Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 20

Emner: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,583

    Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Generelt er der en del snak her og der i forskellige tråde om ting, der har med diverse elementer af den fysiske træning i klubben. Hvad end det handler om styrketræningen, restitution mellem kampe, skadesforebyggelse og genoptræning. Så jeg vil prøve at samle lidt af den forskningsbaserede viden, som findes på området, og hvordan det anvendes i praksis i klubben, og hvilke udfordringer, vi nu engang står over for, som andre ikke gør, og vice versa, og skrive den her, så diskussionerne på området flyttes til denne tråd. Jeg gider dog ikke skrive kilder på de forskellige ting i første omgang, men kan godt finde dem ved lejlighed ved de enkelte punkter, hvis det efterspørges i den enkelte diskussion.

    Som lille disclaimer vil jeg lige sige, at jeg ikke påstår at være ekspert på området, men jeg har via min uddannelse som cand. scient. i Konkurrence og Elitesport fået en del viden på området, og vil gerne sørge for at den viden også kan anvendes, når der diskuteres omkring disse ting.

    Fysiske arbejdskrav
    For at starte et sted kommer her nogle af de fysiske arbejdskrav, som stilles til en prof. fodboldspiller:
    - Man løber mellem 10 og 13 km. pr. kamp.
    - Mellem 5 og 10% af den tilbagelagte distance udgøres af sprint (nogle positioner har flere sprint end andre)
    - I gennemsnit foretages en sprint hvert 70.-90. sekund.

    Der skelnes mellem højintense løb og sprints. Højintense løb er <15 km/t, og sprint er på <19,6 km/t. Mængden af disse løb er en af de primære fysiske forskelle på Superligaen og de større ligaer. Sammenligner man Superligaen med Serie A, løber den gennemsnitlige spiller i Serie A 30% flere højintense løb og 60% flere sprints end den gennemsnitlige superligaspiller.

    Træning af kapacitet af højintense løb
    Højintense løb og sprints er hvad man kalder anaerobt arbejde. Anaerobt arbejde stiller store krav til musklerne i form af at kunne generere stor kraft inden for kort tid. Jo større en muskel er, desto større kraft kan den generere. Og jo mere eksplosiv musklen er, desto hurtigere kan den generere kraft. En ting er at opbygge selve musklen på den måde i træningscenteret, noget andet er at lære kroppen at bevæge sig med de større muskler. Det tager kort og godt tid på selve fodboldbanen at lære at bevæge sig med den øgede muskelmasse, samt at koordinere kroppens bevægelser, så man får mest ud af de større og stærkere muskler. Derfor tager det tid for eksempelvis Mohamed Daramy at lære at blive eksplosiv på banen, når nu han har øget sin styrketræning.
    En anden ting, som skal medregnes, er at den øgede muskelmasse og større anaerobe power skal tilpasses en stor aerob kapacitet, som gør spilleren i stand til at kunne restituere hurtigt fra et højintenst løb, så man kan foretage en ny inden for kort tid. Det sætter en naturlig begrænsning på hvor buff en spiller kan blive, hvis han skal fungere på en fodboldbane. Groft sagt har typer som Hafþór Júlíus Björnsson (The Mountain) den anaerobe power ift. sprinthastighed, springstyrke, osv., men ikke den aerobe kapacitet til at fungere på en fodboldbane. Fodboldteknik eller ej.

    Restitution
    Belastningen fra en fodboldkamp sætter nogle begrænsninger for, hvor lang tid der går før en spiller er klar til at præstere igen. Belastningen fra en kamp udmønter sig på flere måder:
    - Tømte glykogendepoter (energilagrene i muskelfibercellerne), hvilket tager mindst 72 timer før de er genopfyldt igen, selv med den mest hensigtsmæssige kost og anvendelse af recovery drikke, som man ser spillerne indtage lige efter kampen er slut.
    - Små overrivninger i muskelfibrene, som også skal bruge tid til at hele og superkompensere for den belastning, musklerne har været udsat for. Dette tager også mellem 48-72 timer, før musklen er helet, selv med anvendelsen af recovery behandling, såsom massage, recovery boots, restitutionstræning, osv.
    - Stress på knoglerne. Belastningen på skelettet gør, at knoglerne skal bruge tid til at restituere, og kan gendanne de knogleceller, som er blevet nedbrudt af belastningen.

    Alle tre typer belastning kræver minimum 72 timer fra gang til gang, før en spiller er fuldt restitueret. Hvis belastningen sker løbende med absolut minimal restitutionstid, skal kroppen bruge længere og længere tid, før den er fuldt restitueret. Sker belastningen gentagne gange, inden kroppen er restitueret, kan det udover dårligere præstationer på banen resultere i fibersprængninger, ledbåndsskader og træthedsbrud.
    Når flere spillere i en trup er skadet, og mange spillere må kompensere for det ved at spille ofte, og ikke får tid nok til at restituere, kan det danne en negativ spiral, hvor flere spillere bliver skadet pga. den øgede belastning, hvilket igen fører til flere følgeskader i truppen på grund af en øget belastning på dem.

    Skadesforebyggelse
    Udover selve fodboldtræningen, har alle prof. fodboldspillere styrketræning ved siden af. Udover at opbygge og vedligeholde spillernes fysiske styrke og eksplosivitet, er styrketræningen også med til at skadesforebygge. Styrketræningen betyder eksempelvis, at spillerne får mere kontrol og stabilitet i deres ledbevægelser, når kroppens ekstremiteter er i yderpositioner. For eksempel er der påvist en sammenhæng mellem styrke i baglåret og korsbåndsskader. Jo større styrke i baglåret, desto mindre bliver risikoen for en korsbåndsskade. Styrketræning kan også anvendes for at korrigere, hvis spillerne belaster en side af kroppen mere end den anden. For eksempel kan man, ved at teste styrken i hoftebøjerne, korrigere for evt. asymmetri i muskelstyrken, og ad den vej forebygge skader, som skyldes at der trækkes skævt på leddet. I et tæt kampprogram, hvor der er færre spillere til rådighed, nedprioriteres denne træningstype, fordi man i højere grad prioriterer den taktiske træning og restitutionstræningen for at gøre spilleren klar til næste kamp. Hvilket er med til at forstærke den negative spiral, fordi man med en skadesfri trup ville kunne reducere træningsbelastningen via færre spilleminutter. Dette er dog ikke en mulighed, når truppen er svækket pga. skader.

    Genoptræning
    Genoptræningssektoren har haft pænt travlt i denne sæson, med flere typer ledbånds-, muskel- og seneskader. Ser man på de to korsbåndsskader, som Boilesen og Wind har fået, eller Stephans akillesseneskade, er grunden til den lange genoptræningstid, at ledbånd og sener er dårligere til at optage næring end muskler og knogler. Det skyldes primært, at muskler og knogler er direkte forbundet til blodcirkulationen, hvilket gør det nemmere at optage næringsstoffer. Hvorimod sener er dårligere forbundet til blodcirkulationen, mens ledbånd ikke er direkte forbundet, Derfor skal de bruge mere tid på at gendannes og hele efter skader.
    FCK's sundhedssektors strategi er, at en spiller, som har været igennem et længere skadesforløb, først genindlemmes i holdets fællestræning igen, når han kan tåle den fulde belastning fra den almindelige træning. Når spilleren deltager i fællestræningen igen, er det eneste parameter, der skrues på, selve træningsmængden.

    Det var lige, hvad jeg kunne komme i tanke om i første omgang.

    Tilføjelse:

    Belastning og skader i knæ ved kunstgræsbaner
    Årsagen til at der sker relativt flere knæskader på kunstgræsbaner end på alm. græsbaner skyldes primært 2 ting:
    - Banens hårdhed er anderledes end alm. græs. Det gør både at boldens opspring bliver anderledes, men også at belastningen på knæet, når spilleren træder ned med al sin vægt bliver anderledes, fordi stødabsorberingen bliver anderledes, og belaster dermed knæet og ledbåndene mere.
    - Knopperne på kunstgræsstøvler er anderledes formede end alm. græsbanestøvler. De er mere kantede, for at kunne få et ordentligt greb i underlaget. Det gør samtidigt, at hvor alm. runde knopper kan rotere, så spilleren kan foretage et retningsskift, hænger kunstgræsstøvler mere fat i underlaget, så når spilleren foretager et retningsskift, hænger støvlen fast, og der sker oftere og kraftigere vrid i knæet.
    Sidst redigeret af Kiwi : 18.11.19 kl. 09:47
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    833

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Hatten af for at du gider bruge tid på at dele din viden med os andre.
    Mange interessante oplysninger, som jeg i hvert fald ikke kendte i forvejen

  3. De følgende 11 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2018
    Indlæg
    453

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Tak for dette! Synes det er superspændende og aldeles relevant, for vores situation pt.

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Når snakken falder på genoptræning og skadesforebyggelse, så er det værd at belyse et andet aspekt også – medicinforbrug.
    Det er ikke et område, hvor der findes særlig meget offentlig information. Der har løbende været sager hvor spillere erkender at have haft et højt forbrug af smertestillende, hvor de særligt bruger gigtpiller (anti-inflammatorisk medicin, NSAID). Senest fortalte Daniel Agger i 2016 om sit store forbrug.
    I 2006 blev blandt andet Frank Odgaard beskyldt for at udskrive for meget i en DR-dokumentar og i Ekstrabladet (hvor man ulovligt havde skaffet sig adgang til data), men blev efterfølgende frikendt.
    Man skal dog næppe være i tvivl om, at pillerne også i dag bliver brugt og det eneste der kan være tvivl om er omfanget. Jeg håber man er blevet klogere og mere tilbageholdende med medicinen, men spillerne kan købe dem i håndkøb og det tyder ikke på det, når man vælger at give spillerne indsprøjtninger med binyrebarkhormon i akillessenen. I et så tætpakket kampprogram kan man i hvert fald nemt se fristelsen i at tage smertestillende medicin.
    Foruden gigtpillernes bivirkningsprofil generelt ikke er særligt indbydende (og de var næppe blevet godkendt som håndkøbsmedicin i dag), så er det også sandsynligt, at de har negativ effekt på helingsprocessen i især knoglerne, mens det ikke kan udelukkes, at der også er negativ effekt på heling af sener og ligamenter. Når det så blandes sammen med det tætte kampprogram, er det ikke en god cocktail.

  6. De følgende 2 brugere er enige:

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,583

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Rigtig god pointer. Jeg må dog indrømme, at medicinforbrug har ikke været belyst som en del af vores uddannelse. Men hvad jeg fik fortalt fra Dave Cosgrave for små to år siden, så arbejder man i FCK med det antiinflammatoriske via kosten, så man undgår forbrugen af medicin til det formål, og netop for at undgå at det skulle have en negativ effekt på knoglehelingen.
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Feb 2011
    Indlæg
    586

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Citat Oprindeligt indsendt af Kiwi Se meddelelser
    - Knopperne på kunstgræsstøvler er anderledes formede end alm. græsbanestøvler. De er mere kantede, for at kunne få et ordentligt greb i underlaget. Det gør samtidigt, at hvor alm. runde knopper kan rotere, så spilleren kan foretage et retningsskift, hænger kunstgræsstøvler mere fat i underlaget, så når spilleren foretager et retningsskift, hænger støvlen fast, og der sker oftere og kraftigere vrid i knæet.
    Det gælder vel kun, hvis støvlen kun har 1 knop. Når støvlen har flere knopper (hvilket fodboldstøvler jo har), forhindrer de tilsammen, at man kan rotere - og det er vel også ideen med at have knopper.

    PS:
    Her er en firm ground græsstøvle: https://www.unisport.dk/fodboldstoev...caAnfmEALw_wcB

    Her er en til kunstgræs: https://www.unisport.dk/fodboldstoev...caAtfOEALw_wcB

    Hvilken har de rundeste knopper??!
    Sidst redigeret af Claudemir Fanatic : 18.11.19 kl. 18:41

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    131

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Citat Oprindeligt indsendt af Kiwi Se meddelelser
    Rigtig god pointer. Jeg må dog indrømme, at medicinforbrug har ikke været belyst som en del af vores uddannelse. Men hvad jeg fik fortalt fra Dave Cosgrave for små to år siden, så arbejder man i FCK med det antiinflammatoriske via kosten, så man undgår forbrugen af medicin til det formål, og netop for at undgå at det skulle have en negativ effekt på knoglehelingen.
    Bare af nysgerrighed, kan du huske hvad han kategoriserede som antiinflammatorisk kost? Evidensen er jo noget diskuteret på området, specielt effekten på i forvejen raske individer (hvad fodboldspillere i højeste grad må betragtes)

  10. #8
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Citat Oprindeligt indsendt af Kiwi Se meddelelser
    Rigtig god pointer. Jeg må dog indrømme, at medicinforbrug har ikke været belyst som en del af vores uddannelse. Men hvad jeg fik fortalt fra Dave Cosgrave for små to år siden, så arbejder man i FCK med det antiinflammatoriske via kosten, så man undgår forbrugen af medicin til det formål, og netop for at undgå at det skulle have en negativ effekt på knoglehelingen.
    Det er jo i tråd med den pseudovidenskab der umiddelbart over en længere periode er blevet inkorporeret i klubben. Antiinflammatorisk kost er endnu en ’health fad’ på linje med basisk kost. Lidt ligesom når vi har en body-sds behandler, der kan behandle spillernes galdeblærmeridianer.
    Jeg er med på, at der ikke nødvendigvis kan være stærk evidens for nye tiltag og når man gerne vil være på forkant, så er man nødt til at prøve nye ting. Man må dog også kigge på hvilke tiltag der faktisk har en sandsynlig virksom mekanisme og hvilke der ikke har. Et eksempel kan være de her Kaatsu bands, der afklemmer blodforsyningen og det skulle angiveligt efterligne de effekter der opnås ved tung træning. Virker det? Måske, hvem ved, men det har i det mindste potentialet til at virke.
    I den forbindelse må man bare sige, at anti-inflammatorisk kost næppe har nogen relevant effekt og slet ikke tilstrækkeligt til at kunne erstatte gigtpiller (der i øvrigt må formodes bliver tager for den smertestillende effekt hos fodboldspillere og ikke den anti-inflammatoriske). Dermed ikke sagt, at anti-inflammatorisk kost er skadeligt og så længe spillerne får den nødvendige næring, betyder det knap så meget hvilket fancy navn der klistres på kosten. Det virker dog ikke som en særlig effektiv metode til at nedbringe forbruget af smertestillende medicin.
    Uden at det på nogen måde skal lyde prætentiøst så er vores uddannelsesniveau i sundhedsstaben lidt afslørende. Vi har en fysioterapeut der videreuddanner sig til osteopat, en massør der er videreuddannet som body-sds behandler og en chef for sundhedsstaben der er kiropraktor. Det betyder ikke, at de på nogen måde er dårlige til deres arbejde eller at de ikke ved hvad de laver, men det kan potentielt give problemer, når man ikke har den nødvendige videnskabelige ballast og det betyder alt andet lige, at der er et stort fokus på alternative behandlinger og tiltag. I en så skadesplaget trup med så stor belastning, synes jeg ikke ligefrem det er betryggende.
    Sammenligner vi os med andre Superligaklubber, så har FCM en cand.scient i idræt tilknyttet, FCN har to cand.scient i humanfysiologi tilknyttet og Brøndby har en cand.scient i biologi og idræt, phd som konsulent (som samtidig er seniorforsker) (andre klubber har formentligt lignende). Her er vi så umiddelbart gået i en anden retning og ender måske med at sakke bagud. Det er jo en skam, da vi bestemt har et budget der gør at det her ikke er et område hvor vi burde være bagefter, men snarere skulle lede feltet.
    Måske det ikke gør nogen forskel og måske de alternative behandlinger og tiltag kan give øget velvære, hvilket bestemt har værdi, men for mig virker det som et spild af penge og på bekostning af andre tiltag.

  11. De følgende 9 brugere er enige:

  12. #9
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,583

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Der er videnskabelig evidens for at anti-inflammatorisk kost medvirker til reducering af inflammationstilstande i kroppens led. Der er også videnskabelig evidens for at visse fødevarer indeholder vitaminer og mineraler, som medvirker til at styrke knoglehelingsprocessen. Broccoli og spinat er nogle af dem, og ser man på, hvad spillerne får serveret af morgenmad og frokost i klubben, så har man øget mængden af dette i menuen. For lige at nævne et konkret eksempel.

    Men jo, det er da tankevækkende, at man ikke i højere grad ser mere på at få folk med mere videnskabelig uddannelse tilknyttet. FCM's nye fysioterapeut er på samme årgang og studieretning som mig på uni, blot med en fysioterapeut-baggrund fra sit bachelorstudie. Team Danmarks nye sportsfysiolog gik jeg på hold med på bachelor-delen af uddannelsen, og han har bl.a. undersøgt effekterne af okklusionstræning, som Kaatsu-træning er. Og det er igen at man får de samme effekter som tung styrketræning, blot med mindre belastning på selve leddet. SIF's nye fysiske træner er i min speciale-studiegruppe, osv. Man kan så påpege, at vores nye assistenttræner har en kandidat i humanfysiologi fra KU.
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)

  13. Den følgende bruger er enig i dette:

  14. #10
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    131

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Jeg har stadigvæk til gode at se god evidens på at anti-inflammatorisk kost har den effekt som du bekriver (ikke kun møntet på dig ift mit skriv tidligere, men sådan mere generelt). Der er desuden bred idé om hvad "anti-inflammatorisk kost" dækker over når man gennemgår litteraturen og det var derfor jeg spurgte ind til hvad Cosgrave mente det indeholdt. Der ligger lidt evidens på effekt på eks diabetes ift visse diæter, og visse inflammatoriske tilstande i relation til artrose (ikke bragende evidens). Men igen, dette er patient-populationer og jeg kan som nævnt ikke finde evidens på at det har en effekt på raske individer (Som fodboldspillere må anses, også under skades-forløb. Vi snakker ikke kroniske sygdomme her).

    Jeg må også følge Kenney her, det er noget alarmerende hvis vores sundheds-stab bruger alt for mange ressourcer på tiltag der ikke kan underbygges

  15. De følgende 4 brugere er enige:

  16. #11
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Hvilke fødevarer der er anti-inflammatoriske er dårligt defineret og selve den anti-inflammatoriske kost er dårligt defineret. Den viden der florerer er også af voldsom varieret kvalitet og rangerer fra full-blown pseudovidenskab til at kalde en middelhavskost for anti-inflammatorisk. Og om det overhovedet er relevant for sunde fodboldspillere formoder jeg er endnu dårligere belyst. Evidensen for at en decideret anti-inflammatorisk kost kan have en relevant anti-inflammatorisk effekt er ikke stærk og man er ude på dybt vand hvis man påstår, at en sådan kost kan nedsætte forbruget af gigtpiller.
    Så om man decideret går efter fødevarer man formoder er anti-inflammatoriske eller man går efter en balanceret og sund kost tvivler jeg på gør en forskel og det virker ikke som et særlig effektivt tiltag, hvis man vil reducere brugen af gigtpiller (der som nævnt bruges for den smertestillende effekt).

  17. De følgende 2 brugere er enige:

  18. #12
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    131

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Hvilke fødevarer der er anti-inflammatoriske er dårligt defineret og selve den anti-inflammatoriske kost er dårligt defineret. Den viden der florerer er også af voldsom varieret kvalitet og rangerer fra full-blown pseudovidenskab til at kalde en middelhavskost for anti-inflammatorisk. Og om det overhovedet er relevant for sunde fodboldspillere formoder jeg er endnu dårligere belyst. Evidensen for at en decideret anti-inflammatorisk kost kan have en relevant anti-inflammatorisk effekt er ikke stærk og man er ude på dybt vand hvis man påstår, at en sådan kost kan nedsætte forbruget af gigtpiller.
    Så om man decideret går efter fødevarer man formoder er anti-inflammatoriske eller man går efter en balanceret og sund kost tvivler jeg på gør en forskel og det virker ikke som et særlig effektivt tiltag, hvis man vil reducere brugen af gigtpiller (der som nævnt bruges for den smertestillende effekt).
    Præcis det min pointe er, omend jeg nok præsenterede den lidt mere åbent :-). Men jeg har kigget på det her i årevis gnm. mit daglige virke som praktiserende læge og stor tilhænger af evidens, -specielt i de her SoMe/influencer tider. Jeg er altid åben for at ændre min mening/få nyt syn på sagen, men der er i det her emne endnu intet der har givet grund til dette, nok nærmere tværtimod.

  19. De følgende 2 brugere er enige:

  20. #13
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    702

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Antiinflammatorisk kost er endnu en ’health fad’
    Altså, vi har en lever. Hvis man spiser bare nogenlunde kostpyramide-fornuftigt, så klarer den resten.

    Vi har en fysioterapeut der videreuddanner sig til osteopat, en massør der er videreuddannet som body-sds behandler og en chef for sundhedsstaben der er kiropraktor.
    Jeg vil ikke påstå, at det nødvendigvis reflekterer sig i behandlingen af truppen. I udgangspunktet er jeg ikke fascineret af den videnskabelige baggrund for rigtig meget fysioterapi/kiropraktik men resten er simpelthen månefase-ævl.

    Men det bliver problematisk, hvis man begynder at bruge pseudovidenskabelige retningslinjer for at undgå skader. Altså, fint nok at du pudser min meridianlinje, mens min fod er brækket, men hvis du påstår at jeg kan tage ti ekstra i bænkpres, fordi min sakrale energi er god på tirsdage når det er fuldmåne, så er det problematisk.

    Det er et issue med mange fysiske skader, at den menneskelige psykologi er i konflikt med kroppens naturlige helingsproces. Vi tænker aktivistisk og proaktivt, hvor virkeligheden er at de fleste skader kræver tid, ro og fornuftig genoptræning, hvis ikke operation, medicin og det samme. I en professionel klub har man især ikke tid og hvad gør man så? Det er selvfølgelig der, shamanerne begynder at flokkes som gribbe om fadet.

    Rigtig mange af de her behandlere har så en fin empirisk indsigt i hvad er er godt og ikke er godt. Der er givetvis en omsorgseffekt, der er vigtig i forbindelse med behandling - det forhold at "en behandling virker" betyder ofte at det er rart eller "føles effektivt". Men folk bliver sjældent raske i de systemer, der er altid behov for ti nye konsultationer, når klippekortet er opbrugt.
    Mvh,
    Bopa

  21. Den følgende bruger er enig i dette:
    rsj

  22. #14
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Citat Oprindeligt indsendt af Bopa Se meddelelser
    Det er et issue med mange fysiske skader, at den menneskelige psykologi er i konflikt med kroppens naturlige helingsproces. Vi tænker aktivistisk og proaktivt, hvor virkeligheden er at de fleste skader kræver tid, ro og fornuftig genoptræning, hvis ikke operation, medicin og det samme. I en professionel klub har man især ikke tid og hvad gør man så? Det er selvfølgelig der, shamanerne begynder at flokkes som gribbe om fadet.
    Og læg dertil, at vi har at gøre med en yderst letpåvirkelig patientgruppe med meget lavt uddannelsesniveau og indgroet hang til overtro og besværgelser. Sådan en fodboldtrup er nammenam for clairvoyanter og pendulsvingere.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  23. De følgende 4 brugere er enige:

  24. #15
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    702

    Re: Fysisk træning og skadesforebyggelse/genoptræning i FCK

    Og læg dertil, at vi har at gøre med en yderst letpåvirkelig patientgruppe med meget lavt uddannelsesniveau og indgroet hang til overtro og besværgelser. Sådan en fodboldtrup er nammenam for clairvoyanter og pendulsvingere.
    Én af de ting, der fascinerer mig ved det alternative behandlermiljø - hvor mange af behandlerne lever fedt af at bløde mennesker økonomisk i en sårbar situation - er, at de stadig opfattes som gode, dejlige personer. Også selvom omverden egentlig godt ved at det er horse manure, de langer over disken og reelt ikke væsensforskelligt fra eksempelvis de investeringspapirer, som Danske Bank solgte som varm luft.
    Mvh,
    Bopa

  25. De følgende 6 brugere er enige:

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 09.12.09, 23:11
  2. Træning
    By alpeanden in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 04.04.05, 11:30
  3. Træning
    By Mal in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 26.11.04, 18:43
  4. Fysisk afstraffelse på PBV?
    By Pabres in forum Diverse
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 16.08.04, 23:49

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •