Se afstemningsresultater: Hvad ender kampen?

Stemmeafgivere
79. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • FCK vinder

    18 22.78%
  • Uafgjort

    6 7.59%
  • FCN vinder

    55 69.62%
Side 6 af 6 FørsteFørste ... 3456
Viser resultater 76 til 83 af 83

Emner: Optakts- og kamptråd: F.C. København vs. F.C. Nordsjælland (04/10-2020 kl. 20:00)

  1. #76
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Optakts- og kamptråd: F.C. København vs. F.C. Nordsjælland (04/10-2020 kl. 20:00)

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Jeg vil gerne vide, hvad usikkerheden er i en sådan måling. 15 cm. lyder ikke af meget, når man umiddelbart kun har dårlige vinkler at arbejde med, og ikke mindst når det tydeligvis er en idiot, der trækker stregerne.
    Det her tweet forklarer måske lidt https://twitter.com/ben_rumsby/statu...702017/photo/1

    Værd at bemærke er det dog at Nelsson er offside (i følge den forkerte streg) inden bolden slipper Ankersens fod, så situationen afbilledet i det tweet jeg linker til kan ikke helt bruges til at forklare de 15 cm.

    I øvrigt var Nelsson kun 131 mm offside (i forhold til den forkerte streg).

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #77
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: Optakts- og kamptråd: F.C. København vs. F.C. Nordsjælland (04/10-2020 kl. 20:00)

    Citat Oprindeligt indsendt af Lindrup Se meddelelser
    Det her tweet forklarer måske lidt https://twitter.com/ben_rumsby/statu...702017/photo/1
    Det forklarer lidt om problemstillingen, men det, jeg efterlyser, er tal for den danske løsning. I England har de et utal af kameravinkler at vælge mellem, men jeg ved ikke, om der i øvrigt er de store forskelle. Men det siger sig selv, at det er sværere, at placere stregen korrekt, jo færre vinkler du har. Perspektiver kan nemt snyde, og billedets opløsning/zoom-niveau/spillernes afstand til kameraet har også noget at sige. Det kan også være sværere at bestemme, hvornår bolden forlader den afleverende spillers fod.

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #78
    Tilmeldingsdato
    Aug 2013
    Indlæg
    392

    Re: Optakts- og kamptråd: F.C. København vs. F.C. Nordsjælland (04/10-2020 kl. 20:00)

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Det forklarer lidt om problemstillingen, men det, jeg efterlyser, er tal for den danske løsning. I England har de et utal af kameravinkler at vælge mellem, men jeg ved ikke, om der i øvrigt er de store forskelle. Men det siger sig selv, at det er sværere, at placere stregen korrekt, jo færre vinkler du har. Perspektiver kan nemt snyde, og billedets opløsning/zoom-niveau/spillernes afstand til kameraet har også noget at sige. Det kan også være sværere at bestemme, hvornår bolden forlader den afleverende spillers fod.
    Det tweet er så misvisende, da det var baseret på 50 fps, og i England har de kamera der har 340.

    https://ekstrabladet.dk/sport/fodbol...rledes/7965653 og så er den her jo relevant. https://politiken.dk/sport/fodbold/s...form-i-England

    Mht til med vinklen, så har de dog kalibreret kamera, som skulle sætte en linje korrekt med højden m.v. Den del var jo sådan set også gjort korrekt nok i det vi kan se på VAR billederne, at de så ikke kan finde ud af hvilken spiller den skal være på er noget andet.

  6. #79
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Optakts- og kamptråd: F.C. København vs. F.C. Nordsjælland (04/10-2020 kl. 20:00)

    Citat Oprindeligt indsendt af engulf Se meddelelser
    Det tweet er så misvisende, da det var baseret på 50 fps, og i England har de kamera der har 340.

    https://ekstrabladet.dk/sport/fodbol...rledes/7965653 og så er den her jo relevant. https://politiken.dk/sport/fodbold/s...form-i-England

    Mht til med vinklen, så har de dog kalibreret kamera, som skulle sætte en linje korrekt med højden m.v. Den del var jo sådan set også gjort korrekt nok i det vi kan se på VAR billederne, at de så ikke kan finde ud af hvilken spiller den skal være på er noget andet.
    Tweetet er da ikke misvisende. Herhjemme bruger de TV-billederne, så den lave framerate er et problem. Jeg ved dog ikke hvilke kameraer de bruger i England til at kigge på offsides. Deres 340 fps kameraer (fra Hawk-eye) bruges i hvert fald til goal-line technology.

  7. #80
    Tilmeldingsdato
    Aug 2013
    Indlæg
    392

    Re: Optakts- og kamptråd: F.C. København vs. F.C. Nordsjælland (04/10-2020 kl. 20:00)

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Tweetet er da ikke misvisende. Herhjemme bruger de TV-billederne, så den lave framerate er et problem. Jeg ved dog ikke hvilke kameraer de bruger i England til at kigge på offsides. Deres 340 fps kameraer (fra Hawk-eye) bruges i hvert fald til goal-line technology.
    Da den kom op sidste år, var der en del oppe omkring at det kun var baseret på TV billederne. HawkEye bruges også til offside i England.
    Derfor er den misvisende. Jeg skal dog ikke kunne sige om det samme gør sig gældende i Danmark.

    Before each match, Hawk-Eye calibrates multiple cameras to give many options when showing an offside decision in the event that a body part is covered in one camera.
    For the Premier League, five cameras are calibrated: the main wide camera, both 18-yard box cameras and both goalline cameras.

  8. #81
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: Optakts- og kamptråd: F.C. København vs. F.C. Nordsjælland (04/10-2020 kl. 20:00)

    Citat Oprindeligt indsendt af engulf Se meddelelser
    Mht til med vinklen, så har de dog kalibreret kamera, som skulle sætte en linje korrekt med højden m.v. Den del var jo sådan set også gjort korrekt nok i det vi kan se på VAR billederne,...
    Jeg er med på, at teknikken sørger for at vinklerne er korrekte (der er sikkert også en fejlmargin), men det er ikke uden betydning, hvor linjen placeres - hvilket vi så et ekstremt eksempel på i søndags. Min pointe er, at en pixel i tv-billedet svarer til x-antal millimeter eller måske endda centimeter i virkeligheden. Du kan ikke være sikker på, at VAR placerer linjen korrekt, så usikkerheden bør medregnes. Fejlmarginen bliver større, jo lavere den effektive opløsning er, og hvor tydeligt objektet i øvrigt fremtræder i billedet. Dvs. ting som bevægelsessløring og spillerens afstand til kameraet øger usikkerheden.

    Min anden pointe omkring vinkler er, at det nogle gange kan være svært at bedømme den indbyrdes placering af to objekter fra en given vinkel. F.eks. kan det være svært at vurdere en arms placering, når den er ude fra kroppen, og det samme gælder fødder, der ikke rører jorden. Det er bl.a. derfor man ofte måler efter armhuler.

    Færre vinkler at vælge i mellem og lavere effektiv opløsning er altsammen noget, der øger usikkerheden i den danske løsning, og det bør DBU forholde sig til, når de siger, at de kun vil skride ind overfor klare og åbenlyse fejl.

  9. Den følgende bruger er enig i dette:

  10. #82
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Optakts- og kamptråd: F.C. København vs. F.C. Nordsjælland (04/10-2020 kl. 20:00)

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Problemet her er dog, at de slet ikke tager stilling til, at det var en marginal offside (selvom stregen var sat korrekt) og den slags skal VAR ikke bruges til - hvis man skal tro på Johansens tidligere udtalelser. Vi er derfor slet ikke blevet klogere på om VAR skal bruges til marginale offsides eller ej.
    Og det bliver vi heller ikke, før nogen kommer ud – forhåbentlig Johansen selv – og siger, at han simpelthen var for hurtig på aftrækkeren.

    – Man skal lade være med at kigge over til Premier League, som har valgt at gøre noget helt andet. Det bliver anderledes i Danmark. Og det er helt bevidst.

    Dommeren på banen tager beslutningen i Danmark. Han tager den første beslutning og den sidste. Det er ikke sådan, at der sidder en VAR-dommer og tager beslutningen hen over hovedet på banedommeren. Det er meget centralt.


    Som drøftet i skakten efter kampen er jeg stensikker på, at han her enten talte mod bedre vidende eller i forventning om nogle ændringer, som ikke kom, da FIFA i sommer gik ind med en harmonisering omkring VAR.

    For FIFAs harmonisering hed ganske tydeligt, at der heller ikke fremover var "tolerance levels" i selve opmålingen af offside. Her havde f.eks. englænderne, der havde fået mest kritik for at levere strikse offsidekendelser, faktisk bedt om en grænse på 10 cm "tilladt offside", som også kunne komme angriberen til gode i de ovennævnte sager, hvor spørgsmålet om at finde rette stillbillede er relevante, fordi det er så tæt. Men det blev altså afvist.

    Det har været fremme, at englænderne skulle have gennemført deres offsidechecks mod reglerne. Tværtimod: De har i sommer fået besked på at fortsætte som før. Formentlig på grund af kritikken holder de så op med at vise seerne stregerne under kampen.

    Så er det altså sært, at Johansen melder ud, at det helt sikkert ikke bliver som i England. Jeg ved ikke, hvad han forstår ved det. Måske er det denne passus fra de danske regler, der er ret præcist oversat fra de internationale:
    Dommerens oprindelige afgørelse står ved magt, medmindre der forelå en ’klar og åbenlys’ dommerfejl (dette omfatter enhver afgørelse fra dommerteamet, f.eks. offside).
    Umiddelbart ser det ikke ud til at matche med de manglende "tolerance levels", hvor offside skal checkes ned til få centimeter. En mulig forklaring på forklaringen her må være, at offside eller ej – selve positionen – simpelthen ikke regnes for en "afgørelse", altså et skøn, man kan være mere eller mindre uenig i, men for en faktuel konstatering med en objektiv, binær konklusion.

    Og når man så alligevel insisterer på at nævne offside, kan det være fordi offside ikke kun er et spørgsmål om centimeter rundt om en linie, men også andre situationer, som denne i Everton-WBA for nogle uger siden, hvor 1-1-målet bliver underkendt af den flagende linievogter, men VAR opdager, at bolden er kommet fra en forsvarer.

    Så længe, at
    1) det er fastslået at alle mål checkes af VAR
    2) offside checkes med digitalt målebånd uden "tolerance levels"
    3) DBU's protokol er formuleret som den er
    4) samme protokol siger, at dommeren som udgangspunkt ikke behøver se resultatet på en skærm
    5) Michael Johansen så samtidig siger, at alt handler om "klart og åbenlyst", tætte offsides ikke skal checkes, og i øvrigt er der ingen, der træffer kendelser hen over hovedet på dommeren!

    – så kommer det her til at fortsætte. Han har tilsyneladende begået en enorm taktisk brøler i præsentationen af det projekt, han er leder for. Og så hjælper det ikke, at han tilsyneladende også har holdt et kursus og totalt forvirret de kommentatorer, der desværre har en stor indflydelse på hvad folk tror – selv dem af dem, der er kendt for ikke at gide sætte sig ind i selv de mest grundlæggende regler.

    Så debatten vågner i alle fald igen næste gang vi har sådan en offside. Eller for den sags skyld, hvis bolden kun var et par centimeter ude i opspillet. Også selv om det denne gang skulle lykkes at trække den rigtige streg i VARevognen, og denne gang endda at lade den blive der.

  11. De følgende 6 brugere er enige:

  12. #83
    Tilmeldingsdato
    Aug 2013
    Indlæg
    392

    Re: Optakts- og kamptråd: F.C. København vs. F.C. Nordsjælland (04/10-2020 kl. 20:00)

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Jeg er med på, at teknikken sørger for at vinklerne er korrekte (der er sikkert også en fejlmargin), men det er ikke uden betydning, hvor linjen placeres - hvilket vi så et ekstremt eksempel på i søndags. Min pointe er, at en pixel i tv-billedet svarer til x-antal millimeter eller måske endda centimeter i virkeligheden. Du kan ikke være sikker på, at VAR placerer linjen korrekt, så usikkerheden bør medregnes. Fejlmarginen bliver større, jo lavere den effektive opløsning er, og hvor tydeligt objektet i øvrigt fremtræder i billedet. Dvs. ting som bevægelsessløring og spillerens afstand til kameraet øger usikkerheden.

    Min anden pointe omkring vinkler er, at det nogle gange kan være svært at bedømme den indbyrdes placering af to objekter fra en given vinkel. F.eks. kan det være svært at vurdere en arms placering, når den er ude fra kroppen, og det samme gælder fødder, der ikke rører jorden. Det er bl.a. derfor man ofte måler efter armhuler.

    Færre vinkler at vælge i mellem og lavere effektiv opløsning er altsammen noget, der øger usikkerheden i den danske løsning, og det bør DBU forholde sig til, når de siger, at de kun vil skride ind overfor klare og åbenlyse fejl.
    Jeg er slet ikke uenig i alt dette. Det var mest for at afkræfte den med 50fps i England, som ikke er korrekt. Mht til armen, så er armen ikke talt med som offside position. Det er kun spilbare ting på kroppen som gør man er offside eller ej.

    Men alt efter antal af kamera som er på, burde man godt kunne finde et sted hvor det er tydeligt at se begge spilleres sidste kropsdel. Men hvis de virkelig ikke har et kamera bag mållinjen etc kan jeg godt se et problem, som vi vil se ofte.

    Specielt når det er tænkt på at der generelt skal bruges flere vinkler for netop at se den korrekte linje.

Side 6 af 6 FørsteFørste ... 3456

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 60
    Sidste Meddelelse: 27.07.20, 17:08
  2. Svar: 82
    Sidste Meddelelse: 25.07.20, 10:34
  3. Svar: 122
    Sidste Meddelelse: 09.07.20, 21:20
  4. Svar: 75
    Sidste Meddelelse: 17.06.20, 23:46
  5. Svar: 35
    Sidste Meddelelse: 03.03.20, 08:35

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •