Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Sæsonen 2014/2015 Evaluering

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,218

    Sæsonen 2014/2015 Evaluering

    Hermed en tråd til at debatter specielt de gode elementer fra denne sæson, men også de svage elementer og hvordan der skal eller kan gøres bedre.

    Da de sidste to kampe ikke kan ændre væsentligt på indtrykket fra denne sæson mener jeg godt vi kan tage hul på en evaluering af holdet.

    Midt i den kedelige suppedas af en "lortesæson", synes jeg at der er flere positive ting at fremhæve fra denne sæson.

    1) Den helt primitive er at vi ender over Brøndby for nu 10 sæson i streg. Dette burde altid udløse en lille glæde når det sikres.

    2) Pokalmestre.

    3) En sikker 2. plads i ligaen. Ja det er ikke et mesterskab og det er skuffende at vi nu på andet år ikke vinder guld. Man bliver dog nød til at erkende at midtjylland (uanset hvor usmagelige de end er) er fortjente mestre og over en hel sæson har hentet forbandet mange point. Sammenlignet med sidste år mener jeg at Midtjylland (68 point) er en langt mere værdi mester i forhold til Aab (62 point). Dette ses også fra de opnået point, hvor det bemærkes at vi stadig mangler 2 kampe i denne sæson. Jeg sad sidste år med følelsen af at Aab vandt i mangel af bedre. Denne følelse sidder jeg ikke med i år, hvor man bliver nød til at erkende at Midtjylland havde givet et FCK-hold i stærkeste forfatning, kamp til stregen. Uagtet hvor irriterende Glen er at hører på, så hilser jeg konkurrence velkommen.

    Dette bringer mig videre til næste pointe
    4) Defensiven og opnået point antal. Vi har fået vendt den negative stime. For første gang siden vores suveræne 2010/2011 sæson går det frem af med antallet af point i forhold til den forrige sæson(56 point). Vi har indtil nu skrabet 61 point sammen i ligaen. Med de to kampe i mente er det ikke urealistisk at vi faktisk opnår det højeste pointsnit (67 point) siden den førnævnte fantastisk sæson. I forhold til spillet på banen virke det som utrolige mange point der er skrabet sammen.
    Som nævnt i denne tråd http://sidelinien.dk/forums/showthre...710#post637710 er de mange point i høj grad kommet i hus af en velspillende Stephan Andersen og et forsvar hvor der er kommet mere ro på tingene. De store kollaps skulle gerne elimineres.

    Så selvom man sidder med en følelse af at denne sæson har været enormt skuffende, så er der fremgang at spore når man kigger på statistikken. Det viser også at projekt ståle ikke er helt tabt bag en vogn. Signingen af Ludvig Augistinson, Daniel Amartey, Stephan Andersen (er nød til det) og Zanka synes jeg indikerer at man måske igen kan begynde at tro at nye spillere vil gøre en forskel. Kort sagt, Ståle har held med sine signinger i modsætningen til CV. Det bliver også spændende at se Verbic og Kusk komme igang i den nye sæson og mon ikke der kommer en ordenlig angriber op af hatten? Jeg ser gerne Bendtner. Som /Simon også nævner i det linket indlæg, så er det klart at defensiven skal konsolideres mens angrebet skal forstærkes.

    Derudover bliver det interessant at se om Ståle stille og roligt vil bevæge sig væk fra vore meget faste 4-4-2. Han har i denne sæson eksperimenteret med både 4-4-2 med diamant, 4-3-3 og 3-5-2.

    Hvad siger I, hvad er der af positive elementer fra denne sæson som måske kan give håb om at næste sæson bliver mere opløftende end denne.


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,308

    Re: Sæsonen 2014/2015 Evaluering

    Det der har fungeret har været de defensive placeringer. Efter den dårlige sæsonstart kom der styr på det og det har holdt resten af sæsonen (minus Europa League kikserne). Når modstanderen for alvor er trængt igennem har Stephan været stærk. Det kunne være rart, at få en spiller mere i det defensive der er stærk med fødderne for det giver lidt mere sikkerhed, så midtbanen kan starte lidt længere fremme og ikke skulle ned og "hente" bolden.

    Det offensive har ikke fungeret på flere parametre. Midtbanen er en anelse defensivt orienteret og det er der som sådan ikke noget galt med hvis man har andre spillere der kan tage over når midtbanen ikke går så langt med frem. Det har der bare ikke været. Kanterne har været dårlige, den højre har været miserabel. Der har i løbet af sæsonen været prøvet nogle forskellige løsninger, men intet har for alvor virket og her mod slutningen har Sigurdarson spillet derude, men er hurtigt trukket op til angriberne, da det var ret tydeligt at han ikke havde sine forcer på kanten. Han deltager dog stadig defensivt. Venstrekanten efterlader trods alt et bedre indtryk hvor især Ludwig og Pierre trækker op.

    Angrebet har efterladt meget til fantasien. Cornelius har ikke slået til og jeg har svært ved at kalde De Ridder for angriber. Når det er sagt, så har de heller ikke fået meget at arbejde med. Det virker som om, at indlæg er en nødløsning og når indlæggene kommer til Cornelius kommer de efter han er løbet i feltet og altså må kæmpe om pladsen. Man vil hellere prøve at spille bolden lidt mere rundt fremfor at udfordre og kommer til baglinjen eller bare slå indlægget når angriberne er i løb. Dertilkommer at samspillet mellem back og kant tit er ikke eksisterende og backen bliver tit spillet når kanten løber tør for muligheden, hvilket resulterer i, at backen sjældent laver overlap for kanten, men bliver stående tilbage som spilstation. Afleveringer i dybden har vi bestemt heller ikke været gode til i løbet af sæsonen og generelt har der i sæsonen ikke været mange gode løb.
    I løbet af sæsonen er der dog blevet skabt flere og større chancer (hvis jeg da husker korrekt), men der har bare ikke været nogen til at score. Et kig på vores topscorerliste efterlader en i et trist humør.

    Dødbolde er endnu et område vi har været elendige til. I starten af sæsonen var opdækningen rimelig dårlig og så kompenserede man ved, at trække alle spillere med tilbage og dermed sylte omstillinger. Mål efter dødbolde har også været en mangelvare selvom de så småt er kommet her mod slutningen. Det er især skuffende når vi på en skadesfri dag har Cornelius, Amartey, Anton, Zanka, Nicolai og Delaney, samt dem vi ellers kan øse i feltet eller få til at opsamle andenbolde.

    Mht. systemet så tror jeg ikke der kommer til at ske en ændring. 442 har været fundamentet i mange år og er vist også fundamentet i SoE. At der for tid til anden bliver eksperimenterer er vel meget naturligt, især når man tager de mange skader i betragtning. Diamantformation på midtbanen tror jeg dog vi kommer til at se igen, da kanterne ikke er så yderlige som man før har set - det efterlader selvfølgelig spørgsmålet om Verbic eller Kusk kan spille positionen (med mindre diamanten kun indebærer, at en af de centrale rykkes længere frem). 352 tror jeg ikke vi kommer til at spille. Det kan vel kun komme på tale mod modstanderen hvor man vurderer, at vi skal bruge lidt ekstra på midtbanen, men ellers risikerer man hurtigt, at backerne bliver pressede og så ender man i en 532 og det synes jeg er et alt for defensivt udgangspunkt - især hvis midtbanen også trækker sig tilbage og ligger foran forsvaret. 433 mener jeg ikke vi har spillet i, i den her sæson. Når vi angriber og Sigurdarson trækker op i angrebet gør vi, men han løber jo med tilbage og deltager defensivt på kanten.
    Når vi angriber ender vi tit med, at spille noget der ligner 2431 hvor kanterne står længere fremme og kan trække ind i banen eller løbe i feltet, den hængende angriber kan bidrage som spilfordeler eller han kan trække frem i feltet og backerne står gerne på linje med midtbanen (medmindre forsvarsspillerne har bolden, så løber de tilbage og hjælper der).
    Jeg kan sagtens se en 442 fungere når vi får nogle bedre kanter. Håber Verbic slår til fra start for Nicolai kommer nok ikke tilbage på kanten igen, men det virker til, at være for det bedste, da hans fysik ikke virker til at kunne holde til de mange højintense løb.

    Jeg synes vi er de klare favoritter til mesterskabet næste år. Dødboldene er så småt ved at ligne noget og det opbyggende spil er blevet bedre. Der er allerede nu lavet spændende indkøb og når nogle af de mange skader kommer tilbage, så er der også mere at vælge imellem og vi kan spille mere dynamisk.

  3. De følgende 3 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Indlæg
    75

    Re: Sæsonen 2014/2015 Evaluering

    Jeg har valgt at tage den positive hat på og er kommet frem til følgende:

    Positive ting:
    1. Stærk defensiv som vi kan bygge videre på
    2. Forbedring i dødbolde – vi begynder at score!
    3. Ny chef scout og first team coach
    4. Allerede 2 spændende signings

    Jeg synes det klart mest positive er vi har fået en ny chef scout ind som jeg har store forventninger til plus at Riemer er væk som assistent og vi har fået en klasse træner ind. Jeg synes strukturen i trænerteamet ser rigtig spændende ud!

    Negative ting:
    1. Total tandløs offensive
    2. Mange langtids skader
    3. Skal levere fra dag 1!

    Vi har ikke råd til at starte skidt igen og skal indhente FCM – Vi skal følge med fra start af og når det europæiske program knækker FCM (hvis de selvfølgelig ikke ryger ud som de plejer inden de overhovedet kommer i gang) så stikker vi af.

    Generelt har sæsonen været lidt op af bakke med dårligt og ikke særlig seværdigt spil. Ligaen har været klam da FCM stak af fra start, men vi får trods alt en stensikker sølvmedalje. Pokalen napper vi og hvis man kigger tilbage på europa havde vi en føring i Brugge der forsvandt i overtiden og samme senarie i Torino og hvis det havde været 6 point var vi videre fra gruppespil hvilket havde været godkendt. Det negative var saven vi fik i parken af Brugge – Det må aldrig ske!
    Kan aldrig godkende en sæson hvor vi ikke bliver mestre, men jeg synes ikke sæsonen har været katastrofal.

    Start 11’eren til næste sæson kan med et par rigtige signings blive rigtig spændende. Jeg ser det som følgende:

    Keeper – SA (klart 1. valg og en stærk sidste skanse.) Godkendt
    Kim C 2. målmand og så skal man hive et talent ind eller Busk som 3. keeper. OK
    Forventer at Willand er færdig.

    Højre back – Håber meget vi får hevet Ankersen ind da det igen vil give os 2 offensive kanter som vi har haft på alle vores stærkeste hold (Pospech, Oviedo, Pierre, Wendt etc.) Godkendt
    Remmer som Back up. OK
    Foley retur.

    Venstre back – Ludwig – Behøver ikke sige så meget. GODKENDT!
    Back up – Høgli. OK

    Stoppere – Anton, Zanka, Pelle og Lindberg som talent. OK, men vil gerne se en yngre signing ala Helander.
    Ud med Kris

    Højre kant – Her ser jeg klart Kusk som førstevalg. Godkendt.
    Danny og Gisla som back up og når Danny er klar igen ryger Gisla

    Midt – Amartey og Delaney. Godkendt.
    CP, Brandur og TouTouh som back up og Wohlgemuth som talent. Ville gerne se en offensiv midt, men tror nu med to offensive kanter at det bliver som i gamle dage med de bliver de offensive og så bliver 2 x midt kontrollerende.

    Venstre kant – Verbic – Kender ikke manden, men synes han ser spændende ud. Godkendt.
    Glæder mig til Kadrii er tilbage!

    Angreb – Her har vi balladen! Cornelius har jeg afskrevet hele næste sæson. NJ synes jeg ikke er en ideel angriber, men mere kant. Eftersom vi skal performe fra dag 1 næste sæson ser jeg ikke plads til Felfel. Det efterlader os med NJ, Ridderen, Sigurdason og så Marvin der kommer retur. Jeg fortrækker faktisk at vi beholder Marvin sammen med NJ og så skal vi have vores proven goal getter (nogen der sagde Bendtner?). Jeg tror så at vi sender Sigurdason retur og beholder Ridderen da vi ikke kan komme af med ham, men jeg ser ikke mange mål i ham. IKKE Godkendt hvis vi ikke får en bomber.

    Det giver følgende:

    Afgange: Willand, Kris, Foley, felfel, Sigurdason retur og måske Gislason.
    Tilgange: Verbic, Kusk
    Kommende tilgange: Ankersen, Bendtner (Har hørt en fugl synge om vi har afgivet bud og afventer) eller anden bomber, ny midtstopper med fart.

    Ville også gerne have en offensiv midt med mål i, men ser det ikke ske.

    Ideal opstilling:

    SA
    Ankersen – Anton – Zanka – Ludwig
    Kusk – Amartey – Delaney – Verbic
    Bendnter/Bomber – NJ

    Back ups:

    Kim C
    Remmer – Ny – Pelle – Høgli
    Danny/Gisla – CP – Brandur/Toutouh - Kadrii/Ridderen
    Marvin/Ridderen - Corner

    Andre/Talenter:
    Lindberg, Wohlgemuth, Felfel

    Alt efter hvor stærk Verbic er så kunne jeg godt se Kadrii tage pladsen når han er klar igen.

    Synes det giver en sindsyg stærk start 11’er med gode back ups. Den vil jeg være fortrøstningsfuld omkring kan hente skabet til København og få os videre fra et EL gruppespil hvilket jeg ser som succes kriterierne.

    At sige vi er klare guldfavoritter til næste sæson kan jeg ikke være helt enig i. FCM ser fortsat stærke ud, men det kommer selvfølgelig an på hvem der forsvinder i vinduet, men Kian Hansen og Daniel Royer gør dem ikke dårligere.

    God sommer og Forza FC!

  5. Den følgende bruger er enig i dette:

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    952

    Re: Sæsonen 2014/2015 Evaluering

    Citat Oprindeligt indsendt af Ribz Se meddelelser
    Vi har ikke råd til at starte skidt igen og skal indhente FCM – Vi skal følge med fra start af og når det europæiske program knækker FCM (hvis de selvfølgelig ikke ryger ud som de plejer inden de overhovedet kommer i gang) så stikker vi af.
    Skal ikke foregive at alt er fantastisk, spillet har i perioder været særdeles forkrampet, men det er særdeles positivt, syntes jeg, at vi er helt lige med FCM fra 7. runde og frem til den seneste med 2,12 point i snit. Hvis det havde været den totale stilling føler jeg mig overbevist om at vi havde taget dem på rutinen/gummiben i de sidste kampe. Den dårlige start var hvad alle forventede med de mange nye spillere plus en ok europæisk kampagne. I år kan vi forvente at vi holder antallet af udskiftninger under eller lig med det antal FCM har, samt at de får i det mindste et par vigtige Europæiske kampe der enten giver en demoraliserende exit eller tapper kræfter.

  7. Den følgende bruger er enig i dette:
    MCN

  8. #5
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    2,326

    Re: Sæsonen 2014/2015 Evaluering

    Citat Oprindeligt indsendt af SuperSharpShooter Se meddelelser
    I år kan vi forvente at vi holder antallet af udskiftninger under eller lig med det antal FCM har, samt at de får i det mindste et par vigtige Europæiske kampe der enten giver en demoraliserende exit eller tapper kræfter.
    Det kan godt være, men jeg vil altså ikke måle vores opstart efter deres. Jeg kan sagtens forestille mig store udfordringer igen, og hvis alt går galt, kan vi i princippet stå i præcis samme situation som denne sæson, lige med den undtagelse at vi kan være sparket ud af europæisk fodbold. Desuden er det jo ligegyldigt, om de også får kæmpe problemer, hvis så et andet dansk hold stikker af i Superligaen. Tidligere lagde jeg ikke alt for meget i en sløj start på sæsonen, fordi der er lang tid til at hente det tabte ind igen. Den holdning har jeg ikke mere.
    Jeg har været anfører som 2. års gennem alle ungdomsrækker og mener også, at jeg er berettiget til at blive det på førsteholdet en dag, når jeg har fået erfaringen - Thomas Delaney, 2010.
    Gandhi's Avatar

  9. Den følgende bruger er enig i dette:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Krystalkugle: Hvordan ender sæsonen 2014/2015
    By Pommie in forum De korte linier
    Svar: 95
    Sidste Meddelelse: 08.06.15, 10:28
  2. FCK Start XI 2014/2015
    By Baptista in forum De korte linier
    Svar: 26
    Sidste Meddelelse: 17.07.14, 21:32
  3. Spilledatoer 2014-2015
    By HToudahl in forum De korte linier
    Svar: 18
    Sidste Meddelelse: 05.06.14, 12:51
  4. Til- og afgange: Sommer 2014/2015
    By Wonderboy in forum Transferforum
    Svar: 602
    Sidste Meddelelse: 19.05.14, 16:54
  5. Evaluering af transfervinduet vinter 2014
    By /Simon in forum Transferforum
    Svar: 48
    Sidste Meddelelse: 09.02.14, 03:31

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •