Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 16 til 20 af 20

Emner: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

  1. #16
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Citat Oprindeligt indsendt af Bopa Se meddelelser
    Én af de ting, der fascinerer mig ved det alternative behandlermiljø - hvor mange af behandlerne lever fedt af at bløde mennesker økonomisk i en sårbar situation - er, at de stadig opfattes som gode, dejlige personer. Også selvom omverden egentlig godt ved at det er horse manure, de langer over disken og reelt ikke væsensforskelligt fra eksempelvis de investeringspapirer, som Danske Bank solgte som varm luft.
    Nu er der jo en fuldstændig veldokumenteret (omend ikke forstået) placebo-effekt i de ting, som de fleste alternativ-behandlere langer over disken, og for hovedpartens vedkommende, der er det jo fuldstændig uskadelige behandlinger (*) og en del af dem tror formentlig selv på det. På den måde, så synes jeg, at det er ganske uretfærdigt at sammenligne dem med bankerne...

    [*] Bortset fra når alternative behandlinger får folk til at fravælge etablerede behandlinger.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  2. #17
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    ... og en chef for sundhedsstaben der er kiropraktor. Det betyder ikke, at de på nogen måde er dårlige til deres arbejde eller at de ikke ved hvad de laver, men det kan potentielt give problemer, når man ikke har den nødvendige videnskabelige ballast...
    Jeg forstår ikke helt hvorfor flere og flere (har jeg opfattelsen af) sætter kiropraktik i samme kategori som homeøpati og healing ved håndspålæggelse.

    Jeg medgiver, at evidensen for en lang række klassiske kiropraktor-behandlinger er meget dårlig, men samtidigt, så bør man tage med i betragtning, at uddannelsen til kiropraktor langt hen ad vejen er magen til medicin. Det er samme bachelor. Og de tages igennem en ganske lang række fornuftige lægefaglige emner også på kandidaten som f.eks. diagnostik og billeddiagnostik og farmakologi. Det er en ret lille del af uddannelsen, der handler om at knække knogler. Noget som klart mangler evidens, men som samtidigt helt klart har en effekt i nogle tilfælde.
    Sidst redigeret af ougar : 19.11.19 kl. 14:55
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  3. De følgende 3 brugere er enige:

  4. #18
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    702

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Nu er der jo en fuldstændig veldokumenteret (omend ikke forstået) placebo-effekt i de ting, som de fleste alternativ-behandlere langer over disken, og for hovedpartens vedkommende, der er det jo fuldstændig uskadelige behandlinger.
    Ofte er dokumenterede placebo-effekter meget små. I og med at det er meget vanskeligt at etablere ægte blindforsøg (forsøgsgrupperne kan aldrig have de samme baggrunde eller symptomer), så bliver det ofte overrepræsenteret som en sandhed, at "der er en effekt". Ja, men er den stor? Er det et vigtigt resultat?

    Behandlingerne er ikke gratis - de er måske (delvis) skattefinansierede eller betalt via din sundhedsordning, hvilket gør det sværere at identificere et offer - men ressourcerne går reelt fra noget andet.

    Derfor er det et stort problem, at fysioterapi og kiropraktik fylder så meget i behandlingen, når evidensen og langtidseffekten af (mange af) behandlingerne er ringe.

    Bemærk, jeg har mødt en fysioterapeut, der lærte mig noget om styrketræning, hvilket hjalp mig til at træne mig væk fra en lidt rådden (men ikke konkret skadet) skulder - og det er jeg glad for.

    Men i forbindelse med en diskusprolaps måtte jeg konkret frigøre mig fra behandlingssystemet for at komme videre. Dels var behandlingen ligegyldig. Men dråben blev, da en ellers meget anerkendt fysioterapeut-kæde opfordrede mig direkte til at lyve overfor min egen læge om effekten, så jeg kunne få flere klip. Siden har jeg været særdeles skeptisk overfor den branche.
    Mvh,
    Bopa

  5. #19
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Citat Oprindeligt indsendt af Bopa Se meddelelser
    Ofte er dokumenterede placebo-effekter meget små. I og med at det er meget vanskeligt at etablere ægte blindforsøg (forsøgsgrupperne kan aldrig have de samme baggrunde eller symptomer), så bliver det ofte overrepræsenteret som en sandhed, at "der er en effekt". Ja, men er den stor? Er det et vigtigt resultat?

    Behandlingerne er ikke gratis - de er måske (delvis) skattefinansierede eller betalt via din sundhedsordning, hvilket gør det sværere at identificere et offer - men ressourcerne går reelt fra noget andet.

    Derfor er det et stort problem, at fysioterapi og kiropraktik fylder så meget i behandlingen, når evidensen og langtidseffekten af (mange af) behandlingerne er ringe.

    Bemærk, jeg har mødt en fysioterapeut, der lærte mig noget om styrketræning, hvilket hjalp mig til at træne mig væk fra en lidt rådden (men ikke konkret skadet) skulder - og det er jeg glad for.

    Men i forbindelse med en diskusprolaps måtte jeg konkret frigøre mig fra behandlingssystemet for at komme videre. Dels var behandlingen ligegyldig. Men dråben blev, da en ellers meget anerkendt fysioterapeut-kæde opfordrede mig direkte til at lyve overfor min egen læge om effekten, så jeg kunne få flere klip. Siden har jeg været særdeles skeptisk overfor den branche.
    Det var ikke så meget et forsvar af alternativ behandling, men mere ment som en sviner mod bankerne... :-)

    Og enig. Der er meget snake-oil. Men samtidigt, så betyder manglende evidens jo ikke nødvendigvis, at behandlingen ikke virker. Specielt kan behandlinger være glimrende effektive mod nogle "sygdomme" men virkningsløse mod andre, hvilket sænker dem observerede effekt meget, hvis du bare skyder i blinde.

    Jeg ved det er et rent anekdotisk bevis, men vi havde en datter, der græd nærmest uafbrudt i to måneder efter fødslen. Vi prøver en kiropraktor alene ud fra "måske, det kan jo være". Kiropraktoren lægger min datter på ryggen, og ryster et stykke legetøj og flytter det først til den ene side og så til den anden side - mange gange hver vej. Min datter kigger efter lejetøjet og drejer hovedet 90 grader til den ene side - hver gang - og 45 grader til den anden side - hver gang. Så laver hun en - meget mild - behandling af rygsøjlen og laver efterfølgende den samme "test" af bevægeligheden med legetøjet. Min datter drejer nu hovedet 90 grader til begge sider - og stopper fra det øjeblik med at græde - efter 2 måneder med "kolik".

    Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den behandling var udslagsgivende.

    Dermed siger jeg ABSOLUT ikke, at kiropraktik bare er det, man skal bruge mod kolik. For der kunne jo have været alt muligt andet galt. Men det virkede. Det var ikke tilfældig "regression to the mean" eller placebo.

    Min datter blev født ved at blive FLÅET ud med en sugekop, der sad på den ene side af hendes hoved. Det var ULTRA dramatisk og meget voldsomt, med en læge, der hev alt hvad hun overhovedet kunne, så at det kan have givet noget knas med knoglerne, det overrasker mig ikke.

    Der er lavet ganske få ordentlige videnskabelige undersøgelser af kiropraktisk behandling af kolik. Der er en Cochrane undersøgelse af dem her: https://www.cochrane.org/CD004796/BE...nfantile-colic

    Den siger umiddelbart, at der IKKE kan dokumenteres en effekt, fordi der er lavet meget få forsøg med blindtest, dvs. hvor forældrene ikke var klar over hvilken behandling deres spædbørn fik - hvilket jo nok ikke er så overraskende. Men det er et eksempel på en behandling, hvor jeg med mit liv som indsats ville hævde, at der ER en kæmpe effekt i nogle tilfælde, men hvor der bare ikke er foretaget nok undersøgelser - bl.a. fordi behandlingen ofte er virkningsløs, fordi barnet fejlet noget helt andet end i de tilfælde hvor det virker.

    Nå det blev langt. Det er lige en kæphest for mig. Den behandling står stadig som det klogeste (heldigste) jeg i mit liv har foretaget mig :-)
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  6. De følgende 2 brugere er enige:

  7. #20
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Jeg forstår ikke helt hvorfor flere og flere (har jeg opfattelsen af) sætter kiropraktik i samme kategori som homeøpati og healing ved håndspålæggelse.

    Jeg medgiver, at evidensen for en lang række klassiske kiropraktor-behandlinger er meget dårlig, men samtidigt, så bør man tage med i betragtning, at uddannelsen til kiropraktor langt hen ad vejen er magen til medicin. Det er samme bachelor. Og de tages igennem en ganske lang række fornuftige lægefaglige emner også på kandidaten som f.eks. diagnostik og billeddiagnostik og farmakologi. Det er en ret lille del af uddannelsen, der handler om at knække knogler. Noget som klart mangler evidens, men som samtidigt helt klart har en effekt i nogle tilfælde.
    Vi har vist allerede haft den her diskussion på Twitter, men kiropraktik er nu engang alternativ behandling. Hele behandlingsfundamentet er rendyrket pseudovidenskab og baseret på hypotesen om subluksationer. Ikke subluksationer i traditionel forstand, men så små subluksationer, at de end ikke nødvendigvis kan visualiseres med billediagnostik. Disse subluksationer forbinder kiropraktorerne så med alverdens lidelser og tilstande.
    Moderne kiropraktorer har så tonet ned for hypotesen bag, da de godt ved det er noget værre vrøvl, men behanglingen forsætter de ufortrødent med, til trods for den aldrig er bevist effektiv og mekanismen bag ikke er plausibel.
    Den argumentation du benytter kan benyttes om alle alternative behandlinger. Der er altid nogle der vil påstå, at de eller deres kære har haft god effekt. Hvad enten det er akupunktur eller Burzynskis cancerbehandling, så kan man altid finde de her enkelthistorier.
    Hvis kiropraktoruddannelsen, der herhjemme er en universitetsuddannelse på Syddansk Universitet, indeholder det samme som medicinuddannelsen, så må man sige at det er en noget komprimeret udgave. Og så skal man helst ikke grave for meget i hvorfor det overhovedet er en uddannelse der tilbydes på universitetsniveau.
    Derudover er alternative behandlinger ikke nødvendigvis harmløse. De alternative behandlere vedkender sig dog sjældent de mulige komplikationer og informerer sjældnere om dem. Særligt når kiropraktorerne giver den gas på nakken, kan der opstå fatale komplikationer.

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 09.12.09, 23:11
  2. Træning
    By alpeanden in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 04.04.05, 11:30
  3. Træning
    By Mal in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 26.11.04, 18:43
  4. Fysisk afstraffelse på PBV?
    By Pabres in forum Diverse
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 16.08.04, 23:49

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •