Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 16 til 22 af 22

Emner: Den danske dommerstand

  1. #16
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af Z-ster Se meddelelser
    Men var der ikke noget med at han ikke fik en kamp i denne sidste runde?
    Måske en reaktion på præstationen i Parken?

    Omend man da godt kunne ønske sig en mere konkret reaktion, i form af en 10 minutters video hvor fjolset tvinges til at sidde på kamera og forklare hvad han forestillede sig, ved hvert enkelt af hans fordrukne beslutninger!
    Men der er 13 dommere, så under halvdelen af dem dømmer i hver runde. Så man kan næppe udlede noget af det i sig selv.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  2. #17
    Tilmeldingsdato
    Sep 2020
    Indlæg
    80

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af Z-ster Se meddelelser
    Men var der ikke noget med at han ikke fik en kamp i denne sidste runde?
    Måske en reaktion på præstationen i Parken?

    Omend man da godt kunne ønske sig en mere konkret reaktion, i form af en 10 minutters video hvor fjolset tvinges til at sidde på kamera og forklare hvad han forestillede sig, ved hvert enkelt af hans fordrukne beslutninger!
    Jeg tror ikke der kan findes en dårligere måde at få flere (mere personligt kvalificeret) til at gå dommervejen

  3. De følgende 7 brugere er enige:

  4. #18
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af Sian Se meddelelser
    Jeg tror ikke der kan findes en dårligere måde at få flere (mere personligt kvalificeret) til at gå dommervejen
    Bestemt. Så længe klubberne ikke vil bruge pengene på at professionalisere dommerhvervet, virker det urimeligt at sætte dommerne i den offentlige gabestok for at dømme som amatører.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  5. De følgende 5 brugere er enige:

  6. #19
    Tilmeldingsdato
    Jan 2004
    Indlæg
    356

    Re: Den danske dommerstand

    For mig er der kun en vej frem og det er professionelle dommere. Hvis hver klub betaler 1 mio om året, så skulle der være råd til cirka min. 15 professionelle dommere med en årsløn på 500.000 og en chef der nok skal have lidt mere. Stadigvæk et par millioner tilbage som sikkert går til lidt administration, uddannelse med mere. Dommeren kan jo så komme til at tjene mere ved at blive dygtige og få europæiske kampe og lands kampe. Kravet er så også at de efter, hver kamp stiller op til interview med pressen, hvor pressen kan stille spørgsmål til deres domme.
    - Torben

  7. #20
    Tilmeldingsdato
    Sep 2020
    Indlæg
    80

    Re: Den danske dommerstand

    Enten skal klubberne hoste op med penge til bedre dommerstandarder; enten fast årligt beløb, x% af et afledt beløb i deres regnskab (omend det er drift eller løn eller…) eller indirekte ved at DBU kanaliserer en hvis del af deres elitebudget. Eller også skal de efter min menig til at holde kæft om hvordan de synes at dommerstanden ikke er respekt værdig

  8. #21
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    187

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Generelt synes jeg der er en del at tage fat på, når det kommer til dommerstanden. Som du selv er inde på, så skal man acceptere at også dommerne begår fejl. Ligesom Wind kan brænde et straffespark kan en dommer også overse et. Jeg har selv været dommer og ved, at det kan være rigtig svært og at man er prisgivet hvis vinklen snyder.

    De gode dommere er dog rigtig dygtige til at have styr på den slags og står generelt også de rigtige steder i forhold til at optimere vinklerne. Derudover skal man også kigge på alle vurderinger i løbet af kampene for at få indblik i niveauet og ikke kun fejlskønnene. Desuden skal man også have in mente, at en del af reglerne i fodboldloven beror på skøn, så det er ikke fordi man altid har en decideret facitliste at gå ud fra, når man skal vurdere de enkelte situationer (uanset hvad diverse tidligere dommere på Twitter så ellers fremfører).

    Når det er sagt (disclaimer slut), så er der for store udsving i dommernes præstationer og enkelte dommere laver mange fejlvurderinger i løbet af en kamp. Nu er vi selvfølgelig noget farvede efter Burchardts seneste præstation, men her var der også flere ting galt. Den generelle linje i den kamp var grotesk. Det der ellers plejer at være ret klare frispark blev ikke dømt, mens mere tvivlsomme frispark blev dømt. Når en dommer laver for mange af den slags (hvilket han gjorde gennem hele kampen), så mister han kontrollen med kampen, ligesom spillerne bliver frustrerede. Derudover ødelægger han også underholdningsværdien, da spillet bliver ødelagt. Han udviste utrolig dårlig lederskab kampen igennem og det hele kulminerede vel i den opførsel vi så, da Falk skulle advares (han lavede også lignende stunt med Hausner). For mig at se lignede det også, at han selv var uhyre frustreret over kampens forløb og i særdeleshed over vores trænerbænks opførsel (som jo opstod på baggrund af de dårlige kendelser og så fortsatte det jo i en ond cirkel). Man skal selvfølgelig også passe på med, at gøre ham til syndebuk for alt. Eksempelvis er de to situationer med Nicolai Poulsen virkelig svære at vurdere korrekt. Det er helt klart spilleren der filmer, der er synderen i de her situationer.

    Derudover er det også velkendt, at det er langt nemmere at gøre dommeren til syndebuk fremfor at se på sine egne fejl og mangler. Det er selvfølgelig meget nemt med en dommerpræstation som Burchardts, men til historien hører jo også, at vi overgav meget kontrol til AGF og forsøgte at køre omstillinger, hvilket vi ikke var skarpe nok til. Havde vi lukket kampen havde vi nok ikke fokuseret helt så meget på dommerpræstationen.

    Det har dog for længe været et tema, at dommerne ikke gør det godt nok. Der mangler en forståelse for spillet i for mange situationer, ligesom det i hvert fald virker til, at dommerne sommetider har deres egen forståelse af reglerne (i særdeleshed fordelsreglen). Nu har vi også fået VAR, som har vist sig ikke at fungere i praksis. I Superligaen hører jeg, at vi har valgt en billig løsning, men selv under EM synes jeg ikke det fungerede godt, da der blev overset alt for meget og det virkede sommetider lidt tilfældigt, hvad man valgte dommeren skulle ud og se på. Den nuværende udgave af VAR virker mest til at kontrollere for offside og så se på de helt åbenlyse fejl. Personligt havde jeg mere håbet på, at VAR skulle være et værktøj til dommerne, men det er der ikke tale om. Noget skal der i hvert fald gøres, for det nuværende VAR har ikke meget værdi og bringer ikke noget godt med sig i min optik.

    Som du også er inde på, så skal vi også nedjustere vores forventninger til dommerne. Vi har set en tiltagende professionalisering af fodbolden herhjemme og spillerne bliver i højere og højere grad ’micromanaged’, hvor man forsøger at kontrollere så mange faktorer som muligt, så spillerne kan præstere på et endnu højere niveau. Den samme tilgang ses dog på ingen måde hos dommerne og her har man ikke kunne løfte niveauet væsentligt. Reelt mener jeg, at niveauet hos dommerne har været faldende – i hvert fald relativt til spillernes. Man får trods alt hvad man betaler for. I 2015 valgte man at ansætte to dommere, så det nu fremgik at de var professionelle dommere. De blev dog kun ansat på deltid og aktuelt er der vist syv dommere på deltidskontrakter. Der er dermed langt op til at have professionelle dommere herhjemme.

    Slutteligt har DBU også et problem når det kommer til kommunikation og åbenhed. Man hører generelt ikke ret meget om eller fra dommerne, trods de er en væsentlig del af spillet. Man startede ud med en ambition om, at der skulle være åbenhed omkring VAR, men det er vist også så småt lagt i graven. Ingen ved vel efterhånden hvordan hands-reglen skal fortolkes og hvilke kriterier dommerne lægger vægt på. Jeg synes ikke, at dommeren skal stå skoleret efter hver kamp og redegøre for de fejl som Viasat eller andre lige udpeger, men man kan gøre meget mere end hvad man aktuelt gør.

    Tl;dr: Dommerne er ikke ret gode herhjemme, men lider også under dårlige forhold (særligt sammenlignet med spillerne) og generelt er vurderingerne af deres præstationer unuancerede. VAR er ikke et værktøj og er næsten ubrugeligt i sin nuværende form.
    Jeg er helt enig. For at undgå lignende katastrofer som oplevelsen mod AGF, uden at angrebene bliver for personlig, skal der investeres i dommerstanden. Hvor pengene skal komme fra, er det andet spørgsmål. DBU, klubberne, divisionsforeningen? Det er vel i Superligaens interesse, at spillet (der er professionaliseret væsentligt over de sidste 10 år) også har dommere, der kan og tør dømme sådanne kampe - uden at tabe hovedet, miste overblikket, rase ud på spillerne og sende karantæner i alle retninger efterfølgende. FCKs ageren kan uden problemer kritiseres, men når relativt fredelige typer som eksempelvis Per Wind skal have en henstilling, så' der måske noget om det. If there is smoke, there is usually fire.

    Dommerne skal ikke stilles til ansvar efter kampene foran et kamera. De skal have den tryghed og frihed der er i, at det der dømmes på banen (inkl. VAR), altid vil være genstand for spekulation, men at de skønsmæssigt har et råderum. Råderummet skal blot være retfærdigt og nogenlunde ens fra kamp til kamp, klub til klub. Noget af det, jeg var allermest ked af ved at vi gik i ECL, var den dommerstand vi blev præsenteret for. Mange nye, unge, erfarne dommere (som selvfølgelig skal trænes), men også pudsige hændelser og håndterede kampforløb. Meget kan man sige om EL/CL - men nøj, hvor jeg nyder niveauet fra dommeren (over en bred karm).
    "Tro kan flytte dværge."

  9. #22
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Den danske dommerstand

    Citat Oprindeligt indsendt af Sian Se meddelelser
    Enten skal klubberne hoste op med penge til bedre dommerstandarder; enten fast årligt beløb, x% af et afledt beløb i deres regnskab (omend det er drift eller løn eller…) eller indirekte ved at DBU kanaliserer en hvis del af deres elitebudget. Eller også skal de efter min menig til at holde kæft om hvordan de synes at dommerstanden ikke er respekt værdig
    Det klart nemmeste er jo bare at nupse det fra TV pengene. Så er bliver det også lidt mere solidarisk eftersom de "store" dermed kommer til at betale mere.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  10. De følgende 10 brugere er enige:

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Den danske vinkel
    By -smølle in forum Diverse
    Svar: 225
    Sidste Meddelelse: 11.11.23, 18:38
  2. Storleverandør til den danske sportspresse
    By Leo in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 15.09.06, 16:36
  3. Kvaliteten af den danske liga??
    By MBS in forum De korte linier
    Svar: 13
    Sidste Meddelelse: 28.01.05, 20:18
  4. Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)
    By Exadios in forum De korte linier
    Svar: 55
    Sidste Meddelelse: 20.02.04, 16:47

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •