Viser resultater 1 til 15 af 459

Emner: Ståle Solbakken fratræder i FC København

  1. #75
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,218

    Re: Ståle Solbakken fratræder i FC København

    Citat Oprindeligt indsendt af jooness Se meddelelser
    Det er helt berettiget at være bekymret for fremtiden uden Ståle. Det er også helt berettiget at synes, at timingen er underlig, at være bekymret for den midlertidige løsning med Kvist/Hjalte, og bekymret for visse spilleres reaktion. Ståle er en gigantisk personlighed og legende i FC København, og ledelsen har givet sig selv en kæmpe opgave med at bygge en ny sportslig organsation op, som skal levere resultater hurtigst muligt.

    Men jeg synes også, at det er svært at komme uden om, at fyringen af Ståle er kulminationen på en sportslig stilstand, som har stået på ikke bare i denne sæson, ikke bare i 2020, men sådan set on/off siden 2017. Og det er Ståle den overordnede ansvarlige for.

    Bevares, der har der bestemt været gode perioder og succeshistorier siden sommeren 2017.

    Et flot mesterskab i 2019.
    Imponerende europæiske præstationer og resultater mod særligt Atalanta, Celtic og Basaksehir.
    Gode transfercases i Robin O, Vavro og Skov.

    Og de ting - sammen med tilstedeværelsen af særligt to spillere, Skov og N'Doye - har måske dækket over, at udviklingen på mange parametre er gået den gale vej siden 2017, bl.a. illustreret med:

    Superliga:
    - To missede mesterskaber ud af tre mulige, endda hvor det begge gange har stået klart tidligt på sæsonen, at mesterskabet var tabt.
    - Den laveste slutplacering i Superligaen i den moderne FCK-tid siden 2001.
    - Fire point efter fire runder af denne sæson og otte point op til førstepladsen.

    Europa:
    - Ingen CL-deltagelser efter to kvalifikationsskuffelser mod Qarabag og Røde Stjerne.
    - En kostbar europæisk fiasko mod Rijeka.
    - To "tæt på"-fiaskoer mod Riga og Malmø.

    Transfer:
    - Mange kostbare fejlskud, uindfriede potentialer og forfejlede satsninger, kulminerende i en afsluttende trupsammensætning med 11 forsvarsspillere, heraf flere aldrende, løntunge spillere på lange kontrakter.

    Ståle fortjener al tænkelig hyldest for sit virke i FC København og for de tre historiske hold, han var med til at bygge op (2006, 2010 og 2016). Men ser man perioden over de sidste tre år isoleret, så er den i mine øjne dumpet. Og med de sidste tre år i betragtning har Ståle fået lang snor. Meget lang snor. Den sportslige udvikling har været alarmerende flere gange og i lange perioder, og det blev der taget en konsekvens af i dag.
    Jooness, jeg tror du er inden på noget af det rigtige, men, du oplister symptomer på det, jeg ser som den reelle årsag til fyringen.
    Den reelle årsag til fyringen, er i min verden, Ståles manglende evne / lyst til reel forandring. Dette gælder såvel træningsmetoder, men også spillestilen.
    Der har været diskussion herinde om Ståle var ved at ændre FCK spillestilen, det har jeg selv argumenteret for, men han lykkedes under alle omstændigheder ikke med det.

    Kvist indrømmer selv at han var med til at svinge kniven, og som væsentligste årsag siger han:

    ” ... vi skal være ... de mest ærgerrige i forhold til at udvikle os. Har vi ledere, spillere og medarbejdere, der lever op til det, så garanterer vi også den indsats og de præstationer, der gør, at resultaterne kommer. Det er klubbens DNA. Det er kulturen. Og det er det som alle spillere og medarbejdere skal vise, at de gerne vil være en del af,”
    Jeg ser dette citat meget essentielt i forhold til fyringen af ståle. Listen af beviser for at ståle ikke reelt har ville ændre sig er i hvert fald lang.

    • Han fyrede Priske. Listen af andre assistenttrænerer som ståle har kørt over er lang.
    • Anders storskov blev fyret som resultat af rapporten om skader
    • Han har grundlæggende ikke ændre taktik de sidste 10 år, samtidigt med at fodbolden har ændret sig markant ude i Europa.
    • Når han så forsøger at ændre spille stil går manden ikke all in (påstånd herfra). Han ender i stedet med et bagudskuende transfervindue, hvor en spids angribe, og to tidligere forsvarsallieret bliver hentet hjem.
    • Har været meget imod brugen af Data, hvor klubben for sent er kommet igang. Måske først nu er man ved at opbygge en klar struktureret brug af data på fodbold delen
    • En del ustruktureret transfervinduer de sidste 3 år, uden en klar retning på hvor FCK skal hen.


    Jeg har sikkert glemt et par punkter, men alt i alt er det nemmere at lave en liste af punkter for hvorfor ståle ikke har fulgt med tiden.
    Resultatet er at FCM har overhalet os inden- og uden om på nuværende tidspunkt. Og vi står med en usammenhængende trup, hvor man kan skifte 3 back's ind som eneste reelt mulige indskiftninger.

    Nu har bestyrelsen så valgt at tage en stop losss, og udført en reel oprydning i den sportlige sektor i FCK. Storskov blev fyret, Johan Lange har måske set skriften på væggen og flygtet / blev head huntet til Anston villa, og endeligt røg Ståle og Viggen.
    Det eneste der står tilbage, er Kvist der taler om DNA. Kvist definerer en klar filosofi for FCK. Han gør det i forhold til villighed til at udvikle sig selv konstant, også taktisk på banen. Vi skal (måske) væk fra at have en fast defineret spillestil. Kvist kunne godt gå hen og blive en succes, hvis hans fremtidige rolle bliver defineret af netop ovenstående udtalelse, og at han derfor bliver en slag "head of Method". Kvist er en mand der er kendt for at have et umenneskeligt stort fokus på udvikling.

    FCK har fået en direktør, der ud over at være Corporate Lingo glad, godt kan lide at sælge billetter. Han har som fokus at øge sammenkoblingen mellem København og FC København.
    I mediano soundboks' interview med vores chef for marketing er et af de tydelige nedslag hans værste dag som ansat. Det var den dag vi vandt guld, for han kunne se at det ikke var en Københavner begivenhed.
    Kort sagt, der virker til at være et fokus på at FCK skal fylde mere i gadebilledet, og at os gode kunder, skal frekventere parken eller omtale FCK oftere.
    I denne forbindelse kan man forestille sig at "spillefilosofi" er kommet op som et punkt til drøftelse. Har man den rette spillefilosofi, har FCK fulgt med tiden. Hvordan har FCK's spil udviklet sig de sidste 10 år. Har det udviklet sig?
    Hvilken type fodbold tiltrækker folk på stadion. Lars Bo kender sikkert til "Offense sells tickets. Defense wins championships". Har FCK opfyldt bare det ene af disse punkter de sidste 3 år?
    Som det blev diskuteret i fanradioen har vores forsvar været dårligt i 3 år, og det offensive spil har heller ikke fungeret.
    Ovenstående diskussion er endt med at man har været nød til at fyrer Ståle, og vil starte en ny retning med fodbold holdet.
    En retning, hvor den DNA (undskyld Brügmann) er defineret af Kvist, nemlig en vilje til konstant at søge mest moderne metoder og udvikling.
    Jeg har tiltro til at Kvist sammen med Lars Bo, kan være de rigtige til at starte et nyt FCK i denne overordnet retning.
    Men der ligger et stort arbejde foran at finde den rette træner til denne opgave.
    Jeg kunne forstille mig at man er inspireret af det arbejde Brøndby gjorde op til ansættelsen af Alexander Zorniger, hvor Troels Beck gjorde mange rigtige overvejelser (undskyld).
    Konklusionen bliver nok ikke den sammen i FCK, men det er tydeligt fra Kvist's udtalelse, hvad en fremtidig træner / sportlig ledelse skal købe ind på.

    Det bliver spændende at se om FCK om 2 år står i ren CIRKUS KØBENHAVN, eller om det var rigtig at hive i håndbremsen og skifte hele den sportslige ledelse hen over en sommer, hvor man trodsalt bevare et fokus på hvordan man vil arbejde med udvikling.
    Det kommer til at tage tid at lave en turn around, men det er nok det som skal til, hvis FCK vil stræbe efter at være Nordens Porto, og have 25.000 betalende tilskuer i snit til kampene.

    Det var en hård dag igår, men jeg tror det er rigtig det som er gjort. Nu kan FCK i hvert fald ikke gå tilbage. Jeg ser glasset halvt fyldt.
    Sidst redigeret af djurlander : 11.10.20 kl. 11:57



Threaded View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 4 users browsing this thread. (0 members and 4 guests)

Lignende emner

  1. Ståle Solbakken HYLDEST!!
    By JTJ in forum De korte linier
    Svar: 72
    Sidste Meddelelse: 16.04.19, 23:49
  2. Tillykke med de 40 år Ståle Solbakken
    By Elisabeth in forum De korte linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 27.02.08, 12:56
  3. Ståle Solbakken bringer ny ledelsesstil til FC København
    By Hougaard in forum De korte linier
    Svar: 42
    Sidste Meddelelse: 04.01.06, 08:04
  4. Ståle Solbakken
    By Norsk Fck Fan in forum De korte linier
    Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 07.10.05, 22:01
  5. Ståle Solbakken til FCK?
    By drix in forum De korte linier
    Svar: 18
    Sidste Meddelelse: 05.09.03, 11:50

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •