Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 29

Emner: Status efter 14 superligakampe med Jess

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,846

    Status efter 14 superligakampe med Jess

    Som jeg tidligere har skrevet, mener jeg ikke, det har givet meget mening at vurdere pointhøsten, før vi havde været topholdene igennem her i grundspillet.

    Det er selvfølgelig stadig en meget spæd baggrund at vurdere på. Men indtil videre ser det ikke godt ud.

    EB konkluderede allerede op til kampen, at Jess havde fået den dårligste trænerstart blandt de otte trænere, vi har haft i dette årtusinde. Dog kun på målscoren - og værd at bemærke er, at de to trænere, der ligger henholdsvis næstsidst og tredjesidst på den liste trods alt er Ståle og Roy Hodgson. De to vel nok mest markante trænere i FCKs historie. Statistik skal altid tages med et gran salt.

    https://ekstrabladet.dk/sport/fodbol...en-.../8498416

    Anyhow - helt godt ser det sgu ikke ud lige p.t. Mod de tre tophold, der p.t. ser ud til at slutte over os, har vi i alt samlet 2 point sammen efter i alt fire kamp (FCM x 2, BIF og AGF). Det vinder man hverken guld, sølv eller bronze på - heller ikke selv om det har været tæt.

    Til sammenligning lykkedes det Hjalte at skrabe flere point sammen i sin ene "topkamp", da vi vandt over AGF i en meget, meget spøjs kamp. Selv om mange kritiserer truppens sammensætning, fik truppen altså sølv sidste år samtidig med stor europæisk succes - og det vel og mærke med en trup, der minus Damen udelukkende er blevet stærkere og mere trimmet siden. Og ja, så fik Ståle godt nok heller ikke mange point med truppen, siden der gik corona i den. Men det var jo netop den udvikling, der skulle vendes her og nu.

    Fraregnet Jess' første FCM-opgør er det dog ikke sådan, at vi er blevet majet ned. Vi har VAR imod os - og med os - og i dag var vi vel vores egen værste fjende ved igen ikke rigtigt at ane, hvordan vi reelt skal angribe.

    Og hvad kan man så udlede af det? Mit bud lyder:

    -> Seier og Kvist og til dels Jess bør holde lidt igen med succeshistorierne om, at alt går meget bedre i klubben nu. At det enorme skifte har vist sig at være en succes, at alle bare går og smiler, og at tingene er huh-hej fine, og at mange skyller Kvist en undskyldning (som åbenbart stod for det ene mand).

    Det er meget muligt, at det viser sig, at Jess bliver den største succes i dette årtusinde, selv om han har lagt ud som den mindst succesfulde. Men hverken spil eller pointhøst holder helt til den store succesfortælling p.t. Havde Ståle været ved roret lige nu, ville både sidelinien og pressen efterhånden være blodrød. Reelt har vi ikke spillet en eneste sådan for alvor overbevisende kamp under Jess, hvor holdet ikke har haltet i mindst en god bid af en halvleg.

    -> At man nok også bør genoverveje udmeldingen om, at vi har fundet en træner, der kan få det optimale ud af den trup, vi allerede har. Skal vi fortsætte med Jess (og det mener jeg personligt, vi skal), må man nok til at kigge dybt i tegnebogen endnu en gang, hvis der skal skiftes afgørende ud.

    Den store udfordring er, at med mindre vi sælger vores største profiler, så står vi nok ikke ligefrem til særligt mange penge i kassen efter en p.t. mere end middelmådig sæson uden et europæisk udstillingsvindue af betydning - og så endda midt i en coronatid. Coronatiden KAN så gøre, at vi omvendt ikke skal bruge helt så meget på nye spillere, og måske har PC en trumf eller to gemt i ærmet.

    Men spørgsmålet er, om FCKs ledelse er klar til nye investeringer, og om de kan se Jess' og det gigantiske trænerteams store, forkromede plan (jeg kan ikke).

    -> At vi endegyldigt må indstille "jagten" og håbet og i stedet indstille os på en forhåbentlig solid genopbygning til sommer efter den uskønne nedrivning i efteråret, hvor man fjernede fundamentet uden at have skyggen af plan klar.

    Det har ved gud ikke været en let start som ny træner, og reelt har Jess været i modvind fra dag 1. Han kunne ikke slippe af sted med at sige, at FCK ikke jagtede guld. Omvendt kunne han nok selv se, at potentialet til guld i år ikke ligefrem er til stede. Om det så er derfor, han er forfaldet til undskyldninger, selv Glen ville finde lidt tynde, er så ikk så godt.

    Personligt er det for mig en gåde, hvordan spillerne stadig ser trætte ud sidst i kampene trods det vel nok letteste kampprogram i...well...dette årtusinde.

    På den store plusside er Bo Rygaard nu væk. Det kan seriøst kun blive bedre - i al fald set med fodboldbriller.
    »Jeg tror, at FCK skal slås om guldet. Og så er det FCK igen. Og så er det FCK en gang mere.« Thomas Frank om sæsonen 2016-2017.

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Det er spild af energi at diskutere Thorups position. Man kan være for eller imod Jess, men manden er blevet udstyret med en kontrakt til sommeren 2024 og til en hidsig løn. Han går næppe selv, og der må formodes at være grænser for, hvor mange penge ejerne vil smide efter forhenværende trænere. Det kan selvfølgelig blive så skidt, at der ikke er nogen vej uden om en fyring, men det bliver med garanti ikke lige med det samme.

    For mig understreger de nuværende problemer blot, at årsagen skal findes i sammensætningen af truppen. Vi har skiftet et helt trænerteam, cheftræneren er en markant anden type end den foregående, og det halter stadig. Jeg synes, vi er udfordrede i kollektivet, hvor spillerne ikke formår at gøre hinanden bedre. Vi er udfordrede på, at en del af de spillere, der burde bære holdet, kæmper med formen og måske med motivationen. Endelig har vi nogle spillere, der bare ikke har niveauet, aldrig har haft det og aldrig får det. Det kommer til at tage et par transfervinduer yderligere, som minimum, at rette op på det morads, Ståle efterlod.

    Og så mener jeg stadig, at man skal kigge på scoutingen, som tilsyneladende stadig har problemer med at finde spillere, der kan forstærke os. Lerager er jeg ikke villig til at afskrive endnu, men Bundu virker helt håbløs. Det bedste man kan sige om ham er, at han er væk igen til sommer. Tænk hvis vi var lykkedes med at købe ham sidste sommer. Det havde været endnu et skrækindkøb, som vi skulle bruge tid, energi og penge på at komme af med igen.


  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Den mest tydelige forskel på spillet har været om Biel eller Wind spillede på den falske 9er. Sometimes you got to shoot a star.

  5. De følgende 5 brugere er enige:

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Jul 2014
    Indlæg
    1,187

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Jeg nægter at bebrejde trænersetuppet på nuværende tidspunkt. JT er en erfaren træner, som har været vellidt alle steder samt stået for en spændende og offensiv fodbold i sine år i Belgien. Ruben Selles kunne jo ikke roses nok for sit aftryk, da han var i AGF, og at vi kunne hente Neestrup ind som assistent, var et kæmpe scoop. Der skal 100 pct. arbejdes med både det defensive og offensive udtryk, hvor de to hovedpiner er, at vi tillader for mange langskud imod defensivt samt at vi mangler tyngde i feltet offensivt.

    Jeg ser den helt store udfordring ligge i trupsammensætningen, som har ikke bare ét, men to kæmpe problemer: Flere spillere helt i toppen af hierakiet performer ikke, mens breddespillerne ikke har den fornødne kvalitet. Det virker - udefra set - som en mærkelig blanding mellem ikke at ville det nok samt måske bare være kørt SÅ træt i det hele, at der ikke er nogen vej tilbage. Jeg tror ikke, at FCK finder fodfæste igen, før vi har været gennem en kæmpe oprydning, som rusker op i hierakiet og skaber basis for et nyt hold med ny energi, nye relationer og hierarki. Kæmpe opgave PC står over for! Jeg ville pt. være klar til at sløjfe:

    Fra toppen af hierakiet:
    Zanka
    Fischer

    Fra bredden:
    Bjelland
    Wilzcek
    Bundu
    Oviedo
    Bengtsson
    Bartolec
    Marios
    Thomsen
    Biel (hvis han ikke skal spille fra start)
    Grytebust


    Og så ville jeg fokusere en større del af budgettet på spiller 1-16, mens talenterne tager truppens ydrepladser. De har vist, at de er klar. Dette virker dog også til at være FCKs opdaterede transferstrategi, ifølge Sune Smith Nielsen.


  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Den mest tydelige forskel på spillet har været om Biel eller Wind spillede på den falske 9er. Sometimes you got to shoot a star.
    Er det ikke wind der er problemet, i forskellen mellem sønderjydske away, og hvad vi har set dette forår. Disclaimer, wind er genial offensiv relationsspiller, og han er vores mest scorende. Men som kommentatorene påpegede igår, er det 6 mål fra straffe ud af de 11. Biel havde også hakket minimum 5 af de straffe ind.

    Hvis vi tager de negative briller på, så er wind langsom. Han kan ikke rigtig sætte en mand uden at det kræver en genial aflevering. hans pressspil er for dårligt, og hvilket sælger de forreste 3, når vi ikke har bolden. Så kommer midtbanen til at se tynd ud. Samtidigt truer wind ikke i bagrummet, wind er ham der skal lægge den geniale aflevering i bagrummet. Hvis man er angriber, og dermed dårlig til forsvar, så skal man true i bagrummet. Den måde kompenserer daramy eksempelvis for hans middelmådige forsvarsspil. Han er en trussel en mod en. Wind har brug for spillere at slippe bolden til fremaf banen. Dermed kunne man friste til at rykke ham ned på midtbanen, for at skabe flere spillere fremme han kan spille. Men der vil wind falde helt igennem forsvarsmæssigt, og så vil midtbanen bliver kørt over. Wind skal spille angriber, men koster han for meget i spillet uden bold.
    I kampen mod sønderjydske ude, der spillede daramy fischer og biel med et monster højt første press, hvilket gav plads til zeca, falk og stage til at opsamle andenboldene. Og så blev det den underholdende gang fodbold vi alle kan lide at se.

    TLDR: jeg betvivler ikke winds offensive kvaliteter, men koster han for meget defensivt, fordi han er for langsom? Og er biel så meget bedre i det første press at det kompensere for det lidt svagere kvalitet i angrebet.

  8. De følgende 11 brugere er enige:

  9. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2006
    Indlæg
    285

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Er det ikke wind der er problemet, i forskellen mellem sønderjydske away, og hvad vi har set dette forår. Disclaimer, wind er genial offensiv relationsspiller, og han er vores mest scorende. Men som kommentatorene påpegede igår, er det 6 mål fra straffe ud af de 11. Biel havde også hakket minimum 5 af de straffe ind.

    Hvis vi tager de negative briller på, så er wind langsom. Han kan ikke rigtig sætte en mand uden at det kræver en genial aflevering. hans pressspil er for dårligt, og hvilket sælger de forreste 3, når vi ikke har bolden. Så kommer midtbanen til at se tynd ud. Samtidigt truer wind ikke i bagrummet, wind er ham der skal lægge den geniale aflevering i bagrummet. Hvis man er angriber, og dermed dårlig til forsvar, så skal man true i bagrummet. Den måde kompenserer daramy eksempelvis for hans middelmådige forsvarsspil. Han er en trussel en mod en. Wind har brug for spillere at slippe bolden til fremaf banen. Dermed kunne man friste til at rykke ham ned på midtbanen, for at skabe flere spillere fremme han kan spille. Men der vil wind falde helt igennem forsvarsmæssigt, og så vil midtbanen bliver kørt over. Wind skal spille angriber, men koster han for meget i spillet uden bold.
    I kampen mod sønderjydske ude, der spillede daramy fischer og biel med et monster højt første press, hvilket gav plads til zeca, falk og stage til at opsamle andenboldene. Og så blev det den underholdende gang fodbold vi alle kan lide at se.

    TLDR: jeg betvivler ikke winds offensive kvaliteter, men koster han for meget defensivt, fordi han er for langsom? Og er biel så meget bedre i det første press at det kompensere for det lidt svagere kvalitet i angrebet.
    Jeg er helt enig i alt hvad du skriver. Jeg har i snart 4-5 måneder påpeget at Wind ødelægger mere end han gavner i den nye taktik og har faktuelt fungeret bedst sammen med Dame N'doye i et to-mandsangreb. Hvis vi skal spille 4-3-3, så har vi ganske enkelt ikke plads til hverken Wilchezk eller Wind. hvis vi derimod spillede 4-4-2 med en diamant i midten, så kan det måske fungerer men så er der ikke plads til alle vores offensive spillere.

    Trupsammensætningen er helt af helvedes til og samtidig skal vi spille med Wind, som uden tvivl er en af vores bedste men som samtidig holder folk som Peb Biel og Wilcheck ude.

    Jeg har ikke en god løsning og jeg aner ikke hvad man skal gøre... det er dog klart at det er derfor vi ikke scorer flere mål...
    Very Nice

  10. De følgende 9 brugere er enige:

  11. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Citat Oprindeligt indsendt af ersenio Se meddelelser
    Jeg er helt enig i alt hvad du skriver. Jeg har i snart 4-5 måneder påpeget at Wind ødelægger mere end han gavner i den nye taktik og har faktuelt fungeret bedst sammen med Dame N'doye i et to-mandsangreb. Hvis vi skal spille 4-3-3, så har vi ganske enkelt ikke plads til hverken Wilchezk eller Wind. hvis vi derimod spillede 4-4-2 med en diamant i midten, så kan det måske fungerer men så er der ikke plads til alle vores offensive spillere.

    Trupsammensætningen er helt af helvedes til og samtidig skal vi spille med Wind, som uden tvivl er en af vores bedste men som samtidig holder folk som Peb Biel og Wilcheck ude.

    Jeg har ikke en god løsning og jeg aner ikke hvad man skal gøre... det er dog klart at det er derfor vi ikke scorer flere mål...
    Tak for at understøtte at jeg muligvis ikke er helt på månen. Jeg mener vi skal spille 4-3-3, hvor en opstiling som den vi så i sønderjydske er tæt på ideal. #9 kan godt spille en af de to brede angribere, det har han klaret flot før (uden for meget sagt). Med de spillere vi har på holdet, der mener jeg det er rigtig vigtigt hvor højt vi erobre bolden, og her bidrager en offensiv 4-3-3, med højt genpres, til at vi generobre ret langt fremme på banen. Vi er nok ikke så uenige her.

    Med hensyn til En 4-4-2 med wind og #9 på toppen som du foreslår, så tror jeg vi ender der hvor vi var under ståle. #9 har ikke sammen kvalitet som en småskadet doye, og derfor kommer vores angreb ikke til at fylde nok. Som du selv påpejer er der mange spillere i truppen som er mindre ideel i en 4-4-2 og vi vil derfor sandsynligvis blive lige så låst som vi så under ståle. Hele tiden sidder man med en fornemmelse af å, at kunne man bare bringe 11 mand så ville alt falde på plads, men det kan vi ikke. Da vi spillede 4-4-2 under ståle var vi konstant i stort undertal på midtbanen, 2 mod 3 eller 2 mod 4 i værste fald. Man saf i hvert fald med en fornemmelse af at vi var i konstant undertal. Og dette forår, trods en mand mere derinde, går kritikken stadig på at “Zeca skal fylde et for stort område”. Men hvis zeca, lerager, falk, stage ingen hjælp får af de forreste 3, fordi presset bliver for tyndt når det kun er 2 der praktiserer det ordentlig og hele tiden, ja så kommer vi til at se tynde ud. Det ser lidt bedre ud med daramy deroppe, da han truer dybt, men det defensive pres er stadig enormt usammenhængende med Fischer, Daramy og Wind.

    Modstanderen lader midterforsvaren spille op centralt og så smækker modstanderens defensive midt bolden ud på fløjen og så er vi i undertal (fordi vi har 3 centralt). den falske 9er er mindst ligeså vigtig i det defensive som i det offensive spil. Og der fylder Biel bare langt mere end Wind. Wind er først brugbar når vi har bolden i fremdrift, men det er komplet ligegyldigt hvis det sker 20 m længere tilbage, og med færre mand foran bolden, end vis biel lavede første presset og 2. Kæden dermed hurtigt kunne opsamle bolden.

  12. De følgende 3 brugere er enige:

  13. #8
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,846

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Det er spild af energi at diskutere Thorups position. Man kan være for eller imod Jess, men manden er blevet udstyret med en kontrakt til sommeren 2024 og til en hidsig løn. Han går næppe selv, og der må formodes at være grænser for, hvor mange penge ejerne vil smide efter forhenværende trænere. Det kan selvfølgelig blive så skidt, at der ikke er nogen vej uden om en fyring, men det bliver med garanti ikke lige med det samme.

    For mig understreger de nuværende problemer blot, at årsagen skal findes i sammensætningen af truppen. Vi har skiftet et helt trænerteam, cheftræneren er en markant anden type end den foregående, og det halter stadig. Jeg synes, vi er udfordrede i kollektivet, hvor spillerne ikke formår at gøre hinanden bedre. Vi er udfordrede på, at en del af de spillere, der burde bære holdet, kæmper med formen og måske med motivationen. Endelig har vi nogle spillere, der bare ikke har niveauet, aldrig har haft det og aldrig får det. Det kommer til at tage et par transfervinduer yderligere, som minimum, at rette op på det morads, Ståle efterlod.

    Og så mener jeg stadig, at man skal kigge på scoutingen, som tilsyneladende stadig har problemer med at finde spillere, der kan forstærke os. Lerager er jeg ikke villig til at afskrive endnu, men Bundu virker helt håbløs. Det bedste man kan sige om ham er, at han er væk igen til sommer. Tænk hvis vi var lykkedes med at købe ham sidste sommer. Det havde været endnu et skrækindkøb, som vi skulle bruge tid, energi og penge på at komme af med igen.
    Hvor ser du i mit indlæg, at jeg diskuterer Thorups position?

    Mit blik er rettet mod den øverste ledelse her. Før Thorups ansættelse lød det, at man ville ansætte en træner, der kunne forløse den nuværende trup. Det projekt ser ikke ud til at holde. Krisen er heller ikke forbi, selv om man prøver at tale pointhøsten i de kampe, vi SKAL vinde, op.

    Forhåbentlig kommer PC med en plan for det fremtidige sportslige setup. For den har jeg svært ved at få øje på p.t.

    Og så har ledelsen forhåbentlig lært til en anden god gang, at man altså hyrer sportschefen før træneren. Synes bestemt ikke, at Jess har haft optimale vilkår i sin første tid. Og er selvfølgelig helt enig i, at Jess ikke er en brik, man kan flytte på, med mindre det går HELT galt.
    »Jeg tror, at FCK skal slås om guldet. Og så er det FCK igen. Og så er det FCK en gang mere.« Thomas Frank om sæsonen 2016-2017.

  14. De følgende 2 brugere er enige:

  15. #9
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    528

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Citat Oprindeligt indsendt af Andreas Hansen Se meddelelser
    Hvor ser du i mit indlæg, at jeg diskuterer Thorups position?

    Mit blik er rettet mod den øverste ledelse her. Før Thorups ansættelse lød det, at man ville ansætte en træner, der kunne forløse den nuværende trup. Det projekt ser ikke ud til at holde. Krisen er heller ikke forbi, selv om man prøver at tale pointhøsten i de kampe, vi SKAL vinde, op.

    Forhåbentlig kommer PC med en plan for det fremtidige sportslige setup. For den har jeg svært ved at få øje på p.t.
    Først en stor thumbs up fordi du har startet denne tråd, som i mine øjne er den vigtigste enkelttråd i månedsvis. Vi har en "vis" mængde kampe/data at vurdere på (og vi ved jo alle sammen at journalister/tv-eksperter og andet godtfolk læser med herinde, hvorfor vi kan påvirke valgene til kampene i slutspillet).

    Jeg mener i øvrigt ikke Seier har sagt man skylder Kvist en undskyldning, han sagde at os fans "skylder Kvist en stor tak".

    Som du selv lagde ud med i trådstarteren er JT`s position ikke den vi bør diskutere nu, men hvilke valg han har taget og hvordan de så reelt har udmøntet sig.

    Her mener jeg at JT har vist sig som meget fleksibel/dynamisk i sin tilgang til den enkelte kamp:

    - senest mod FCM ved at stille med en 3-mands midtbane der med hans egne ord "har det sorte bælte i forsvar". Mange roste Zeca for at være "tilbage" og MOM osv. Vi var klart bedre defensivt men på SL har meningerne været delte om vi producerede nok chancer offensivt.

    - På venstrebacken: Flyttet den ellers stabile (og teknisk vidunderlige) Boile ind som CB. Bænket Oviedo. Udlejet RB. Senest benyttet vores unge VK på pladsen i brandkampene mod BIF & FCM. Modigt valgt og de fleste på SL har virket meget positive over VK.

    - På højrebacken: Pga. skade til Peter A har Barto fået pladsen uden reel kamp. JT kan vel ikke gøre for at Barto har lavet nogle dumme fejl der har kostet dyrt, skulle han gå med en fra U19? (åbenbart ikke realistisk).

    - De to CB´ere: Vores nok største hovedpine tidligere, indtil vi fik Zanka (under Ståle) hjem på leje indtil sommer. Vi har 2 på papiret top spillere i Victor N og Zanka.
    Begge blev i efteråret udtaget til landskamp hvor landstræneren dog udtalte at (da han ikke kunne udtage spillerne i premier league pga Corona restriktioner) Zanka var med fordi han havde relationen (klub/kampe) med Victor N. Hjulmand vægter (spil)relationer meget højt. Vi så også at Zanka i de kampe lavede meget store opspilsfejl der kunne koste mål. I FCK-regi har vi set det samme flere gange. Zanka har teknikken (og normalvis en fed FCK-attitude) men laver desværre nogle gange meget store opspilsfejl. Vi har senest set ham spille en meget god kamp og har drøftet om det skyldes han skal agere mindre "anfører" og fokusere mere på sig selv og sit spil.
    Pt. synes jeg det er uklart om Zanka er løsningen for os, jeg ville gerne se flere rigtig gode kampe af ham før jeg tør sig han er løsningen der skal have en fastansættelse efter lejeperioden udløber til sommer. Han er givetvis ikke en billig herre at have på kontrakt, så et stabilt højt spilleniveau må være kravet. Vi kan så diskutere om JT har (når der ikke har været skader) gjort det rigtige mht. at besætte positionerne, men det er vel fair nok at JT holder alle 3 mand varme og dermed giver dem (særligt Zanka) chancen for at vise der er fremtid i dem. Rent spillemæssigt synes jeg Bolie er den klart fedeste at se i opspillet hvor han under pres altid laver noget klogt og teknisk nice for at løse situationen. Zanka risikerer at lave en opspilsfejl til modstanderen og Victor laver nogle gange en aflevering til en medspiller der selv står rigtig presset hvorved vi mister bolden og modstanderen.

    - På midtbanen hentede vi lige før transfervinduet lukkede og under stort fokus Lerager hjem fra Norditailen.
    Rigtig mange herinde på SL (incl jeg selv) havde længe påpeget behovet for en 1.klasses tilgang her men der var ikke rigtig nogen som på stående var i stand til at vurdere kvaliteten af tilgangen. Vi kunne læse han var en boks til boks spiller der løber meget og havde scoret et flot langskudsmål på landsholdet (mod Østrig vistnok). FCK skrev selv om tilgangen: "Vi ser ham som en alsidig og rigtig stærk midtbanespiller, der dækker flere af de centrale positioner i vores system, og han passer rigtigt godt ind i vores måde at spille på. Han har en stor fysisk kapacitet, en stærk mentalitet og samtidig gode tekniske og taktiske egenskaber."
    Her halvanden måned senere er resultatet i mine øjne ikke 100 pct overbevisende. Tvivlen for mit vedkommende er foreløbig vedr. det tekniske niveau. Andre herinde på PL har kaldt Lerager en udgave af Kvist i sine sene FCK-år, hvilket næppe skal tages positivt. Tilgangen af Lerager har gjort at andre kan se Stage egentlig gør det ret godt. Forskellen på de to er nok at Stage kan bidrage offensivt med gennembrud ned i det lille felt hvor Lerager truer på distancen med langskud. Begge har kvaliteter på hovedstød. Hvis Lerager har været tiltænkt som en af de defensive midtbanespillere ala Zeca, kan jeg godt se at det lykkes. Derudover har vi rent taktisk flere strenge at spille også mht forskellige styrker, hvilket er det enhver træner gerne vil have.

    Når vi så taler offensivt midtbane, kanter/fløje, falsk nier osv, ja, så begynder vores "træner" problemer vel først for alvor at melde sig.
    Vores ubestridte størst salgsmulighed er Wind der i efteråret sågar fik stor succes på landsholdet og scorede mod Belgien som regerer øverst på verdensranglisten. Han var længe skadet hvilket i efterårssæsonen gjorde at Pep Biel fik chancen og for alvor tog den. Siden kom Wind retur og ligeså gjorde Biel...til bænken.

    Uden sammenligning i øvrigt har vi lidt af et "Michael Laudrup" problem med Wind, en gudsbenådet spiller som dog kræver en bestemt type og kvalitet af medspillere for rigtig at være det store aktiv på sit hold.
    Winds positive kvaliteter står ikke til diskussion: international klasse på teknik og spilforståelse og kold som en kummefryser (som hans statur) i afgørende øjeblikke.
    Når det er sagt deles vandene herinde. Nogle mener vi spillede bedre offensivt i efteråret uden Wind mens andre afviser og peger på Winds åbenlyse kvaliteter.
    Jeg selv er delt, det virker helt gak ikke at benytte vores bedste spillere men omvendt er jeg enig i dem herinde der påpeger andre dele af vores spil lider med Wind.

    Her er det trænerens ansvar at få mest muligt ud af den enkelte spiller men vigtigst af alt, at få mest muligt ud af holdet samlet set - og her halter det altså lidt.

    Vi har en Fischer der generelt ikke har præsteret overbevisende igennem meget lang til, han vil det hele og forsøger men oftest går det galt og vi taber bolden oppe på modstanderens banehalvdel. Alligevel spiller Fischer "altid" fra start (ok det gjorde han så ikke mod FCM hvor han var ofret i en 4-3(Lerager,Zeca,Stage)-3(Falk,Wind,Daramy).

    Bundu har en rigtig god speed og har fået mange chancer af træneren, men har desværre brændt flere store målchancer. han blev angiveligt kun indskiftet (Daramys hovedskade)+udskiftet mod FCM fordi han ikke kunne spille så mange minutter. Hm, hvis det er korrekt er spilleren jo i utrolig ringe form og hvis det er "en hvid løgn" kan selv træneren se spilleren er elendig men træneren har altså selv lige hentet ham i Belgien.
    Her burde JT give Bundu færre minutter pga. for ringe kvalitet. Alternativt at Bundu holder sig til sin kant + indlæg (hvoraf mange dog ikke er gode) og lader andre om at få bolden i kassen. Indtil nu er denne leje signing desværre ikke "bestået".

    Pep Biel, Wilczek er begge rigtig gode for holdet når de får lov at gøre det de er bedst til, Pep som offensiv midt og Wilzcek som target man i det lille felt.
    Her kan det undre at polakken har fået så få spilminutter når vi ser på alle de kampe hvor vi ikke mod slutningen havde det resultat vi skulle bruge. Her peger pilen på JT.
    Biel er indtil nu uløseligt knyttet til "Wind-problematikken", hvor pilen igen peger på JT. Vi har ikke råd til at gå glip af så mange spilminutter af en spiller der kan være kampafgørende (læs, JT må lave et system hvor både Wind+Biel kan spille samtidigt).
    Måske løser "problemet" sig selv hvis Wind sælges efter EM, men det ændrer ikke på at JT burde løse det inden!
    Daramy har generelt klaret det rigtig fint, hvilket også lover godt fremadrettet.

    Som andre har skrevet i diverse tråde har vi:
    1) ikke fået forløst potentialet i truppen. Her peger pilen mod både trupsammensætning men også trænerens dispositioner i form af formation, udskiftninger, taktisk oplæg.
    2) En udfordring med de spillere der ganske enkelt ikke har niveauet. Pilen peger primært bagud fra før JT kom til men han skal stå for oprydningen sammen med PC.

    Muligvis har JT haft svært ved at løse alt på en gang, såsom at bænke Fischer, fordi JT skulle bruge opbakningen fra spilleren og spillerens positivisme overfor resten af truppen. Men snoren er ikke uendelig så på et tidspunkt vil træneren undergrave sig selv hvis ikke han foretager de valg der optimerer sandsynligheden for holdets succes. Jeg synes der er spillere som har fået for lang snor mens andre er blevet "sidelined" hvor de burde spille meget mere.
    Eksempelvis kan man anføre at hvorfor skal eks. Wind have mere eller mindre hele kampe når vi kan sende Biel på banen i en anden formation - ligesom Wilzcek uden tvivl har kvaliteter vi har kunne bruge i flere kampe om ikke andet så de sidste kvarter, så holder man også spilleren "varm" og humøret i truppen oppe.

  16. De følgende 9 brugere er enige:

  17. #10
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Indlæg
    2,863

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Citat Oprindeligt indsendt af Ezen Se meddelelser
    Først en stor thumbs up fordi du har startet denne tråd, som i mine øjne er den vigtigste enkelttråd i månedsvis. Vi har en "vis" mængde kampe/data at vurdere på (og vi ved jo alle sammen at journalister/tv-eksperter og andet godtfolk læser med herinde, hvorfor vi kan påvirke valgene til kampene i slutspillet).

    Jeg mener i øvrigt ikke Seier har sagt man skylder Kvist en undskyldning, han sagde at os fans "skylder Kvist en stor tak".

    Som du selv lagde ud med i trådstarteren er JT`s position ikke den vi bør diskutere nu, men hvilke valg han har taget og hvordan de så reelt har udmøntet sig.

    Her mener jeg at JT har vist sig som meget fleksibel/dynamisk i sin tilgang til den enkelte kamp:

    - senest mod FCM ved at stille med en 3-mands midtbane der med hans egne ord "har det sorte bælte i forsvar". Mange roste Zeca for at være "tilbage" og MOM osv. Vi var klart bedre defensivt men på SL har meningerne været delte om vi producerede nok chancer offensivt.

    - På venstrebacken: Flyttet den ellers stabile (og teknisk vidunderlige) Boile ind som CB. Bænket Oviedo. Udlejet RB. Senest benyttet vores unge VK på pladsen i brandkampene mod BIF & FCM. Modigt valgt og de fleste på SL har virket meget positive over VK.

    - På højrebacken: Pga. skade til Peter A har Barto fået pladsen uden reel kamp. JT kan vel ikke gøre for at Barto har lavet nogle dumme fejl der har kostet dyrt, skulle han gå med en fra U19? (åbenbart ikke realistisk).

    - De to CB´ere: Vores nok største hovedpine tidligere, indtil vi fik Zanka (under Ståle) hjem på leje indtil sommer. Vi har 2 på papiret top spillere i Victor N og Zanka.
    Begge blev i efteråret udtaget til landskamp hvor landstræneren dog udtalte at (da han ikke kunne udtage spillerne i premier league pga Corona restriktioner) Zanka var med fordi han havde relationen (klub/kampe) med Victor N. Hjulmand vægter (spil)relationer meget højt. Vi så også at Zanka i de kampe lavede meget store opspilsfejl der kunne koste mål. I FCK-regi har vi set det samme flere gange. Zanka har teknikken (og normalvis en fed FCK-attitude) men laver desværre nogle gange meget store opspilsfejl. Vi har senest set ham spille en meget god kamp og har drøftet om det skyldes han skal agere mindre "anfører" og fokusere mere på sig selv og sit spil.
    Pt. synes jeg det er uklart om Zanka er løsningen for os, jeg ville gerne se flere rigtig gode kampe af ham før jeg tør sig han er løsningen der skal have en fastansættelse efter lejeperioden udløber til sommer. Han er givetvis ikke en billig herre at have på kontrakt, så et stabilt højt spilleniveau må være kravet. Vi kan så diskutere om JT har (når der ikke har været skader) gjort det rigtige mht. at besætte positionerne, men det er vel fair nok at JT holder alle 3 mand varme og dermed giver dem (særligt Zanka) chancen for at vise der er fremtid i dem. Rent spillemæssigt synes jeg Bolie er den klart fedeste at se i opspillet hvor han under pres altid laver noget klogt og teknisk nice for at løse situationen. Zanka risikerer at lave en opspilsfejl til modstanderen og Victor laver nogle gange en aflevering til en medspiller der selv står rigtig presset hvorved vi mister bolden og modstanderen.

    - På midtbanen hentede vi lige før transfervinduet lukkede og under stort fokus Lerager hjem fra Norditailen.
    Rigtig mange herinde på SL (incl jeg selv) havde længe påpeget behovet for en 1.klasses tilgang her men der var ikke rigtig nogen som på stående var i stand til at vurdere kvaliteten af tilgangen. Vi kunne læse han var en boks til boks spiller der løber meget og havde scoret et flot langskudsmål på landsholdet (mod Østrig vistnok). FCK skrev selv om tilgangen: "Vi ser ham som en alsidig og rigtig stærk midtbanespiller, der dækker flere af de centrale positioner i vores system, og han passer rigtigt godt ind i vores måde at spille på. Han har en stor fysisk kapacitet, en stærk mentalitet og samtidig gode tekniske og taktiske egenskaber."
    Her halvanden måned senere er resultatet i mine øjne ikke 100 pct overbevisende. Tvivlen for mit vedkommende er foreløbig vedr. det tekniske niveau. Andre herinde på PL har kaldt Lerager en udgave af Kvist i sine sene FCK-år, hvilket næppe skal tages positivt. Tilgangen af Lerager har gjort at andre kan se Stage egentlig gør det ret godt. Forskellen på de to er nok at Stage kan bidrage offensivt med gennembrud ned i det lille felt hvor Lerager truer på distancen med langskud. Begge har kvaliteter på hovedstød. Hvis Lerager har været tiltænkt som en af de defensive midtbanespillere ala Zeca, kan jeg godt se at det lykkes. Derudover har vi rent taktisk flere strenge at spille også mht forskellige styrker, hvilket er det enhver træner gerne vil have.

    Når vi så taler offensivt midtbane, kanter/fløje, falsk nier osv, ja, så begynder vores "træner" problemer vel først for alvor at melde sig.
    Vores ubestridte størst salgsmulighed er Wind der i efteråret sågar fik stor succes på landsholdet og scorede mod Belgien som regerer øverst på verdensranglisten. Han var længe skadet hvilket i efterårssæsonen gjorde at Pep Biel fik chancen og for alvor tog den. Siden kom Wind retur og ligeså gjorde Biel...til bænken.

    Uden sammenligning i øvrigt har vi lidt af et "Michael Laudrup" problem med Wind, en gudsbenådet spiller som dog kræver en bestemt type og kvalitet af medspillere for rigtig at være det store aktiv på sit hold.
    Winds positive kvaliteter står ikke til diskussion: international klasse på teknik og spilforståelse og kold som en kummefryser (som hans statur) i afgørende øjeblikke.
    Når det er sagt deles vandene herinde. Nogle mener vi spillede bedre offensivt i efteråret uden Wind mens andre afviser og peger på Winds åbenlyse kvaliteter.
    Jeg selv er delt, det virker helt gak ikke at benytte vores bedste spillere men omvendt er jeg enig i dem herinde der påpeger andre dele af vores spil lider med Wind.

    Her er det trænerens ansvar at få mest muligt ud af den enkelte spiller men vigtigst af alt, at få mest muligt ud af holdet samlet set - og her halter det altså lidt.

    Vi har en Fischer der generelt ikke har præsteret overbevisende igennem meget lang til, han vil det hele og forsøger men oftest går det galt og vi taber bolden oppe på modstanderens banehalvdel. Alligevel spiller Fischer "altid" fra start (ok det gjorde han så ikke mod FCM hvor han var ofret i en 4-3(Lerager,Zeca,Stage)-3(Falk,Wind,Daramy).

    Bundu har en rigtig god speed og har fået mange chancer af træneren, men har desværre brændt flere store målchancer. han blev angiveligt kun indskiftet (Daramys hovedskade)+udskiftet mod FCM fordi han ikke kunne spille så mange minutter. Hm, hvis det er korrekt er spilleren jo i utrolig ringe form og hvis det er "en hvid løgn" kan selv træneren se spilleren er elendig men træneren har altså selv lige hentet ham i Belgien.
    Her burde JT give Bundu færre minutter pga. for ringe kvalitet. Alternativt at Bundu holder sig til sin kant + indlæg (hvoraf mange dog ikke er gode) og lader andre om at få bolden i kassen. Indtil nu er denne leje signing desværre ikke "bestået".

    Pep Biel, Wilczek er begge rigtig gode for holdet når de får lov at gøre det de er bedst til, Pep som offensiv midt og Wilzcek som target man i det lille felt.
    Her kan det undre at polakken har fået så få spilminutter når vi ser på alle de kampe hvor vi ikke mod slutningen havde det resultat vi skulle bruge. Her peger pilen på JT.
    Biel er indtil nu uløseligt knyttet til "Wind-problematikken", hvor pilen igen peger på JT. Vi har ikke råd til at gå glip af så mange spilminutter af en spiller der kan være kampafgørende (læs, JT må lave et system hvor både Wind+Biel kan spille samtidigt).
    Måske løser "problemet" sig selv hvis Wind sælges efter EM, men det ændrer ikke på at JT burde løse det inden!
    Daramy har generelt klaret det rigtig fint, hvilket også lover godt fremadrettet.

    Som andre har skrevet i diverse tråde har vi:
    1) ikke fået forløst potentialet i truppen. Her peger pilen mod både trupsammensætning men også trænerens dispositioner i form af formation, udskiftninger, taktisk oplæg.
    2) En udfordring med de spillere der ganske enkelt ikke har niveauet. Pilen peger primært bagud fra før JT kom til men han skal stå for oprydningen sammen med PC.

    Muligvis har JT haft svært ved at løse alt på en gang, såsom at bænke Fischer, fordi JT skulle bruge opbakningen fra spilleren og spillerens positivisme overfor resten af truppen. Men snoren er ikke uendelig så på et tidspunkt vil træneren undergrave sig selv hvis ikke han foretager de valg der optimerer sandsynligheden for holdets succes. Jeg synes der er spillere som har fået for lang snor mens andre er blevet "sidelined" hvor de burde spille meget mere.
    Eksempelvis kan man anføre at hvorfor skal eks. Wind have mere eller mindre hele kampe når vi kan sende Biel på banen i en anden formation - ligesom Wilzcek uden tvivl har kvaliteter vi har kunne bruge i flere kampe om ikke andet så de sidste kvarter, så holder man også spilleren "varm" og humøret i truppen oppe.
    Rigtig fin gennemgang med nogle af de store problematikker der er med holdet.
    Noget jeg ser frem til at få syn for sagen for i morgen er, om Thorup tør bænke både Fischer og Zanka.
    Vores forsvarer spillede sig i hvert fald ikke af holdet i seneste kamp.

  18. De følgende 2 brugere er enige:

  19. #11
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,753

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Hvis vi ikke kam blive nummer 1, sp skal vi blive nummer 2, hvis vi ikke kan blive nummer 2, så skal vi blive nummer 3... Thorups vindermentalitet minder meget om resten af holdets pt.

    https://www.tipsbladet.dk/nyhed/supe...live-nummer-et

    Jeg synes det er direkte jammerligt at hører på. Med en sejr og et pointtab til BiF, så er vi 7 point efter og skal møde dem to gange. Der må man som træner hos FCK sige - det kan godt være vi er under opbygning, men hvis vi nu begynder at slå vires direkte modstandere, så er mesterskabet en mulighed. At give op på forhånd - det er sku ikke godt nok

  20. De følgende 8 brugere er enige:

  21. #12
    Tilmeldingsdato
    Feb 2014
    Indlæg
    16

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Citat Oprindeligt indsendt af superestrella Se meddelelser
    Hvis vi ikke kam blive nummer 1, sp skal vi blive nummer 2, hvis vi ikke kan blive nummer 2, så skal vi blive nummer 3... Thorups vindermentalitet minder meget om resten af holdets pt.

    https://www.tipsbladet.dk/nyhed/supe...live-nummer-et

    Jeg synes det er direkte jammerligt at hører på. Med en sejr og et pointtab til BiF, så er vi 7 point efter og skal møde dem to gange. Der må man som træner hos FCK sige - det kan godt være vi er under opbygning, men hvis vi nu begynder at slå vires direkte modstandere, så er mesterskabet en mulighed. At give op på forhånd - det er sku ikke godt nok

    For mit vedkommende så er det her et meget godt eksempel på hvad Jess største svaghed som ny FC København træner har været indtil været nemlig håndtering af pressen. Dog tror jeg også mange af disse lettere uheldige/uvante udtalelser tildels skyldes at Jess stadig kæmper med at lære hvad det vil sige at være træner for FC København. Det jeg tænker man skal krydse fingre for er at PC tager den kommunikative taktstok, hvilket ville give Jess bedre tid til at koncentere sig om at træne holdet.

  22. #13
    Tilmeldingsdato
    Sep 2010
    Indlæg
    418

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Citat Oprindeligt indsendt af superestrella Se meddelelser
    Hvis vi ikke kam blive nummer 1, sp skal vi blive nummer 2, hvis vi ikke kan blive nummer 2, så skal vi blive nummer 3... Thorups vindermentalitet minder meget om resten af holdets pt.

    https://www.tipsbladet.dk/nyhed/supe...live-nummer-et

    Jeg synes det er direkte jammerligt at hører på. Med en sejr og et pointtab til BiF, så er vi 7 point efter og skal møde dem to gange. Der må man som træner hos FCK sige - det kan godt være vi er under opbygning, men hvis vi nu begynder at slå vires direkte modstandere, så er mesterskabet en mulighed. At give op på forhånd - det er sku ikke godt nok
    Den hører vel mere under "sagde vi virkelig det" tråden. Du har alt for meget ret :(

  23. #14
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,846

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Citat Oprindeligt indsendt af Ezen Se meddelelser
    Først en stor thumbs up fordi du har startet denne tråd, som i mine øjne er den vigtigste enkelttråd i månedsvis. Vi har en "vis" mængde kampe/data at vurdere på (og vi ved jo alle sammen at journalister/tv-eksperter og andet godtfolk læser med herinde, hvorfor vi kan påvirke valgene til kampene i slutspillet).

    Jeg mener i øvrigt ikke Seier har sagt man skylder Kvist en undskyldning, han sagde at os fans "skylder Kvist en stor tak".

    Som du selv lagde ud med i trådstarteren er JT`s position ikke den vi bør diskutere nu, men hvilke valg han har taget og hvordan de så reelt har udmøntet sig.

    Her mener jeg at JT har vist sig som meget fleksibel/dynamisk i sin tilgang til den enkelte kamp:

    - senest mod FCM ved at stille med en 3-mands midtbane der med hans egne ord "har det sorte bælte i forsvar". Mange roste Zeca for at være "tilbage" og MOM osv. Vi var klart bedre defensivt men på SL har meningerne været delte om vi producerede nok chancer offensivt.

    - På venstrebacken: Flyttet den ellers stabile (og teknisk vidunderlige) Boile ind som CB. Bænket Oviedo. Udlejet RB. Senest benyttet vores unge VK på pladsen i brandkampene mod BIF & FCM. Modigt valgt og de fleste på SL har virket meget positive over VK.

    - På højrebacken: Pga. skade til Peter A har Barto fået pladsen uden reel kamp. JT kan vel ikke gøre for at Barto har lavet nogle dumme fejl der har kostet dyrt, skulle han gå med en fra U19? (åbenbart ikke realistisk).

    - De to CB´ere: Vores nok største hovedpine tidligere, indtil vi fik Zanka (under Ståle) hjem på leje indtil sommer. Vi har 2 på papiret top spillere i Victor N og Zanka.
    Begge blev i efteråret udtaget til landskamp hvor landstræneren dog udtalte at (da han ikke kunne udtage spillerne i premier league pga Corona restriktioner) Zanka var med fordi han havde relationen (klub/kampe) med Victor N. Hjulmand vægter (spil)relationer meget højt. Vi så også at Zanka i de kampe lavede meget store opspilsfejl der kunne koste mål. I FCK-regi har vi set det samme flere gange. Zanka har teknikken (og normalvis en fed FCK-attitude) men laver desværre nogle gange meget store opspilsfejl. Vi har senest set ham spille en meget god kamp og har drøftet om det skyldes han skal agere mindre "anfører" og fokusere mere på sig selv og sit spil.
    Pt. synes jeg det er uklart om Zanka er løsningen for os, jeg ville gerne se flere rigtig gode kampe af ham før jeg tør sig han er løsningen der skal have en fastansættelse efter lejeperioden udløber til sommer. Han er givetvis ikke en billig herre at have på kontrakt, så et stabilt højt spilleniveau må være kravet. Vi kan så diskutere om JT har (når der ikke har været skader) gjort det rigtige mht. at besætte positionerne, men det er vel fair nok at JT holder alle 3 mand varme og dermed giver dem (særligt Zanka) chancen for at vise der er fremtid i dem. Rent spillemæssigt synes jeg Bolie er den klart fedeste at se i opspillet hvor han under pres altid laver noget klogt og teknisk nice for at løse situationen. Zanka risikerer at lave en opspilsfejl til modstanderen og Victor laver nogle gange en aflevering til en medspiller der selv står rigtig presset hvorved vi mister bolden og modstanderen.

    - På midtbanen hentede vi lige før transfervinduet lukkede og under stort fokus Lerager hjem fra Norditailen.
    Rigtig mange herinde på SL (incl jeg selv) havde længe påpeget behovet for en 1.klasses tilgang her men der var ikke rigtig nogen som på stående var i stand til at vurdere kvaliteten af tilgangen. Vi kunne læse han var en boks til boks spiller der løber meget og havde scoret et flot langskudsmål på landsholdet (mod Østrig vistnok). FCK skrev selv om tilgangen: "Vi ser ham som en alsidig og rigtig stærk midtbanespiller, der dækker flere af de centrale positioner i vores system, og han passer rigtigt godt ind i vores måde at spille på. Han har en stor fysisk kapacitet, en stærk mentalitet og samtidig gode tekniske og taktiske egenskaber."
    Her halvanden måned senere er resultatet i mine øjne ikke 100 pct overbevisende. Tvivlen for mit vedkommende er foreløbig vedr. det tekniske niveau. Andre herinde på PL har kaldt Lerager en udgave af Kvist i sine sene FCK-år, hvilket næppe skal tages positivt. Tilgangen af Lerager har gjort at andre kan se Stage egentlig gør det ret godt. Forskellen på de to er nok at Stage kan bidrage offensivt med gennembrud ned i det lille felt hvor Lerager truer på distancen med langskud. Begge har kvaliteter på hovedstød. Hvis Lerager har været tiltænkt som en af de defensive midtbanespillere ala Zeca, kan jeg godt se at det lykkes. Derudover har vi rent taktisk flere strenge at spille også mht forskellige styrker, hvilket er det enhver træner gerne vil have.

    Når vi så taler offensivt midtbane, kanter/fløje, falsk nier osv, ja, så begynder vores "træner" problemer vel først for alvor at melde sig.
    Vores ubestridte størst salgsmulighed er Wind der i efteråret sågar fik stor succes på landsholdet og scorede mod Belgien som regerer øverst på verdensranglisten. Han var længe skadet hvilket i efterårssæsonen gjorde at Pep Biel fik chancen og for alvor tog den. Siden kom Wind retur og ligeså gjorde Biel...til bænken.

    Uden sammenligning i øvrigt har vi lidt af et "Michael Laudrup" problem med Wind, en gudsbenådet spiller som dog kræver en bestemt type og kvalitet af medspillere for rigtig at være det store aktiv på sit hold.
    Winds positive kvaliteter står ikke til diskussion: international klasse på teknik og spilforståelse og kold som en kummefryser (som hans statur) i afgørende øjeblikke.
    Når det er sagt deles vandene herinde. Nogle mener vi spillede bedre offensivt i efteråret uden Wind mens andre afviser og peger på Winds åbenlyse kvaliteter.
    Jeg selv er delt, det virker helt gak ikke at benytte vores bedste spillere men omvendt er jeg enig i dem herinde der påpeger andre dele af vores spil lider med Wind.

    Her er det trænerens ansvar at få mest muligt ud af den enkelte spiller men vigtigst af alt, at få mest muligt ud af holdet samlet set - og her halter det altså lidt.

    Vi har en Fischer der generelt ikke har præsteret overbevisende igennem meget lang til, han vil det hele og forsøger men oftest går det galt og vi taber bolden oppe på modstanderens banehalvdel. Alligevel spiller Fischer "altid" fra start (ok det gjorde han så ikke mod FCM hvor han var ofret i en 4-3(Lerager,Zeca,Stage)-3(Falk,Wind,Daramy).

    Bundu har en rigtig god speed og har fået mange chancer af træneren, men har desværre brændt flere store målchancer. han blev angiveligt kun indskiftet (Daramys hovedskade)+udskiftet mod FCM fordi han ikke kunne spille så mange minutter. Hm, hvis det er korrekt er spilleren jo i utrolig ringe form og hvis det er "en hvid løgn" kan selv træneren se spilleren er elendig men træneren har altså selv lige hentet ham i Belgien.
    Her burde JT give Bundu færre minutter pga. for ringe kvalitet. Alternativt at Bundu holder sig til sin kant + indlæg (hvoraf mange dog ikke er gode) og lader andre om at få bolden i kassen. Indtil nu er denne leje signing desværre ikke "bestået".

    Pep Biel, Wilczek er begge rigtig gode for holdet når de får lov at gøre det de er bedst til, Pep som offensiv midt og Wilzcek som target man i det lille felt.
    Her kan det undre at polakken har fået så få spilminutter når vi ser på alle de kampe hvor vi ikke mod slutningen havde det resultat vi skulle bruge. Her peger pilen på JT.
    Biel er indtil nu uløseligt knyttet til "Wind-problematikken", hvor pilen igen peger på JT. Vi har ikke råd til at gå glip af så mange spilminutter af en spiller der kan være kampafgørende (læs, JT må lave et system hvor både Wind+Biel kan spille samtidigt).
    Måske løser "problemet" sig selv hvis Wind sælges efter EM, men det ændrer ikke på at JT burde løse det inden!
    Daramy har generelt klaret det rigtig fint, hvilket også lover godt fremadrettet.

    Som andre har skrevet i diverse tråde har vi:
    1) ikke fået forløst potentialet i truppen. Her peger pilen mod både trupsammensætning men også trænerens dispositioner i form af formation, udskiftninger, taktisk oplæg.
    2) En udfordring med de spillere der ganske enkelt ikke har niveauet. Pilen peger primært bagud fra før JT kom til men han skal stå for oprydningen sammen med PC.

    Muligvis har JT haft svært ved at løse alt på en gang, såsom at bænke Fischer, fordi JT skulle bruge opbakningen fra spilleren og spillerens positivisme overfor resten af truppen. Men snoren er ikke uendelig så på et tidspunkt vil træneren undergrave sig selv hvis ikke han foretager de valg der optimerer sandsynligheden for holdets succes. Jeg synes der er spillere som har fået for lang snor mens andre er blevet "sidelined" hvor de burde spille meget mere.
    Eksempelvis kan man anføre at hvorfor skal eks. Wind have mere eller mindre hele kampe når vi kan sende Biel på banen i en anden formation - ligesom Wilzcek uden tvivl har kvaliteter vi har kunne bruge i flere kampe om ikke andet så de sidste kvarter, så holder man også spilleren "varm" og humøret i truppen oppe.
    Supergod gennemgang, som jeg i store træk er meget enig i.

    Det er altså ret vildt...tjekkede lige:

    Sidste, frygtelige forår fik vi 15 point i de første ni superligakampe (som så strakte sig helt ind i sommeren pg.a. coronarestriktioner).

    I år har vi så fået...15 point i de første ni superligakampe.

    Damn!

    Alt i alt vil jeg mene, at vi på papiret har et noget stærkere hold end i foråret 2020, hvor vi måtte undvære langtidsskadede spillere som Boile, Wind og Fischer, og altså var uden spillere som Zanka (der godt nok underpræsterer), Lerager, Wilczek og Bundu (der så meget hurtigt er ved at udvikle sig til en parentes i klubben). Samtidig har vi fået skilt os af med de, der i al fald i medierne kom til at fremstå som problembørn (særligt Santos, som vi rev kontrakten over med). Den eneste, jeg virkelig savner fra 2020-holdet, er selvfølgelig Damen, der desværre bare var blevet for slidt.

    Så noget er helt galt. Forhåbentlig kan PC og JT sammen finde ud af, hvor det virkelig halter og få lagt en klar retning uden for meget rysten på hånden. Det var ret voldsomt, hvor desillusioneret Boilesen var efter kampen i dag. Og Falk var heller ikke ligefrem lykkelig over igen at blive benyttet forkert på en af de positioner, det tog så lang tid at komme væk fra under Ståle.
    »Jeg tror, at FCK skal slås om guldet. Og så er det FCK igen. Og så er det FCK en gang mere.« Thomas Frank om sæsonen 2016-2017.

  24. De følgende 4 brugere er enige:

  25. #15
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,583

    Re: Status efter 14 superligakampe med Jess

    Den ultra-korte version: Jeg er bekymret for at vi er på vej ned ad en sportslig deroute, som kommer til at tage en del år at rette op på.

    Den længere version:
    Under Ståle var der en strategi, som kom med en klar overordnet målsætning (Vi skal være et internationalt hold, som spiller med i Europa), og der var også en klar plan for hvordan vi skulle opnå den målsætning (Vi skulle dominere ligaen (målt ved at konstant ende i Top-3) ved at have et hold bestående af bedre og dyrere spillere end konkurrenterne, og vi skulle have et stærkt taktisk defensivt fundament, så vi kunne "bokse over vores egen vægtklasse" i Europa i forhold til økonomiske muskler.). Siden 2000 har vi overholdt den første del af planen 19 ud af 20 gange, og siden 2006 har vi overholdt anden del af planen 13 ud af 15 gange i form af 13 gruppespil i perioden. Så man kan roligt sige, at strategien virkede. Den var klart defineret, den var målbar, den var realiserbar, og den lagde fundament til at FCK kunne blive en attraktiv klub at komme til, selv for spillere uden for Skandinavien.

    Det var den samlede strategi, som man skulle holde fast i efter Ståles ufrivillige afgang, og samtidigt rette op og ændre på de ting, som han gjorde forkert til sidst, i form af mærkelige/dårlige handler, svigtende resultater, samt at have for mange opgaver på én gang.

    Lige nu har vi kun målsætningen, som reelt kun er defineret ud fra hvilke økonomiske forventninger, man har til regnskabsåret, samt nogle vage udtalelser fra William Kvist. Men der er ingen snak om hvordan den målsætning opnås. Der er ingen snak om hvad strategien er, og hvad milepælsplanerne er for at opnå det, og når man spørger ind til det hos Jess, så har man en træner, som prøver at udtrykke taktisk fleksibilitet med vage og usikre udtalelser, og som udadtil virker til ikke at have en klar slagplan, men mere en "vi må se, hvordan det går, og hvad vi har at gøre med" tilgang.

    Til gengæld har man enten fyret dem i den sportslige ledelse, som havde en fornemmelse af strategi og ledelse, og som kunne fastholde de gode elementer af kulturen, eller også har de taget deres tøj og er gået selv på det seneste. I 2019 valgte man at sende Dave Cosgrave på en 2-årig Master-uddannelse i Sports Directorship (noget, han forresten stadig er tilknyttet), fordi Ståle & Lange ville have ham til at være med til at definere kultur og værdier i klubben fremadrettet, især ift. staben omkring holdet (læger, fysser, behandlere, osv. Så ikke fordi han skulle være sportsdirektør i den nærmeste fremtid, bare lige hvis nogen skulle mistænke det). Noget, han tidligere har været med til at gøre med stor succes i Bolton. At man så stak ham en fyreseddel op til nytår var en medvirkende årsag til at Jansen Moreno ikke valgte at tiltræde i FCK alligevel.

    Og fordi man fra oktober til april har arbejdet uden sportsdirektør, så har FCK sejlet rundt uden nogen kompetent ved roret. Det har været et mere eller mindre bevidst valg, at man ikke ville bruge den udgift på at få hentet PC omgående, men i stedet har man ladet en urutineret vikar stå for et transfervindue, som skulle styrke klubben. Jo, man har skilt sig af med Varela, Ragnar, Santos, Pierre, Daghim, Hjælmhof og Mudrazija enten via salg, lejeaftaler eller decideret overrivning af kontrakter. Men når man ser på, hvad man har hentet ind i stedet for at styrke truppen, så er det måske det eneste sted, hvor man ikke har lavet en revolution..

    Nej, jeg siger ikke, at vi skal hente Ståle tilbage, eller at fyringen ikke kan anses som berettiget. Og nej, jeg siger ikke, at den sidste tid under ham var særligt god, hverken resultatmæssigt, transfermæssigt eller endda ledelsesmæssigt. Men jeg er ikke med på at sige, at han efterlod en elendig trup uden potentiale, når vi med nogenlunde samme trup formåede at slå Basaksehir ud af Europa League, samt at presse Manchester United ud i forlænget spilletid i en Europa League kvartfinale, og når halvdelen af truppen har været udtaget og spillet A- eller U-landskampe siden efter Ståles fyring.
    Jeg stiller til gengæld spørgsmålstegn ved hvorvidt Thorup er den rette mand til at få truppen til at præstere. Ingen tvivl om han har en rigtig god evne inden for mandskabspleje. Men jeg er meget loren ved ideen om at det nærmest er assistenttrænerne, som nærmest bestemmer det taktiske, og at cheftræneren "blot" er der for at nusse spillerne på kinden og muntre dem op (meget groft forsimplet).

    Men valget af Thorup som cheftræner falder tilbage på ledelsen. Det samme gør beslutningen om at arbejde i næsten 6 måneder uden sportsdirektør. I sidste ende, så er det deres ansvar at sørge for at løse opgaven tilfredsstillende. Jeg stiller mig pt. stærkt tvivlende over for om hvorvidt de er lykkedes med det.
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)

  26. De følgende 11 brugere er enige:

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Status og Karakter efter FCK - VFF
    By mads-fck in forum De korte linier
    Svar: 35
    Sidste Meddelelse: 23.08.05, 12:49
  2. Status efter SASligaen 2004/2005
    By Pillefaxe in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 16.07.05, 13:44
  3. Status efter 17 kampe
    By Martin A in forum De korte linier
    Svar: 4
    Sidste Meddelelse: 04.11.04, 16:10
  4. Det kunne vel være værre.... (status efter 5 runder)
    By Phessor in forum De korte linier
    Svar: 7
    Sidste Meddelelse: 02.09.04, 10:35

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •