Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: De tre sandheder om Ståle, systemet og indkøbene

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    De tre sandheder om Ståle, systemet og indkøbene

    Der er tre sandheder om Ståles udvikling, Ståles system og klubbens måde at scoute spillere på, som efterhånden er blevet ophøjet til sandheder, og som jeg synes det efterhånden er relevant at diskutere. Sandheder der enten er opstået i medierne, blandt tilhængerne eller af spin leveret af klubben og Ståle.

    1) "Ståles system er 4-4-2 med zoneopdækning, og det kan ikke ændres!" - Ståle sværger til zoneopdækning, når holdet forsvarer. Det ved alle, og personligt synes jeg det er fornuftig, da der er ret mange fordele derved, når først spillerne kan systemet. Den sandhed jeg synes bør udfordres og diskuteres er, at Ståles system kun fungerer i en 4-4-2, og at holdet derfor pine død kun kan spille på den måde. Det er noget forbandet vrøvl, for det ene omhandler tilgangen til det at dække op, det andet omhandler måden at stille op. Som jeg ser det, så er en af sæsonens helt stor udfordringer, at FCK kan kyses fysisk og mentalt, specielt på midtbanen, specielt fordi modstanderne har haft en tendens til at overbefolke midtbanen centralt, for på den måde at stække FCK's opspil. Det skete mod FCM, mod BØF, mod AGF, mod Malmø og mod AaB. Skal man spille sig ud af det undertal, så kræver det en hurtig og pasningssikker midtbane. Det har FCK ikke. Når Zeca er med dominerer han i erobringsspillet, men farten i pasningerne mangler - Falk og Stage har ikke kunne opveje for dette. Svaret har i enkelte kampe været, at skifte system undervejs i kampene, både til en 4-3-3 og til en 3-5-2. Ser man på truppens sammensætning kunne det dog være fornuftigt, om det blev mere permanente løsninger. FCK's trup indeholder langt flere spillere, der er uddannet i et 4-3-3-system, og som samtidig har deres forcer der. Ståle vil ikke skulle gå på kompromis med zoneopdækningen, men han vil kunne få elementer frem i spillet, særligt det offensive, som rigtig mange efterlyser.
    I tillæg skal det nævnes, at Ståle i et interview med Onside i 2017 (eller 18) selv nævnte, at om systemet hed 4-4-2 eller 7-9-13 var lige gyldigt for ham, så længe FCK spillede med zoneopdækning.

    2) "Klubben scouter efter internationale spillere!" - Lige den sandhed mener jeg er Ståles bedste spin-nummer, og det mest fantastiske er, at rigtig mange har købt ind på primissen. Hvad hulan er en international spiller? Jeg kender Ståles definition, men hvis det er spillere der skal kunne klare mosten fysisk og psykisk internationalt, som vi henter tidligt, før de bliver for dygtige og umulige at hente, hvordan kan det så være, at de ikke kan overføre det til Superligaen og totalt smadre ligegyldige modstandere. Det er jo netop to parametre, der skulle løfte de selv samme mod Hobro, AaB, Lyngby, osv. OG er det virkelig sådan andre "internationale" klubber scouter?

    Et kerne eksempel Pep Biel. Han koster +30 mio og er Skandinaviens dyreste indkøb. Men hvad bidrager han med? Skal man sætte den på en spids, så tror jeg FCK havde været mere internationale, hvis man havde hentet eksempelvis Sabi i Hobro for den 1 mio Euro de forlangte, og så brugt +10-15 mio på at hente Vejles 16 årige supertalent Wahid Fakir. https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/...-stortalent_2/ Det er i hvert fald sådan jeg oplever "internationale" klubber agere.

    Stage er et andet eksempel. Eller rettere et eksempel der skriger på, hvorfor snakken om det internationale potentiale på mig virker som godt spin. Stage er stærk fysisk og psykisk, det er der ingen tvivl om, men han er simpelthen alt, alt, alt for begrænset teknisk til at spille internationalt. Jeg sad under Malmø-kampen og tænkte på, hvor helt ekstremt meget en spiller som Anders Christiansen ville pynte på FCK's midtbane. Ved siden af Zeca ville han være en drøm (alt sammen når man ser bort fra hans BØF'ske personlighed, som jeg ikke kan snuppe), men den type findes simpelthen ikke i FCK's trup.

    Kort sagt, så er internationale spillere sgu spillere der er dygtige nok til at spille internationalt specielt teknisk og taktisk. Ståle har tit angrebet FCM for at købe spillere til Suppe, men sådan som spillere som Onyeka og Evander dominerede FCK i sidste møde, ja så var det sgu dem der havde købt de internationale spillere - ikke Ståle!

    3) "Ståles kan ikke udvikle sig og klubben mere" - sikke noget forbandet vrøvl! Jeg har læst den påstand et utal af gange, og ser man i alene i kamptråden fra Malmø-kampen, så virker det som om, at Ståle står stille som træner. Det mener jeg bestemt ikke er tilfældet, men Ståle er udfordret på sit system, som jeg også skriver tidligere, men at han ikke kan udvikle sig - come on! Det kan alle, hvis de vil, og jeg mener om noget Ståle er typen der gerne udvikler sig. Det jeg tror er problemet lige nu er, at Ståle mangler modspil i trænerteamet. Det tror jeg han fik med Priske, som så nok udfordrede for meget og for hurtigt, og fra Jacob Neestrup som så er smuttet til VFF. Men det virker ikke som om Wiggen og Steffen Madsen er dem der udfordre Ståles ideer, særligt når det kommer til de offensive. FCK og Ståle mangler at inkorporere fart og teknik i holdet, spillerne til det er der, men de virker låste og hæmmede i systemet.

    Jeg tror på at Ståle kan udvikle holdet, men det kræver ændringer i forholdet til hvordan fodbold skal spilles.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: De tre sandheder om Ståle, systemet og indkøbene

    Jeg ved ikke hvorfor det skulle være en ”sandhed” at Ståles system skal være 442. Det er korrekt, at det er det han hyppigst anvender og det vi har allerflest erfaringer med, men vi har før ændret formationen – både før og under en kamp. I går kunne det måske have været en fordel at skifte over til 352/532, men når det er offensiven der i den grad halter, så vinder man ikke nødvendigvis ret meget på, at fjerne kantspillerne og sætte en ekstra central forsvarer og midtbanespiller ind. Med det vores kanter præsterede i går kunne det dog næppe have skadet, men det løser ikke nødvendigvis problemet med at vi ikke kunne sætte vores angribere i scene. Når vi så samtidig møder et hold, der har mere erfaring med formationen og måske også mere passende spillere til den, så er et positivt udfald jo ikke ligefrem garanteret.

    Jeg tror heller ikke mange vil være uenige i, at vi bestemt har haft vores fejlskud mht. transfers. Jeg ved ikke hvad ”internationale spillere” som begreb skulle dække over (andet end at man måske henter andre nationaliteter), men umiddelbart tror jeg mere man går efter spillere med et uforløst potentiale. Det vil sige, at man henter spillere før de rammer et så højt niveau, at vi ellers ikke kunne komme i nærheden af dem. Det er vel også derfor man snakker om, at et hold skal bygges op. De to spillere du fremhæver, er også eksempler på spillere med potentiale, hvor man eksempelvis mere ved hvad man får, når vi henter spillere som Bjelland, N’Doye og Zeca.
    FCM har en noget anderledes tilgang, hvor de særligt henter rigtig mange spillere og udlejer en god del. Derudover er det heller ikke fordi, at FCMs nyindkøb ligefrem præsterer på et højt niveau. Kaba har gjort det fint, ligesom Marcondes har været vigtig for dem, men resten har alligevel været i klubben en rum tid. Onyeka var også et stykke tid om at præstere som han gør nu, særlig fordi det først er i den her sæson de har rykket ham ned på midtbanen. Evanders potentiale var tydeligere, men han har godt nok også haft en stor portion elendige præstationer, hvor han på ingen måde kom frem til noget.
    Jeg synes derfor ikke det er relevant at sammenligne vores nyindkøb med hverken Evanders eller Onyekas nuværende niveau. Derudover må man da også sige, at vores nyindkøb i den grad er blevet kastet for løverne og det er noget hurtigt at melde dem ude.

    Personligt synes jeg det er mere relevant at kigge på de typer spillere Ståle ynder at købe. Eksempelvis når typer som Kusk, Biel og Thomsen købes ind til kanten, når det snarere er typer med noget mere ’power’ eller teknik der plejer at have succes på kanten, ligesom typer som Pavlovic, Pieros, Santos købes ind til angrebet, hvor det mere er de store spillere, der plejer at have succes.
    Det bringer os lidt over i om Ståle kan udvikle klubben mere. På de spillertyper ligner det jo, at han gerne vil rykke vores spil i en lidt anden retning. Indtil nu har det ikke været videre succesfuldt og om han nogensinde kan lykkedes med, det skal jeg lade være usagt. Det kræver dog nok, at han er villig til at give lidt friere tøjler og ikke kræve et helt så stort defensivt arbejde af hver enkelte spiller. Vi har dog set, at vi sagtens kan spille varieret og mere flydende, men hyppigt bliver vi for passive, står for dybt og kompakt og får for stor afstand op til angriberne. Det gør os ude af stand til at spille bolden hurtigt fremad og som regel bliver den blot clearet eller ryger ud til en back, der så sparker den op langs sidelinjen.

    At Ståle ikke har mere modspil i trænerteamet kan han jo kun takke sig selv for. Det er ham der har sammensat hele det sportslige setup og også ham der ultimativt bestemmer alt det sportslige i klubben. Derfor er det selvfølgelig også ham der står for skud, når tingene ikke helt går, som vi gerne vil have det.

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Aug 2013
    Indlæg
    392

    Re: De tre sandheder om Ståle, systemet og indkøbene

    Når vi er på Malmö kampen, så så jeg når vi var offensive, specielt i starten at vi var mere en 4-3-3, hvor Fischer gik op, og Mudra gik ind mere centralt.

    Og noget lign ser man oftere, i den offensive, hvorimod det defensive er mere fast.

  5. De følgende 2 brugere er enige:

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: De tre sandheder om Ståle, systemet og indkøbene

    Citat Oprindeligt indsendt af engulf Se meddelelser
    Når vi er på Malmö kampen, så så jeg når vi var offensive, specielt i starten at vi var mere en 4-3-3, hvor Fischer gik op, og Mudra gik ind mere centralt.

    Og noget lign ser man oftere, i den offensive, hvorimod det defensive er mere fast.
    Det er en interessant tråd denne her, for den giver mulighed for at diskutere, om der er et udviklingspotentiale med ståle som chef for den nuværende trup, og i givet fald, hvor han så er på vej hen.

    Allerede tilbage i 2009-2010 stykker da vi vinder 3-0 ude i midtjylland, ser jeg i optakten john faxe pille fcks angrebsmønster fra hinanden, ved kort at bekrive hvordan fck kommer til klassiske indlæg fra fløjen. Åbenbart har det været en god ide, ståle havde dengang, for han har mere eller mindre kørt efter sammen skabelon i små 10 år efterfølgende. Dette er selvfølgelig forsimplet. Men, som david nielsen engang sagde i fodboldfm, så får ståle sig engang imellem en lektie. Den første var da vi taber til Aab i pokalfinalen i 2014 (correct me if I am wrong) og måske var den næste, da vi møder ajax i 2017. Begge hold, der med små tekniske spillere kører os ud på røv og albuer. For ajax var det kun i amsterdam, men de går senere i finalen i europa league og siden i semifinalen i champions league. Jeg siger ikke at ståle tror vi er ajax, men det er min påstand, at ståle måske føler sig inspireret i den retning, og at han er ved at opbygge et hold, der skal praktisere fodbold der minder om. 2 år efter den kamp mod ajax har ståle fået hentet den mindst klassisk fysiske men boldsikre 6er vi har haft i klubben (zeca). Han har opfundet falk på midten. Og han har stille og roligt fået byttet ud så vores ideal opstilling, i en fremtid hvor N’doeys rigtige alder bliver tydelig, består af primært tekniske stærke spillere.

    Zeca-falk (som midt midt)- varela - mudrazija - biel - wind - santos - fischer - bjelland - nelson, (boilesen) er alle spillere der er hentet til efter ajax kampen, og specielt, efter at ståle har set at et boldsikkert hold fra en lille liga er brugbart i europa.

    Vi har også i glimt i dette efterår set tegn i retningen af denne mere pasningsbaseret fodbold, som totalt dominerer modstanderen. Det så vi i de første 20 af anden halvleg mod Brøndby, det så vi i de første 15 igår, og vi har også set det mod sønderjyske inden i parken. Men som alle første halvår, hvor ståle er ved at opbygge nye hold, så ser det oftest ikke særligt kønt ud.

    Så kan man udfordre, hvad med sidste sæson hvor mange af ovennævnte spillere var i truppen. Der spillede ståle stadig efter den “gamle”taktik som lod sig give sig fordi N’doey var i topform, Skov var ustyrlig og vi have et skur af en forsvarspiller, i vavro.

    Nu får ståle en reel opstart, uden (forhåbentlig) for mange skadet spillere, som vil give mulighed for yderligere at bygge på de tendenser vi har set i glimt i dette efterår. Jeg under i hvert fald ståle, the benefit of a doubt, og vil gerne se hvor fck kan komme hen, hvis denne pasningsbaseret bold, bliver endnu tydligere.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Er indkøbene slut nu?
    By MadsFCK in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 30.06.05, 19:45
  2. Systemet..
    By DKB in forum De korte linier
    Svar: 41
    Sidste Meddelelse: 08.02.04, 10:51
  3. Systemet. Afstemning.
    By NewerNN in forum De korte linier
    Svar: 32
    Sidste Meddelelse: 02.12.03, 08:31

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •