Se afstemningsresultater: Hvordan ender 2019/20 sæsonen?

Stemmeafgivere
156. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • Vi vinder sølv

    45 28.85%
  • Vi får bronze, men vinder EL playoff kampen.

    46 29.49%
  • Vi får bronze og taber EL playoff kampen.

    43 27.56%
  • Det er trænerens skyld

    22 14.10%
Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 16 til 30 af 31

Emner: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

  1. #16
    Tilmeldingsdato
    Dec 2002
    Indlæg
    688

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Colsen Se meddelelser
    Ret skal være ret, så vandt han vist ikke i 10
    kampe i streg i superligaen.
    De sidste fem kampe du refererer til var fra den forrige sæson efter mesterskabet var hjemme, hvilke altid giver nogle søjse resultater. Jeg synes ikke, at det er helt rimeilgt at tælle dem med.
    Goldbæks Højrefod

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #17
    Tilmeldingsdato
    Sep 2002
    Indlæg
    2,381

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Elver Se meddelelser
    Chokket er ikke større end at kigge på denne startopstilling:



    Nærmest uanset hvordan holdet spillede, havde man bare i starten af sæsonen fire offensivspillere, der sæsonen inden scorede 66 mål og lavede 28 assists. De nåede da også 9 mål og 6 assists i de fem første runder af denne sæson, inden det hele begyndte at smuldre på grund af skader/salg.
    Jeg kan love dig for chokket er stort, når springet til 1. pladsen hedder 16 point (og det kan nå at blive endnu værre).
    16 point mine damer og herrer!

    Så er det næsten ligegyldigt hvad start-11’eren hed...

    Men bevares, forstår godt din pointe.

    Zan

  4. #18
    Tilmeldingsdato
    Dec 2013
    Indlæg
    325

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Jeg har altid været meget fortaler for Ståle, og jeg er det nok stadig til en vis grad, selvom jeg godt kan mærke, at min tillid til ham lidt et alvorligt knæk over det sidste halve år. Men jeg har brugt lidt tid på at tænke over, hvad jeg mener, at problemerne skyldes. Og hvis vi ser bort fra skaderne, som allerede har fået rigeligt spalteplads, så består problemerne for mig at se i trupsammensætningen og indkøbspolitikken. Begge dele falder tilbage på Ståle som øverst sportslige ansvarlig. Jeg beklager på forhånd længden af nedenstående.

    Trupsammensætning

    Vi har for mange spillere, der ikke har de fysiske evner til at begå sig på et klassisk FCK hold. Vi har efterhånden fået samlet en gruppe af spillere, som har fine tekniske færdigheder, uden at de dog er direkte prangende. Det er selvfølgelig fint, hvis vi virkelig vil omlægge til en mere teknisk spillestil og styre spillet qua boldbesiddelse som en ultra light version af FC Barcelona. Problemet opstår dog, når spillerne ikke er mere teknisk overlegne, end hvad tilfældet er. Vi er jo ikke særlig gode til at spille os ud af pres, spille i små rum, osv. Og sandheden er jo desværre nok, at det bliver et dansk hold meget sjældent. For at kunne spille den form for fodbold kræver det, at man har virkelig dygtige teknikere på holdet. Og sådanne spillere vil stort set altid være uden for vores rækkevidde. Det kan måske nok lade sig gøre at vinde Superligaen på flot, teknisk fodbold engang i mellem, men et dansk skal ikke tage ud i Europa og forsøge at matche det tekniske niveau hos modstanderen. Vi bliver kørt over. Og det har Ståle tidligere været meget bevidst om, hvorfor vores mest succesfulde hold altid har været bygget på et stærkt kollektiv med fysiske stærke spillere, hvor der var tilsat lidt magi på kanterne.

    Og det lader til, at Ståle pludselig er afveget fra denne succesformel og har indkøbt lidt for mange teknikere (som ikke er så teknisk dygtige, som de skal være, for en sådan taktik fungerer) og lidt for mange unge spillere. Og deraf starter problemerne.

    Hvis vi kigger på defensive: Vi er ikke teknisk dygtige nok til at spille os ud af højt pres, og samtidig har vi nu heller ikke længere de fysiske færdigheder til at stå imod selvsamme pres. Vi bliver derfor alt for nemt presset tilbage på banen.

    Offensivt: Vi er ikke teknisk dygtige nok til at åbne et hold, der står lavt og kompakt, og samtidig har vi heller ikke de fysiske kompetencer til så at true modstanderen på anden måde ved f. eks at losse bolde i feltet. Vi er for nemme at afvise.

    Trupsammensætningen er derfor forkert, og vi er nu endt med en trup, der består af bløde mellemvare, fine-nok boldspillere, som ikke besidder de fysiske færdigheder. Og hvis man virkelig vil basere en taktik på at være teknisk overlegen, jamen så er du sgu også nødt til rent faktisk at være teknisk overlegen. Det er vi ikke, og som konsekvens af denne trupsammensætning kan vi ikke dominere modstanderen på anden vis, når boldspillet ikke sidder lige i skabet.

    De bedste FCK hold jo havde begge dele - fysisk stærke spillere i den centrale akse og teknisk vævre spillere på kanterne til at supplere med. Det har dette hold ikke.

    Indkøbspolitik
    Ståle har tidligere udtalt, at han ikke kigger så meget på, hvilken type et muligt transfermål er. Han bekymrer sig i stedet om, hvorvidt spilleren er god nok. Men det er altså en fejl i min optik. Hvorfor skal det ene udelukke det andet? Det burde være muligt at bedømme både om spilleren er god nok, og om han passer ind i spillestilen. Og her fejler både Ståle og scoutingsektoren. Alle vi fans kunne efter 5 kampe se, at Kenan Kodro og Pieros Sotiriou aldrig ville blive store succeser i FCK pga. deres forskellige styrker og svagheder, der ikke passede ind i vores måde at spille fodbold på. Og det er simpelthen for dårligt. Det SKAL simpelthen afsløres under scoutingen af en spiller, om denne har den fornødne kvalitet OG fodboldmæssige færdigheder til at spille FCK-fodbold. Det er (for fanden) derfor man bruger scouting. Og her lugter det af, at vi har en tendens til at sige ”Ham her har spillet godt og scoret nogle mål i den [serbiske/spanske/kroatiske] liga, ergo må han også spille godt for os.” Det er selvfølgelig karikeret sat op, men jeg har en ubehagelig fornemmelse af, at det ikke er meget langt fra sandheden. Hvorfor ender vi ellers med Pieros, Pavlovic, Kodro og nu Michael Santos på angriberposten? Ingen af de spilere har de grundlæggende spidskompetencer, som historien har vist os, at det kræver for at blive en succesfuld FCK angriber – enten skal du være et stort lokum (N’Doye, Cornelius, Santander) eller også skal du være sublim teknisk (Grønkjær, Santin, N. Jørgensen).

    Vores scouts skal simpelthen tænke FCKs måde at spille fodbold på ind, når de analyserer en given spiller. Det burde være det mest naturlige i verden, når man har en så klart defineret måde at spille fodbold på, som vi jo snart har haft i 20 år. Men Ståle mener ikke, at det er lige så vigtigt at tænke spillertypen ind i scoutingen, han fokuserer i stedet på, om de har fornøden kvalitet. Og når dette er Ståles holdning, som øverste mand og eneansvarlig for det sportstlige, jamen så bliver det jo også vores scoutingsektors holdning, hvorfor vi ofte ender op med de forkerte typer.

    Meget kan vi kritisere CV for, og jeg er stadig lidt sur på ham den dag i dag, men det var måske meget fint at have en ekstra beslutningstager med i processen, når der skulle handles spillere. Det er gætterier, men CV var jo ansvarlig for at udarbejde den tidligere omtalte ”FCK bibel” om vores særegne måde at spille fodbold på, og derfor tænkte han måske også spillertypen ind, når en mulig tilgang blev drøftet mellem ham og Ståle. Vi ved det selvfølgelig ikke, men uanset hvad er det påfaldende, hvor få fejlskud vi havde dengang CV og Ståle i fællesskab traf beslutninger om køb og salg af spillere i Ståles første periode som træner i klubben. På Ståles første 5 år kan jeg maks nævne tre fejlskud – Rasmus Wurtz, Søren Frederiksen og Peter Larsson.

    Nu hvor Ståle er eneansvarlig er mængden af fejlskud steget markant.

    Jeg tror derfor heller ikke, at det er Ståles trænerevner eller vores 4-4-2 taktik, den er gal med. Jeg har egentlig stor tiltro til Ståles evner som træner, for vi klarer os jo ofte godt i de store kampe. De seneste års problemer er opstået, nu hvor han alene skal bære både trænerkasketten og sportsdirektørkasketten. Jeg tror, at han har hårdt brug for sparring på transferfronten, og det har han ikke haft i lang tid, hvilket er grunden til, at tingene er gået ned af bakke.

    Så lad os få en kapacitet ind, som kan understøtte, sparre og ikke mindst udfordre Ståle på transferområdet, for det er her, at filmen knækker.

    Som krølle på halen kan det tilføjes, at Ståle jo netop havde denne sparring på transferfronten, da vi vandt the Double to år i træk. Dér hed sparringen Jesper Jansson.
    Vil altid elske Ståle


  5. #19
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,471

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    @Jinx13

    Fin analyse omkring indkøbs politikken

    Stort set enig i det meste. Især det faktum at Ståle skal have en der kan udfordre ham og her mener jeg helt seriøst at Ledelsen må træde i karakter og få ansat en Sportsdirektør og degradere Ståle til Almen træner. Måske skal vores Scouting afd. også have en med finkammen. Hvis Ståle ikke kan tåle det pga. hans Ego så må han i min bog gerne forlade klubben.

    Det er meget muligt Ståle får det vendt til næste sæson når der bliver foretaget 2-3 nye indkøb, men jeg syntes det er under alt kritik at Ståle overhovedet har landet os i denne situation vi er i og det mener jeg skal have konsekvenser, hvis ikke en fyreseddel så, hvertfald en degradering.

  6. De følgende 10 brugere er enige:

  7. #20
    Tilmeldingsdato
    Dec 2002
    Indlæg
    688

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af EraZ Se meddelelser
    @Jinx13

    Fin analyse omkring indkøbs politikken

    Stort set enig i det meste. Især det faktum at Ståle skal have en der kan udfordre ham og her mener jeg helt seriøst at Ledelsen må træde i karakter og få ansat en Sportsdirektør og degradere Ståle til Almen træner. Måske skal vores Scouting afd. også have en med finkammen. Hvis Ståle ikke kan tåle det pga. hans Ego så må han i min bog gerne forlade klubben.

    Det er meget muligt Ståle får det vendt til næste sæson når der bliver foretaget 2-3 nye indkøb, men jeg syntes det er under alt kritik at Ståle overhovedet har landet os i denne situation vi er i og det mener jeg skal have konsekvenser, hvis ikke en fyreseddel så, hvertfald en degradering.
    Det var vist også det der skete i 17/18-sæsonen, hor det blev meldt officielt ud, NCH kom tættere på de daglige sportslige beslutninger. Måske har det haft betydning for transfers mm. op til 18/19.

    Men det kan være svært at se WK i den rolle, der tror jeg, at han på alle måder er under-hund.
    Goldbæks Højrefod

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #21
    Tilmeldingsdato
    Jul 2014
    Indlæg
    1,187

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Det virker også til, at FCM har en meget mere harmonisk sportslig organisation, hvor Svend Graversen og tildels Steinlein og Rasmus Ankersen er frontfigurer på transferdelen, mens Priske koncentrerer sig om alt omkring holdet. Jeg tror heller ikke, man skal underkende, at en anerkendt sportsdirektør bringer et kæmpe netværk, som kan være guld værd. Det ville i den grad være en god tilføjelse til vores setup.

    Problemet er bare, at hver gang Ståle forsøger at bringe spændende typer ind i staben, der kan give modspil, så ryger de ud igen. Priskes ideer skulle vi ikke høre på, Jesper Jansson måtte ikke få indflydelse nok, Wettergren blev godt nok tilbudt en spændende job i Sverige, men det han havde i forvejen, var han hurtig til at sige op.

    Ståle har flere gange nævnt, at vores sportslige setup aldrig har været bedre. Det er min optik en kæmpe fejlformulering. Han burde sige, at der aldrig har været et klarere hieraki end nu, nemlig med Ståle som enehersker på tronen. Så kan Stefan Madsen, Johan Lange, Antonsson og Bård komme med gode ideer, men hvis øverste leder ikke er enig, så klapper du hælene sammen eller pakker dine ting.


  10. #22
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    1,237

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Vi redder skindet på næsen og holder 2. pladsen.

    Den officielle fortælling om sæsonen bliver herefter, at vi havde en absolut godkendt sæson, hvor vi gjorde det fantastisk i Europa, og i den hjemlige liga måtte se os slået af en utrolig høj skadesfrekvens og et FCM hold, der holdt et historisk højt point gennemsnit. Men FCM havde også et meget lempeligere kampprogram samt færre spillere der var udskiftet på centrale positioner.

    I det lys leverede vi en mere end godkendt sæson..

    Det bliver den fortælling, som alle ståle-skeptikere og andre med højere forventninger skal diskutere og slås med i de kommende mange år...
    “We`ll be coming down the road.
    Wien you hear the noise...”


    FCK Allstar:

    --------------Wiland-----------------
    Pospech--Antonsson--Hange--Wendt
    Sionko---linde---Mykland---Grøn
    --------Zuma------Allbæck------

  11. De følgende 4 brugere er enige:

  12. #23
    Tilmeldingsdato
    Dec 2014
    Indlæg
    754

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Lokomotiv Luxus Se meddelelser
    Det virker også til, at FCM har en meget mere harmonisk sportslig organisation, hvor Svend Graversen og tildels Steinlein og Rasmus Ankersen er frontfigurer på transferdelen, mens Priske koncentrerer sig om alt omkring holdet. Jeg tror heller ikke, man skal underkende, at en anerkendt sportsdirektør bringer et kæmpe netværk, som kan være guld værd. Det ville i den grad være en god tilføjelse til vores setup.

    Problemet er bare, at hver gang Ståle forsøger at bringe spændende typer ind i staben, der kan give modspil, så ryger de ud igen. Priskes ideer skulle vi ikke høre på, Jesper Jansson måtte ikke få indflydelse nok, Wettergren blev godt nok tilbudt en spændende job i Sverige, men det han havde i forvejen, var han hurtig til at sige op.

    Ståle har flere gange nævnt, at vores sportslige setup aldrig har været bedre. Det er min optik en kæmpe fejlformulering. Han burde sige, at der aldrig har været et klarere hieraki end nu, nemlig med Ståle som enehersker på tronen. Så kan Stefan Madsen, Johan Lange, Antonsson og Bård komme med gode ideer, men hvis øverste leder ikke er enig, så klapper du hælene sammen eller pakker dine ting.
    Fcm har faktisk også Ove P rendende. De er 4(5 med Ankersen) mand til det arbejde Ståle og Lange udfører i FCK. Samtidig har de en ejer der forstår fodbold.

  13. De følgende 5 brugere er enige:

  14. #24
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,852

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Lokomotiv Luxus Se meddelelser
    Det virker også til, at FCM har en meget mere harmonisk sportslig organisation, hvor Svend Graversen og tildels Steinlein og Rasmus Ankersen er frontfigurer på transferdelen, mens Priske koncentrerer sig om alt omkring holdet. Jeg tror heller ikke, man skal underkende, at en anerkendt sportsdirektør bringer et kæmpe netværk, som kan være guld værd. Det ville i den grad være en god tilføjelse til vores setup.

    Problemet er bare, at hver gang Ståle forsøger at bringe spændende typer ind i staben, der kan give modspil, så ryger de ud igen. Priskes ideer skulle vi ikke høre på, Jesper Jansson måtte ikke få indflydelse nok, Wettergren blev godt nok tilbudt en spændende job i Sverige, men det han havde i forvejen, var han hurtig til at sige op.

    Ståle har flere gange nævnt, at vores sportslige setup aldrig har været bedre. Det er min optik en kæmpe fejlformulering. Han burde sige, at der aldrig har været et klarere hieraki end nu, nemlig med Ståle som enehersker på tronen. Så kan Stefan Madsen, Johan Lange, Antonsson og Bård komme med gode ideer, men hvis øverste leder ikke er enig, så klapper du hælene sammen eller pakker dine ting.
    En klar forskel er i hvert fald, at FC Midtjylland også har folk med fodboldfaglige kvaliteter i ledet over cheftræner og sportsdirektør, altså i den øverste direktion, i bestyrelsen og sågar hos klubbens ejer. Det ville være synd at sige, at der er meget tilbage af den slags i koncerndirektionen og bestyrelsen i F.C. København og PSE, efter Holmstrøm sagde stop – og William Kvist er næppe (endnu?) den store kapacitet, når det kommer til sportslig ledelse.

    Der er ingen tvivl om, at Ståle som udgangspunkt har ret, når han siger, at det sportslige setup i klubben som helhed aldrig har været bedre, i hvert fald har hverken trænerstaben eller scoutingafdelingen været større, end de er nu (ikke at det er lig med kvalitet). Men jeg synes, det er helt fair at diskutere, om der mangler stærke sparringspartnere til Ståle i klubbens øverste lag. Spørgsmålet er så, om man overhovedet kan bringe sådan en type ind, sådan som organisationen er struktureret nu? Ståle går næppe fra manager til almindelig træner under en sportsdirektør, så den konstellation lever nok, til han smutter. Vil han acceptere en sidestillet sportschef? Det er også svært at se for sig. Og selv om det indiskutabelt er sundt at opbygge en sportslig sektor med en tydelig FCK-DNA og kultur, og hvor retningen er klar, er vi så nået til et punkt, hvor den trænger til nye, udefrakommende input?
    Mvh.
    Dane

  15. De følgende 6 brugere er enige:

  16. #25
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    309

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Dane Se meddelelser
    En klar forskel er i hvert fald, at FC Midtjylland også har folk med fodboldfaglige kvaliteter i ledet over cheftræner og sportsdirektør, altså i den øverste direktion, i bestyrelsen og sågar hos klubbens ejer. Det ville være synd at sige, at der er meget tilbage af den slags i koncerndirektionen og bestyrelsen i F.C. København og PSE, efter Holmstrøm sagde stop – og William Kvist er næppe (endnu?) den store kapacitet, når det kommer til sportslig ledelse.

    Der er ingen tvivl om, at Ståle som udgangspunkt har ret, når han siger, at det sportslige setup i klubben som helhed aldrig har været bedre, i hvert fald har hverken trænerstaben eller scoutingafdelingen været større, end de er nu (ikke at det er lig med kvalitet). Men jeg synes, det er helt fair at diskutere, om der mangler stærke sparringspartnere til Ståle i klubbens øverste lag. Spørgsmålet er så, om man overhovedet kan bringe sådan en type ind, sådan som organisationen er struktureret nu? Ståle går næppe fra manager til almindelig træner under en sportsdirektør, så den konstellation lever nok, til han smutter. Vil han acceptere en sidestillet sportschef? Det er også svært at se for sig. Og selv om det indiskutabelt er sundt at opbygge en sportslig sektor med en tydelig FCK-DNA og kultur, og hvor retningen er klar, er vi så nået til et punkt, hvor den trænger til nye, udefrakommende input?
    Meget enig - og man må også stille spørgsmålet om det er Ståle der skal tage os til næste niveau? Det er et åbent spørgsmål.. 00'erne blev vores etablering i toppen af Superligaen. Ståle tog os til Europæisk success i form af europæisk gruppespilsdeltagelse år efter år, men jeg er ikke sikker på han er den der skal tage os til næste niveau. Og hvad er næste niveau? Hvis investorerne vil næste niveau, så må de agerer efter det, når vi har set støvet efter Corona lægge sig. Det må kræve CL-gruppespilsdeltagelse 2 ud af 5 år og EL-gruppespilsdeltagelse for resten. Og med en klar ambition at gå videre fra gruppespil.
    Det betyder investeringer i træningsanlæg, stadion og et gradvist løft af budget til 200+.

    Sker det? Jeg ved det ikke, men det kræver en solid strategi over 4-8 år. Aktiviteterne ved siden af fodbolden bør ligeledes øges hvis det skal være holdbart.

    Mvh,
    Frederik

  17. De følgende 2 brugere er enige:

  18. #26
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Indlæg
    2,863

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Frederik Se meddelelser
    Meget enig - og man må også stille spørgsmålet om det er Ståle der skal tage os til næste niveau? Det er et åbent spørgsmål.. 00'erne blev vores etablering i toppen af Superligaen. Ståle tog os til Europæisk success i form af europæisk gruppespilsdeltagelse år efter år, men jeg er ikke sikker på han er den der skal tage os til næste niveau. Og hvad er næste niveau? Hvis investorerne vil næste niveau, så må de agerer efter det, når vi har set støvet efter Corona lægge sig. Det må kræve CL-gruppespilsdeltagelse 2 ud af 5 år og EL-gruppespilsdeltagelse for resten. Og med en klar ambition at gå videre fra gruppespil.
    Det betyder investeringer i træningsanlæg, stadion og et gradvist løft af budget til 200+.

    Sker det? Jeg ved det ikke, men det kræver en solid strategi over 4-8 år. Aktiviteterne ved siden af fodbolden bør ligeledes øges hvis det skal være holdbart.

    Mvh,
    Frederik
    Det sidste er lige nøjagtig grunden til Lars Bo's indtog i direktørstolen. Han skal være med til at sikre fodboldklubben endnu flere moneter.

  19. Den følgende bruger er enig i dette:

  20. #27
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,852

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Frederik Se meddelelser
    Meget enig - og man må også stille spørgsmålet om det er Ståle der skal tage os til næste niveau? Det er et åbent spørgsmål.. 00'erne blev vores etablering i toppen af Superligaen. Ståle tog os til Europæisk success i form af europæisk gruppespilsdeltagelse år efter år, men jeg er ikke sikker på han er den der skal tage os til næste niveau. Og hvad er næste niveau? Hvis investorerne vil næste niveau, så må de agerer efter det, når vi har set støvet efter Corona lægge sig. Det må kræve CL-gruppespilsdeltagelse 2 ud af 5 år og EL-gruppespilsdeltagelse for resten. Og med en klar ambition at gå videre fra gruppespil.
    Det betyder investeringer i træningsanlæg, stadion og et gradvist løft af budget til 200+.

    Sker det? Jeg ved det ikke, men det kræver en solid strategi over 4-8 år. Aktiviteterne ved siden af fodbolden bør ligeledes øges hvis det skal være holdbart.

    Mvh,
    Frederik
    "Næste niveau" kræver jo først og fremmest genetablering af 00'ernes dominans i den hjemlige liga, da det er forudsætningen for at få flest mulige skud i bøssen, når det gælder Champions League. Men de to ting hænger selvfølgelig til en vis grad sammen.

    I forhold til at kunne konkurrere i Europa er det sportslige budget naturligvis et oplagt parameter at skrue på, men i forhold til den hjemlige liga bør man måske også kigge på, om man får nok ud af den økonomiske fordel, man allerede har. Der slynges ofte forskellige tal rundt i medierne, men det er nok næppe helt forkert at antage, at FC Midtjyllands sportslige budget ikke er på mere end cirka to tredjedele af vores. Alligevel er det lykkedes dem at udkonkurrere os i tre ud af de seneste seks sæsoner. De kan nok ikke blive ved med at "outperforme" deres budget, og de kommer uden tvivl til at skrue op over de kommende år – særligt hvis de sparker døren ind til Europa – men uanset: Så længe de er bedre til at få sportsligt afkast deres investeringer, end vi er, har vi et problem.
    Mvh.
    Dane

  21. De følgende 7 brugere er enige:

  22. #28
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,852

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Dane Se meddelelser
    Men jeg synes, det er helt fair at diskutere, om der mangler stærke sparringspartnere til Ståle i klubbens øverste lag. Spørgsmålet er så, om man overhovedet kan bringe sådan en type ind, sådan som organisationen er struktureret nu? Ståle går næppe fra manager til almindelig træner under en sportsdirektør, så den konstellation lever nok, til han smutter. Vil han acceptere en sidestillet sportschef? Det er også svært at se for sig. Og selv om det indiskutabelt er sundt at opbygge en sportslig sektor med en tydelig FCK-DNA og kultur, og hvor retningen er klar, er vi så nået til et punkt, hvor den trænger til nye, udefrakommende input?
    En tredje mulighed, som før har været oppe at vende, er naturligvis at hente en ny træner ind og gøre Ståle til egentlig sportsdirektør. Men dels virker det stadig til at være trænergerningen, han brænder for først og fremmest (det er naturligvis blot et kvalificeret gæt), og dels er det vel primært på "sportsdirektør-delen", at man kan diskutere, om han har været dygtig nok.
    Mvh.
    Dane

  23. De følgende 2 brugere er enige:

  24. #29
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    309

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Dane Se meddelelser
    "Næste niveau" kræver jo først og fremmest genetablering af 00'ernes dominans i den hjemlige liga, da det er forudsætningen for at få flest mulige skud i bøssen, når det gælder Champions League. Men de to ting hænger selvfølgelig til en vis grad sammen.

    I forhold til at kunne konkurrere i Europa er det sportslige budget naturligvis et oplagt parameter at skrue på, men i forhold til den hjemlige liga bør man måske også kigge på, om man får nok ud af den økonomiske fordel, man allerede har. Der slynges ofte forskellige tal rundt i medierne, men det er nok næppe helt forkert at antage, at FC Midtjyllands sportslige budget ikke er på mere end cirka to tredjedele af vores. Alligevel er det lykkedes dem at udkonkurrere os i tre ud af de seneste seks sæsoner. De kan nok ikke blive ved med at "outperforme" deres budget, og de kommer uden tvivl til at skrue op over de kommende år – særligt hvis de sparker døren ind til Europa – men uanset: Så længe de er bedre til at få sportsligt afkast deres investeringer, end vi er, har vi et problem.
    Enig - det kræver selvfølgelig at man har dominans herhjemme. Jeg har aldrig arbejdet med strategi i fodboldklubber, men jeg lægger mig meget op ad Dan Hammers synspunkter omkring økonomien uomtvisteligt har den største betydning for om du får succes eller ej. Midtjylland har været dygtige på de andre parametre, men medmindre de har patent på opskriften, så bør det være en midlertidig fordel de har. Det bør og skal vi ikke acceptere at de har og har fået. Det bør vi ikke - så jeg håber de har fået det lange ben foran på direktionsgangen på de andre områder!

    Mvh,
    Frederik

  25. #30
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    813

    Re: Hvordan ender denne mareridtssæson for FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af Frederik Se meddelelser
    Enig - det kræver selvfølgelig at man har dominans herhjemme. Jeg har aldrig arbejdet med strategi i fodboldklubber, men jeg lægger mig meget op ad Dan Hammers synspunkter omkring økonomien uomtvisteligt har den største betydning for om du får succes eller ej. Midtjylland har været dygtige på de andre parametre, men medmindre de har patent på opskriften, så bør det være en midlertidig fordel de har. Det bør og skal vi ikke acceptere at de har og har fået. Det bør vi ikke - så jeg håber de har fået det lange ben foran på direktionsgangen på de andre områder!

    Mvh,
    Frederik
    Ingen tvivl om, at økonomi i det lange løb er af afgørende betydning for præstationer og resultater. Men jeg er også lidt bange for, om "Dan Hammers mantra" - hvis vi kan kalde det det - kan gå hen og blive lidt en sovepude. Måske det allerede er blevet det for os?

    En stærk økonomi holder en hånd under præstationerne. Selv i rædderlige og sløje sæsoner slutter vi relativt højt i tabellen (minimum top fire), og det er uden tvivl takket være, at vi kan købe bedre spillere end alle de andre hold i ligaen. Men jeg synes også, at de senere sæsoner har vist, at økonomi er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse for at vinde titler. Der skal man også være fremme på andre parametre.

    Når jeg ser på vores nærmeste konkurrenter i ligaen (FCM, AGF, Brøndby og Nordsjælland), synes jeg i hvert fald, at vi de seneste år er røget bagud på mange andre parametre: spillestil, scouting, transfer, talentudvikling, kultur, historiefortælling og generel innovation i og omkring fodboldklubben.

    Jeg har de senere år virkelig haft svært ved at se en rød tråd på tværs af klubben: Hvad er den FCK'ske identitet og kultur, som kommer til udtryk fra direktionsgangen ned gennem organisationen til den enkelte spiller på banen? Hvordan skiller vi os ud og differentierer os fra FCM, AGF og BIF - udover at vi har flere penge, end de har? Hvordan kommer vores kultur og identitet til udtryk i en klar måde at spille på og i den enkelte spiller? Hvilken analyse ligger til grund for, at Pep Biel, Jens Stage, Michael Santos og Mikkel Kaufmann både hver for sig og i kombination med hinanden er oplagte FCK-spillere?

    Jeg har virkelig svært ved at se det.
    Jeg kan omvendt godt se, at vi har brugt virkelig mange kræfter på at grine og pege fingre af Steinlein, PC og CV og alle påfundene om Smart Odds, Strategi 6.4 osv. Men det, vi i høj grad ser lige nu, er, at i hvert fald 3-4 klubber har succes med deres initiativer og satsninger og den vej igennem har mindsket det forspring, som vores økonomi giver. Og - i FCM's tilfælde - måske endda lige nu har en samlet føring og har haft det over de seneste tre år.

    Jeg håber, at endnu et tabt mesterskab, sammen med tilgangen af den nye direktør og en relativt ny ejer, er det, som skal til, for at man nu sætter sig ned og sætter nogle nye strategiske skibe i søen, som kommer til at præge alle beslutninger i og omkring fodboldholdet den kommende tid. Hvad skal kendetegne FC København som klub, brand, fodboldhold de kommende år? Hvordan kommer det til udtryk på banen og i køb og udvikling af spillere?
    Vi kommer langt med en god økonomi, men økonomien kommer også til at lide under, hvis vi permanent får en længere vej til Europa gennem dårlige resultater i Superligaen og eventuelt også begynder at misse gruppespil. Og så kan det for alvor blive alvorligt.

  26. De følgende 3 brugere er enige:

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Krystalkugle: Hvordan ender grundspillet 2019/2020
    By tobynator in forum De korte linier
    Svar: 54
    Sidste Meddelelse: 26.07.19, 19:08
  2. Krystalkugle: Hvordan ender grundspillet 2017/2018
    By tobynator in forum De korte linier
    Svar: 79
    Sidste Meddelelse: 19.03.18, 09:22
  3. Hvordan ender kampen imod BIF på søndag
    By cossie in forum De korte linier
    Svar: 25
    Sidste Meddelelse: 17.05.09, 11:35
  4. Hvordan ender resten af kampene?
    By Togo in forum De korte linier
    Svar: 8
    Sidste Meddelelse: 01.05.05, 22:05
  5. Hvordan ender top tre i år?
    By giggs in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 10.05.04, 12:04

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •