Side 30 af 32 FørsteFørste ... 20272829303132 SidsteSidste
Viser resultater 436 til 450 af 476

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

  1. #436
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    633

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Hvad bestemmer forskellen mellem udtalen af SØG og LØG? Begge slutter på ØG, begge starter med en konsonant som i udtalen lyder som om den starter med en vokal (Æs,Æl/Es,El). Alligevel udtales ø'et forskelligt.

    Hvordan ved man, hvis man skal lære dansk, hvordan ø'et skal udtales? Er der en regel?
    FCK er en slags Terminator-udgave af Ham-Kam.

    Nick Horup:"Hvem skal med i fodboldens Hall Of Fame?"
    Morten:"Michael Gravgaard, FC København"

  2. #437
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,589

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af Kim-N Se meddelelser
    Hvad bestemmer forskellen mellem udtalen af SØG og LØG? Begge slutter på ØG, begge starter med en konsonant som i udtalen lyder som om den starter med en vokal (Æs,Æl/Es,El). Alligevel udtales ø'et forskelligt.

    Hvordan ved man, hvis man skal lære dansk, hvordan ø'et skal udtales? Er der en regel?
    En af de ting, som gør dansk ekstremt vanskeligt at lære, hvis man ikke har det som modersmål, er at det er et af de sprog, som har flest vokallyde. Mens italiensk eksempelvis har 9 vokallyde i sproget, har dansk mere end 30 vokallyde. Samtidigt har vi ikke, som andre sprog kan have, nogen form for ekstra skriftlige indikatorer i alm. dansk, udover accent aigu, som kun bruges på "e" (som i "é"), mens andre sprog både har flere af disse, og kan anvende dem på flere vokaler.

    Så for at besvare dit spørgsmål: Du skal vide det intuitivt. Og det er dælme svært at tillære sig, når man ikke har det fra barnsben.

    For at gøre ondt værre, så begynder ens sprogcenter i hjernen så småt at lukke ned for læring af nye lyde (både vokaler og konsonanter), når man rammer 5-6 års alderen. Det gør det mere vanskeligt at både skelne mellem nye lyde, samt at lære at udtale dem. Det er bl.a. det bløde d, som er vanskeligt at lære, og det er derfor det er så skide vanskeligt for folk, som ikke har dansk som modersmål, at lære at sige "rødgrød med fløde" korrekt. Så hvis ens modersmål ikke minder meget om dansk, så er dansk virkelig et svært sprog at lære.
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)

  3. De følgende 5 brugere er enige:

  4. #438
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    494

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Ud over det, som Kiwi så glimrende beskriver, så afsnupper vi stort set alle endelser. Til eksempel, så siger vi kigå (kigger), hvor svenskere udtaler det sidste r meget tydeligt. Jeg har eksperimenteret lidt med at udtale alle bogstaver, når jeg taler med svenskere. Så forstår de mig meget bedre :)

    Mvh Bjørn

  5. #439
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,562

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    https://www.tv2kosmopol.dk/spoerg-os...v4uiE0Cmjv8noQ

    Der er tilsyneladende stadig lange udsigter til at lave en rejsekort app som man kan bruge til at checke ind og ud med.

    Hvorfor kan det tilsyneladende være så svært at lave en app som erstatter det fysiske rejsekort? Det bør vel være relativ simpelt at udvikle eller??

  6. #440
    Tilmeldingsdato
    Mar 2012
    Indlæg
    1,506

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af DiscoTango Se meddelelser
    https://www.tv2kosmopol.dk/spoerg-os...v4uiE0Cmjv8noQ

    Der er tilsyneladende stadig lange udsigter til at lave en rejsekort app som man kan bruge til at checke ind og ud med.

    Hvorfor kan det tilsyneladende være så svært at lave en app som erstatter det fysiske rejsekort? Det bør vel være relativ simpelt at udvikle eller??
    Jeg fik engang over noget alkohol forklaringen, da funktionen er indbygget i Rejsekortsystemet, men jeg husker ikke forklaringen. Noget med, at det (Licensen) var for dyrt at aktivere. Til gengæld er jeg blevet inviteret til at teste DSBs app som rejsekort. Jeg kan ikke af dit link læse, om det er det, det handler om:

    Invitation: Test af check ind med DSB App, version 3Vi har siden 2022 arbejdet på ny funktion, der gør det muligt at checke ind med DSB App. På baggrund af blandt andet brugerpanelets tilbagemeldinger, har vi videreudviklet funktionen. Vi er nu klar til at teste en ny version, som kan bruges i alle offentlige transportmidler i Danmark undtagen på Bornholm. Til dette ønsker vi din hjælp.


    Jeg tilmeldte mig, da jeg tænkte, at jeg så kunne rejse gratis i testperioden. Men nej. Det koster det samme.

  7. #441
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    6,155

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    To spørgsmål som længe har undret mig:

    1) Hvorfor stopper 1. målmanden med at varme op så længe før resten af holdet før kamp?
    Grabara (og målmændene før ham) går vel ind 5-10 minutter før de andre. Hvad er ideen med det?
    Skal han bruge længere tid til at gøre sig klar mellem opvarmning og kamp? Er det for også at varme 2. målmanden en smule? Eller hvad?

    2) Hvorfor stopper FCK afstemningen til kampens spiller så lang tid før slutfløjt? Og hvorfor starter man afstemningen så tidligt? Det giver jo ingen mening at stemme på MoM kort efter pausen. Jeg går ud fra, at optællingen foregår automatisk, hvorfor man vel kan lade afstemningen køre til kort før tid, hvis ikke til slutfløjt.
    Man kan selvfølgelig også stille spørgsmålet, hvorfor man overhovedet laver en afstemning, men det gør man tydeligvis man steder :)

  8. #442
    Tilmeldingsdato
    Mar 2012
    Indlæg
    1,506

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af k@sper Se meddelelser
    To spørgsmål som længe har undret mig:

    1) Hvorfor stopper 1. målmanden med at varme op så længe før resten af holdet før kamp?
    Grabara (og målmændene før ham) går vel ind 5-10 minutter før de andre. Hvad er ideen med det?
    Skal han bruge længere tid til at gøre sig klar mellem opvarmning og kamp? Er det for også at varme 2. målmanden en smule? Eller hvad?
    K@sper, du følger ikke med. Kamil har besvaret det spørgsmål: https://x.com/kamil_grabara1/status/...7wgd9A91YdJySA

  9. De følgende 6 brugere er enige:

  10. #443
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    170

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Jeg må simpelthen krybe til korset og spørge nogle kloge. Bortset fra hans rædderlige far og så selvfølgelig en legitim bekymring omkring hans sportslige niveau, hvad er det så der får stort set samtlige i skakten til at synes at Kasper Schmeichel er så forfærdelig en potentiel erstatning i målet?

  11. De følgende 4 brugere er enige:

  12. #444
    Tilmeldingsdato
    Aug 2007
    Indlæg
    946

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af Boulevardigan Se meddelelser
    Jeg må simpelthen krybe til korset og spørge nogle kloge. Bortset fra hans rædderlige far og så selvfølgelig en legitim bekymring omkring hans sportslige niveau, hvad er det så der får stort set samtlige i skakten til at synes at Kasper Schmeichel er så forfærdelig en potentiel erstatning i målet?
    To ret store problematikker, hvis du spørger mig. Og så har han bare en sløj personlighed: har brugt hver eneste lejlighed han har haft til at kritisere tæppet Parken og storhedsvanvid. Han bliver gift i omklædningsrummet, hvis han, på baggrund af præstationer, mister "sin" plads til Theo Sander. Det vil hans ego slet ikke kunne bære. Jeg tror der er potentiale til langt større downside end upside ved at få Schmeichel indenfor døren. Næh, ham må Anderlecht gerne få.

  13. De følgende 4 brugere er enige:

  14. #445
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    445

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Plus han har en alder der gør ham til en kort overgangsfigur. At hans far er Peter Schmeichel trækker også ned:)
    Mvh Anders
    -----------------------------------------------
    Pessimist for life

  15. #446
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Som mange andre er jeg flittig bruger af Sofabold's fremragende Kbh kalender. Jeg er dog også flittig bruger af hjemmets fælleskalender og der kan opstå uheldige seancer når de to kalendre ikke er i sync. Derfor har jeg ledt efter en måde hvor man kan flytte/kopiere/klone begivenheder fra sofabolds kalender over til vores fælles kalender - men uden held.

    Nogen kloge hoveder der ved om det kan lade sig gøre?
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  16. #447
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,562

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Ved ikke om det er et decideret dumt spørgsmål, men here goes.

    Det nye Fifa spil (som nu hedder EA Sports FC) udkommer i morgen, og det er tid til den årlige opgradering.

    Lige nu spiller vi PS4 derhjemme, men har igennem noget tid overvejet om der skal opgraderes til en PS5.
    Spørgsmålet er om det er pengene værd når nu man allerede har en velfungerende PS4.

    Jeg har aldrig prøvet at spille PS5, så er der mon nogen herinde der kan give en anbefaling jeg kan bruge til noget?

    Udover at spille Fifa kunne det også sagtens tænkes at sønnike og jeg kunne finde på at spille andre spil inden for action/sports genren.

  17. #448
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    445

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Du kan blive lidt klogere ved at læse artikler som denne, der sætter de to konsoller overfor hinanden: https://www.trustedreviews.com/versu...vs-ps5-4040244
    Så hvis du f.eks. ikke har et 4K tv er opløsningen ikke så vigtigt.
    Det der blev udslagsgivende for at der blev købt en PS5'er hjemme hos os var den gamle PS4Pro. Nogle af dem døjer voldsomt med støj. Vores lyder som en støvsuger der bliver tændt - og ja, jeg har haft den åbnet og fjernet støv i den. Jeg målte den til over 70 decibel. Så er høretelefoner ikke kun for sjov længere :-)
    Og ellers er PS5'eren jo bare en meget kraftigere konsol (som ikke larmer ;-)).
    Så hvis du er træt af lange load-tider - og at fremtidige spiltitler næppe er designede med PS4'eren for øje - så er det jo bare at holde øje med et godt tilbud. PS5'eren er faldet noget nu hvor den første, vilde hype er overstået. Den digitale edition ligger på lidt over 3.500 - måske Black Friday......
    Mvh Anders
    -----------------------------------------------
    Pessimist for life

  18. #449
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,218

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Er det korrekt at man maks må betale 25% i egenbetaling til en offentlig børnehave/vuggestue? Og betyder det i så tilfælde, at hvis man har 1 barn i vuggestue alderen, og 2 i børnehave alderen, at der sammenlagt er en udgift på 400.000 om året, hvoraf de 100.000 er egenbetalt mens staten støtter med 300.000 at børnene går i institution? Det er cirka de tal man får hvis man bruger en vuggestue sats på 3500 og en børnehave sats på 2500.
    Imod moderne fankultur
    djurlander's Avatar

  19. #450
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,119

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Sad og så den her absurde situation fra MSL: https://www.mlssoccer.com/news/sarti...ve-a-fair-chan

    Udover at dommeren/linjevogterne beviste, at USA stadig er et fodboldmæssigt uland, der ikke kender reglerne, i og med at det krævede et VAR-tjek at dømme verdens største offside - så undrede det mig, at dommeren ikke afbrød spillet, efter han havde påvirket spillet på en måde, der gav det ene hold en kæmpe målchance. Og så tjekkede jeg fodboldloven, og med mindre jeg er blind (det vil jeg slet ikke udelukke), kan jeg ikke finde noget om dommerens påvirkning af spillet: https://www.dbu.dk/media/dqzl5nd2/fo...en-2022-23.pdf

    Vi er jo vokset op med, at "dommeren er en knold på banen," men dels rammer dommeren her jo ikke bolden, men en spiller, dels mener jeg at have set dommere afbryde spillet, når han har påvirket spillet. Men tager jeg fejl - var det faktisk i henhold til reglerne, at han lod LAFC køre kontra her?
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Lignende emner

  1. Dumme spørgsmål - kloge svar
    By Ace20 in forum Diverse
    Svar: 815
    Sidste Meddelelse: 19.04.21, 17:51
  2. Dumme spørgsmål - kloge svar Part II
    By Ace20 in forum Diverse
    Svar: 344
    Sidste Meddelelse: 29.07.16, 10:07
  3. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •