Viser resultater 1 til 14 af 14

Emner: Det årlige sæsonkortlotteri

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Feb 2002
    Indlæg
    838

    Det årlige sæsonkortlotteri

    Så er tiden atter kommet, til at timeglasset er ved at rinde ud, og der skal fornys sæsonkort. Jeg kan lige så godt sige det, som det er. Jeg HADER det!

    Bevares følelsen af at have gentegnet er altid rar, og det er endnu mere dejligt når man kort før sæsonstart og efter adskillige dages opbygget panik endelig modtager kortet. Men processen med at bestemme sig for hvilken af de mange muligheder, der sandsynligvis giver mest mening lige i år, er forbandet irriterende! Ja, man kan bare instasnappe Platinkortet, og så er den potte ude, men er det potentielt penge ud af vinduet, eller en no-brainer? Ja, hvis vi hurtigt ryger ud af CL/EL-kvalen er det oplagt et fejlkøb, men hvor sandsynligt er det lige? Og hvad kunne jeg sandsynligvis have sparet ved at vælge et andet kort? Aaargh!

    Når den frustration lige er luftet, så skal det med, at jeg godt forstår, AT der er nødt til at være et sådant system, når nu værdien af de potentielt 3 gruppespilsbilletter i Champions League modsvarer værdien af samtlige andre billetter i løbet af året - give and take - men meget ville godt nok være lettere, hvis man bare lavede gruppespilspakker til sæsonkortholderne og droppede Platinkortet med de for mig ligegyldige e-cash. Som det er nu, er jeg nødt til at forholde mig til det. Ak!

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Så efter for Gud ved hvilket år i træk at have spenderet dage på at forsøge at tænke mig frem til, hvilket sæsonkort der er mest fordelagtigt at købe ud fra en overordnet sandsynligheds- og værdibetragning, endte jeg med at bakse følgende sammen:

    https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

    Det er langt fra selvforklarende, men basically er det forsøgt udregnet, hvad hver sæsonkorttype på NedreC vil koste i gennemsnit, der hvor jeg står. I sidste ende afhænger det af, hvordan de fremtidige resultater og avancementer udmønter sig, men se det som den gennemsnitlige pris, hvis man skulle gennemføre præcis samme scenarie f.eks. 10 år i træk. Dybest set er det noget rod, da forudsætningerne ændres hvert år, men det skulle gerne give et overblik over, hvilke faktorer, der spiller ind i ens køb.
    Bemærk at det er koblede sandsynligheder, så der på én og samme tid er sandsynlighed for, at vi både deltager i gruppespillene i CL og i EL. I praksis kan det naturligvis ikke lade sig gøre inden for samme sæson, men ud fra en gennemsnitsbetragtning kan det altså :o)

    Længst til venstre ses priserne for de forskellige kort, delt op i basispriser og tillægspriser. De første ligger fast, og de sidste afhænger af deltagelse i efterfølgende runder i enten CL eller EL.
    Derefter kommer et par kolonner med mine løse gæt på billetpriserne i CL/EL, og alt længere mod højre er kolonner, der bruges til at udregne sandsynlighederne for, at der efterfølgende skal hostes yderligere op for køb af billetter, hvis man fravælger Platinkortet.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Det mest irriterende er sådan set konklusionen, der befinder sig i cellerne C18, D18 og E18. Den samlede pris på de tre sæsonkort.
    I praksis er de ens under forudsætningen, at man vægter værdien af e-cash og de fire invitationsbilletter til 0:

    Sæsonkort 4.PNG

    Vil man elske at spendere 700kr i Shoppen og forære billetter væk, er det ren bonus, og så er valget let, for så ser regnestykket således ud:

    Sæsonkort 1.PNG

    Den modsatte yderlighed er, hvis man forventer, at vi ikke når nogen af gruppespillene, og man finder e-cash tæt på ligegyldige. Så ser det sådan ud:

    Sæsonkort 3.PNG

    Midt imellem her er selvfølgelig alle mulige udfald, og alt muligt andet, man skal tage med i sine overvejelser.
    Vil man hellere have alle pengene op på én gang, eller punge ud igen når/hvis vi rammer et gruppespil?
    Er priser og sandsynligheder vurderet godt nok, og er skidtet i det hele taget regnet rigtigt ud derefter?

    Hvis man er tilpas pessimistisk eller optimistisk anlagt kan det jo også lette valget. Jeg er ikke rigtigt nogen af delene tror jeg, selvom mesterskabet var rart, og det hele ser meget bedre ud end samme tid sidste år.
    Alt det vil jeg vanen tro spendere frem til deadline på at gruble over, men nu har jeg da i det mindste et regneark til at støtte mig til :D
    Puma 19:29
    -smølle> Jeg føler det er væmmeligt når Awesome flere gange i en diskussion bruger hårde facts for at skyde mine argumenter ned.

    DiabloDiego#15 14:55
    Har man først mødt Awesome, vil et møde med en 6-benet dromedar med blinkende øjne og tørretumblere istedet for ører samt indbygget baldakin og brødrister i puklen, kun udløse et ligegyldigt skuldertræk.



Threaded View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Stamværtshuset påbegynder den årlige status
    By Stamværtshuset in forum De korte linier
    Svar: 22
    Sidste Meddelelse: 21.12.07, 10:43
  2. Svar: 8
    Sidste Meddelelse: 09.04.05, 05:32
  3. Den årlige tilbagevendende hyldest....
    By Don J. in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 09.03.04, 13:58

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •