Jeg vil også håbe/forvente at man bestemmer de empirisk målbare egenskaber udfra et så faktuelt grundlag som muligt. Her tænker jeg umiddelbart på Long Throws, Acceleration, Jumping Reach, Pace og Strength, og i nogen grad også Corners, Finishing, Free Kick Taking, Long Shots, Penalty Taking, Work Rate og Stamina, samt de skjulte Dirtiness og Injury Proneness:


Long Throws - giver sig selv da man kan måle hvor langt en spiller kan kaste, men problemet er selvfølgelig at det er de færreste spillere der nogensinde forsøger at kaste langt i en kampsituation, endsige til træning, så det kræver vel at man kan få klubberne til at teste spillerne i denne disciplin, da de fleste nok næppe gør dette i forvejen (gamle Stoke muligvis undtaget!) - og det er selvfølgelig meget tvivlsomt om det er muligt at praktisere i stor skala.

Acceleration - kan, ligesom topfart, måles i løbet af kampene - og bør vel defineres som hvor hurtigt 5-10 meter e.l. tilbagelægges fra stående start. Alternativt, hvor hurtigt en spiller når sin topfart, men dette forkringler naturligvis sammenligningsgrundlaget spillerne imellem.

Jumping Reach - kan muligvis måles under kampene, men det er selvfølgelig mere nøjagtigt at lave en decideret hoptest, hvilket jeg også kun kan forestille mig at de fleste klubber laver engang i mellem.

Pace - må baseres på spillernes topfart som, så vidt jeg ved, bliver målt under alle kampe i de større ligaer, og ja, i så fald bør Santander ligge noget højere end tilfældet er lige nu! Det minder mig om engang hvor man testede landsholdsspillerne på en 100-meter, og alle tænkte jo straks at Rommedahl eller Grønkjær måtte vinde, men nej, det var Martin Laursen! Han må så givetvis have haft lav acceleration (som jeg husker ham), men en høj topfart så snart de lange stænger kom i sving.

Strength - er umulig at måle under kampene, men alle klubber bør have nogle optegninger af hvor meget de forskellige spillere f.eks. løfter i squat og dødløft, som vel er en rimeligt god indikator for hvor "stærk" en fodboldspiller er, i modsætning til bænkpres, biceps curls og lignende - selvom disse selvfølgelig også spiller ind i nogen grad!

Corners / Finishing / Free Kick Taking / Long Shots / Penalty Taking - kan vel alle defineres udfra ren statistik, som f.eks. "hvor ofte rammer spillerens hjørnespark en medspiller", "hvor ofte rammes målet på afslutninger fra mindst x meter", "scoringer pr. forsøg" og så videre. Problemet her er igen at det er nogle meget snævre datagrundlag man arbejder med på en højrebacks scoringsprocent eller en centerforsvarers hjørnesparkssuccesrate. Tricky hvis man gerne vil have de "korrekte" tal.

Work Rate / Stamina - kan vel afledes ved at kigge på hvor mange meter en spiller løber pr. kamp, men det er naturligvis svært at bestemme fordelingen mellem disse ved blot at se på en distancemetrik. Ydermere vil spillere på succesfulde "possession-hold" muligvis løbe mindre da behovet herfor er mindre da man har bolden meget. Et hold der står meget lavt, løber muligvis også mindre end hold der lægger et højt pres, så det er svært at vurdere hvad der skal tilskrives spillerens egenskaber, og hvad der skal tilskrives hans instruktioner modtaget fra træneren og hans holds taktik/spillestil. Igen tricky.

Dirtiness - bør kunne bestemmes ved at se hvor mange kort en spiller får pr. frispark han begår. Selvfølgelig ligger der skjult heri hvor dygtig spilleren er til at skjule sine svinestreger, men dette er dog foreløbigt ikke en egenskab der er defineret i spillet! :P

Injury Proneness - skal vel bare afspejle hvor stor en procentdel af sin karriere en spiller har tilbragt i lazarettet.