Side 3 af 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 31 til 38 af 38

Emner: FC København vs. FC Midtjylland - hvordan klubberne drives, og hvorfor jyderne har momentum pt.

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: FC København vs. FC Midtjylland - hvordan klubberne drives, og hvorfor jyderne har momentum pt.

    Citat Oprindeligt indsendt af MCN Se meddelelser
    Jeg foreslår Ougar...
    Ja. Altså det foreslår jeg også :-) Men sidst søgte noget derinde, der var klubben ret uinteresseret :-(

    Jeg tænker dog måske også noget lige en tand under "head-of-scouting" :-) Jeg synes selv, at jeg ved meget om statistiske analyser og data og alt omkring data - men mine "fodbold-faglige" evner er nok lige i _snert_ i underkanten af hvad man kan forvente af head-of-scouting - faktisk lige i underkanten af hvad man kan forvente af en halvfuld fodboldfan.

    Men jeg synes også, at FC København har behov for en der ved noget om data og statistik og modeller osv.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  2. De følgende 8 brugere er enige:

  3. #32
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,846

    Re: FC København vs. FC Midtjylland - hvordan klubberne drives, og hvorfor jyderne har momentum pt.

    Lige en observation, jeg ikke kan se, er vendt i tråden: Truppernes internationale sammensætning.

    I mange år blev vi drillet med nærmest at være svensk, mens FCM er kendt for sin afrikanske forbindelse.

    Og der er da også markant forskel på trupperne p.t.

    FCK er i den grad primært nordisk - og faktisk primært dansk med 14 danskere i truppen og syv i den formentligt foretrukne startopstilling. Samtlige spillere i start-11'eren er fra Europa.

    FCM har også 14 danskere i sin ret så store trup. Til gengæld er der blot fire danskere i den foretrukne startopstilling, hvoraf de to faktisk ikke er født med dansk statsborgerskab (Scholz og Sisto). Og hele fem er ikke fra Europa.

    Ser vi på hele truppen for de to hold, er hele ni FCM'ere ikke europæiske, mens FCK blot har to - Oviedo og Varela fra Mellem- og Sydamerika, som vi i øvrigt begge kæmper bravt for at komme af med.

    Den letkøbte konklusion på det øjebliksbillede er, at FCM har stor succes med at integrere spillere udenfor Europa på sit hold, mens FCK slet ikke kan finde ud af det. Det er selvfølgelig langtfra hele sandheden.

    Oviedo spillede fremragende for os i sin første periode for os, og blandt klubbens allerstørste stjerner gennem tiden er Zuma, Amartey, Atiba Hutchinson, N'Doye, Santos, Santin, Claudemir, mens vi på hylden under finder Bolaños, Vetokele, Elrio van Heerden og Aílton. Har sikkert glemt et par stykker - men det er i al fald vidnesbyrd om, at vi godt kan.

    Men der ER en sandhed gemt i de aktuelle tal.

    For selv om FCK var først med et afrikansk fodboldakademi helt tilbage i 1999, og siden gjorde et stort nummer ud af at etablere et scoutingsystem i Sydamerika, har FCK ikke ligefrem mange succeshistorier udenfor Europa. I al fald ikke uden en europæisk mellemstation først.

    Amartey, Atiba Hutchinson, Santos og Santin kom f.eks. alle fra svensk fodbold, N'Doye havde tilbragt mange år i græsk fodbold, Vetokele kom fra belgisk fodbold osv. Oviedo hentede vi godt nok fra en costaricansk klub, men han måtte forbi FCN for at modnes - osv. Umiddelbart dukker der kun et par rene succeshistorier op uden mellemlandinger såsom Zuma og Elrio van Heerden.

    Australien har vi stort set ikke gjort os i (ok, vi havde Coe og vist også et australsk talent engang), og Asien og Nordamerika har vi heller ikke gjort os meget i.

    Så bottom line er: Når vi har shoppet udenfor Europa, har vi stadig shoppet i Europa. Og en enkelt gang gik det helt galt, da vi alligevel forsøgte os med berømte og berygtede argentinske Mussis, der slet, slet ikke faldt til.

    Jeg hverken kan eller orker samme gennemgang med FCM. Men her har man i al fald haft helt anderledes succes med at integrere ikke mindst afrikanske spillere uden mellemstationer først. FCK derimod virker nærmest skræmt over at hente spillere, der ikke har solid, europæisk erfaring først, og som derfor naturligt nok er dyrere, og hvor vi ofte skal slås med andre klubber om samme spillere.
    »Jeg tror, at FCK skal slås om guldet. Og så er det FCK igen. Og så er det FCK en gang mere.« Thomas Frank om sæsonen 2016-2017.

  4. De følgende 3 brugere er enige:

  5. #33
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    6,094

    Re: FC København vs. FC Midtjylland - hvordan klubberne drives, og hvorfor jyderne har momentum pt.

    Citat Oprindeligt indsendt af Andreas Hansen Se meddelelser
    Jeg hverken kan eller orker samme gennemgang med FCM. Men her har man i al fald haft helt anderledes succes med at integrere ikke mindst afrikanske spillere uden mellemstationer først. FCK derimod virker nærmest skræmt over at hente spillere, der ikke har solid, europæisk erfaring først, og som derfor naturligt nok er dyrere, og hvor vi ofte skal slås med andre klubber om samme spillere.
    Uden at jeg er dykket længere ned i tallene, så er de succesfulde FCM-afrikanere (og udlændinge generelt) da vist primært dem som først har været nogle år i det danske akademi (Onyeka, Mabil, Cajuste, Onuachu etc.). Dermed er de allerede integreret i system og den danske levemåde, når de lukkes ind på holdet - dette er forøvrigt også opskriften i FCN. FCM har ligesom os lidt sværere med spillere, som hentes i udlandet og skal direkte ind på holdet, omend der da også enkelte succeshisorier i blandt disse også.

    Det er måske den primære pointe at tage med i denne betragtning og måske også en grund til, at vi virker "skræmt" over at hente denne slags spillere. Skulle man være rigtig grov, så er FCK's primære problem, at vi ikke henter en masse unge drenge fra Afrika og flytter dem væk fra familien for at se, om de en dag bliver rigtig god til fodbold.

  6. De følgende 3 brugere er enige:

  7. #34
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    376

    Re: FC København vs. FC Midtjylland - hvordan klubberne drives, og hvorfor jyderne har momentum pt.

    Citat Oprindeligt indsendt af k@sper Se meddelelser
    Uden at jeg er dykket længere ned i tallene, så er de succesfulde FCM-afrikanere (og udlændinge generelt) da vist primært dem som først har været nogle år i det danske akademi (Onyeka, Mabil, Cajuste, Onuachu etc.).
    Er Cajuste ikke svensker? :)

    Jeg er enig med Andreas i, at vi virker meget forsigtige med at hente spillere direkte fra andre verdensdele. Vi havde tidligere Keita på u19, som ikke slog igennem på førsteholdet, men vi har jo lige hentet en Newzealænder til u19 holdet, så måske er det en ny retning for FCK talent, at vi kigger mere uden for Skandinavien og Europa.

    På førsteholdet havde vi succes med Santander, som selvfølgelig havde været i Europa, allerede inden vi hentede ham i sydamerika. Selvom vi nok aldrig får svar på det, synes jeg også Varela viste tegn på, at han kunne være blevet en succes, men også han havde allerede været i europa. Svaret kunne måske ligge i at Ståle kører et stramt system, som kan være svært at omstille sig til, for de spillere der kommer fra nogle mindre taktisk skolede baggrunde.

    FCM har haft nogle gode succeshistorier på det seneste med Evander og Paulinho som er hentet direkte fra Brasilien og så har de haft succes med en del afrikanere fra akademiet som fx Onuachu og Onyeka, men med til den historie hører altså, at de også sender masser af afrikanere videre fx til diverse 1. divisionshold, uden at de nogensinde kommer i nærheden af deres eget førstehold. Jeg kunne helt sikkert godt savne, at FCK satsede endnu mere på de markeder, men i den forbindelse ser jeg med større misundelse i retning af FCN, som i den grad har en høj hitrate på deres afrikanske talenter.

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #35
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    6,094

    Re: FC København vs. FC Midtjylland - hvordan klubberne drives, og hvorfor jyderne har momentum pt.

    Citat Oprindeligt indsendt af kongkurs Se meddelelser
    Er Cajuste ikke svensker? :)
    Jo, det var derfor jeg skrev "(udlændinge generet)" :)
    Mabil er vist også fra Australien. Forøvrigt kan vi lægge Joel Anderson, Mikael Anderson og til dels Kraev oveni spillere, som først er indsluset i akademiet før de kom på 1. holdet. Det er et voldsomt udbytte de sidste par år.

    Citat Oprindeligt indsendt af kongkurs Se meddelelser
    Jeg kunne helt sikkert godt savne, at FCK satsede endnu mere på de markeder, men i den forbindelse ser jeg med større misundelse i retning af FCN, som i den grad har en høj hitrate på deres afrikanske talenter.
    Jeg har ikke styr på, om alle FCN's unge afrikanere bliver til noget, eller om der er flere som vi aldrig hører om. Men til historien hører også, at de på FCN's 1. hold får enormt lang snor under forholdsvis lille pres, hvilket er svært at sammenligne med FCK. Som du selv nævner, så var Keita en eksempel, men her var det vist mere hans træningsflid og professionalisme (eller mangel på samme) som ødelage opholdet.

  10. #36
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,852

    Re: FC København vs. FC Midtjylland - hvordan klubberne drives, og hvorfor jyderne har momentum pt.

    Citat Oprindeligt indsendt af k@sper Se meddelelser
    Jo, det var derfor jeg skrev "(udlændinge generet)" :)
    Mabil er vist også fra Australien. Forøvrigt kan vi lægge Joel Anderson, Mikael Anderson og til dels Kraev oveni spillere, som først er indsluset i akademiet før de kom på 1. holdet. Det er et voldsomt udbytte de sidste par år.
    Hvor har du det sludder fra? Mikael Anderson er den eneste af de nævnte spillere, der har haft noget som helst med FCM's akademi at gøre, de tre andre nævnte er hentet direkte til førsteholdet.
    Mvh.
    Dane

  11. De følgende 3 brugere er enige:

  12. #37
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    6,094

    Re: FC København vs. FC Midtjylland - hvordan klubberne drives, og hvorfor jyderne har momentum pt.

    Citat Oprindeligt indsendt af Dane Se meddelelser
    Hvor har du det sludder fra? Mikael Anderson er den eneste af de nævnte spillere, der har haft noget som helst med FCM's akademi at gøre, de tre andre nævnte er hentet direkte til førsteholdet.
    Fair nok - jeg har sgu ikke helt styr på, hvor de befinder sig, hvis de ikke er på 1. holdet som unge. Men vi er vel enige om, at Kraev, Mabil, Cajuste, etc ikke brød igennem med det samme og vel primært er købt som udviklingsspillere. Joel Anderson er jeg forkert på kan jeg se. Min pointe var i hvert fald, at de fleste af FCM's største succeshistorier fra udlandet er spillere, som har været et pænt stykke tid i landet inden de skal præstere.

  13. Den følgende bruger er enig i dette:

  14. #38
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: FC København vs. FC Midtjylland - hvordan klubberne drives, og hvorfor jyderne har momentum pt.

    Beklager at jeg genopliver en gammel tråd, men jeg havde ikke lyst til at starte en helt ny.

    Matthew Benham er blevet interviewet af en Brentford-fanklub i anledning af tiåret for hans overtagelse af klubben. Det giver et lille indblik i, hvordan de arbejder med data, og afslører at fremgangsmåden nok ikke er så anderledes end i andre klubber. Hvorvidt FCM er mere eller mindre datadrevne end Brentford, kommer de ikke ind på, omend Benham siger, at han havde nemmere ved at få indført sine ideer i FCM grundet klubbens økonomiske situation dengang.

    Tænkte at nogle ville finde det interressant.
    Sidst redigeret af cybamerc : 28.05.22 kl. 22:06

  15. De følgende 4 brugere er enige:

Side 3 af 3 FørsteFørste 123

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 58
    Sidste Meddelelse: 18.05.15, 10:23
  2. Optakt: FC Midtjylland - F.C. København
    By Hjaltees#1 in forum De korte linier
    Svar: 34
    Sidste Meddelelse: 19.04.10, 11:54
  3. Optakt: København-FC Midtjylland
    By Hjaltees#1 in forum De korte linier
    Svar: 26
    Sidste Meddelelse: 01.12.09, 02:18
  4. Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 20.05.09, 19:10
  5. Optaktstråd: Jyderne kommer!
    By FCC in forum De korte linier
    Svar: 42
    Sidste Meddelelse: 29.03.06, 21:07

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •