Side 1 af 32 123411 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 475

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Apr 2014
    Indlæg
    221

    Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Nu da den gamle tråd er fyldt op, tænkte jeg at det var på tide med en Part 3.

    jeg lægger ud.

    Hvorfor er det varmere i Australien end i Danmark, Australien ligger da cirka på samme bredde som Danmark, bare mod syd?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af Erobran Se meddelelser
    Nu da den gamle tråd er fyldt op, tænkte jeg at det var på tide med en Part 3.

    jeg lægger ud.

    Hvorfor er det varmere i Australien end i Danmark, Australien ligger da cirka på samme bredde som Danmark, bare mod syd?
    Southern Hemisphere climates tend to be slightly milder than those at similar latitudes in the Northern Hemisphere, except in the Antarctic which is colder than the Arctic. This is because the Southern Hemisphere has significantly more ocean and much less land; water heats up and cools down more slowly than land.
    Jeg har også et spørgsmål så:
    Hvorfor starte en ny tråd?
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Apr 2014
    Indlæg
    221

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Southern Hemisphere climates tend to be slightly milder than those at similar latitudes in the Northern Hemisphere, except in the Antarctic which is colder than the Arctic. This is because the Southern Hemisphere has significantly more ocean and much less land; water heats up and cools down more slowly than land.
    Jeg takker for svaret.

    Hvorfor starte en ny tråd?
    Fordi den gamle var fyldt op, der blev også oprettet en Part 2 i tidernes morgen.
    Southern Hemisphere climates tend to be slightly milder than those at similar latitudes in the Northern Hemisphere, except in the Antarctic which is colder than the Arctic. This is because the Southern Hemisphere has significantly more ocean and much less land; water heats up and cools down more slowly than land.

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af Erobran Se meddelelser
    Fordi den gamle var fyldt op, der blev også oprettet en Part 2 i tidernes morgen.
    Bruger du træstruktur?!?! Jeg troede, at det var gået i glemmebogen med CF
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  6. De følgende 3 brugere er enige:

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,199

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af Erobran Se meddelelser
    Nu da den gamle tråd er fyldt op, tænkte jeg at det var på tide med en Part 3.

    jeg lægger ud.

    Hvorfor er det varmere i Australien end i Danmark, Australien ligger da cirka på samme bredde som Danmark, bare mod syd?
    Som Meteorolog / Geofysiker kan jeg ikke lade ovenstående stå ukorrigeret, da det er noget vrøvl.

    København ligger på ca. 55 Nordlig breddegrad. Det betyder at en tilsvarende position på den sydlige halvkugle ville være på 55 S, eller langt ude i sydhavet.
    https://en.wikipedia.org/wiki/55th_parallel_south


    Hobart i Tasmanien ligger på 42 S. Til sammenligning ligger Rom på 41 N. Det vil sige at Hobart har sammen solarindstråling mål i W/m2/år, som Rom, rundt regnet (der skal tages lidt højde for at sommeren er kortere på den sydlige halvkugle). Resten af Australien ligger tættere på ækvator end hobart og er dermed nok nærmere på højde med Sahara.
    Dette forklare så også hvorfor man finder udbredt ørkenområder i australien, da ørken typisk findes på 30 N/S.
    Da afstande til ækvator er væsentligt kortere i Australien, end i DK, er solar indstråling større og temperaturen dermed højere.

    Den rigtige version af ovenstående spørgsmål lyder derfor nærmere, hvorfor er der ikke mere end 8 graders forskel i snit temperaturen for året, mellem Sydney (17) og Købehavn (9). Til sammenligning er Irkutsk i Sibirien som ligger på 52 N, altså syd for København, på en gennemsnitstemperatur på 0 grader om året.


  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Apr 2014
    Indlæg
    221

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Som Meteorolog / Geofysiker kan jeg ikke lade ovenstående stå ukorrigeret, da det er noget vrøvl.

    København ligger på ca. 55 Nordlig breddegrad. Det betyder at en tilsvarende position på den sydlige halvkugle ville være på 55 S, eller langt ude i sydhavet.
    https://en.wikipedia.org/wiki/55th_parallel_south


    Hobart i Tasmanien ligger på 42 S. Til sammenligning ligger Rom på 41 N. Det vil sige at Hobart har sammen solarindstråling mål i W/m2/år, som Rom, rundt regnet (der skal tages lidt højde for at sommeren er kortere på den sydlige halvkugle). Resten af Australien ligger tættere på ækvator end hobart og er dermed nok nærmere på højde med Sahara.
    Dette forklare så også hvorfor man finder udbredt ørkenområder i australien, da ørken typisk findes på 30 N/S.
    Da afstande til ækvator er væsentligt kortere i Australien, end i DK, er solar indstråling større og temperaturen dermed højere.

    Den rigtige version af ovenstående spørgsmål lyder derfor nærmere, hvorfor er der ikke mere end 8 graders forskel i snit temperaturen for året, mellem Sydney (17) og Købehavn (9). Til sammenligning er Irkutsk i Sibirien som ligger på 52 N, altså syd for København, på en gennemsnitstemperatur på 0 grader om året.
    Jeg har prøvet at "fordumme" din metrolog snak i mit hovedet, og jeg takker for svaret.
    Det har bare altid undret mig...

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Jeg leder forgæves efter en app (Android), der kan hjælpe mig med at følge Hele Danmarks Danmark under OL.
    Jeg vil gerne finde én, hvor jeg kan sætte Danmark som favorit og så få push notifications, når vi er i aktion. Lidt som Fotmob eller theScore.

    Men det er åbenbart ret svært at finde.
    Er der nogen, der kan hjælpe?
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Mar 2007
    Indlæg
    546

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Hvornår er reglerne om, at man ikke må hente spillere under 18 blevet ændret, hvis de da er det?
    Jeg er klar over, at spillere gerne må flytte "hvis forældrene er med" (eller bliver betalt for det), men det synes jeg ikke umiddelbart fremgår i forbindelse med denne handel:

    http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/f...-ung-ghaneser/

  12. #9
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Indlæg
    129

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af Belli Se meddelelser
    Hvornår er reglerne om, at man ikke må hente spillere under 18 blevet ændret, hvis de da er det?
    Jeg er klar over, at spillere gerne må flytte "hvis forældrene er med" (eller bliver betalt for det), men det synes jeg ikke umiddelbart fremgår i forbindelse med denne handel:

    http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/f...-ung-ghaneser/
    Nu skriver de jo at han er 18 år.

  13. Den følgende bruger er enig i dette:

  14. #10
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,364

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af Erobran Se meddelelser


    Fordi den gamle var fyldt op, der blev også oprettet en Part 2 i tidernes morgen.
    Nu var den part 1 også en del flere sider lang end part 2. Men fred være med det.
    URBAN CREW - Fælles København
    Ace20's Avatar

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af angatyr Se meddelelser
    Nu skriver de jo at han er 18 år.
    Der stod at han var 17 tidligere.

  16. De følgende 3 brugere er enige:

  17. #12
    Tilmeldingsdato
    Mar 2007
    Indlæg
    546

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af angatyr Se meddelelser
    Nu skriver de jo at han er 18 år.
    De har ændret fra 17-18 år og dermed er mit spørgsmål ligegyldigt ;)
    (Jeg kan se af kommentarerne, at der oprindeligt må have stået 17 år da jeg ikke var den eneste, der undrede mig).

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #13
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Jeg skal købe en ny computer og skal i den forbindelse bruge Microsoft Word til computeren. Hvordan gøres det billigst?

    På nogle computere følger Office pakken med, kan jeg se, men kun et års abonnement. (!?) (jeg har længe klaret mig med arbejdscomputer, så det er længe siden jeg selv har købt, men jeg troede at man købte Office pakken og så havde den uendeligt)

  20. #14
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    3,104

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    I dag abonnerer man på Office pakken. Noget der er mere og mere set over de populære store pakker. Adobe gør det samme.

    For 549 kr om året får du fuld adgang til Office pakken (Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, Publisher og Access) samt 1 TB OneDrive cloud space. Dette med installation på 1 stk PC eller Mac samt 1 stk mobil og 1 stk tablet.

    For 799 kr om året får du så 5 stk pc/mac samt 5 stk mobil og 5 stk tablet installationer. Samt 5 x 1 TB OneDrive brugere.

    Den sidste løsning til 799 kr har jeg selv. Programmerne er altid opdateret og dokumenter sync'er automatisk op til OneDrive.

    Hvis man insisterer på at købe, så kan man købe den lille Office pakke kun med Word, Excel, PowerPoint og OneNote til 1.199 kr (uden OneDrive og uden større opdateringer).

    https://products.office.com/da-dk/bu...oducts?tab=opc

  21. De følgende 2 brugere er enige:

  22. #15
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,528

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Jeg har for nylig købt nyt tv til stuen. LG 55uf772v.

    Jeg er egentlig fint tilfreds med lyden i tv'et, men jeg kunne dog godt tænke mig noget ekstern lyd og en subwoofer som lige giver det sidste til når jeg f.eks. ser film og serier.

    Hvad er bedst at investere i? Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig komplet trådløst Sonos Sorround system til stuen, men budgettet er ikke helt til det.

    Skal jeg spare op og vente med at købe, ellers findes der er god soundbar med tilhørende sub i god kvalitet som er til at få for fornuftige penge?

Side 1 af 32 123411 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 3 users browsing this thread. (0 members and 3 guests)

Lignende emner

  1. Dumme spørgsmål - kloge svar
    By Ace20 in forum Diverse
    Svar: 815
    Sidste Meddelelse: 19.04.21, 17:51
  2. Dumme spørgsmål - kloge svar Part II
    By Ace20 in forum Diverse
    Svar: 344
    Sidste Meddelelse: 29.07.16, 10:07
  3. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •