Side 5 af 5 FørsteFørste ... 2345
Viser resultater 61 til 67 af 67

Emner: Optakt- og kamptråd FCK-Sønderjylland

  1. #61
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    151

    Re: Optakt- og kamptråd FCK-Sønderjylland

    Der må vel også tillægges en vis portion "påregnelighed" ?
    Ligesom voldsomme tacklinger som i sig selv ikke rammer modstanderen, fordi han springer for liv og førlighed, men ved sin manglende omtanke, voldsomme kraft osv aligevel er et frispark.
    Den er lidt bilig - uden at tage stilling til Ankersens handling, for jeg så ikke kampen - blot at bortfoklare med "jeg prøvede noget andet"
    Nogle forsøg falder vel under "tåbelig adfærd-> straffe" , som Smølle så fint har vist ovenfor?

  2. #62
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    323

    Re: Optakt- og kamptråd FCK-Sønderjylland

    Citat Oprindeligt indsendt af -smølle Se meddelelser
    Han har forsøgt at gøre sig unaturligt bred? Nej, det synes jeg bestemt ikke kan kan sige. Det er en regel der skal forhindre at man står med armen ude for at blokere indlæg eller skud, bolden rammer hånden, og man siger "nej nej, det var ikke forsætligt". Ikke at den tilfældigt rammer armen, som her, mens man prøver at foretage sig noget helt andet.

    "Forsøgt" tolker jeg som at det er noget der sker med vilje eller med bagtanke. Det er der jo ikke tale om her. Det er bare klodset. Det er et pænt mistimet forsøg, som nævnt ovenover. Men det giver sgu ikke forsæt.
    Beklager, men du er galt på den:

    Jævnfør Jan Carlsen, dommerobservatør og en af Europas mest velansete fortolkere af fodboldloven:

    "Tilsvarende skal en spiller straffes, hvis han bruger armene for at gøre sig bredere eller højere, end han er og derved fylder mere. Rimeligt nok, for ellers ville enhver forsvarsmur stå som i håndbold.. Men det rammer f.eks også den forsvarer, som kaster sig ned med arme og ben strakt i alle retninger. Rammer bolden hånden, koster det (og det er et af de tilfælde, hvor tommelfingerreglen om at ‘hånd til bold’ skal straffes, mens ‘bold til hånd’ er straffri, ikke holder)."

    http://www.fodbolddommer.dk/wordpress/?p=7744

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #63
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Optakt- og kamptråd FCK-Sønderjylland

    Citat Oprindeligt indsendt af Profetens Skæg Se meddelelser
    Beklager, men du er galt på den:

    Jævnfør Jan Carlsen, dommerobservatør og en af Europas mest velansete fortolkere af fodboldloven:

    "Tilsvarende skal en spiller straffes, hvis han bruger armene for at gøre sig bredere eller højere, end han er og derved fylder mere. Rimeligt nok, for ellers ville enhver forsvarsmur stå som i håndbold.. Men det rammer f.eks også den forsvarer, som kaster sig ned med arme og ben strakt i alle retninger. Rammer bolden hånden, koster det (og det er et af de tilfælde, hvor tommelfingerreglen om at ‘hånd til bold’ skal straffes, mens ‘bold til hånd’ er straffri, ikke holder)."

    http://www.fodbolddommer.dk/wordpress/?p=7744
    Undskyld, men ... det er jo lige netop ikke det han gør? Altså at bruge armene for at gøre sig bredere?

    Altså en situation som den her, der så utroligt nok ikke blev dømt i foråret.



    Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre mere for at understrege min pointe, at Ankersen ikke har et forsæt (eller en accept af risikoen) for at ramme bolden. Men det giver bare ikke den mindste mening, at han skulle gøre det som andet end et uheld, en tilfældighed. Der er jo ikke noget opnået ved at gøre sig bred her. Og man kan se på hele hans akavede bevægelse at han slet ikke har til hensigt at spille bolden med hånden.

    Jeg synes, det er en pest at der hele tiden skal gives straffespark for situationer der helt enkelt bare er uheld. Hvor straffen ikke er for forsæt, men bare kluntethed. Men guderne skal da vide at det der 'spanske straffespark', hvor enhver kontakt regnes for at være udtryk for spillernes frie vilje, ser ud til at være kommet for at blive :-/

  5. #64
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    237

    Re: Optakt- og kamptråd FCK-Sønderjylland

    Episoden med Stephan, Vavro, Lieder og Marc Pedersen (m.fl)


    https://www.tv3sport.dk/sport/fodbol...5-bcc9fa8565ec

  6. #65
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    323

    Re: Optakt- og kamptråd FCK-Sønderjylland

    Jeg er helt enig i, at der bliver dømt nogle urimelige handsforseelser. Det er et område, der burde revideres efter min mening. Men vi må jo holde os til gældende lov og læne os op ad de professionelle fortolkere.

    Jeg er til gengæld uenig, når du mener, at 'der er jo ikke noget opnået ved at gøre sig bred her'. Ankersen forsøger at undgå et hjørnespark til Sønderjyske, da bolden kommer fra Gregus. Det er bare en umanerlig dårlig beslutning i denne situation, der bliver foretaget i det sekund. Men med adrenalinen pumpende sker den slags jo.

  7. #66
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    151

    Re: Optakt- og kamptråd FCK-Sønderjylland

    Synes egentlig også det var det jeg forsøgte at beskrive.
    Tåbelig adfærd hvor, hvor ens bevægelser er i en stil hvor man må påregne en overvejende sandsynlighed for at bolden kan tage hånden. Helt som du beskriver med din opdækning i håndbold

  8. #67
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Optakt- og kamptråd FCK-Sønderjylland

    Som fodboldloven er formuleret kommer man aldrig til at undgå, at den slags situationer dømmes og at det fuldt ud kan forsvares - ligesom det kan forsvares ikke at dømme dem. Loven siger nemlig både, at man ikke må gøre sig unaturligt bred og at håndens position alene ikke nødvendigvis betyder at der er tale om en forseelse. Der er virkelig tale om en gummiparagraf (og så kan man yderligere tænke over, hvordan man overhovedet kan være unaturligt bred).

    Det var noget af det samme vi så ved VM, da der blev dømt straffespark mod Yussuf Poulsen. Her var der også uenighed om hvad der skulle dømmes (fx: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbol...traffe/7208081 og https://www.dr.dk/sporten/fifavm2018...t-straffespark).

    Om ikke andet var det trist for Ankersen, da han ellers spillede en flot kamp, hvor selv indlæggene var af god kvalitet og han næsten egenhændigt styrede vores højre side.

Side 5 af 5 FørsteFørste ... 2345

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Optakt- og kamptråd FC.København - AGF
    By Sreq in forum De korte linier
    Svar: 78
    Sidste Meddelelse: 26.05.18, 16:45
  2. Optakt - kamptråd FCK - HB Køge
    By Fck-Emil in forum De korte linier
    Svar: 32
    Sidste Meddelelse: 29.07.09, 12:53
  3. Optakt - Kamptråd: F.C. København - OB
    By Fck-fan in forum De korte linier
    Svar: 27
    Sidste Meddelelse: 24.03.09, 10:36
  4. Optakt - kamptråd F.C. København - EfB
    By Fck-Emil in forum De korte linier
    Svar: 53
    Sidste Meddelelse: 20.03.09, 19:24
  5. Optakt- og kamptråd Randers FC AWAY
    By Togo in forum De korte linier
    Svar: 69
    Sidste Meddelelse: 09.03.09, 22:48

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •