Side 3 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 31 til 45 af 53

Emner: Taktik-tråden

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    222

    Re: Taktik-tråden

    http://sharemytactics.com/19244/

    Dette kunne være spændende.

    Juventus, Napoli og især Holland har/havde stor succes med denne opstilling.
    Måske vi ser Man United med ditto.:-)
    Sidst redigeret af sweetfc : 13.08.14 kl. 20:48
    Bedste angriber der har spillet i FC København



    https://www.youtube.com/watch?v=gFuo...e_gdata_player
    sweetfc's Avatar

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #32
    Tilmeldingsdato
    Mar 2006
    Indlæg
    49

    Re: Taktik-tråden

    Problemet med den nuværende taktik er ret best, at der mangler en gennemført offensiv plan samt en plan b, hvis tingene ikke flasker sig. Er egentlig ligeglad med hvilken formation vi spiller, vi skal bare forny os. Det virker som om at de andre Superligaklubber har læst os, og har en dedikeret taktik til når de møder FCK. Vi ligner et hold, der er meget svage over for højt presspil fra modstanderholdene samt hurtigt kombinationsspil.

    Må indrømme at Ståle i løbet af årene har haft sin force i det taktiske oplæg, men det virker som om, at det har været noget, han har haft svært ved det seneste år. Jeg troede egentlig, det var fordi han lige skulle lære holdet at kende, men virker som om det offensive koncept er helt væk. Hvis Nicolai og Corner har en off day, er det lig med en dårligt spillet offensiv kamp.

    Jeg håber, at der kommer styr på konceptet og som set så mange gange før, bygger Ståle holdet op omkring en solid defensiv. Jeg synes baseret på de kampe, Pourie trods alt har spillet at han har meget ærgerrighed og vilje, men ikke rigtigt det ønskede FCK-niveau til det nuværende system. Til gengæld synes jeg, det fungerede supergodt med Bashkim som makker til Corner i Dniprokampen. Kunne jeg godt tænke mig at se mere af. Synes dog stadig vi mangler en offensiv kvalitetsspiller.

    Glæder mig til at se et sammenspillet hold, men synes i den grad Ståle bør se imod andre store ligaer og se hvordan de forskellige topholds taktik har udviklet sig. Det kræver tid og tilvænning at implementere en ny taktik, men jeg kunne også godt tænke mig at se en Juventus taktik, altså en 3-5-2-formation med en dedikeret defensiv midtbanespiller.

    En ting er sikker - der skal ske noget.

  4. De følgende 3 brugere er enige:

  5. #33
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Taktik-tråden

    Altså at Ståle ikke fornyer sig offensivt synes jeg ikke er korrekt - jeg er bare ikke sikker på, at vi kan lide fornyelsen.
    Vi vil rigtig gerne bygge spillet op centralt og forsøger hele tiden at flytte spillet ind centralt - i modsætning til tidligere hvor spillet tit har været fokuseret ud mod kanten. Jeg synes der er en meget klar tendens med, at vi spiller centralt især når man kigger på kantspillerne som oftest rykker ind i banen, deltager i kombinationsspil foran feltet eller trækker over i modsatte side som spilstation. Plan B er som sådan også på plads - backsne skal være klar til, at modtage bolden og slå indlæg. Tidligere var det vel plan A, at de kom i overlap til kanten og tit slog indlæg. Nu er tendensen at bolden primært rykkes ind centralt og hvis der ikke kommer noget ud af det, så ryger den ud til backen. Selvfølgelig er der mere end to planer, men det var nu bare for lige at tydeliggøre at der altså findes en plan B og nok også flere.
    Defensivt er der ikke sket den store revolution, hvor man stadig dækker i zoner, men det er værd at bemærke, at vores defensiv er blevet meget boldfast og især Zanka kan slå nogle farlige afleveringer (endnu en plan).
    Vi har faktisk ret mange strenge at slå på, men i enkelte kampe kan der opstå udfald og især mod defensive hold vil det være begrænset hvad man kan gøre for at åbne dem op. Fx er det svært at bryde deres opspil, da de sjældent har et. Det er kun kontra og lange bolde og derfor vil deres defensiv altid være organiseret (også derfor jeg er tilhænger af, at give en dårligere modstander bolden og lokke dem frem).

    Offensiven har været under (retmæssig) skarp kritik, men hvis vi sammenligner den nuværende offensiv med tidligere, så mangler vi rutinen. Vores helt store offensive kræfter er Nicolaj Jørgensen (23 år) og Corner (21 år) og når de ikke rammer niveauet, så har de ikke erfaring at falde tilbage på, som vi så spillere som Allbäck eller Grønkjær havde det. Derfor tror jeg også at Vetokele blev solgt og De Ridder købt ind - man har ønsket at hente noget rutine ind til angrebet.
    Et gennemgående problem på vores hold er den manglende rutine, da vores hold (primært offensivt) er spækket med unge spillere og endnu vigtigere fyldt med spillere som aldrig har prøvet noget større end FCK. Når spillere ikke har de helt store erfaringer fra andre (og større) ligaer, så er det svært at redde en 'off-dag' til noget positivt. Derfor er det virkelig skuffende at Claudemir ikke har vist et højere niveau, for på papiret burde han være typen der burde kunne hanke op i holdet og være med til at sikre at en lorte kamp blot bliver til 'another day at the office', da han har været her i en del år, samt har erfaring fra Holland og ikke helt så ung igen (26 år). Han har dog svært ved blot, at tilkæmpe sig en plads i startformationen.
    Det kan godt være, at vores forsvar faktisk ser rigtig godt ud. Det er fyldt med erfaring, evner og talent. Zanka er kun 24 år, men har allerede fået en flyvende (til dels) start og så har vi vel Sveriges forsvarspar at råde over, samt to landsholdsbacks og en landsholdskandidat på målmandsposten (så kan i selv vælge Wiland eller Stephan). Men selvom forsvaret ser så godt ud, så falder de med resten af holdet når modstanderen spiller kontrafodbold og man mister bolden et uheldigt sted (bortset fra Hobro hvor personlige fejl kostede dyrt).

    Så jeg synes det store problem lige nu er rutinen og at holdet ikke er spillet sammen. For jeg kan sagtens se, at vi har en masse planer om hvordan holdet skal spille - både offensivt og defensivt og det ser egentlig fint ud når det virker og spillerne rammer hinanden. Men når man binder store dele af ens offensiv op på en 23-årig og en 21-årig, så vil der komme store udfald - især når de begge ikke har så fandens meget erfaring at binde det hele op på (deres udlandsophold har heller ikke været de bedste).
    Jeg ser frem til, at De Ridder får en større rolle på holdet og begynder at træde i karakter, da han på papiret har det der skal til både aldersmæssigt og erfaringsmæssigt.

    Mht. taktikken, så synes jeg at den vi bruger nu passer fint. Defensivt er den organiseret og offensiv er den flydende. Kantspillerne så jeg gerne var mere disciplinerede, så vi kunne få nogle farligere dødboldsituationer, men alt i alt synes jeg det er fint. Jeg tror ikke vi skal gå over til hverken kun at spille med en angriber, da det kan føre til for få chancer (for meget boldflytteri) eller med tre forsvarere, da vores kanter ikke er gode nok defensivt til at kunne hjælpe med at dække modstanderens backs og kanter.
    (Undskylder for at det blev lidt rodet)

  6. De følgende 2 brugere er enige:

  7. #34
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Taktik-tråden

    En lille ekstra observation.
    Som de fleste nok allerede har bemærket, så har Zanka en rimelig fri rolle i centralforsvaret. Her skal han kunne slå gode afleveringer og også kunne rykke frem i banen. Derudover så har han også en lidt friere rolle defensivt/markeringsmæssigt end Pelle har. Det ligner lidt, at Pelle tit får en spiller at koncentrere sig om og Zanka derimod skal "fylde ud" og dække det rum som Pelle efterlader, samt holde øje med den anden angriber (eller anden spiller der løber med frem). Man kunne se det i Leverkusenkampen hvor Pelle som regel sad klistret på Kiessling. Måske derfor Pelle kommer så uheldigt ind i situationen ved deres andet mål, hvor den rammer ham i nakken/ryggen - Kiessling er ikke med nede hvorfor Pelle skal gå om til "standard zonerne" igen og det kan være det glipper i tilbageløbet (altså han skal hele tiden orientere sig om sin zone og hvor Kiessling er). Derudover er der vel ingen undskyldning for, at Zanka ikke følger med sin markering, udover at han kan have troet at Pelle havde situationen under kontrol.
    På det tredje mål ser Zanka igen lidt skidt ud, da han stopper op for at prøve at blokere en spilmulighed, men spilleren han forsøger at dække er allerede løbet og Pelle har ikke en chance for at fange ham.

    Så som jeg ser det lige nu, så spiller vi ikke med et "ægte" zoneforsvar i hver kamp. Jeg har dog lagt mærke til en kedelig tendens - at Pelle tit har svært ved at fastholde sin markering og de får tit lige vundet en halv til en hel meter og det er lige nok til at skubbe bolden i mål foran en fremadstormende Pelle.

    Synes faktisk det har været en brøler at gøre Delaney og Pelle til hhv. anfører og viceanfører. Det er to spillere der gerne skulle tage et ansvar, men som jeg ser det er det de to spillere man med fordel kan rykke på. Jeg mener ikke de har spiller dårligt og Delaney har gjort det ganske udmærket (også på kanten), men jeg drømmer lidt mere om at se Amartey + Toutouh på midten og så ville jeg gerne se Anton + Zanka i forsvaret, ikke så meget for nostalgiens skyld, men fordi jeg tror de vil danne et bedre makkerpar, for lige pt så vil jeg vurdere at Anton er bedre til at fastholde sin markering end Pelle (jeg har dog ikke set ham spille så forfærdelig meget, så jeg kan tage fejl).
    Men anføreren og viceanføreren skal i min verden være enten helt sikre på en startplads eller også rimelig sikre, men lige nu ser det ud til at vi taktisk bliver en anelse begrænset af, at Ståles valg (et tænkt eksempel kan være at vi er bagud og gerne vil have fx Toutouh ind centralt, men skal vælge mellem Delaney og Amartey (måske det egentlig er lidt af et luksusproblem)).

  8. #35
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Taktik-tråden

    Et interview med Zanka hvor han blandt andet snakker om hans rolle/zone i defensive situiationer og han løfter lidt sløret for hvorfor vores angribere nogen gange løber ud på kanten og modtager bolden.
    http://sporten.tv2.dk/2014-09-04-zan...ge-skideballer

  9. De følgende 2 brugere er enige:

  10. #36
    Tilmeldingsdato
    Mar 2006
    Indlæg
    76

    Re: Taktik-tråden

    Rigtig spændende interview med Kejser Zanks. Er der i øvrigt nogen der ved om FCK også har implementeret ZXY, som FC Glennnnn netop har annonceret at de vil indføre?
    Mener jeg har læst noget om systemet i FCK regi tidligere...
    "FCK gav alt, hvad de havde, for at tage initiativet i modsætning til Rubin Kazan, som vi i september også spillede 1-1 med. Men de kom ikke for at spille fodbold, de ville kun forsvare" - Lionel Messi

  11. Den følgende bruger er enig i dette:

  12. #37
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    484

    Re: Taktik-tråden

    Kejser Zanks må være hans navn herefter :-)

  13. De følgende 2 brugere er enige:

  14. #38
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Taktik-tråden

    En glimrende artikel/blog omkring holdets mulige overgang til 4-2-3-1 med udgangspunkt i spillet i kampen mod OB og indkøbet til de forskellige pladser i seneste transfervindue (og retorikken i div. interviews): http://fcsofa.dk/?p=455 .
    Jeg vil sige at jeg er enig i den analyse FC Sofa kommer frem til, men Ståle har nu tidligere udtalt at vi angriber i noget der minder om 4-2-3-1 og forsvarer i en 4-4-2. Det ligner stadig at vi forsvarer i 4-4-2 (af hvad jeg lige kan huske) og i et godt stykke tid har vi set at kantspillerne begynder at flytte fokus centralt og at Cornerlius' makker er blevet mere alsidig.
    Dog er den en spændende observation at den anden angriber nu, i højere grad, trækker længere tilbage i banen og indgår i kombinationsspillet og det bliver spændende at se hvordan det bliver fremadrettet. En anden observation der kan understøtte et muligt systemskifte er, at backsne ikke bliver spillet lige så hyppigt i overlap, hvilket jeg troede skyldtes manglende overblik fra kantspillerne, men det kan være at de bare skal være mere defensivt orienterede i det her system og fungere som spilstationer og bevare muligheden for hurtige tilbageløb. Jeg kunne godt frygte, at vi får samme problemer som vi ser landsholdet have. Synes at landsholdet blev betydeligt mere farlige, da de spillede 4-4-2 (eller i hvert fald Olsens variant af det) i slutningen af de to foregående kampe.

  15. #39
    Tilmeldingsdato
    Jul 2014
    Indlæg
    1,187

    Re: Taktik-tråden

    Peter Wettergren kommer med nogle interessante tanker omkring udvikling af FCK's offensive spil i denne video: http://www.fck.dk/#/nyhed/2015/07/13...sistenttraener

    Jeg køber den.

  16. De følgende 3 brugere er enige:

  17. #40
    Tilmeldingsdato
    May 2014
    Indlæg
    27

    Re: Taktik-tråden

    Citat Oprindeligt indsendt af Lokomotiv Luxus Se meddelelser
    Peter Wettergren kommer med nogle interessante tanker omkring udvikling af FCK's offensive spil i denne video: http://www.fck.dk/#/nyhed/2015/07/13...sistenttraener

    Jeg køber den.
    Enig, lyder meget fornuftigt.. Måske vi kan håbe på andet end indlæg i næste sæson :-)

  18. #41
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: Taktik-tråden

    Citat Oprindeligt indsendt af Lokomotiv Luxus Se meddelelser
    Peter Wettergren kommer med nogle interessante tanker omkring udvikling af FCK's offensive spil i denne video: http://www.fck.dk/#/nyhed/2015/07/13...sistenttraener

    Jeg køber den.
    Ja, der er da indirekte hug til Ståles migrænebold. Hvis det stod til Wettergren, skulle der sgu nok blive indkøbt en mere offensivt orienteret central midtbanespiller. Det bliver spændende at se, hvor meget han kan præge tingene!
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  19. #42
    Tilmeldingsdato
    Dec 2014
    Indlæg
    754

    Re: Taktik-tråden

    Det er vel ikke mere "hug" end, at Ståle er chefen dee ansatte ham med blandt andet begrundelse, at han kom med nogle lidt andre kompetencer end resten af trænerteamet?

    Men spændende er det, vi har i den grad brug for fornyelse og mere direkte spil.

  20. Den følgende bruger er enig i dette:
    Orb

  21. #43
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    3,104

    Re: Taktik-tråden

    Ud fra de indspark fra Peter, så lyder det til, at Pourie godt kan få en langt større rolle i vores angreb, end det hidtil har været troet. Noget jeg selv ser frem til at følge, da jeg egentlig godt kan li' Marvin. Men som vores modstandere ofte spiller mod os, så bliver der ikke meget plads at løbe på bag modstanderens bagkæde, som Peter åbenbart gerne vil se meget mere af.

    Det lyder jo meget banalt, det Peter gerne vil. Men det har ofte vist sig vanskeligt at udføre mod modstandernes udgangspunkt. Især i Parken. Men det skal blive spændende at følge.

  22. De følgende 3 brugere er enige:

  23. #44
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: Taktik-tråden

    Citat Oprindeligt indsendt af Something Se meddelelser
    Det er vel ikke mere "hug" end, at Ståle er chefen dee ansatte ham med blandt andet begrundelse, at han kom med nogle lidt andre kompetencer end resten af trænerteamet?

    Men spændende er det, vi har i den grad brug for fornyelse og mere direkte spil.
    Bestemt. Det er dejligt, at Ståle selv har indset, at målene står i banens længderetning og har ansat en træner, der arbejder ud fra den præmis. Så lad os i stedet kalde det et indirekte opgør med Ståles migrænebold. :-) Forhåbentlig...
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  24. #45
    Tilmeldingsdato
    Jul 2014
    Indlæg
    1,187

    Re: Taktik-tråden

    Jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal poste det her indlæg, så den kommer i denne tråd. Håber at nogle vil tage debatten op, mens vi venter på sæsonstart.

    Der er sket en del på spillerfronten denne sommer. Og jeg mener en del, fordi selvom det (mere eller mindre) kun er NJ, der er væk, så er det jo nu engang NJ - vores vigtigste og mest afgørende offensiv spiller. Til er kommet Falk, som vi ud fra træningskampene må vurdere, hurtigt får en rolle. Og så er der vores gode ven Paulovic. På trænerfronten er Wettergren væk, Priske er kommet til. Så er det ikke på tide at debattere lidt taktik?

    Vurderet ud fra træningskampene har jeg bange anelser omkring vores offensiv. Jeg frygter en sæsonstart uden de mange mål, som vi vendte os til i forårssæsonen. Vi mangler sgu manden, der kan gøre noget på egen hånd, og som konstant tiltrækker opmærksomhed. Paulovic har haft det rigtigt svært her i starten. Hvad tænker I andre?

    Derudover kan jeg ikke rigtig finde ud af, om vi ender med at udleje en kant. Pt. kan Falk, Kusk, Verbic, Toutouh, Amankwaa og Bashkim spille kanten. Hvis (når) Delaney bliver solgt, kommer Toutouh givetvis til at spille en større rolle i midten af banen. Derudover kan Bashkim og Falk spille angreb, men der er jo også godt befolket i forvejen. Hvad tænker I andre?

Side 3 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Ståles taktik?
    By monty burns in forum De korte linier
    Svar: 16
    Sidste Meddelelse: 17.03.06, 18:22
  2. Taktik i HT
    By Outpatient in forum Spil
    Svar: 7
    Sidste Meddelelse: 08.08.05, 16:34
  3. FM2005 taktik
    By KK in forum Spil
    Svar: 29
    Sidste Meddelelse: 09.06.05, 20:28
  4. Taktik????
    By FCKbh1 in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 11.04.05, 11:42

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •