Se afstemningsresultater: Holdningen til vores nye “navn”

Stemmeafgivere
190. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • Hot

    44 23.16%
  • Not

    57 30.00%
  • Couldn’t care less

    80 42.11%
  • Ved ikke

    9 4.74%
Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 16

Emner: FC Copenhagen - hot eller not

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    FC Copenhagen - hot eller not

    Helt kort. Hvad siger sidelinien til vores nye internationale navn, FC Copenhagen

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    2,309

    Re: FC Copenhagen - hot eller not


  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Helt kort. Hvad siger sidelinien til vores nye internationale navn, FC Copenhagen
    Copenhagen i stedet for København i lodtrækninger, på uefa.com osv osv: Fint med mig. Det er alligevel på linie med al international presse, undtagen i Norge.

    Her er den fulde forklaring, og godt nyt: Den besynderlige forkortelse "KOB" erstattes af "CPH".

    https://www.fck.dk/nyhed/fc-koebenhavn-og-fc-copenhagen

    Synes det hænger sammen. Kan jeg ændre stemme fra neutral til positiv? Blev fanget af at Tipsbladet påstod, at "FCC" var en ting vi ville se ...


  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Feb 2011
    Indlæg
    586

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    FCC lyder lidt som et byggefirma eller et investeringsselskab. Måske vi skal ud at køre en tur i ejendomsrouletten igen?

  5. Den følgende bruger er enig i dette:

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    434

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Big mistake! Har altid syntes det var fedt når vi kom op af bowlen som “FC Kobenhavn”

  7. De følgende 2 brugere er enige:

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,223

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Helt kort. Hvad siger sidelinien til vores nye internationale navn, FC Copenhagen
    I internationale sammenhænge er det en rigtig god ide.

    Vi kan jo bare tage udgangspunkt i opgøret med vores CL banemænd med det (for udlændinge) komplet umulige navn “Fudbalski klub Crvena Zvezda”. Hvis udlændinge har lige så svært ved at gennemskue, at FC København kommer fra hovedstaden i Danmark, som vi andre har med at gætte, at førnævnte klub faktisk er Røde Stjerne fra Beograd, så lad os da endelig give dem al den hjælp, de har brug for.

    Og når det kommer til forkortelsen, sidder den valgte CPH, der entydigt peger på København, jo lige i skabet.

    FCK bruges også af 1. FC Kaiserslautern og åbenbart også af et hold fra Slovenien, der hedder FC Koper.
    KOB har også været brugt, men det får mig altid til at tænke på Koblenz, som i øvrigt har et sekundahold, TuS Koblenz, der - da det blev dannet - tog det ambitiøse klubnavn “FC Deutschland”.
    FCC er bare grimt, så tak for, at vi slap for Tipsbladets opfindelse der.

    Det er svært at være utilfreds, synes jeg, selvom fans af andre danske klubber sikker nok kan finde et eller andet, de kan brokke sig over. Men de spiller jo heller ikke ret mange internationale kampe af betydning.
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.


  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Aug 2015
    Indlæg
    720

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Ærgeligt. Alene pga. det tabte memepotentiale der lå i et opgør mod Arsenal på hjemmebane.

    https://streamable.com/to3vw
    I øvrigt mener jeg at Brøndby Stadion bør ødelægges

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    813

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Det er vel en naturlig - omend ærgerlig - konsekvens af at være fra en by, som der på engelsk er et andet navn for.

    Jeg er i hvert fald tilhænger af, at engelsk er hovedsprog for internationale turneringer - og derfor må vi hedde Copenhagen i internationale sammenhænge. Ligesom vi jo heller ikke i dag går rundt siger, at det bliver to spændende kampe mod Футбольний клуб «Динамо» Київ, som der venter her i efteråret.

  12. Den følgende bruger er enig i dette:

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    I praksis betyder det næppe noget, så jeg forstår ikke rigtigt hvorfor vi har gjort det. Hvordan man vil udtale og stave København på andre sprog, må de selv rode med (Copenhagen, Köpenhamn, Copenhague, Kodaň, Kopenhagen, Kopenhaga, Koppenhága, Kopenhag, Kopenhāgena, Kööpenhamina, Kopenhaageni). Kært barn har som bekendt mange navne og vores herlige by er naturligvis ingen undtagelse. Derfor bør det selvfølgelig være byens rigtige navn der anvendes. Det har umiddelbart aldrig været et problem før, så hvorfor er det pludselig et problem nu?

    De argumenter der kommer fra klubben, er da også ret dårlige - særligt ”Turistorganisationen “Wonderful Copenhagen” hedder jo fx heller ikke “Wonderful København”. UEFA-forkortelsen kunne også snildt være ændret til KBH, så man slap for KOB – helt uden at ændre klubbens navn.

    Bayern München hedder heller ikke Bayern Munich, Napoli hedder ikke Naples, Sevilla hedder ikke Seville og så videre, så jeg mangler stadig at se rationalet i at skifte navn.

  14. De følgende 3 brugere er enige:

  15. #10
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    266

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    I praksis betyder det næppe noget, så jeg forstår ikke rigtigt hvorfor vi har gjort det. Hvordan man vil udtale og stave København på andre sprog, må de selv rode med (Copenhagen, Köpenhamn, Copenhague, Kodaň, Kopenhagen, Kopenhaga, Koppenhága, Kopenhag, Kopenhāgena, Kööpenhamina, Kopenhaageni). Kært barn har som bekendt mange navne og vores herlige by er naturligvis ingen undtagelse. Derfor bør det selvfølgelig være byens rigtige navn der anvendes. Det har umiddelbart aldrig været et problem før, så hvorfor er det pludselig et problem nu?

    De argumenter der kommer fra klubben, er da også ret dårlige - særligt ”Turistorganisationen “Wonderful Copenhagen” hedder jo fx heller ikke “Wonderful København”. UEFA-forkortelsen kunne også snildt være ændret til KBH, så man slap for KOB – helt uden at ændre klubbens navn.

    Bayern München hedder heller ikke Bayern Munich, Napoli hedder ikke Naples, Sevilla hedder ikke Seville og så videre, så jeg mangler stadig at se rationalet i at skifte navn.
    Jeg er meget enig i, at den praktiske betydning næppe er stor, hvorfor jeg også synes, man burde have undladt det, da den symbolske betydning er meget større. Vi hedder netop F.C. København og ikke alle mulige oversættelser af navnet, som man naturligvis er velkommen til at benytte, så folk forstår hvad man siger, alt efter om man er i Lugano, Bergamo, Prag etc.

    Hvis en del af begrundelsen handler om, at klubben ikke ville forkortes KOB, kunne man vel bare fremhæve i sine officielle papirer, at klubben kunne forkortes FCK, KBH eller sågar CPH. Omvendt er der vel en øget risiko for, at vi nu løber ind i forkortelsen FCC, fordi udenlandske medier og andre, der ikke er bundet af/kender til de officielle betegnelser bruger den nærliggende forkortelse af F.C. Copenhagen, hvis der er brug for en forkortelse.

    Mht rationalet bag, så tror jeg, at det her er et eksempel på, at der ligger et virksomhedsrationale frem for et klubrationale bag. Det er meget almindeligt, at virksomheder udover et lokalt navn også har en formel politik om, hvordan navnet skal skrives internationalt - og her ændres navnet så ofte til engelske termer eller andre sprog, hvis det er væsentlige markeder. I fodboldverdenen tror jeg dog ikke, at det er særligt normalt, hvad dine eksempler herover jo også viser.

    Der er selvfølgelig også muligheden for, at der ikke ligger nogen særlig tankevirksomhed bag ændringen. Når man hører argumentet om Wonderful Copenhagen, må man konstatere, at det er en oplagt mulighed (er den kommet i 'sagde vi virkelig det'-tråden?). Sagen er jo, at Wonderful Copenhagen hedder Wonderful Copenhagen både på internationalsk og på dansk. Skulle vi følge den logik - som klubben altså selv peger på - skulle vi også have samme navn både i Danmark og internationalt. Spørgsmålet er så, om vi er på vej mod et fuldtonet navneskift, så hele det danske navn skal skrives på engelsk? Det er vi næppe, men det ville ikke desto mindre være den logiske følge af kongeargumentet om Wonderful Copenhagen.
    Vi hedder netop Football Club København, Daniel.
    Sidst redigeret af Strictly : 15.09.19 kl. 07:03

  16. De følgende 2 brugere er enige:

  17. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    1,039

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    De argumenter der kommer fra klubben, er da også ret dårlige - særligt ”Turistorganisationen “Wonderful Copenhagen” hedder jo fx heller ikke “Wonderful København”. UEFA-forkortelsen kunne også snildt være ændret til KBH, så man slap for KOB – helt uden at ændre klubbens navn.

    Bayern München hedder heller ikke Bayern Munich, Napoli hedder ikke Naples, Sevilla hedder ikke Seville og så videre, så jeg mangler stadig at se rationalet i at skifte navn.
    Jeg tror man skal se CPH frem for KBH som led i at kunne være mere genkendelig også på sociale medier, specifikt internationalt. Igen, vi har altså ikke skiftet navn, bare kaldenavn, specifikt internationalt, fordi de åbenbart alle kalder os Copenhagen.

    Med hensyn til andre klubber, så "hedder" Bayern München sådan set Bayern Munich internationalt, og kaldenavne er heller ikke ualmindelige i Spanien hvor f.eks. Athletic Club af mange kaldes Bilbao (hvilket er en gammel diskussion ift om klubben "hedder" bynavnet) og på baskisk ville være Bilkobo. Noget skal man jo kalde dem og alle må gerne intuitivt forstå det i international sammenhæng.

    I bund og grund handler det om kommunikation, hvor man i min optik skal prøve at fjerne forhindringer.

    Og hvis man bare gerne vil lære alle at udtale København, så se hvordan det gik for München.
    Mvh. Morten
    GatoConBotas's Avatar

  18. De følgende 4 brugere er enige:

  19. #12
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Citat Oprindeligt indsendt af GatoConBotas Se meddelelser
    Jeg tror man skal se CPH frem for KBH som led i at kunne være mere genkendelig også på sociale medier, specifikt internationalt. Igen, vi har altså ikke skiftet navn, bare kaldenavn, specifikt internationalt, fordi de åbenbart alle kalder os Copenhagen.

    Med hensyn til andre klubber, så "hedder" Bayern München sådan set Bayern Munich internationalt, og kaldenavne er heller ikke ualmindelige i Spanien hvor f.eks. Athletic Club af mange kaldes Bilbao (hvilket er en gammel diskussion ift om klubben "hedder" bynavnet) og på baskisk ville være Bilkobo. Noget skal man jo kalde dem og alle må gerne intuitivt forstå det i international sammenhæng.

    I bund og grund handler det om kommunikation, hvor man i min optik skal prøve at fjerne forhindringer.

    Og hvis man bare gerne vil lære alle at udtale København, så se hvordan det gik for München.
    Vi har netop ikke bare skiftet kaldenavn. Vi har skiftet officielt navn. Alle de andre kalder os heller ikke Copenhagen. Det kommer helt an på sproget. I Frankrig, Spanien og Portugal er det Copenhague. Bayern München hedder Bayern München. I øvrigt skulle Bayern München på engelsk hedde Bavaria Munich. Så hvordan andre lande vælger at oversætte bør ikke have indflydelse på det officielle navn.
    Også Athletic Club hedder Athletic Club. Hvad er grunden i øvrigt til at gøre ens kaldenavn til det officielle navn?

  20. #13
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Citat Oprindeligt indsendt af Strictly Se meddelelser
    Hvis en del af begrundelsen handler om, at klubben ikke ville forkortes KOB, kunne man vel bare fremhæve i sine officielle papirer, at klubben kunne forkortes FCK, KBH eller sågar CPH. Omvendt er der vel en øget risiko for, at vi nu løber ind i forkortelsen FCC, fordi udenlandske medier og andre, der ikke er bundet af/kender til de officielle betegnelser bruger den nærliggende forkortelse af F.C. Copenhagen, hvis der er brug for en forkortelse.
    Men hvor tit bliver vi kaldt "FCK" uden for Norden, hvor de alligevel altid vil beholde K'et? Det er netop Copenhagen, med eller uden FC, der er det sædvanlige navn, ikke en forkortelse som folk i fjernere lande ikke vil genkende alligevel.

    Generelt er det også mest i Norden, man er besat af at forkorte klubbers navne, og i Danmark at få det der "F.C." klemt ind hvis man kan. Så det ikke er København mod Randers, men F.C. København mod Randers F.C., og så det for eksempel lige nu er Brøndby, bare Brøndby, mod F.C. Nordsjælland.

    Jeg har sgu aldrig forstået det. Og har insisteret længe på bare at tale om København, men det giver nogle weird reaktioner. Og f.eks. i tekst for Oddset, som jeg arbejdede for, gik det ikke. Det blev rettet, hvis der bare stod København-Brøndby (og så puttede jeg ekstra IF ind efter deres navn for at være på tværs) ;-)

    Så formodningen om "FCC" kommer mest af at vi selv utrolig længe har holdt fast i den dér forkortelse "FCK". Det er dybest set vores egen skyld, fordi vi fra officielt hold aldrig nogensinde konsekvent har holdt fast i at kalde os København uden et F.C. foran, eller kort at kalde os FCK. Måtte det engang ændre sig.

    Men lader vi i det mindste være med at kalde os "FCC", hvilket bliver tilfældet, så er der intet der tyder på at forkortelsen vil blive brugt af udenlandske medier.

  21. De følgende 2 brugere er enige:

  22. #14
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser

    Bayern München hedder heller ikke Bayern Munich, Napoli hedder ikke Naples, Sevilla hedder ikke Seville og så videre, så jeg mangler stadig at se rationalet i at skifte navn.
    Et par nyttige eksempler, for Sevilla har jo netop med held brandet sig som "Sevilla" og Napoli som "Napoli", også i medier, mens vi årevis har insisteret på at være "København", men stadig er endt som "Copenhagen" alle andre steder i udenlandske medier end hos UEFA selv – fordi de har fulgt designguiden.

    Så medmindre det skulle være som del af en kampagne der skal få alle uden for Danmark til at sige "København" i stedet for hvad de plejer at sige, kan jeg ikke se dette som andet end at gøre en dyd af nødvendigheden på helt udramatisk vis. At jeg så måske selv bare havde gjort det i stilfærdighed er en anden sag. Man undgår jo aldrig at aviser blæser det op til "en historisk navneændring", eller at fanmedier skriver om at "FCK HEDDER NU FCC UDE I VERDEN".

  23. #15
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: FC Copenhagen - hot eller not

    Citat Oprindeligt indsendt af -smølle Se meddelelser
    Et par nyttige eksempler, for Sevilla har jo netop med held brandet sig som "Sevilla" og Napoli som "Napoli", også i medier, mens vi årevis har insisteret på at være "København", men stadig er endt som "Copenhagen" alle andre steder i udenlandske medier end hos UEFA selv – fordi de har fulgt designguiden.

    Så medmindre det skulle være som del af en kampagne der skal få alle uden for Danmark til at sige "København" i stedet for hvad de plejer at sige, kan jeg ikke se dette som andet end at gøre en dyd af nødvendigheden på helt udramatisk vis. At jeg så måske selv bare havde gjort det i stilfærdighed er en anden sag. Man undgår jo aldrig at aviser blæser det op til "en historisk navneændring", eller at fanmedier skriver om at "FCK HEDDER NU FCC UDE I VERDEN".
    Men igen, hvor er behovet i at gøre et kaldenavn officielt? Og hvorfor har vi så ikke kaldt os Copenhague eller Kopenhagen? Det er primært engelsksprogede medier der kalder os Copenhagen og det kunne de snildt også have fortsat med - det har ikke været et problem før. Den eneste grund der kunne være til at vi skulle ændre navn er, at andre klubber også ændrede deres navn, så alle klubnavne stod på engelsk - men det er på ingen måde tilfældet.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. man utd in copenhagen
    By manutd in forum De korte linier
    Svar: 18
    Sidste Meddelelse: 18.10.06, 08:16
  2. Team Copenhagen
    By Gilbert in forum Bazar
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 15.03.06, 11:07
  3. Copenhagen AWAY !!!!
    By FCK|Perfect in forum De korte linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 16.09.05, 05:40
  4. Copenhagen Casuals
    By Kristian in forum De korte linier
    Svar: 63
    Sidste Meddelelse: 07.10.03, 16:55
  5. Køb BF Copenhagen
    By Glenstrup in forum Diverse
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 19.09.03, 16:12

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •