Viser resultater 1 til 2 af 2

Emner: Status på "Jess we can"

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    296

    Status på "Jess we can"

    Jeg har ikke kunne finde samlet tråd, hvor vi kan kommentere på hvordan Jess Thorup er kommet fra start i FCK.

    Personligt havde jeg forhåbninger om, at han ville komme med mere fleksibel taktik, men holde på mange af grundidéerne som trods alt har virket i 20 år.

    Taktisk kan vi del hans output op i defensiv og offensiv performance.
    Offensivt synes jeg han er kommet med noget af det rigtige med kombinationsspil langs jorden. Jeg er skuffet over at vi stadig ikke kan afslutte et angreb hurtigt, når det er nødvendigt.
    Vi har nærmest pillet alle indlæg fra baglinjen ud af spillet, hvilket måske også skyldes vores langsomme spillere. Jeg savner at man tør spille Daramy mod Nordsjælland, da han kan noget offensivt, som modstanderen skal forholde sig til. Den defensive opstilling med 3 midtbane dynamoer, bryder jeg mig ikke om, medmindre tanken er at pumpe bolden i feltet, men så skal Wilczek vel også være på banen samtidig.

    Defensivt synes jeg det har været en katastrofe. Eftersigende skulle det være Ruben Selles, der tager sig af den del af spillet, men i min optik, havde det givet mere mening at sætte Neestrup til netop det, da han med succes har indført defensivt zoneforsvar i Viborg, og har været i Ståles forsvarsskole i FCK. Derudover synes jeg det er utilgiveligt i en topklub at Jess Thorup sælger de første kampe kampe for at øve 3-mandsforsvar i afgørende kampe inden vinterpausen. Hjalte kunne have gjort det bedre.

    Nu har Jess været har i over ½ år, og jeg ser stadig ikke en rød tråd i måden han vil spille på i FCK.
    De profiler vi har synes jeg ikke er blomstret i deres nye roller, bortset fra Wind, som ser god ud når Wilczek er på banen. Problemet er så at Thorup notorisk har prøvet at undgå den konstellation.

    Jeg undrer mig over vores gode spillere ikke kan tryne et Nordsjælland hold, som Ståle slog i sin sidste kamp i Parken. Kamaldeen er blevet bedre siden da, men Brøndby slog FCN 3-0 med helt andre midler end dem vi prøver mod dem.

    Jeg savnede at vi brugte vores styrker (fysik) mod et hold med meget lav gennemsnitshøjde og drøjde.

    I de sidste mange år har vi i transfervinduet kunne gætte os til, hvilke spillere der var interessant for vores klub, men jeg er ikke sikker på længere om eksempelvis Corner er interessant i det nuværende set-up.
    Hvordan kan vi efter 6 måneders træning inklusiv vinterpause ikke have et godt forsvar, når alle 4 kan levere på landsholdet, når de bliver udtaget? Et landhold som lukker meget få mål ind. Er der kun målmanden til forskel?
    Jeg ved godt vores back-kæde ikke er startet inde sammen i en landskamp, men tanken er da ligetil.

    Jeg havde forventet lidt startvanskeligheder, men ikke at de stadig ligner en rodebutik.

    Jeg håber i den grad på at PC får rettet op på truppen i sommerpausen, men hvad skal der ske med spillet?
    Er det en 442, 4141, 4231 eller 433 vi skal stille op i?
    Eller er vi ved at forberede os til 343 eller 352?

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Status på "Jess we can"

    Jeg synes, ligesom dig, at det har været for rodet. Det er svært at konkludere hvilke tendenser vi skal fortsætte med, da de positive aspekter i vores taktik hyppigt ændrer sig. I nogle kampe fungerer det glimrende, mens det kollapser totalt i andre kampe.

    Mit eget bud er, at Jess eksperimenterede med tremandsforsvaret, fordi han så at vores forsvar sejlede og derfor håbede det ville give noget stabilitet. Det slog som bekendt fejl og vi gik over til at spille mere i lighed med det vi så senest mod FCN. Fokus på presspil og kombinationer med knap så meget direkte spil. Dog tror jeg gerne han vil have mere udfordrende spillere på kanterne/yderste angribere. Derfor tror jeg ikke det er sandsynligt, at vi går tilbage til et tremandsforsvar.

    Den mere defensive stil vi ellers har praktiseret i slutspillet tror jeg heller ikke vi ender med at fortsætte. Dels hæmmede det vores opspil og dels lukkede vi stadig mange mål ind, selvom vi trods alt så mere solide ud. Jeg tror i øvrigt at vi ser den spillestil igen på søndag.

    Der er selvfølgelig mange ubekendte og når vi ikke har set noget ensartet udtryk i Jess’ tid endnu tror jeg dels skyldes, at han og trænerteamet endnu ikke har lagt sig fast på en spillestil og dels at vi har grebet hver kamp an pragmatisk, for at prøve at redde stumperne af sæsonen – hvilket jo delvist er lykkes. Det har dog resulteret i, at vi ikke rigtigt har rykket os spillemæssigt siden slutningen af efteråret og det forklarer at det stadig er noget rod.

    Alt dette gør det selvfølgelig også svært at give et godt bud på hvad der skal ske fremadrettet. Meget afhænger selvfølgelig af hvilke spillere vi ender med at sælge og også hvem der erstatter dem. Jeg kan ikke give et godt bud på hvilken formation og hvilket udtryk der er mest realistisk, men vi må håbe på, at vi efter sommerferien begynder at se nogle fremskridt, nu når det sportslige setup vel mere eller mindre er fuldendt.

    Personligt håber jeg på, at vi forfølger det mere offensive udtryk. Det kræver selvfølgelig store forbedringer, især i defensiven, som tit har endt med at lide når presset glipper. Det kræver selvfølgelig også, at vi bliver mere farlige når vi generobrer og at generobringer ikke "bare" fører til at vi spiller bolden tilbage for at bygge op. Kort og godt synes jeg en mere direkte stil ville passe fint til os, mens vi i det etablerede spil nok skal have lidt mere fokus på at komme til indlæg, forstået på den måde at indlæg bliver et værktøj og ikke den sidste udvej.

  4. De følgende 3 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Status efter 14 superligakampe med Jess
    By Andreas Hansen in forum De korte linier
    Svar: 28
    Sidste Meddelelse: 05.04.21, 10:11
  2. Svar: 67
    Sidste Meddelelse: 25.05.17, 22:53
  3. Svar: 4
    Sidste Meddelelse: 20.01.06, 17:08
  4. Siger man "vi" eller "de" om klubben man følger?
    By White Angel in forum Kontoret
    Svar: 13
    Sidste Meddelelse: 11.09.05, 17:53

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •