Citat Oprindeligt indsendt af Kiwi Se meddelelser
Der findes også andet udstyr til at undersøge sådanne ting. Eksempelvis har FCM investeret i noget, som hedder Nordbord Testing System, som måler den excentriske og isometriske muskelstyrke i hasemusklerne i hvert ben. Er der forskel i muskelstyrken i hvert ben, kan det medføre skader, fordi man "bruger kroppen forkert" for at kompensere for styrkeforskellen. Derudover kan for svage hasemuskler ift. quadriceps medføre en forhøjet risiko for korsbåndsskader.

Så vidt jeg ved, har vi ikke sådan noget udstyr i samme omfang, hvilket gør at vi måske har lidt sværere ved at handle forebyggende i samme omfang som FCM kan, i forhold til at dosere træningsbelastning, styrketræning og restitution via samme typekvantificerbare data som FCM har adgang til.
Uden at vide om der er evidens for udstyret, så virker det ganske interessant om end det ikke lader til at være et screeningsværktøj, men snarere et forsøg på at forebygge skaden. Jeg tror heller ikke at man fravælger en fremtidig spiller, der ikke har nogen skadeshistorik, på baggrund af forskelle i styrken i hasemusklerne. Jeg kan dog godt se at det er relevant i en større sammenhæng fx henter skadesplagede spillere.