Side 3 af 7 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste
Viser resultater 31 til 45 af 92

Emner: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,293

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Problemet her er at uanset hvor mange udmærkede forslag til alternativer der kommer, skal vi træffe en svær beslutning som kommer til at udelukke nogle af dem som bruger SL i dag. Der findes allerede alternative debatfora og chat's. Discord, IRC, Slack, .. Og de er alle fine i deres egen ret - som også dit forslag med Reddit. SLs store fordel har altid været at alle kunne være med uden stort besvær. Bare de havde en browser.

    Så snart vi laver om, vil der være folk som kobles af. Det kan være ok, for ellers kan vi jo aldrig gøre noget. Men jeg synes vi skal forsøge at lave lidt analyse før vi beslutter os for præcis hvad som skal erstatte SL.

    Der ER et "community" omkring SL. Måske er det mindre end for 10 år siden. Men det er der. Det er det vi skal finde ud af om er pengene værd for FCKFC og den Københavnske fankultur anno 2019. Og så skal vi finde ud af hvordan vi bedst servicerer det community.
    1993 - - - - - - - 2001 - 2003, 2004 - 2006(*), 2007 - 2009, 2010(*), 2011 - 2013(*) - - 2016(*), 2017 - 2019 - - 2022(*), 2023
    1995, 1997, 2004, 2009, 2012, 2015, 2016, 2017, 2023
    HM's Avatar

  2. De følgende 8 brugere er enige:

  3. #32
    TopM er offline Bruger af detailvarer
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    421

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af HM Se meddelelser
    Problemet her er at uanset hvor mange udmærkede forslag til alternativer der kommer, skal vi træffe en svær beslutning som kommer til at udelukke nogle af dem som bruger SL i dag. Der findes allerede alternative debatfora og chat's. Discord, IRC, Slack, .. Og de er alle fine i deres egen ret - som også dit forslag med Reddit. SLs store fordel har altid været at alle kunne være med uden stort besvær. Bare de havde en browser.

    Så snart vi laver om, vil der være folk som kobles af. Det kan være ok, for ellers kan vi jo aldrig gøre noget. Men jeg synes vi skal forsøge at lave lidt analyse før vi beslutter os for præcis hvad som skal erstatte SL.

    Der ER et "community" omkring SL. Måske er det mindre end for 10 år siden. Men det er der. Det er det vi skal finde ud af om er pengene værd for FCKFC og den Københavnske fankultur anno 2019. Og så skal vi finde ud af hvordan vi bedst servicerer det community.
    Mit indlæg skulle nok ses i forlængelse af FB-kommentarerne. Jeg har været på SL i snart 20 år, så jeg er nok en del af den "arkaiske" flok, som synes, der fungerer præcis som det skal ;)

  4. De følgende 5 brugere er enige:

  5. #33
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    304

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af HM Se meddelelser
    Problemet her er at uanset hvor mange udmærkede forslag til alternativer der kommer, skal vi træffe en svær beslutning som kommer til at udelukke nogle af dem som bruger SL i dag. Der findes allerede alternative debatfora og chat's. Discord, IRC, Slack, .. Og de er alle fine i deres egen ret - som også dit forslag med Reddit. SLs store fordel har altid været at alle kunne være med uden stort besvær. Bare de havde en browser.

    Så snart vi laver om, vil der være folk som kobles af. Det kan være ok, for ellers kan vi jo aldrig gøre noget. Men jeg synes vi skal forsøge at lave lidt analyse før vi beslutter os for præcis hvad som skal erstatte SL.
    vBulletin er altså et rimeligt standard produkt som flere udbyder tilbyder at hoste, kan ikke forstå denne dystre tone om at "erstatte" et produkt som altså tilbydes uden at det behøver at koste 55.000 og hvis det er fordi man har solgt rettighederne til databasen eller navnet sidelinien, så drop historik eller ændre navnet, det er da langt mindre omvæltning end at droppe vBulletin totalt.

    Meget af dette her lyder underligt i mine forholdsvis tekniske øre, så jeg glæder mig til at fanklubben fremligger årsager til hvorfor man ikke kan skifte til en af de billigere hosting løsninger.

  6. De følgende 7 brugere er enige:

  7. #34
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    267

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Lige et par indspark:

    - Det er tidligere forsøgt med reklamer og sponsorer, og det blev droppet igen, da indtægterne var meget små, og på ingen måde stod mål med den indsats der skulle lægges for at drive det.

    - Brugerbetaling er egentlig en meget sympatisk idé, men hvis vi kan få prisen på SL ned i et fornuftigt leje, så vil belastningen for fanklubben være aldeles rimelig, og ikke afhængig af, at der opsættes et system til betaling.

    - Data er et virkelig godt udgangspunkt for at bedømme hvilke løsninger og udgifter, der giver mening. Dog er det relevant at huske på, at selv hvis data viser, at SL har mange brugere, som brugere SL ofte, så er der tale om en service, som FCKFC yder for alle - der er ingen begrænsning ift. om man er medlem af FCKFC eller ej, og derfor adskiller SL sig markant fra f.eks. Brølet, som hænger helt og aldeles sammen med et medlemskab. Så bruger-data kan helt klart bruges til at belyse brugen af SL, men siger i sig selv kun meget lidt om rimeligheden i udgiften for FCKFC.

    - FCKFCs bestyrelse går til denne opgave med det klokkeklare udgangspunkt, at SL er et stykke historie, og at det skal bevares. Det er også udgangspunktet, at vi helst ser at næste iteration er integreret med det nuværende, så vi ikke skal arkivere og starte forfra.

  8. De følgende 10 brugere er enige:

  9. #35
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,293

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af Bushen Se meddelelser
    vBulletin er altså et rimeligt standard produkt som flere udbyder tilbyder at hoste, kan ikke forstå denne dystre tone om at "erstatte" et produkt som altså tilbydes uden at det behøver at koste 55.000 og hvis det er fordi man har solgt rettighederne til databasen eller navnet sidelinien, så drop historik eller ændre navnet, det er da langt mindre omvæltning end at droppe vBulletin totalt.

    Meget af dette her lyder underligt i mine forholdsvis tekniske øre, så jeg glæder mig til at fanklubben fremligger årsager til hvorfor man ikke kan skifte til en af de billigere hosting løsninger.
    Rolig nu. FCKFC ejer sidelinien.dk og alle data. Ingen grund til uro. :)

    Ja, vBulletin er et standardprodukt. Hvis man har kørt med standardproduktet og holdt sig opdateret. Det er ikke tilfældet. Vi kører på en ret gammel version af softwaren og vi har oceaner af tilpasninger og features. Heriblandt BlaBlaBla.

    En hosted/SaaS løsning med vBulletin virker umiddelbart som den bedste løsning, enig. Men jeg vil advare imod at tro en migrering er "bare lige". Det kan lade sig gøre, jovist, men det er et stykke arbejde. Og noget som nok bedst udføres af en teknisk kyndig fan med masser tid (som jeg selv har været i 25 år mht. SL) eller en vBulletin-Pro. Det vil dog helt sikkert betyde tab af specielle tilpasninger og (formentlig) Blablabla. Og vi mangler stadig at tale om hvad FCKFC vil med SL.

    Om det bliver markant billigere er jeg faktisk også usikker på. For forretningsmodellen er anderledes i SaaS end for et stykke sw smidt på en linux-server for 15 år siden.

    -Henrik
    P.S. Grunden til at vi ikke har fulgt med til nyere versioner af vBulletin er netop de mange tilpasninger og behovet for at migrere til nyere Linux, MySql og PHP for overhovedet at kunne udføre upgrades. (upgrades som man formentlig ville skulle lave før man kan migrere til SaaS-vBulletin - medmindre de har et tool)

    Mit bud på hvorfor løsningen kan være lidt dyrere: Det hænger nok sammen med at hostingpartneren har været med hele vejen (dog gennem flere opkøb), og indtil for nogle år siden havde en vBulletin-ekspert til at yde support.
    1993 - - - - - - - 2001 - 2003, 2004 - 2006(*), 2007 - 2009, 2010(*), 2011 - 2013(*) - - 2016(*), 2017 - 2019 - - 2022(*), 2023
    1995, 1997, 2004, 2009, 2012, 2015, 2016, 2017, 2023
    HM's Avatar

  10. De følgende 2 brugere er enige:

  11. #36
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    267

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Hvis vi ender med en cloud-løsning, så ville det være rart med et godt blablabla-alternativ.

    Alternativer til blablabla kunne være Discord eller Telegram:

    https://telegram.org/
    https://en.wikipedia.org/wiki/Telegram_(software)

    https://discordapp.com/
    https://en.wikipedia.org/wiki/Discord_(software)

    Men skyd endelig løs, hvis I har alternative forslag.

  12. #37
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,223

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af rosenkrantz Se meddelelser
    Lige et par indspark:

    - Det er tidligere forsøgt med reklamer og sponsorer, og det blev droppet igen, da indtægterne var meget små, og på ingen måde stod mål med den indsats der skulle lægges for at drive det.

    - Brugerbetaling er egentlig en meget sympatisk idé, men hvis vi kan få prisen på SL ned i et fornuftigt leje, så vil belastningen for fanklubben være aldeles rimelig, og ikke afhængig af, at der opsættes et system til betaling.

    - Data er et virkelig godt udgangspunkt for at bedømme hvilke løsninger og udgifter, der giver mening. Dog er det relevant at huske på, at selv hvis data viser, at SL har mange brugere, som brugere SL ofte, så er der tale om en service, som FCKFC yder for alle - der er ingen begrænsning ift. om man er medlem af FCKFC eller ej, og derfor adskiller SL sig markant fra f.eks. Brølet, som hænger helt og aldeles sammen med et medlemskab. Så bruger-data kan helt klart bruges til at belyse brugen af SL, men siger i sig selv kun meget lidt om rimeligheden i udgiften for FCKFC.

    - FCKFCs bestyrelse går til denne opgave med det klokkeklare udgangspunkt, at SL er et stykke historie, og at det skal bevares. Det er også udgangspunktet, at vi helst ser at næste iteration er integreret med det nuværende, så vi ikke skal arkivere og starte forfra.
    Har I noget overblik over (eller gæt på), hvor stor en del af Sideliniens brugere, der egentlig er medlem af fanklubben?

    Personligt er jeg faktisk kun medlem af fanklubben for at støtte op om Sidelinien, så reelt set er mit kontingent en form for brugerbetaling, som jeg betaler med glæde. Og det generer mig ikke det fjerneste, at der er folk herinde, som ikke er medlem af FCKFC. Det er bare med til at gøre debatten bedre.

    Nu du selv nævner Brølet, så ville der vel også kunne spares en del penge ved at gøre bladet webbaseret. Dette bør tænkes ind i løsningen for det fremtidige debatforum også.
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.

  13. De følgende 4 brugere er enige:

  14. #38
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,293

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af giggs Se meddelelser
    Har I noget overblik over (eller gæt på), hvor stor en del af Sideliniens brugere, der egentlig er medlem af fanklubben?
    Nej, ikke rigtigt. Vi forsøgte for en del år siden med at lave fordele for medlemmer, og har en særlig brugergruppe til det. Men den er ikke opdateret med nuværende medlemslister. Kan ikke engang huske om vi nogensinde har været det. Tvivler.
    1993 - - - - - - - 2001 - 2003, 2004 - 2006(*), 2007 - 2009, 2010(*), 2011 - 2013(*) - - 2016(*), 2017 - 2019 - - 2022(*), 2023
    1995, 1997, 2004, 2009, 2012, 2015, 2016, 2017, 2023
    HM's Avatar

  15. #39
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    304

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af HM Se meddelelser
    Rolig nu. FCKFC ejer sidelinien.dk og alle data. Ingen grund til uro. :)

    Ja, vBulletin er et standardprodukt. Hvis man har kørt med standardproduktet og holdt sig opdateret. Det er ikke tilfældet. Vi kører på en ret gammel version af softwaren og vi har oceaner af tilpasninger og features. Heriblandt BlaBlaBla.

    En hosted/SaaS løsning med vBulletin virker umiddelbart som den bedste løsning, enig. Men jeg vil advare imod at tro en migrering er "bare lige". Det kan lade sig gøre, jovist, men det er et stykke arbejde. Og noget som nok bedst udføres af en teknisk kyndig fan med masser tid (som jeg selv har været i 25 år mht. SL) eller en vBulletin-Pro. Det vil dog helt sikkert betyde tab af specielle tilpasninger og (formentlig) Blablabla. Og vi mangler stadig at tale om hvad FCKFC vil med SL.

    Om det bliver markant billigere er jeg faktisk også usikker på. For forretningsmodellen er anderledes i SaaS end for et stykke sw smidt på en linux-server for 15 år siden.

    -Henrik
    P.S. Grunden til at vi ikke har fulgt med til nyere versioner af vBulletin er netop de mange tilpasninger og behovet for at migrere til nyere Linux, MySql og PHP for overhovedet at kunne udføre upgrades.

    vBulletin.com tilbyder en cloud hosting fra 175$ om året, det er selvfølgelig svært at svare på om det dækker de behov der er for sidelinien eller ej, men der fra og så op til 55.000 er der hvertfald pænt langt.
    Samtidigt skriver de også at de kan migrære vBulletin til cloud "Yes, we can import vBulletin 5, vBulletin 4 or vBulletin 3 databases. For versions older than 3.8.7 we request that you upgrade them to the latest 3.8 version first."

    Ja der kommer nok til at være noget tab af tilpasninger, specielt nok blablabla delen, men mon ikke der kan findes en løsning på dette. Det ser ud til at nyere version af vBulletin f.eks. har en indbygget Messenger agtigt chat. og ellers afsløre youtube video at man kan integrere op til flere webchat addons. chatwee f.eks. (https://www.youtube.com/watch?v=ppqdmQx_S6Y)
    Sidst redigeret af Bushen : 30.07.19 kl. 13:27 Årsag: tilføjelse af youtube video

  16. De følgende 2 brugere er enige:

  17. #40
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,293

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af Bushen Se meddelelser
    vBulletin.com tilbyder en cloud hosting fra 175$ om året, det er selvfølgelig svært at svare på om det dækker de behov der er for sidelinien eller ej, men der fra og så op til 55.000 er der hvertfald pænt langt.
    Samtidigt skriver de også at de kan migrære vBulletin til cloud "Yes, we can import vBulletin 5, vBulletin 4 or vBulletin 3 databases. For versions older than 3.8.7 we request that you upgrade them to the latest 3.8 version first."

    Ja der kommer nok til at være noget tab af tilpasninger, specielt nok blablabla delen, men mon ikke der kan findes en løsning på dette. Det ser ud til at nyere version af vBulletin f.eks. har en indbygget Messenger agtigt chat. og ellers afsløre youtube video at man kan integrere op til flere webchat addons. chatwee f.eks.
    Intet er umuligt. Grav lidt mere i omkostningerne. Jeg husker det som om der er også trafik- og data-omkostninger etc. Måske ikke for 55 kkr/år, men stadig ikke noget i nærheden af 1000 kr/år.

    Der er også tilpasninger i databasen pga. "likes" og blablabla. Men de kan jo smides ud, hvis deres migreringstool tillader det. Der skal dog stadig være nogen som gør det, og tager ansvar for de beslutninger som kræves undervejs. For en ting er stensikkert: man får kun kritik for dem :)

    -Henrik
    P.S. Vi er på vBulletin version 4.2.2
    1993 - - - - - - - 2001 - 2003, 2004 - 2006(*), 2007 - 2009, 2010(*), 2011 - 2013(*) - - 2016(*), 2017 - 2019 - - 2022(*), 2023
    1995, 1997, 2004, 2009, 2012, 2015, 2016, 2017, 2023
    HM's Avatar

  18. De følgende 4 brugere er enige:

  19. #41
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    304

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af HM Se meddelelser
    Intet er umuligt. Grav lidt mere i omkostningerne. Jeg husker det som om der er også trafik- og data-omkostninger etc. Måske ikke for 55 kkr/år, men stadig ikke noget i nærheden af 1000 kr/år.

    Der er også tilpasninger i databasen pga. "likes" og blablabla. Men de kan jo smides ud, hvis deres migreringstool tillader det. Der skal dog stadig være nogen som gør det, og tager ansvar for de beslutninger som kræves undervejs. For en ting er stensikkert: man får kun kritik for dem :)

    -Henrik
    P.S. Vi er på vBulletin version 4.2.2
    4.2.2, jep står nederst på siden :D

    Jeg har tjekket google og i denne her tråd på deres hjemmeside står der det er gratis at få migræret sit forum til cloud: https://forum.vbulletin.com/forum/vb...forum-to-cloud

    Vil anbefale at købe en bronze plan i et par måneder får vbulletin til at migærere gratis og sætter det op som et test site, hvor man kan tjekke om cloud løsningen passer til det man gerne vil have som et minimum. (vBulletin cloud inkludere i øvrigt et "Likes System")

    Herefter hvis alt spiller som ønsket så køber man en årlig plan der passer til den traffik man har på sidelinien (svært at gætte sig til) Det er muligt at opgradere og nedgradere sin plan løbenende i følge denne her tråd (https://forum.vbulletin.com/forum/vb...ts-to-vb-cloud)

    25GB/Måneden koster 180$ årligt (ticket og telefon support kan tilkøbes)
    75GB/Måneden koster 360$ årligt (inkludere "ticket support" hos vBulletin.com. Telefon support kan tilkøbes)
    200GB/Måneden koster 720$ årligt (Inkludere ticket og telefon support)

    Det er også muligt at få Mobil app integration for 199$ som et engang beløb.
    Sidst redigeret af Bushen : 30.07.19 kl. 14:04 Årsag: mere info tilsat

  20. De følgende 6 brugere er enige:

  21. #42
    Tilmeldingsdato
    Sep 2010
    Indlæg
    418

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Det er også muligt at få Mobil app integration for 199$ som et engang beløb.[/QUOTE]

    Ja tak til app, hvis man må ønske :)

  22. De følgende 5 brugere er enige:

  23. #43
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,293

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af Bushen Se meddelelser
    4.2.2, jep står nederst på siden :D

    Jeg har tjekket google og i denne her tråd på deres hjemmeside står der det er gratis at få migræret sit forum til cloud: https://forum.vbulletin.com/forum/vb...forum-to-cloud

    Vil anbefale at købe en bronze plan i et par måneder får vbulletin til at migærere gratis og sætter det op som et test site, hvor man kan tjekke om cloud løsningen passer til det man gerne vil have som et minimum. (vBulletin cloud inkludere i øvrigt et "Likes System")

    Herefter hvis alt spiller som ønsket så køber man en årlig plan der passer til den traffik man har på sidelinien (svært at gætte sig til) Det er muligt at opgradere og nedgradere sin plan løbenende i følge denne her tråd (https://forum.vbulletin.com/forum/vb...ts-to-vb-cloud)
    Og hvis det så ikke går som forventet? Jeg siger bare det ser simplere ud overfor end det er i virkeligheden. Men jeg ser også at vi allerede har en frivillig til at klare det!? Spøg til side. Jeg påtager mig gerne at trykke next-next-next på en migrering, hvis der er nogle andre som tager skideballerne for det som ikke virker i 2 uger - eller for evigt.

    -Henrik
    1993 - - - - - - - 2001 - 2003, 2004 - 2006(*), 2007 - 2009, 2010(*), 2011 - 2013(*) - - 2016(*), 2017 - 2019 - - 2022(*), 2023
    1995, 1997, 2004, 2009, 2012, 2015, 2016, 2017, 2023
    HM's Avatar

  24. De følgende 4 brugere er enige:

  25. #44
    Tilmeldingsdato
    Oct 2008
    Indlæg
    72

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af HM Se meddelelser
    Og hvis det så ikke går som forventet? Jeg siger bare det ser simplere ud overfor end det er i virkeligheden. Men jeg ser også at vi allerede har en frivillig til at klare det!? Spøg til side. Jeg påtager mig gerne at trykke next-next-next på en migrering, hvis der er nogle andre som tager skideballerne for det som ikke virker i 2 uger - eller for evigt.

    -Henrik
    Ja, det med at trykke på next-next-next, er jo den nemme del ;)

  26. #45
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    1,039

    Re: Tanker om Sideliniens (billigere) fremtid

    Citat Oprindeligt indsendt af HM Se meddelelser
    Og hvis det så ikke går som forventet? Jeg siger bare det ser simplere ud overfor end det er i virkeligheden. Men jeg ser også at vi allerede har en frivillig til at klare det!? Spøg til side. Jeg påtager mig gerne at trykke next-next-next på en migrering, hvis der er nogle andre som tager skideballerne for det som ikke virker i 2 uger - eller for evigt.

    -Henrik
    Personligt har jeg stor respekt for at man ikke bare kan hverken leve på den samme platform for evigt uden konsekvenser eller skifte til en anden uden konsekvenser.

    Og hvis vi er nået så langt at konsekvenserne ved at blive på den gamle platform er for uoverskuelige (økonomisk) så er jeg i al fald indstillet på at leve med at der kommer tilpasninger og kompromisser.

    Det der ikke må ske er at vi mister samlingspunktet og niveauet af engagement. Hvis alternativet er at lukke SL, så lyder en migration der ikke går perfekt ganske OK.
    Mvh. Morten
    GatoConBotas's Avatar


Side 3 af 7 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Sideliniens 10-års jubilæum?
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 7
    Sidste Meddelelse: 07.11.06, 00:31
  2. Sideliniens design
    By Thunderstokke in forum Kontoret
    Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 23.06.06, 14:05
  3. Sideliniens server
    By kaare in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 26.08.03, 14:25

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •