Viser resultater 1 til 13 af 13

Emner: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    647

    Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Jeg kan ikke finde en tråd, der specifikt beskæftiger sig med klubbens konstruktion med en sammensmeltning af bl.a. både træner- og sportsdirektørrollen. Så jeg tænkte, at det kunne vendes her.

    Konstruktionen går tilbage til foråret 2014, hvor CV blev fyret. Det var angiveligt Hørsholt og Ståles egen konstruktion, i hvert fald hvis man skal tro Hørsholt:

    "Det har været den løsning med de givne muligheder, som, Ståle syntes, var bedst, siger Anders Hørsholt. Sammen har de to herrer snakket tæt og længe om klubbens muligheder efter mandagens fyring af sportsdirektør Carsten V. Jensen." https://jyllands-posten.dk/sport/fod...le6689674.ece/

    Ståle fik med konstruktionen mere magt og mindre modspil og ingen sportsdirektør at stå til ansvar overfor/samarbejde med. Senest har Ståle også overtaget dele af den tekniske direktør Langes arbejdsområder efter hans skifte til Villa. Samtidig har der været indikationer på, at klubben nu evaluerer konstruktionen i en periode, og at der således er muligheder for, at det er et område, hvor der kan ske noget i overskuelig fremtid. Endvidere er Hørsholt her ikke mere, og den nye direktør har derfor ikke på samme måde en aktie i konstruktionen.

    Personligt tænker jeg, at det er oplagt, at der skal ske noget. Vores nærmeste konkurenter - herunder ikke mindst FCM - har flere markante ledelsesfigurer der både indadtil og udadtil bidrager til at tegne butikken og bære udviklingen. Mon ikke også vi ender med noget i den stil?
    Danmark til Valby Bakke

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,516

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Citat Oprindeligt indsendt af Tops Se meddelelser
    Jeg kan ikke finde en tråd, der specifikt beskæftiger sig med klubbens konstruktion med en sammensmeltning af bl.a. både træner- og sportsdirektørrollen. Så jeg tænkte, at det kunne vendes her.

    Konstruktionen går tilbage til foråret 2014, hvor CV blev fyret. Det var angiveligt Hørsholt og Ståles egen konstruktion, i hvert fald hvis man skal tro Hørsholt:

    "Det har været den løsning med de givne muligheder, som, Ståle syntes, var bedst, siger Anders Hørsholt. Sammen har de to herrer snakket tæt og længe om klubbens muligheder efter mandagens fyring af sportsdirektør Carsten V. Jensen." https://jyllands-posten.dk/sport/fod...le6689674.ece/

    Ståle fik med konstruktionen mere magt og mindre modspil og ingen sportsdirektør at stå til ansvar overfor/samarbejde med. Senest har Ståle også overtaget dele af den tekniske direktør Langes arbejdsområder efter hans skifte til Villa. Samtidig har der været indikationer på, at klubben nu evaluerer konstruktionen i en periode, og at der således er muligheder for, at det er et område, hvor der kan ske noget i overskuelig fremtid. Endvidere er Hørsholt her ikke mere, og den nye direktør har derfor ikke på samme måde en aktie i konstruktionen.

    Personligt tænker jeg, at det er oplagt, at der skal ske noget. Vores nærmeste konkurenter - herunder ikke mindst FCM - har flere markante ledelsesfigurer der både indadtil og udadtil bidrager til at tegne butikken og bære udviklingen. Mon ikke også vi ender med noget i den stil?
    Jeg er helt enig.

    Jeg har sagt det før. Den nuværende konstruktion med Kongen på toppen i form af Ståle med ansvaret for stort set det hele sportsligt i form af sin manager rolle, mener jeg ikke er holdbart i længden. Mange har været inde på det før. Ingen modspil, nye ideer etc. Ståle vil selvfølgelig sige at han får rigeligt med modspil og tager imod mange inputs, men come on. Alle ved jo det er Ståles vej eller the "Highway".

    Problemet er bare at Ståle position i klubben er så stærk at han næppe frivilligt, vil overlade noget af sin magt til F.eks. en ny sportsdirektør (Jeg ser det simpelthen ikke ske). Jeg tror først vi kommer til at se markante ændringer når Ståle ikke er i klubben mere og vi skal til at ansætte en ny træner. Jeg tror simpelthen ikke at en ny træner ville få så meget magt som Ståle, så her vil man nok gå tilbage til det setup vi kender med en traditionel træner+sportsdirektør.

    Hvem ved, det kunne jo også være om et par år at Ståle vælger at sætte sig i Sportsdirektør stolen for så at tage meget af magten med sig der :). Jeg tvivler på at Ståle vil få tilbudt interessante jobs i udlandet som gør at han vil flytte hele familien. Ingen klubber i Norden er spændende udover FCK. Det eneste måske der kan trække ham væk er Landstræner jobbet i Norge måske.

    Nu sad jeg lige som mange andre formentlig og så Bayern udradere Barca, Og nej vi kommer aldrig til at spille på det niveau, men langt mindre kan altså også gøre det. Kan man bare komme i nærheden af bare 30-40 % af den intensitet og vilje til offensivt spil er vi jo nået langt (Her tænker jeg specifikt på vores kontra/omstillings spil som aldrig rigtig har været godt i FCK, men kun i glimt). Jeg hører at Tyske trænere kan noget i øjeblikket så måske man skulle skeje den vej i fremtiden, når vi engang skal ansætte en ny træner. Der skulle være mange træner talenter og så er det jo ikke langt fra grænsen :)
    Sidst redigeret af EraZ : 15.08.20 kl. 08:03

  4. De følgende 7 brugere er enige:

  5. #3
    Tilmeldingsdato
    Apr 2003
    Indlæg
    737

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Jan Laursen i FCN er oplagt (deres sportschef). Fagligt dygtig mht spiludvikling, roligt gemyt men stadig med pondus nok til at sige ståle i mod - og rigtig dygtig til transfers både ind og ud.

    Og nu må han efterhånden trænge til en ny udfordring, efter alle de succes-år i FCN.
    "Och du glömmer det viktigaste. FCK är av plast och av ondo. Statsfinansierad styggelse. Äckligt"

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,533

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Jan Laursen gik ned med stress i FCN. Det kan der selvfølgelig være mange grunde til, men jeg er ikke sikker på, at han kan håndtere presset i FCK.

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #5
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,303

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Der er ingen tvivl om, at vores nuværende sportslige setup er centreret omkring Ståle. Den tekniske direktør refererer direkte til manageren og har en meget begrænset rolle i forhold til førsteholdstruppen. Jeg tror det bliver svært at få udfyldt posten, særligt hvis det skal være en decideret sportsdirektør (der vel mere eller mindre vil være sportsunderdirektør).

    Måske tiden er løbet fra vores struktur, men hvad der skal erstatte den er uklart. Jeg tror ikke på en ’degradering’ af Ståle i form af, at vi går tilbage til at have en rigtig sportsdirektørrolle, ligesom Ståle nok heller ikke er interesseret i selv kun at være sportsdirektør.

    Hvis vi vælger at ændre hele hele setuppet og Ståle smutter, så står vi tilbage med et betydeligt problem, for hvem skal videreføre FCK-kulturen i ledelsen, når både Lange og Ståle i givet fald ikke er her? Skal vi så hente en eller to nye personer ind, der skal forsøge at køre videre med et projekt, der ikke er deres eller skal de have lov til at lave store ændringer?

    Svarene er ikke åbenlyse og det bliver bestemt interessant at se hvordan vi ender med at løse Langes afgang – og derudover også de åbenlyse ulemper vores sportslige struktur har. Derudover bliver det også interessant at se hvad vi gør, nu hvor Storskov ikke er her længere (det var desværre den forkerte person der røg i den sammenhæng).

    Jeg synes vi er i en noget ustabil situation. Ikke nok med at truppen er tynd, skadesplaget og med åbenlyse mangler på visse positioner, så er der nu også tyndet ud i staben. Alt sammen med under en måned til begyndelsen på en uhyre vigtig sæson. We’re on the precipice.

  9. De følgende 2 brugere er enige:

  10. #6
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    647

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Hvis vi vælger at ændre hele hele setuppet og Ståle smutter, så står vi tilbage med et betydeligt problem, for hvem skal videreføre FCK-kulturen i ledelsen, når både Lange og Ståle i givet fald ikke er her?
    Egentlig meget enig i meget af det du skriver, men jeg er nødt til at nævne, at noget nær 95% af verdens størstefodboldklubber - mange af dem med noget mere historie/kultur end vi har - skifter trænere og sportsdirektører ca hvert 1.-5. år. Da Van Gaal stoppede i Barca efter 2 mesterskaber på 3 år, så kom Rijkard kort tid efter med kæmpe succes: De overlevede også fint, da han forlod dem, for så kom Pep, og efter ham Luis Enrique. Nu har de så begrænset succes med Setien, men de har så vidt jeg ved ikke tabt mesterskabet med 16 point - hvilket i sig selv også kan være lidt hårdt for kulturen og selvforståelsen ;-)

    Men enig. Det bliver interessant at se hvordan vi løser Langes afgang. Og Storskovs afgang er sgu også lidt spøjs.
    Danmark til Valby Bakke

  11. #7
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,303

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Citat Oprindeligt indsendt af Tops Se meddelelser
    Egentlig meget enig i meget af det du skriver, men jeg er nødt til at nævne, at noget nær 95% af verdens størstefodboldklubber - mange af dem med noget mere historie/kultur end vi har - skifter trænere og sportsdirektører ca hvert 1.-5. år. Da Van Gaal stoppede i Barca efter 2 mesterskaber på 3 år, så kom Rijkard kort tid efter med kæmpe succes: De overlevede også fint, da han forlod dem, for så kom Pep, og efter ham Luis Enrique. Nu har de så begrænset succes med Setien, men de har så vidt jeg ved ikke tabt mesterskabet med 16 point - hvilket i sig selv også kan være lidt hårdt for kulturen og selvforståelsen ;-)

    Men enig. Det bliver interessant at se hvordan vi løser Langes afgang. Og Storskovs afgang er sgu også lidt spøjs.
    Jeg ved ikke hvad mange andre klubber foretager sig, men jeg synes ikke dit eksempel med Barcelona understøtter din pointe. Barcelona har i lang tid haft en klar hollandsk indflydelse, særligt fra Ajax. Van Gaal (manager fra 1997-2000 og midt 2002-start 2003) har historie i Ajax og har blandt andet trænet Rijkaard (2003-2008), der også har en historie i Ajax. Derudover tog Van Gaal over kort tid efter Cruyff (1988-1996) stoppede - der også har været i Ajax. Den hollandske indflydelse ophørte så herefter med Guardiolas (2008-2012) indtog, men Guardiola har en lang historie i Barcelona og spillede under både Cruyff og Van Gaal. Efter Guardiola kom Villanova (2012-2013), som var Guadiolas assistent og som også har erfaring fra Barcelona. Villanova sagde dog op året efter grundet cancer, som han senere døde af. Den næste succesfulde manager var Enrique (2014-2017), der har spillet i Barcelona under både Van Gaal og Rijkaard.

    Det giver dem altså 29 år med det jeg i hvert fald vil kalde kontinuitet, kun afbrudt af enkelte år med managere der har slået fejl.

  12. #8
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    647

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Jeg tror, vi snakker forbi hinanden. Du skrev, at du var bekymret for FCK-kulturen, hvis Ståle/Lange forsvandt. Min pointe var bare, at I alle andre klubber, der skifter man trænere og sportsdirektører ud meget oftere end os, uden at det får konsekvenser for evt. klubkultur. Klubkultur - hvad så end det er - er ikke bundet op på enkeltpersoner.

    Så enig, Barca har haft 29 år med relativ kontinuitet - og i den periode har de haft 16 forskellige trænere, herunder 5 deciderede trænersucceer.
    Danmark til Valby Bakke

  13. Den følgende bruger er enig i dette:

  14. #9
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,303

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Klubkultur er selvfølgelig mere end manageren og sports(teknisk)direktøren. Der er typisk spillere der populært bliver kaldt kulturbærere, ligesom en lang periode med kontinuitet i strategi og kultur vel blandet andet også smitter af på ungdomsspillerne. Jeg diskuterede blandt andet for et stykke tid siden kultur med Kiwi, der kom med nogle rigtig fine pointer.

  15. #10
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,849

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Citat Oprindeligt indsendt af Tops Se meddelelser
    Jeg tror, vi snakker forbi hinanden. Du skrev, at du var bekymret for FCK-kulturen, hvis Ståle/Lange forsvandt. Min pointe var bare, at I alle andre klubber, der skifter man trænere og sportsdirektører ud meget oftere end os, uden at det får konsekvenser for evt. klubkultur. Klubkultur - hvad så end det er - er ikke bundet op på enkeltpersoner.

    Så enig, Barca har haft 29 år med relativ kontinuitet - og i den periode har de haft 16 forskellige trænere, herunder 5 deciderede trænersucceer.
    Jeg er bare bange for, at man ledelsesmæssigt har været så tåbelig, at man, som Manchester United gjorde, har bundet alt for meget magt og kompetence op i en person til, at en fjernelse af ham nu vil være fornuftig. Det vil være fornuftigt i stedet at indsluse nye kræfter omkring Ståle, som med tiden kan overtage og forny klubben.

  16. #11
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,516

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Jeg er bare bange for, at man ledelsesmæssigt har været så tåbelig, at man, som Manchester United gjorde, har bundet alt for meget magt og kompetence op i en person til, at en fjernelse af ham nu vil være fornuftig. Det vil være fornuftigt i stedet at indsluse nye kræfter omkring Ståle, som med tiden kan overtage og forny klubben.
    Enig. Det er helt klart noget ledelsen burde forberede til tiden efter Ståle. Jeg tvivl nemlig meget stærkt på vi kommer til at se en situation ens manager konstruktion efter Ståle er stoppet.Men lad os nu se. Ser ud til Ståle virkelig er trygheds narkoman. Der skal virkelig meget til at lokke ham væk fra FCK og jeg tror ikke ligefrem interessante klubber fra de store ligaer står i kø for at hente Ståle. Den kommende sæson bliver utrolig afgørende. Hvis Ståle ikke bringer DM guldet hjem så tror jeg ikke han er FCK træner året efter.

    Det er jo i den grad den europæiske kampagne der har reddet Ståle som først var imponerende i knockout kampene. Selve gruppespillet og kvalifikationen var da et stort hovedbrud samt tæt på at ryge ud til Stormagten Riga FC, inden Europa gruppespil var en realitet.
    Sidst redigeret af EraZ : 17.08.20 kl. 15:48

  17. De følgende 3 brugere er enige:

  18. #12
    Tilmeldingsdato
    Mar 2012
    Indlæg
    1,506

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Jeg ved ikke, om den har været oppe herinde tidligere, men er der nogen, der ved, om nogen tilbyder efteruddannelse til Superligatrænere?

    Hvis man læser denne artikel i Ekstrabladet, så mener forskere (?), at "Fremtidens fodbold vil underholde endnu mere". Og hvis man læser deres bullets, så ser det således ud:

    • Spille hurtigere
    • Presse mere
    • Lave flere afleveringer og tage flere sprint
    • Have flere spillere med i kontraangreb
    • Bruge forsvarerne mere til angreb
    • Tage målmanden mere med i spillet
    Forskernes vurdering er, at alt dette vil ske de næste 10 år. Spørgsmålet er, om Ståle kan løse den opgave, skulle han blive her indtil 2030? Eller om vi også i 2030 spiller bolden fra side til side.

    Nøj, jeg er knotten i disse dage.

  19. Den følgende bruger er enig i dette:

  20. #13
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,585

    Re: Træner/sportsdirektør/teknisk direktør. Den sportslige ledelse.

    Hehe, det er min specialevejleder, der citeres i artiklen.. Og ja, der tilbydes løbende efteruddannelse af superligatrænere. For at være træner på det niveau, kræver det en Pro-Licens, eller P-licens, og den udbydes af DBU som en del af UEFA. Licensen skal løbende vedligeholdes, og det gøres den via kurser. Jeg kan også fortælle, at hvis man har en Pro-Licens, så har man også lavet en omfattende opgave, som skal belyse et vist fagområde i trænergerningen. Den skal være bestået, for at man kan få tildelt licensen.

    Jeg har for nyligt læst Brian Priskes Pro-Licens træneropgave, hvor han i samarbejde med en hjerneforsker undersøger den kognitive del af læringen i forbindelse med fodboldtræningen. Ret interessant, hvor han i cirka et års tid, mens han var assistenttræner, kunne arbejde med en del af de bærende kræfter i FCMs nuværende trup, og dermed finde ud af hvordan han tilrettelægger træningen bedst muligt for de spillere, så de bedst forstår de ideer, han ser de skal føre ud i livet. Det betød så også, at springet fra assistenttræner til cheftræner var meget smertefrit, da han allerede havde et indgående kendskab til hvordan han kunne få de bærende spillere i truppen til at udføre hans tanker i praksis. Hvilket er en del af hemmeligheden bag FCMs nuværende succes. Havde Priske ikke haft de spillere som forsøgskaniner i et års tid, ville det have taget længere tid at få implementeret sine trænerideer ind i truppen og ud på banen. Derudover havde han i efteråret den ekstra fordel, at han havde mere forberedelsestid til hver kamp, hvilket gav ham mere tid til at indarbejde ideer i praksis, både i træning med lav og høj intensitet, og dermed kunne finjustere meget mere minutiøst op til hver kamp, end man kan når der er midtugekampe på programmet.

    Rent fodboldfagligt er det rigtig spændende læsning, men som konkurrent, er det lidt noget pis. Men inden man begynder at tolke det som at det havde Priske også gjort i FCK, hvis Ståle havde givet ham lov, og havde udført det med samme succes, så må jeg lige nævne, at der var en del tilfældigheder som gjorde, at Priske netop valgte det emne, og fordybede sig i det. Og som han slet ikke havde haft i tankerne, hvis han havde fortsat i FCK.
    Sidst redigeret af Kiwi : 17.09.20 kl. 09:39
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)

  21. Den følgende bruger er enig i dette:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 26
    Sidste Meddelelse: 24.05.12, 10:46
  2. Svar: 72
    Sidste Meddelelse: 23.07.05, 17:36
  3. Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 15.02.05, 18:18
  4. Farvel til den sportslige ledelse !
    By Sundnæs in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 05.08.04, 11:54
  5. Nu må den sportslige ledelse ud! (i.a.)
    By VonZee in forum De korte linier
    Svar: 47
    Sidste Meddelelse: 02.05.04, 14:37

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •