Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 30

Emner: Hvordan ser din Superliga ud?

  1. #1
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Hvordan ser din Superliga ud?

    Debatten om Superliga-strukturen har fyldt meget efter weekendens runde, og siden vi er i gang med en virkelig dødssyg landskampspause, kan man måske fordrive tiden med endnu en tråd om denne.

    For meningerne er mange. Godt nok synes de fleste måske snart, at den nuværende struktur ikke holder i længden, men det er til gengæld også svært at finde enighed om hvilket format for Superligaen, der er det rigtige.

    Derfor denne tråd, hvor man kan komme med sin beskrivelse af, hvordan Superligaen ville se ud, hvis Divisionsforeningen ringede til en i morgen og gav en ubegrænset magt til at bestemme over dansk fodbold. Så her er alle forslag velkomne, også dem, som andre måske skyder ned af den ene eller den anden grund. Her bestemmer man altså helt selv, hvad man vil lægge vægt på. (Næsten) ingen forslag er for dumme, jeg er bare nysgerrig efter hvilke ideer, folk kan komme op med.

    Jeg tænker, der særligt er to ting, som man skal tage stilling til, nemlig:

    1. Strukturen: hvor mange hold, hvordan mødes de, er der slutspil osv.?
    2. Spilletidspunkter: hvornår spilles kampene i hver enkelt runde?

    Svaret på disse to bør derfor være med i alle indlæg i tråden, men man er selvfølgelig velkommen til også at bringe andre forslag til Superligaens indretning på banen.

    Ordet er frit, og for ikke at gøre første indlæg alt for tungt, smider jeg mit bud lidt senere.

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    681

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Uden Brøndby. Så er resten ligegyldigt.
    Sidst redigeret af Mgt09 : 23.03.18 kl. 18:57


  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    59

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    1) 18 hold, 2x17 kampe
    2) fre 18, fre 20, lør 13, lør 15, lør 17, søn 13, søn 15, søn 17, man 19.

    Eller

    1) 16 hold, 2x15 kampe + liga cup mellem de 16 om en euro liga plads.
    2) fre 19, lør 13, lør 15, lør 17, søn 13, søn 15, søn 17, man 19.

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    111

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Jeg gentager mig selv fra en anden tråd.

    16 hold, som mødes ude og hjemme. 30 runder.

    Top 4 spiller slutspil på 6 runder og starter med de point de allerede havde. Det giver gode vilkår for en sen guldfinale og afgørende derby.

    Bund 4 spiller et tilsvarende slutspil, hvor indbyrdes kampe kan vende op og ned på en del. 2 rykker direkte ud, 1 hold spiller playoff mod et hold fra første division.

    De 8 midterste lidt ligegyldige placeringer, spiller 2 puljer a fire hold, men fra 0 point og herefter semifinale og finale om en større del af tv kagen, eller - hvis det er det der skal til - om at møde nr. 3 eller 4 på deres hjemmebane, for at stjæle deres Europa cup plads.

    Med 8 kampe pr runde bør cirka halvdelen spilles søndag kl 15 og nogle af dem måtte meget gerne blive sendt på DR.

    Og jeg er helt klar over, at det aldrig kommer til at ske :-)

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Indlæg
    2,863

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    10 hold med 36 runder i en ligeud turnering, og med kun én nedrykker. Kampene skal afvikles med to om lørdagen, med kampstart kl. 19:00, og tre om søndagen, med kampstart kl. 16:00. Yderst publikumsvenlige tidspunkter, der nok skal sikre folk på stadions.
    Schweiz praktiserer denne model, og må siges at have stor succes med den. Specielt når man kigger på deres internationale præstationer.

    https://www.bold.dk/fodbold/schweiz/super-league/


  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Oct 2013
    Indlæg
    2

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Jeg ønsker mig en af de to nedenstående strukturer. Begge strukturer har den behagelige egenskab, at ingen hold har incitament til at tabe med vilje på noget tidspunkt. Desuden sørger begge strukturer for, at Danmark sender de bedst præsterende klubber ud i Europa Cup'en, hvilket alt andet lige vil have en gunstig effekt på Danmarks koeffcientpoint på UEFAs ranking-liste.

    Struktur A

    16 hold, alle møder hinanden to gange, hver klub spiller 30 kampe i alt. Det hold, som har flest point efter 30 kampe, kåres som mester. Nummer 15 og 16 i ligaen rykker direkte ned og erstattes med nummer 1 og 2 i den næstbedste række. Nummer 14 i Superligaen spiller playoff mod nummer 3 fra den næstbedste række. Dette er den struktur, som man bruger i både Norge og Sverige, som i øjeblikket har betydelig højere tilskuertal end Danmark. Strukturen er enkel, smuk og retfærdig. Man kan måske mene, at 30 kampe er lidt i underkanten. Mit forslag er, at man kompenserer for dette ganske enkelt ved at indføre returkampe i kvart-, ottendedels- og sekstendedelsfinalerne i pokalturneringen. Så vil næsten alle hold i den bedste række nå op på stort set det samme antal kampe per sæson, som man havde i årene 1996-2016. Alternativt kan man for min skyld godt indføre noget gruppespil i den eksisterende pokalturnering (ingen liga cup - én pokalturnering er nok).

    Denne struktur giver 8 kampe per runde. En kamp spilles fredag aften. En kamp spilles lørdag eftermiddag. Fem kampe spilles samtidig søndag med start kl. 15:00. Den sidste kamp spilles søndag med start kl. 17:30, så man kan tage på stadion og stadig godt nå at komme hjem og spise aftensmad i nogenlunde ordentlig tid efter kampen.

    Jeg ser det ikke som et problem, at der med 16 hold vil være stor styrkeforskel mellem top og bund i denne struktur. Selv med 14 hold i den nuværende struktur er det meget sjældent, at kampene ender 5-0 eller 6-0. Helsingør har lige slået Nordsjælland, og Helsingør var også kun få minutter fra at få point i Parken for et par uger siden. At få f.eks. Esbjerg, Vejle eller Viborg op i Superligaen, tror jeg ikke vil udvande niveauet. Af og til vil der sikkert komme en kamp, hvor et tophold vinder en storsejr mod et af de mindre hold, men hvis det skulle ske, så fred være med det. Det kan også være meget sjovt at se en målrig kamp af og til.

    Struktur B


    10 hold, alle møder hinanden fire gange, hver klub spiller 36 kampe i alt. Det hold, som har flest point efter 36 kampe, kåres som mester. Nummer 10 i ligaen rykker direkte ned og erstattes af nummer 1 fra den næstbedste række. Nummer 9 fra Superligaen spiller playoff mod nummer 2 fra den næstbedste række. Dette er den struktur, som man bruger i både Schweiz og Østrig, som de fleste år klarer sig betydelig bedre end Danmark i Europa Cup'en. Igen en enkel, letforståelig struktur. Med kun 10 hold og fire kampe mellem hvert hold får man mange tætte, intense kampe på højt niveau.

    Denne struktur giver 5 kampe per runde. En kamp spilles lørdag eftermiddag, tre kampe spilles samtidig søndag med kampstart kl. 15:00. Den sidste kampe spilles søndag med kampstart kl. 17:30.

    Afsluttende bemærkninger

    Ligesom en del andre debatører på dette forum, synes jeg, at den nuværende HyperCube-struktur er ganske forfærdelig. Som et minimum må man kunne forlange, at strukturen sikrer, at det aldrig er bedre at tabe end at spille uafgjort, og aldrig bedre at spille uafgjort end at vinde. Ideen om potentielt at sende nr. 7 afsted til Europa Cup på bekostning af fire klubber, som har klaret sig bedre, gør mig i decideret dårligt humør. Jeg har aldrig brudt mig om slutspil - det er efter min mening en unødig komplikation, som ikke bidrager med noget positivt.

    Efter min mening er den væsentligste forklaring på de faldende tilskuertal i Superligaen de senere år helt klar, at kampene bliver spillet på tilskuerfjentlige tidspunkter (så de kan blive vist i TV). Med sene spilletidspunkter sent mandag aften, fredag aften og søndag aften gør man sit yderste for at skræmme tilskuerne væk fra stadion og dræbe den (tidligere) gode stemning og hype omkring kampene. På grund af disse sene spilletidspunkter (ofte på hverdage) har man næsten ingen udebanetilskuere til kampene (udebanefans ville komme alt for sent hjem natten før en hverdag). Dermed dræber man en meget vigtig del af fankulturen, nemlig rivaliseringen mellem tilhængerne. Desuden gør man det meget besværligt for børnefamilier at se kampe live på stadion, da børnene ikke kan nå at komme hjem i seng i ordentlig tid. På den måde ødelægger man fødekæden for nye kunder i butikken, da de unge mennesker aldrig udvikler et tilhørsforhold til den lokale fodboldklub. I mangel på autentiske, medrivende fodboldoplevelser på stadion søger børnene hen mod udenlandsk fodbold i TV eller helt andre sportsgrene. Kort sagt, så ødelægger de sene spilletidspunkter den danske fan-kultur, som jeg tror er en meget vigtig del af fodboldoplevelsen for mange mennesker. Endeligt synes jeg også, det er en skam, at ingen kampe spilles samtidig i den nuværende struktur. Jeg savner tiden, hvor man på stadion kunne følge med i et par andre kampe, som blev spillet samtidigt. Det var sjovt, og det gav en ekstra dimension til fodboldoplevelsen.

    I sidste ende skyder Viasat og klubberne sig selv i foden, for de ødelægger dansk fodbolds brand og TV-produktet med stemningsløse kampe på tomme stadions.

    Af de to strukturer beskrevet ovenfor hælder jeg nok mest til Struktur A med 16 hold. Men begge strukturer vil være gode, synes jeg.

  8. #7
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Citat Oprindeligt indsendt af albinus1985 Se meddelelser
    10 hold med 36 runder i en ligeud turnering, og med kun én nedrykker. Kampene skal afvikles med to om lørdagen, med kampstart kl. 19:00, og tre om søndagen, med kampstart kl. 16:00. Yderst publikumsvenlige tidspunkter, der nok skal sikre folk på stadions.
    Schweiz praktiserer denne model, og må siges at have stor succes med den. Specielt når man kigger på deres internationale præstationer.

    https://www.bold.dk/fodbold/schweiz/super-league/
    Enig. For at gøre risikoen for at rykke ned mindre, kan den krydres med at nr. 10 mødes i playoff mod vinderen af næstbedste række. Dét kunne være et par spændende kampe!
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  9. #8
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Citat Oprindeligt indsendt af albinus1985 Se meddelelser
    10 hold med 36 runder i en ligeud turnering, og med kun én nedrykker. Kampene skal afvikles med to om lørdagen, med kampstart kl. 19:00, og tre om søndagen, med kampstart kl. 16:00. Yderst publikumsvenlige tidspunkter, der nok skal sikre folk på stadions.
    Schweiz praktiserer denne model, og må siges at have stor succes med den. Specielt når man kigger på deres internationale præstationer.

    https://www.bold.dk/fodbold/schweiz/super-league/
    Enig! Det samme for 1. Division, som så lukkes for oprykning. Derudover skal alle hold tvinges til at underskrive en talent erklæring - 5 egenproducerede spillere i kamptruppen minimum 2 på banen pr. kamp.

    Edit. Altså suppen og 1. Division er lukkede.

  10. #9
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Indlæg
    2,863

    Re: Hvordan ser din Superliga u

    Citat Oprindeligt indsendt af rmjdk Se meddelelser
    Enig. For at gøre risikoen for at rykke ned mindre, kan den krydres med at nr. 10 mødes i playoff mod vinderen af næstbedste række. Dét kunne være et par spændende kampe!
    Enig. Det gør man i Østrig, der ligeledes praktiserer en 10 holds liga. For at gøre det hele lidt mere tåleligt for de mindre klubber, kunne man arbejde på at gøre 1. Division næsten lige så interessant. Dvs. en række med ligeledes 10 hold, bedre tv-produktioner, og lidt mere tv-tid i Onside om søndagen. Kampafviklingen skal ligesom i Superligaen, være med to kampe og lørdagen, med kampstart kl. 17:00, og tre om søndagen, med kampstart kl. 14:00.

  11. De følgende 5 brugere er enige:

  12. #10
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Enig! Det samme for 1. Division, som så lukkes for oprykning. Derudover skal alle hold tvinges til at underskrive en talent erklæring - 5 egenproducerede spillere i kamptruppen minimum 2 på banen pr. kamp.

    Edit. Altså suppen og 1. Division er lukkede.
    Hvorfor vil du lukke 1. division for oprykning? Udover at det vil gøre 1. division ualmindelig kedelig, vil det da også dræbe underskoven og dermed talentudviklingen. Hvordan skulle det i øvrigt foregå mht. licenser?
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  13. De følgende 3 brugere er enige:

  14. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2017
    Indlæg
    43

    Re: Hvordan ser din Superliga u

    Citat Oprindeligt indsendt af albinus1985 Se meddelelser
    Enig. Det gør man i Østrig, der ligeledes praktiserer en 10 holds liga. For at gøre det hele lidt mere tåleligt for de mindre klubber, kunne man arbejde på at gøre 1. Division næsten lige så interessant. Dvs. en række med ligeledes 10 hold, bedre tv-produktioner, og lidt mere tv-tid i Onside om søndagen. Kampafviklingen skal ligesom i Superligaen, være med to kampe og lørdagen, med kampstart kl. 17:00, og tre om søndagen, med kampstart kl. 14:00.
    Meget, meget enig. En attraktiv 1. division vil gavne suppen over og generelt dansk fodbold over hele linjen. Hvis forskellen mellem top og bund udlignes vil flere hold have en finger med i spillet om medaljer. Det vil uden tvivl øge konkurrencen og niveauet.

  15. #12
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Citat Oprindeligt indsendt af Garneren Se meddelelser
    Hvorfor vil du lukke 1. division for oprykning? Udover at det vil gøre 1. division ualmindelig kedelig, vil det da også dræbe underskoven og dermed talentudviklingen. Hvordan skulle det i øvrigt foregå mht. licenser?
    Holland har i mange år kørt med et lukket ligasystem, for netop at gøre deres 1. Division til en rugekasse for talenter. Licensen skal gives på baggrund af økonomi, stadion og akademi. Man kunne også sagtens lave en 2. Division 10 hold, men så burde kravet være, at de største klubbers 2. hold kan spille med helt op i 1. Division, som man ser det i Spanien og Holland.

  16. #13
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Holland har i mange år kørt med et lukket ligasystem, for netop at gøre deres 1. Division til en rugekasse for talenter. Licensen skal gives på baggrund af økonomi, stadion og akademi. Man kunne også sagtens lave en 2. Division 10 hold, men så burde kravet være, at de største klubbers 2. hold kan spille med helt op i 1. Division, som man ser det i Spanien og Holland.
    Det har jeg godt nok aldrig hørt om - og det er da heller ikke det, der står her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_..._league_system

    Oprykkerhold skal godt nok opfylde nogle krav til økonomi og stadion, men der er helt normal op- og nedrykning mellem rækkerne.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  17. Den følgende bruger er enig i dette:

  18. #14
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Jeg mener, at 12 hold er det ideelle antal hold i Superligaen. 10 hold er for snævert og bliver til en for lukket klub med for mange opgør mellem de samme hold igen og igen. Mere end 12 hold er til gengæld også for mange. Jeg synes, at vi med den nye struktur har set, at 14 hold giver for mange kampe med lav kvalitet. Desuden er der ikke nogle optimale strukturer med 14 hold.

    Ud over de sportslige problemer med strukturen, som er blevet synlige for alle den sidste uge, er det for mig at se også stadigvæk et problem, at det er umuligt som ikke-hardcore fan at forstå strukturen. En struktur skal være til at forklare til enhver på maksimalt 15 sekunder.

    Jeg kan dog godt lide, at man har et slutspil, nu hvor vi har så få hold i den bedste række. Det skaber både stor interesse, når der er topkampe i slutningen af sæsonen, og er for mig at se også fuldstændig sportsligt i orden, at man for at blive mester skal slå ens direkte konkurrenter til sidst.

    Min yndlingsstruktur er derfor 12 hold i Superligaen, der mødes ude og hjemme i grundspillet med 22 kampe til hvert hold. Derefter deles holdene op i top 6 og bund 6, hvor man møder hinanden indbyrdes igen i 10 kampe.

    Nummer 12 rykker direkte ned, mens nummer 10 og 11 spiller playoffs mod hinanden, hvor taberen møder vinderen af playoffs mellem nummer 2 og 3 i 1. division. Superliga-playoff-finalen afslutter sæsonen på neutral bane.

    Der skal ikke være nogen "gulerod" til nummer 7 i bundspillet. Med tre "farlige pladser" vil der oftest være noget at spille for, især pga. holdene møder hinanden indbyrdes. Og når man har sikret sig, spiller man så nogle ligegyldige kampe, præcis som i en helt standard lige-ud-struktur. Det samme gælder med modsat fortegn i topspillet.

    Der er færre kampe i denne struktur end vi har været vant til, men jeg tror Superligaen kun vil have godt af at være et lidt mere eksklusivt produkt. Hvis vi kan slippe for at spiller i vintermånederne, vil det kun lokke flere tilskuere på stadion. Jo færre kampe, jo færre chancer er der samtidig for at se dit hold og jo vigtigere er den enkelte kamp også. Dermed kan det blive mere en begivenhed at gå til fodbold.

    Mht. spilletidspunkter er jeg tilhænger af en tv-kamp lørdag eftermiddag, tre kampe søndag kl. 15, ugens kamp søndag kl. 17 og så en tv-kamp enten fredag eller mandag. Jeg er nok selv størst fan af fredag, men hvis der er flere seere og tilskuere mandag, kan den sagtens placeres der.

    Vil det koste tv-penge, ja, måske. Men jeg mener sådan set godt, at man stadig kan vise alle kampe på tv, hvis det er. Jeg mener ikke nødvendigvis, at tv og stadionoplevelsen konkurrerer mod hinanden, og jeg tror på, at folk vil tage på stadion i steder for at sidde foran fjernsynet, hvis kampen spilles søndag eftermiddag og ikke på de ukristelige tidspunkter, vi oplever nu.

    Som en sidebemærkning bør man også opgradere pokalturneringen. Jeg ville forsøge at lægge så mange som muligt af pokalrunderne i weekender. Jeg ville også afskaffe reglen om, at lavest rangerende hold har hjemmebane og lade det være fri lodtrækning.

  19. De følgende 4 brugere er enige:

  20. #15
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: Hvordan ser din Superliga ud?

    Citat Oprindeligt indsendt af albinus1985 Se meddelelser
    Kampene skal afvikles med to om lørdagen, med kampstart kl. 19:00, og tre om søndagen, med kampstart kl. 16:00. Yderst publikumsvenlige tidspunkter, der nok skal sikre folk på stadions.
    Blot en enkelt kommentar. Det virker som om, at kulturen i Danmark gør lørdag kl. 19 til et rigtig dårligt tidspunkt for fodbold. Når vi spiller kampe lørdag aften, er tilskuertallet altid betydeligt lavere end om søndagen. Så det kan godt være, at det tidspunkt fungerer i Schweiz, men jeg tror ikke, at det vil fungere i Danmark.

  21. De følgende 8 brugere er enige:

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Superliga 2016/17
    By MikeJensen in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 06.06.16, 22:43
  2. Superliga managerspil
    By denjo17 in forum Spil
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 18.02.14, 14:38
  3. Superliga i februar
    By Thomas FC in forum De lange linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 23.11.12, 08:26
  4. Superliga Hardcore
    By Andreas Hansen in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 30.10.03, 12:05

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •