gode bud i den tunge ende, så jeg vil kun komme med et enkelt her:

    384217.jpg

    Rigtig solidt udspil fra Pæren. Ikke ligefrem nogen paladsrevolution rent stilmæssigt, men forsanger Esben "Esse" Elnegaard og Peter Lyse "Pepe" Hansens samarbejde som primære tekstforfatter og sangskrivere har fået lov at udvikle sig, og det kan høres. En tight plade blottet skippere i min bog. Og ja, Pepe er hardcore GF'er, men who cares (i denne sammenhæng).



    duckman
    Tom, Tom, Tom, Tom, Tom, Tom Høgli!

    "I have a degree from Harvard, whenever I´m wrong, the world makes a little less sense."
    duckman's Avatar

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #7
    BigDumbFate Slettet

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Top - 10 her på matriklen er som følger:

    1: Jonathan Wilson - Fanfare
    2: Arcane Roots - Blood & Chemistry
    3: Biffy Clyro - Opposites
    4: The Dillinger Escape Plan - One of us is the killer
    5: Ghost - Infestissumam
    6: Middle Class Rut - Pick up your head
    7: Pearl Jam - Lightning Bolt
    8: Kvelertak - Meir
    9: Black Rebel mortorcycle Club - Specter at the feast
    10: San Fermin - San Fermin

  12. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    1,379

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Phoenix - Bankrupt!
    cover0.jpeg

    Prefab Sprout - Crimson Red
    Crimson_Red.jpg

    The National - Trouble Will Find Me
    the-national-trouble-will-find-me-500x500.jpg

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    May 2010
    Indlæg
    185

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Jeg synes det har været et godt musik-år, hvor der er mange af mine favoritartister der har udgivet nye og gode albums.
    Nedenfor har jeg listet mine udenlandske og danske favoritter samt flops og andet godt.

    Årets udenlandske album 2013

    1. James Blake – Overgrown
    1. Arcade Fire – Reflektor



    På en delt førsteplads har jeg valgt Arcade Fire og James Blake. Mine forventninger til begge albums har været tårnhøje og de har heldigvis begge indfriet mine forventninger. – og mere til.
    Efter en noget lunken EP (Enough Thunder) har James Blake igen vist hvordan man med få midler kan skabe sit helt eget musikunivers. Jeg har valgt at fremhæve sangen ”I am sold” fra albummet, selvom ”Overgrown” og titelnummeret ”Retrograde” også er rigtig gode.



    Reflektor, fra Arcade Fire, er bare et fremragende og gennemført album. Man går fra den ene stilart til den anden og samtidigt formår de at holde en rød tråd. Og som sidegevinst, så bliver det hverken rodet eller kedeligt, på trods af albummets lidt lange længde. Det er også tydeligt at James Murphy fra LCD Soundsystem har været inde over. Især på numrene ”We Exist” og ”Reflektor”.

    https://www.youtube.com/watch?v=eepfdrU55KA

    Jeg vil ikke komme så meget ind på resten af listen, udover jeg lige vil fremhæve nogle enkelte numre og artister.

    2. Darkside - Psychic
    3. Arctic Monkeys – AM
    4. Moderat – II
    5. Fat Freddy's Drop – Blackbird
    6. Kanye West – Yeezus
    7. Burial – Truant / Rough Sleeper
    8. The National – Trouble Will Find Me
    9. A$AP Rocky – LONG.LIVE.A$AP (Deluxe Version)
    10. Pearl Jam – Lightning Bolt







    Darkside er en gruppe der består af Nicolas Jaar og Dave Harrington. Førstnævnte er en af mine favoritter indenfor den elektroniske scene og endnu engang skuffer han ikke. Især nummeret "Golden Arrow" er værd at fremhæve for dets flotte opbygning og eksperimenterende lyd.

    https://www.youtube.com/watch?v=d8NaWT0WvEE

    Fat Freddy's Drop har taget mig med storm over de sidste par år. Primært på grund af deres live-optrædener, som bringer smil på læben og uro i benene. Blackbird er et rigtig godt album og derudover vil jeg anbefale alle at give deres live-album ” Live At Roundhouse” et gennemlyt.

    https://www.youtube.com/watch?v=_DN82ozZ3Zg

    Årets skuffelser:

    1. White Lies – Big TV
    2. Glasvegas – Later...When The TV Turns To Static



    Jeg var helt vild med debutalbummet fra White Lies og Ritual (album nr. 2) var også absolut godkendt. Med BIG TV er udviklingen dog gået i stå og albummets 12 numre fremstår bare som en lang og kedelig brun sovs.

    Glasvegas’ debutalbum var godt skruet sammen med det ene lækre rocknummer efter det andet. Og selvom album nr. 2 var en skuffelse, havde jeg set frem til dette års udgivelse. - Desværre uden grund.

    Bobler:
    Beady Eye – BE

    Årets danske album 2013:

    1. Ponyblod – Ponyblod
    2. Den Sorte Skole – Lektion III
    3. Kashmir – E.A.R

    *

    Ponyblod kom som lidt af en overraskelse ud af det blå. Men det viste sig at være en fremragende konstellation med Tue Track på knapperne og Khal Allan bag mikrofonen. ”Med Måde”, ”Ponyblod” og ”Se Os Nu” er albummets helt store numre.

    Jeg har i mange år været fascineret af Den Sorte Skoles lyd og den måde de arbejder på. Deres tredje lektion er noget anderledes end de to foregående, da numrene er sammenlagt af i alt mere end 10.000 musikbidder fra ca. 250 forskellige vinylplader. Derved har de mistet noget af genkendelsesfaktoren (fra diverse ”kendte” musiknumre), som var tilfældet fra tidligere albums. Det giver lytteren en anden oplevelse og sammen med Deres flotte lysshow har De givet nogle fantastiske liveshows siden udgivelsen.
    Jeg vil fremhæve numrene ”Formula Dub”, ”Karlchen” og ”O Babuaa”. Som med de foregående lektioner, så udmærker albummet sig ved at høres fra start til slut, så man får hele rejsen, opbygningen og højdepunkterne med.

    https://www.youtube.com/watch?v=beAYxzP3kUA

    * Som en lille sidenotits til billedet, så investerede jeg sidste efterår i en pladespiller, hvilket jeg har været utroligt glad for. Personligt har det givet mig mere lyst til at lytte hele albums igennem, som det også var tilfældet før streamingstjenesterne kom frem.

    Albums jeg hørte meget i 2013 (som er blevet udgivet tidligere):

    1. Deltron 3030 – Deltron 3030
    2. C2C – Tetra
    3. Mikael Simpson – Slaar Skaar



    https://www.youtube.com/watch?v=yf9OAFML_Eg

    Albums jeg ser frem til i 2014:

    1. Broken Bells - After the Disco (4. februar, 2014)
    2. Black Keys - ?
    3. Schoolboy Q – Oxymoron (25. februar, 2014)

    Black Keys har ikke annonceret at der kommer et specifikt album i 2014, men det burde være på trapperne, eftersom de senest udgav El Camino i 2011.

    Hvilke udgivelser ser I andre frem til i 2014?

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #10
    Tilmeldingsdato
    Jan 2004
    Indlæg
    511

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Årets top 15 i vilkårlig rækkefølge:

    Nick Cave & the Bad Seeds - Push the Sky Away
    Moderat - II
    Fuck Buttons - Slow Focus
    Boards of Canada - Tomorrow’s harvest
    Darkside - Psychic
    Disclosure - Settle
    Forest Swords - Engravings
    Queens of the Stone Age - Like Clockwork
    Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze
    London Grammar - If You Wait
    Phosphorescent - Muchacho
    Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
    Laura Veirs - Warp & Weft
    The Knife - Shaking the Habitual
    My Bloody Valentine - mvb
    Venligst

    KB-Stodderen

  16. #11
    Tilmeldingsdato
    Jul 2006
    Indlæg
    1,728

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    The Dillinger Escape Plan - One of us is the killer og Deafheaven - Sunbather er mine to klart største favoritter.

    never had the makings of a varsity athlete
    cleansation's Avatar

  17. #12
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,854

    Re: Årets bedste udgivelser 2013

    Min - lidt forsinkede - top 10 for 2013 i vilkårlig rækkefølge:

    Blood Orange - Cupid Deluxe
    Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
    The National - Trouble Will Find Me
    Disclosure - Settle
    Drake - Nothing Was the Same
    Rhye - Woman
    Unknown Mortal Orchestra - II
    Quadron - Avalanche
    Ukendt Kunstner - Neonlys
    Foals - Holy Fire

    Og så lige årets fund - selvom den faktisk er fra 2012, og de fleste af numrene endda blev udgivet på vinyl allerede i 2008:

    DJ Cam Quartet - Rebirth of Cool
    Mvh.
    Dane

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Musik: Årets bedste udgivelser 2012
    By Sokken in forum Kultur
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 26.01.13, 10:07
  2. Årets bedste udgivelser 2009
    By Sokken in forum Kultur
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 25.12.09, 22:51
  3. Årets bedste
    By Begbie in forum Kultur
    Svar: 26
    Sidste Meddelelse: 07.01.08, 23:27
  4. Årets bedste plader?
    By LarsGL in forum Kultur
    Svar: 25
    Sidste Meddelelse: 02.02.06, 12:01
  5. Årets elektroniske udgivelser
    By CF39 Thomas in forum Kultur
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 06.01.05, 17:41

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •