Side 2 af 6 FørsteFørste 12345 ... SidsteSidste
Viser resultater 16 til 30 af 76

Emner: Homofobi

  1. #16
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    613

    Re: Homofobi

    Viktor Fisher lavede et statement. Og det var i min optik på sin plads.
    Ja, der er også tosser i Parken, der råber tilsvarende ting, det er der også i Brøndby, i Aarhus - ja tosser er der alle steder.
    Men hvor kunne det være fedt, hvis vi fik det stoppet alle vegne. Og jeg tror - naivt måske - at Viktors stunt i går er med til at sætte mere fokus på den debat.

    Hvis man vil det til livs, så kræver det at klubberne (og medfans) træder i karakter og udpeger/anmelder/straffer de tosser som ikke kan styre sig.
    Man kunne jo overveje at lave en intern kampagne i Parken, hvor det bliver tydeligt for alle, at vi ikke accepterer racistiske og homofobiske tilråb/sange. For hvor vil det dog være ærgerligt, hvis der er nogle FC fans der til næste kamp råber noget tilsvarende mod nogle fra Brøndby eller FCM.

  2. De følgende 8 brugere er enige:

  3. #17
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    131

    Re: Homofobi

    Virkelig fedt at se Fischer sætte fokus på det her problem.

    En af grundene til, at jeg i sin tid faldt for fck og parken, var den åbenhed og vedkommenhed der bliver udstrålet mellem fansene. Vi er København, en by der der slår sig på tolerance og plads til alle. Det er fedt vi også udstråler det på tilskuerrækkerne og blandt spillerne.
    Jeg kan huske der for flere år siden blev debatteret herinde hvorvidt det var i orden at råbe "homo" mv fra pladserne, og det er ikke noget jeg har hørt sidenhen i parken, -hvilket har gjort mig stolt som fan, det afspiller hvad vi i fck står for. Vi har jo desuden også fokus på Pride mv, og skal derfor gerne leve op til vores værdier samt sætte et forbillede.
    Fodbold skal være et sted hvor alle har lyst til at komme og se på, uden at de skal høre på en flok tumper stå at bruge deres seksualitet som skældsord.

    Der er desværre, ovenpå Fischer i går, i nogle af debatterne rundt på nettet der sætter det her i den for tiden relevante boks "offer-kultur". Det har intet med det at gøre. Det her stikker langt dybere og der eksisterer efterhånden flere eksempler på tidligere fodboldspillere, der efter karrieren er sprunget ud og samtidig fortalt om problematikken med at være homo i fodbold-verdenen, -noget som opførselen ala OB-fans bestemt kun forstærker. Det er derfor vi skal det til livs, præcis som Fischer sætter fokus på.

    Og argumentet om at "må jeg så heller ikke skrige at dommeren er grim eller at han er rødhåret længere?" (som også er set i debatterne rundt omkring i dag), holder altså ikke. Det her er på et lidt højere niveau. -desuden ville jeg aldrig råbe nedsættende gloser henvendt til en rødhåret pga hans hårfarve, hvis min sidemand var rødhåret, men det er nok bare almindelig pli.
    Sidst redigeret af Lau85 : 08.04.19 kl. 09:00

  4. De følgende 8 brugere er enige:

  5. #18
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    296

    Re: Homofobi

    Jeg er enig i at stoppe homofobi. Jeg synes dog at opfordring til vold er være. Det lyder også i de fleste slagsange. "Skyd efter jyderne" er vel heller ikke politisk korrekt, uden vi blander racer ind i det. Brøndbys sang om FC blod på trøjen, handler vel også om at opfordre til vold. Hvor skal man starte og slutte på denne kultur. Mange synes vel også at det er sjovt at drille andre fans, men hvad nu hvis de bliver kede af det?

  6. #19
    Tilmeldingsdato
    Oct 2006
    Indlæg
    425

    Re: Homofobi

    Citat Oprindeligt indsendt af Løven Se meddelelser
    Jeg er enig i at stoppe homofobi. Jeg synes dog at opfordring til vold er være. Det lyder også i de fleste slagsange. "Skyd efter jyderne" er vel heller ikke politisk korrekt, uden vi blander racer ind i det. Brøndbys sang om FC blod på trøjen, handler vel også om at opfordre til vold. Hvor skal man starte og slutte på denne kultur. Mange synes vel også at det er sjovt at drille andre fans, men hvad nu hvis de bliver kede af det?
    Hvilken kultur er det?

  7. #20
    Tilmeldingsdato
    Sep 2013
    Indlæg
    247

    Re: Homofobi

    Det handler blot om at vise taberne, der praktiserer adfærden, at denne er socialt uacceptabelt. Forbud el. love virker ikke, men afstandstagen fra fællesskabets side gør.

    Jeg befinder mig sjældent på C længere, da der simpelthen er for meget prolleadfærd (racistiske/homo tilråb, metadonvers, voldsforherligende sange osv.).

  8. #21
    Tilmeldingsdato
    May 2007
    Indlæg
    124

    Re: Homofobi

    Så lad mig omformulere mit indlæg. Hvis der skal tages højde for alle tænkelige scenerier hvor man ikke krænker nogen(farve, religion, sensualitet, handicap). Så er der tæt på ingen sange eller tilråb som er acceptabelt. Fodbold er passion og nogen gange slipper der ord ud som kan krænke. Hvis ikke man kan tåle dette er fodbold nok ikke den bedste sportsgren at tage til.
    Så skyd dog udefra!!!! Hvad kan der ske??

  9. Den følgende bruger er enig i dette:
    UDC

  10. #22
    Tilmeldingsdato
    Apr 2019
    Indlæg
    543

    Re: Homofobi

    Jeg tror på, at det i høj grad handler om at italesætte problemerne. Jeg har da også råbt ting, jeg i dag ikke er fan af, men fælles er egentlig, at der aldrig har været dybere tanke bag ordvalget, og jeg har da aldrig gjort alvor af det (fx. dommer din svindler, snart hænger du og dingler). Jo mere vi får snakket om tingene, jo mere bliver man opmærksom på, at ens adfærd ikke er okay.

  11. #23
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    613

    Re: Homofobi

    Så vi skal ikke prøve at lave tingene om, men bare acceptere, at sådan er det og så er det bare synd for dem, der bliver berørt af racistiske og homofobiske tilråb?

  12. De følgende 5 brugere er enige:

  13. #24
    Tilmeldingsdato
    Sep 2005
    Indlæg
    411

    Re: Homofobi

    Citat Oprindeligt indsendt af Vivid Se meddelelser
    Det handler blot om at vise taberne, der praktiserer adfærden, at denne er socialt uacceptabelt. Forbud el. love virker ikke, men afstandstagen fra fællesskabets side gør.

    Jeg befinder mig sjældent på C længere, da der simpelthen er for meget prolleadfærd (racistiske/homo tilråb, metadonvers, voldsforherligende sange osv.).
    Wow! Hvor er det du plejer at stå?

    Det dér kan jeg slet ikke genkende og da slet ikke i det omfang du antyder der.

    Når det så er sagt, så er jeg helt enig i, at de sange bare bare skal stoppe.


    rsj


  14. #25
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Homofobi

    Citat Oprindeligt indsendt af pikkerrup Se meddelelser
    Så lad mig omformulere mit indlæg. Hvis der skal tages højde for alle tænkelige scenerier hvor man ikke krænker nogen(farve, religion, sensualitet, handicap). Så er der tæt på ingen sange eller tilråb som er acceptabelt. Fodbold er passion og nogen gange slipper der ord ud som kan krænke. Hvis ikke man kan tåle dette er fodbold nok ikke den bedste sportsgren at tage til.
    Det er jo helt enkelt ikke sandt. Der er ca. 10.000 ting du kan synge uden nogensinde at blive racistisk eller homofobisk. Prøv det. Samme opfordring går til sinkerne på række 26 med deres "vaseline"-chant, i øvrigt ...


  15. #26
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: Homofobi

    Citat Oprindeligt indsendt af pikkerrup Se meddelelser
    Så lad mig omformulere mit indlæg. Hvis der skal tages højde for alle tænkelige scenerier hvor man ikke krænker nogen(farve, religion, sensualitet, handicap). Så er der tæt på ingen sange eller tilråb som er acceptabelt. Fodbold er passion og nogen gange slipper der ord ud som kan krænke. Hvis ikke man kan tåle dette er fodbold nok ikke den bedste sportsgren at tage til.
    Det er en sjov logik. Jeg ville jo mene, det var mere rimeligt at sige, at hvis du ikke kan bevæge dig ud i det offentlige rum, uden at folk risikerer at få et eller andet racistisk eller homofobisk smidt i hovedet af dig, er en fodboldkamp med titusindvis af tilskuere måske ikke det bedste at tage til.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013


  16. #27
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Homofobi

    Hvis nogen har overset det, så har Vestegnens fineste fulgt op på Fischers gestus mod OB. Sanktioner får det næppe.

  17. De følgende 12 brugere er enige:

  18. #28
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Homofobi

    Og det blev fulgt af et interview i Superliga XL med Peter Mejlvang, en spiller i fodboldklubben Pan, og selv homoseksuel, der desuden nævnte at være fast på Nedre C i et par år.

    En del fornuftige pointer, stille og roligt fremsat, dog afbrudt af et decideret wtf-øjeblik da han påstod at man kunne høre "hele Nedre C" synge den ovennævnte "Hvad er det dog ..."-sang.

    Det kan være, det er anderledes hvor andre står, men i venstre side af tribunen hører man den som nævnt fra en lille bøvet flok, og kun dem. Så vidt jeg i øvrigt kan høre primært fra ét enkelt høved i flokken, der slet ikke kunne håndtere Winds udvisning sidst og begyndte at rante løs på Valbyengelsk til dommeren om "you're gonna die, wanker" og at han var en "Moroccan queer", hvilket var stødende både på en ret konkret og en temmelig abstrakt måde.

    Vi taler om at være seriøst skudt af her, og vi har nogle enten ret tunghøre eller ret laissez-faire kontrollører hvis de synes det er ok. Men hele Nedre C? Det er jo heldigvis ikke sandt.


  19. #29
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,753

    Re: Homofobi

    Jeg er med på at man godt kan udtrykke diverse ting uden at lægge en dybere mening i det. Jeg er opvokset med negerboller til børnefødselsdag - mine forældre eller jeg har aldrig lagt noget racistisk i det, men derfor giver ordet stadig ingen mening og hvorfor ikke bare bruge flødebolle. Det giver hellere ingen mening at råbe homo efter en dommer/modstander, når man er sure på dem. Hvorfor ikke bare råbe skandaledommer - i det øjeblik man bruger homo om noget negativt, så er man jo sexistisk.
    Det kan være man ikke mener det sådan, det kan være man aldrig ville skade nogen... jeg kan fint acceptere begrundelsene/undskyldningerne om at man ikke rigtigt har tænkt over det, men det giver absolut ingen mening, hvis man ikke forsøger at ændre adfærd, når man bliver gjort opmærksom på det. Så er der ingen grund til at “gemme” sig bag undskyldningen “jeg mener jo ikke hvad jeg siger”, der er nok alternative til at komme af med følelserne.

    Fischer gør opmærksom på det, han har kickstartet en vigtig debat og jeg synes det er fedt.

  20. De følgende 11 brugere er enige:

  21. #30
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    206

    Re: Homofobi

    Citat Oprindeligt indsendt af Løven Se meddelelser
    "Skyd efter jyderne" er vel heller ikke politisk korrekt, uden vi blander racer ind i det
    Den sang har - for mig - mere karakter af en 90’er pastiche end en opfordring til vold. Så vidt jeg husker opstod chantet på nedre C i sin oprindelige form som “skyd efter benene”, der var et centralt udtryk i kommisionsarbejdet efter 18. Maj der jo rullede gennem midt-90erne.

    Så i min verden er det klassisk 90er nedre C - ironisering over aktuelle begivenheder, og altså ikke en bogstavlig opfrodring til vold eller lignende. MEN al den stund at aktualiteten må siges at fortabe sig i forrige årtusind, er jeg da personligt OK med at pensionere chantet

    Vh Jesper


Side 2 af 6 FørsteFørste 12345 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Ubevidst homofobi på lægterne?
    By FC William in forum De korte linier
    Svar: 97
    Sidste Meddelelse: 03.10.08, 16:45

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •