Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 22

Emner: Den danske dommerstand

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,139

    Den danske dommerstand

    Nu er det efterhånden ved at være lidt for ofte, at dommerne i Superligaen på uheldig vis bringer sig selv i fokus. Med den intens dækning af samtlige kampe i Suppen, bliver selv de mindst fejlskøn fanget af kameraet, og ofte bliver dommerens bedømmelse af situationen desværre en del af showet på TV 3. Røde kort der ikke blev uddelt, ikke-eksisterende offsides osv.
    Dommeren er stadogvæk kun et menneske, men det bliver tydeligere og tydeligere at fejlkendelserne fylder alt for meget i kampene.

    Men er dommerstandarden for lav i Superligaen? Er det på tide at få professionelle dommere - det er trods alt professionelle spillere!


    Krølben

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509
    Hertil kunne jeg godt tænke mig, at høre pøblens' mening vedr. emnet "dommer indflydelse". Ofte ser vi, hvordan dommerens/linjevogterens syn på affæren reelt afgør en kamp. Med nutidens teknik, kunne man snildt gøre noget med dommer fik en skærm eller lignende... spørgsmålet er imidlertid om det rent faktisk kan være fair, at dommeren afgører situationen, udfra sit eget syn - hvilket ofte kan være lidt sløret ;) eller om der skal andre midler til, skal man sige at dommeren er "a part of the game" ? ...
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Den danske dommerstand

    Efter den seneste udmelding fra dbu om agf kampen er det værd at spørge. “Hvad gør DBU hvis en fangruppering ser sig sur på en bestemt dommer- hvordan kommer DBU problematikken i møde?”

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Efter den seneste udmelding fra dbu om agf kampen er det værd at spørge. “Hvad gør DBU hvis en fangruppering ser sig sur på en bestemt dommer- hvordan kommer DBU problematikken i møde?”
    Intet. Absolut intet. Det skal de heller ikke. Det må aldrig være så meget som en tanke i hovedet på det ansvarlige at fans af klub X ikke kan lide dommer Y. Det skal være irrelevant.


  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Den danske dommerstand

    Generelt synes jeg der er en del at tage fat på, når det kommer til dommerstanden. Som du selv er inde på, så skal man acceptere at også dommerne begår fejl. Ligesom Wind kan brænde et straffespark kan en dommer også overse et. Jeg har selv været dommer og ved, at det kan være rigtig svært og at man er prisgivet hvis vinklen snyder.

    De gode dommere er dog rigtig dygtige til at have styr på den slags og står generelt også de rigtige steder i forhold til at optimere vinklerne. Derudover skal man også kigge på alle vurderinger i løbet af kampene for at få indblik i niveauet og ikke kun fejlskønnene. Desuden skal man også have in mente, at en del af reglerne i fodboldloven beror på skøn, så det er ikke fordi man altid har en decideret facitliste at gå ud fra, når man skal vurdere de enkelte situationer (uanset hvad diverse tidligere dommere på Twitter så ellers fremfører).

    Når det er sagt (disclaimer slut), så er der for store udsving i dommernes præstationer og enkelte dommere laver mange fejlvurderinger i løbet af en kamp. Nu er vi selvfølgelig noget farvede efter Burchardts seneste præstation, men her var der også flere ting galt. Den generelle linje i den kamp var grotesk. Det der ellers plejer at være ret klare frispark blev ikke dømt, mens mere tvivlsomme frispark blev dømt. Når en dommer laver for mange af den slags (hvilket han gjorde gennem hele kampen), så mister han kontrollen med kampen, ligesom spillerne bliver frustrerede. Derudover ødelægger han også underholdningsværdien, da spillet bliver ødelagt. Han udviste utrolig dårlig lederskab kampen igennem og det hele kulminerede vel i den opførsel vi så, da Falk skulle advares (han lavede også lignende stunt med Hausner). For mig at se lignede det også, at han selv var uhyre frustreret over kampens forløb og i særdeleshed over vores trænerbænks opførsel (som jo opstod på baggrund af de dårlige kendelser og så fortsatte det jo i en ond cirkel). Man skal selvfølgelig også passe på med, at gøre ham til syndebuk for alt. Eksempelvis er de to situationer med Nicolai Poulsen virkelig svære at vurdere korrekt. Det er helt klart spilleren der filmer, der er synderen i de her situationer.

    Derudover er det også velkendt, at det er langt nemmere at gøre dommeren til syndebuk fremfor at se på sine egne fejl og mangler. Det er selvfølgelig meget nemt med en dommerpræstation som Burchardts, men til historien hører jo også, at vi overgav meget kontrol til AGF og forsøgte at køre omstillinger, hvilket vi ikke var skarpe nok til. Havde vi lukket kampen havde vi nok ikke fokuseret helt så meget på dommerpræstationen.

    Det har dog for længe været et tema, at dommerne ikke gør det godt nok. Der mangler en forståelse for spillet i for mange situationer, ligesom det i hvert fald virker til, at dommerne sommetider har deres egen forståelse af reglerne (i særdeleshed fordelsreglen). Nu har vi også fået VAR, som har vist sig ikke at fungere i praksis. I Superligaen hører jeg, at vi har valgt en billig løsning, men selv under EM synes jeg ikke det fungerede godt, da der blev overset alt for meget og det virkede sommetider lidt tilfældigt, hvad man valgte dommeren skulle ud og se på. Den nuværende udgave af VAR virker mest til at kontrollere for offside og så se på de helt åbenlyse fejl. Personligt havde jeg mere håbet på, at VAR skulle være et værktøj til dommerne, men det er der ikke tale om. Noget skal der i hvert fald gøres, for det nuværende VAR har ikke meget værdi og bringer ikke noget godt med sig i min optik.

    Som du også er inde på, så skal vi også nedjustere vores forventninger til dommerne. Vi har set en tiltagende professionalisering af fodbolden herhjemme og spillerne bliver i højere og højere grad ’micromanaged’, hvor man forsøger at kontrollere så mange faktorer som muligt, så spillerne kan præstere på et endnu højere niveau. Den samme tilgang ses dog på ingen måde hos dommerne og her har man ikke kunne løfte niveauet væsentligt. Reelt mener jeg, at niveauet hos dommerne har været faldende – i hvert fald relativt til spillernes. Man får trods alt hvad man betaler for. I 2015 valgte man at ansætte to dommere, så det nu fremgik at de var professionelle dommere. De blev dog kun ansat på deltid og aktuelt er der vist syv dommere på deltidskontrakter. Der er dermed langt op til at have professionelle dommere herhjemme.

    Slutteligt har DBU også et problem når det kommer til kommunikation og åbenhed. Man hører generelt ikke ret meget om eller fra dommerne, trods de er en væsentlig del af spillet. Man startede ud med en ambition om, at der skulle være åbenhed omkring VAR, men det er vist også så småt lagt i graven. Ingen ved vel efterhånden hvordan hands-reglen skal fortolkes og hvilke kriterier dommerne lægger vægt på. Jeg synes ikke, at dommeren skal stå skoleret efter hver kamp og redegøre for de fejl som Viasat eller andre lige udpeger, men man kan gøre meget mere end hvad man aktuelt gør.

    Tl;dr: Dommerne er ikke ret gode herhjemme, men lider også under dårlige forhold (særligt sammenlignet med spillerne) og generelt er vurderingerne af deres præstationer unuancerede. VAR er ikke et værktøj og er næsten ubrugeligt i sin nuværende form.

  6. De følgende 12 brugere er enige:

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    Re: Den danske dommerstand

    Kenny, rigtig fin gennemgang. Lige når det gælder Burchhart er det dog påfaldende, at han er den dommer i Superligaen, som alle klubber - spillere, trænere og fans - har størst problemer med. Eller som min AaB-støttende svigerfar sagde i går "Man ved jo på forhånd, at dommeren kommer i centrum, når JDB er sat på kampen."

  8. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af Lindrup Se meddelelser
    Intet. Absolut intet. Det skal de heller ikke. Det må aldrig være så meget som en tanke i hovedet på det ansvarlige at fans af klub X ikke kan lide dommer Y. Det skal være irrelevant.
    Det er nemt at være enig i, men det er tyndt svar til min kommentar. Men hvis DBU ikke har lavet “dommerlisten” fra sæsonstart, men vælger fra kamp tim kamp, så bliver næste Parken kamp for JDB en hed erfære, med ekstra tryk på fra første minut. 6(9) gule kort og hele 4 røde hvoraf den ene udløste 2 spilledage. Det er altså ikke hverdagskost selv for en superliga dommer. Så når de kommer til dommerpåsættelse i parken og JDB bliver overvejet vil DBU være dammed if the do / dammed if they dont.

    Hvad gør dbu ifald at parken kvitere med skandale dommer chant inden kampstart og kører den markant gennem kampen, næste gang JDB sat på?

  9. #8
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Kenny, rigtig fin gennemgang. Lige når det gælder Burchhart er det dog påfaldende, at han er den dommer i Superligaen, som alle klubber - spillere, trænere og fans - har størst problemer med. Eller som min AaB-støttende svigerfar sagde i går "Man ved jo på forhånd, at dommeren kommer i centrum, når JDB er sat på kampen."
    Det kan selvfølgelig godt være sandt. Som udgangspunkt synes jeg dog ikke det er negativt, når dommeren kommer i fokus. Det skal bare bidrage positivt. Verdens nok bedste dommer blev i hvert fald ikke kendt fordi han var usynlig. Det er måske den autoritet Burchardt prøver at udstråle, men på ingen måde har evnerne eller niveauet til.
    Dommeren kommer også helt naturligt i fokus, når der er kontroversielle situationer, så på den front er det nok uundgåeligt. Jeg er dog enig i, at det ikke er derfor Burchardt kom i fokus og hvis andre hold også deler den opfattelse, er der en god chance for at de dårlige præstationer er hyppige.

    Problemet er også at dommerhvervet ikke er ret eftertragtet. Jeg tænker man skal have en vis personlighed, for at kunne lide det og dedikere så lang tid til det. Den måde vi skabte os på overfor Burchardt ses sjældent i Superligaen, men er ganske hyppig i de lavere rækker. Man bliver sommetider fuldstændig svinet til - og enkelte gange det der er værre. Og foruden at det derfor er svært at lokke folk til, så kan man ikke engang som Superligadommer leve af det.

  10. #9
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Det kan selvfølgelig godt være sandt. Som udgangspunkt synes jeg dog ikke det er negativt, når dommeren kommer i fokus. Det skal bare bidrage positivt. Verdens nok bedste dommer blev i hvert fald ikke kendt fordi han var usynlig. Det er måske den autoritet Burchardt prøver at udstråle, men på ingen måde har evnerne eller niveauet til.
    Dommeren kommer også helt naturligt i fokus, når der er kontroversielle situationer, så på den front er det nok uundgåeligt. Jeg er dog enig i, at det ikke er derfor Burchardt kom i fokus og hvis andre hold også deler den opfattelse, er der en god chance for at de dårlige præstationer er hyppige.

    Problemet er også at dommerhvervet ikke er ret eftertragtet. Jeg tænker man skal have en vis personlighed, for at kunne lide det og dedikere så lang tid til det. Den måde vi skabte os på overfor Burchardt ses sjældent i Superligaen, men er ganske hyppig i de lavere rækker. Man bliver sommetider fuldstændig svinet til - og enkelte gange det der er værre. Og foruden at det derfor er svært at lokke folk til, så kan man ikke engang som Superligadommer leve af det.
    Som du selv sige, så er det måden hvorpå man kommer i centrum, som er afgørende, og Burchhart er jo ikke en person som helt naturligt har myndighed, tværtimod!

    Når det så er sagt, så har fans over 40 jo også det til fælles, at vi kan huske en tid, hvor kampen i suppen havde Fisker, Claus Bo Larsen, Milton og Peter Mikkelsen som kampledere. Der er godt nok langt fra den gang, og så til især Burchhart. Selv ikke Fisker kom i situationer som 3-3-kampen eller den i søndags, selvom han godt kunne lide opmærksomheden.

  11. De følgende 2 brugere er enige:

  12. #10
    Tilmeldingsdato
    Sep 2020
    Indlæg
    80

    Re: Den danske dommerstand

    Men så er vi jo tilbage i samme pointe som Kenney har ... Hvor alt andet er blevet superoptimeret er Dommerstanden i stor grad blevet efterladt på perronen (uden chance for selv at løbe toget op, lige meget hvor meget de selv vil) og lider efter min mening af en temmelig dårlig cocktail af 1) mere bidsk/negativ stemning både i Ungdoms og seriefodbold som jo er der de trænes op, 2) lønpakken er på ingen måde fuldt med i forhold til hvad selv en mellemdårlig spiller kan tjene sig ind, så der er ikke økonomisk mulighed for en dommer at dedikere sig til dette, og 3) med de utal af kameravinkler og yderst skrabet VAR er de meget mere udsat for ('heldigvis' oftest kun verbale) overfald fordi de ikke lige så en bestemt situation på en bestemt måde.

    Dommerstanden skal massivt opkvalificeres, og efter min mening er det helt fair hvis alle Klubber (både i suppen men også i første div) bliver bedt om at betale hvad der svarer til en omgang af deres gennemsnitlige førsteholdsspiller-lønning til en kasse som udelukkende bruges til dette.


  13. #11
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af Sian Se meddelelser
    Dommerstanden skal massivt opkvalificeres, og efter min mening er det helt fair hvis alle Klubber (både i suppen men også i første div) bliver bedt om at betale hvad der svarer til en omgang af deres gennemsnitlige førsteholdsspiller-lønning til en kasse som udelukkende bruges til dette.
    Jeg tror ærlig talt ikke at klubberne har den store interesse i det. Det er jo bestemt ikke givet, at en bedre dommer er lig med bedre resultater (fra klubbernes synspunkt). Særligt kan man mistænke at de dårligere hold ikke har interesse i dygtigere dommere, ligesom dommeren jo er en uhyre god syndebuk når man selv har skuffet.
    Som vi har set ret mange gange efterhånden kan man slippe afsted med ret meget, selvom der endda er VAR til alle kampe og det tror jeg egentligt passer en del klubber ret godt.

  14. #12
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: Den danske dommerstand

    Jeg tror ikke, at der er økonomi til for alvor at gøre noget ved problemet. Jeg tror ikke, at fuldtidsprofessionelle dommere vil gøre en forskel. Udfordringen er ikke dommernes kendskab til reglerne eller deres fysiske form, men deres personlige kompetencer. Udover den manglende linje dommerne i mellem, er det store problem, at nogle dommere har et ringe overblik og deres personlighed imod sig. Dommerne vil jo altid blive diskuteret, men niveauet har efter min mening ikke været lavere i adskillige år, og det på trods af øget professionalisering. Med fuldtidsprofessionelle dommere maler vi os bare op i en krog, hvor sanktioner overfor dårligt præsterende dommer bliver nærmest umulige, da der ikke vil være kvalificerede afløsere (ikke at det sker alligevel). Danmark er for lille et land til at have 20-30 fuldtidsprofessionelle dommere, men måske kan man gøre noget ift. talentplejen, så flere vælger en dommerkarriere, og konkurrencen bliver skærpet.

  15. #13
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Den danske dommerstand

    Det kan være Ougar kan hjælpe med lidt uddybende stats her. Jeg tænker at antallet af gule kort givet/kamp, er en god indikator for en dommers evne til at lede en kamp. Daubjerg ligger historisk på 3,8 gule kort / kamp. Til sammenligning lå Claus Bo og Milton på henholdvis 2,5 og 2,7 for karrieren. Jeg kender ikke snittetet for ligaen men det er nok i den boldgade. For Dauberg gælder ovenstående antal alligevel for 143 kampe eller ca 1/3 af claus bos samlet antal kampe. Så der er en tendens til at han giver 1,3 kort mere per kamp. Årsagerne kan kun gisnes om.

  16. #14
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,753

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Det kan være Ougar kan hjælpe med lidt uddybende stats her. Jeg tænker at antallet af gule kort givet/kamp, er en god indikator for en dommers evne til at lede en kamp. Daubjerg ligger historisk på 3,8 gule kort / kamp. Til sammenligning lå Claus Bo og Milton på henholdvis 2,5 og 2,7 for karrieren. Jeg kender ikke snittetet for ligaen men det er nok i den boldgade. For Dauberg gælder ovenstående antal alligevel for 143 kampe eller ca 1/3 af claus bos samlet antal kampe. Så der er en tendens til at han giver 1,3 kort mere per kamp. Årsagerne kan kun gisnes om.
    Hvis jeg skal se på Burchhart, så handler det mindre om gule kort eller antallet af fejl. Jeg ser ham nødvendigvis hellere ikke som en partisk dommer (selvom det lignede han havde et horn i siden på FCK imod AGF), men hans udstråling er ikke superligaen værdi. Hele hans fremtoning er simpelthen forkert og jeg kan ikke forstå at DBU ikke også gør noget ved det.

    Det kan godt være at dommerjobbet er hårdt, men det hjælper hellere ikke, hvis der ikke er konsekvenser for dårligt arbejde. Burchhart har simpelthen ikke personligheden til at lede en fodbold kamp og det er meget overraskende, at han kan gå igennem en karriere og nå så langt.

  17. De følgende 8 brugere er enige:

  18. #15
    Z-ster er offline Den løftede pegefinger!!
    Tilmeldingsdato
    May 2020
    Indlæg
    129

    Re: Den danske dommerstand

    Men var der ikke noget med at han ikke fik en kamp i denne sidste runde?
    Måske en reaktion på præstationen i Parken?

    Omend man da godt kunne ønske sig en mere konkret reaktion, i form af en 10 minutters video hvor fjolset tvinges til at sidde på kamera og forklare hvad han forestillede sig, ved hvert enkelt af hans fordrukne beslutninger!
    I øvrigt mener jeg at Hjalte Park burde destrueres!
    Z-ster's Avatar

  19. Den følgende bruger er enig i dette:
    rsj

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Den danske vinkel
    By -smølle in forum Diverse
    Svar: 225
    Sidste Meddelelse: 11.11.23, 18:38
  2. Storleverandør til den danske sportspresse
    By Leo in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 15.09.06, 16:36
  3. Kvaliteten af den danske liga??
    By MBS in forum De korte linier
    Svar: 13
    Sidste Meddelelse: 28.01.05, 20:18
  4. Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)
    By Exadios in forum De korte linier
    Svar: 55
    Sidste Meddelelse: 20.02.04, 16:47

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •