Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 16 til 30 af 33

Emner: Diskussionen af Jess Thorup

  1. #16
    Tilmeldingsdato
    Mar 2020
    Indlæg
    71

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Mon Thorup får et opkald eller blot en mail når fyringen givetvis tikker ind i løbet af denne halvsæson? Hvis det ender i en fyring befinder vores klub sig i en meget kaotisk tilstand, og der bliver næppe nogen let og kortsigtet vej til succes. Pilen peger primært tilbage på én person, og det er William Kvist, der har haft det overordnede sportslige ansvar for de 'justeringer' der er blevet foretaget, og for den måde det blev gjort, da man først hentede trænerteamet og derefter en sportsdirektør. Han får svært ved at undsige sig ansvaret for den endnu dybere grøft vores klub muligvis er på vej ned i.

    De næste uger bliver meget afgørende og sæsondefinerende, og jeg føler at man i det sidste lange stykke tid alt for ofte har det på den måde med vores klub.

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #17
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,593

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Citat Oprindeligt indsendt af k@sper Se meddelelser
    Hvis det er rigtigt, at en fyreseddel er så forholdsvist tæt på, så står man da med noget af et dilemma mht offensive indkøb. Skal man de kommende 1-2 uger gå ud og købe de spillere, som Thorup ønsker, med risiko for at man er nødt til at hælde ham ud og igen stå med spillere købt til en tidligere træner. Eller skal man vente og se på udviklingen de næste par uger med risiko for, at drømmespillerne er væk og have spildt værdifulde uger mht at spille nye spillere ind på holdet.
    Jeg må bare sige, at overvejer man en fyring allerede nu, så er det rigtigt skidt, at man ikke trykkede på knappen allerede i sommerpausen. Nu risikerer vi igen at stå i en mellemsæson med ny træner og forkerte typer til holdet.
    Helt enig. Uden at ane mere og andet end, hvad Kiwi og Devil bringer til torvs, så virker det enten som løse eller halve rygter (altså at der er mere til problemstillingen og kravet end det der fortælles) eller som virkelig dårlig ledelse af klubben fra direktionen/bestyrelsen. Hvis der vitterligt er SÅ mange problemer mellem profilspillere i truppen og træneren og det er erkendt, at det pt. sejler noget, hvorfor så lade det komme an på, om man vinder et Derby og går i ECL-gruppespillet? Om vi vinder Derby eller ej, om vi kommer i ECL-gruppespil eller ej - det løser da intet mht. den skitserede konflikt, lige som det (formentlig) heller ikke løser noget i forhold til det haltende spil på banen.

    Hvis man seriøst står med et ulmende spilleroprør, så må man da beslutte, om man tror nok på træneren: Hvis man gør, så skal Thorup have arbejdsro, og de utilfredse spillere skal om nødvendigt videre allerede i dette vindue. Så må man bygge en trup op om træneren. Købe spillere han vil have og som passer til det fodbold og den trænerstil, han står for. Så skal han da ikke have stillet stolen for døren i form af resultater inden for den næste måned.

    Tror man ikke på træneren, skal samarbejdet (=ansættelsen af træneren) da afsluttes så hurtigt som overhovedet muligt. Dels i forhold til ikke at få brugt 60 mio. kr. mere på spillere, som en ny træner måske ikke kan bruge, men også fordi en fortsat dårlig stemning mellem bærende spillere og træner umuligt kan trække holdet i den rigtige retning.

    Og så er det bare jeg tænker, at hvis man gør en træners videre ansættelse til et spørgsmål om to-tre resultater over kort tid under et år efter at man ansatte ham, fordi der er markant utilfredshed i truppen og en kortsigtet absolut forventning til resultater; så tænker jeg ikke, at man tror nok på projektet. Hvis - altså - at rygterne taler sandt.

    PS: Mange tak til Kiwi for den flotte gennemgang af Ståle-stilen. Ikke mindst den fine pointe at Ståles system kræver ekstraordinært meget i trupsammensætningen og at en blanding af uheldige skader og dårlige indkøb fik systemet til at korrumpere mere, end det måske ville have været tilfældet med et mindre krævende system. Det kan vel kaldes bagsiden af medaljen - når truppen var velsammensat gav det jo et system der var især defensivt virkelig stærkt også internationalt. Man kan så fortsat undre sig over, at der over flere vinduer blev købt så fortvivlende ringe ind, når spillerkompetencerne synes så veldefinerede. Det er jo 20+ spillere, der ikke slog til fra 2017-2020. Det virkede måske også som om, at der var forsøg på fornyelser i Ståles system, der bare slet ikke fungerede og en uvilje til at forlade dem igen?
    "Gedanken ohne Inhalt sind leer, Anschauungen ohne Begriffe sind blind"

  4. De følgende 9 brugere er enige:

  5. #18
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Citat Oprindeligt indsendt af Kiwi Se meddelelser
    Hvis man skal sætte ord på Ståles taktisk koncepter, så kommer her en konceptanalyse af Ståles FCK, og hvordan hans spilsystem defensivt og offensivt har set ud i klubben. Dette er baseret på observation af hundredevis af FCK-kampe, udtalelser fra træner og spillere, samt diskussioner med andre trænere på forskellige niveauer i ind- og udland.
    Tak for dit svar, som underbygger min påstand om, at betragtninger om Ståles spillestil i høj grad bygger på andet ens hans egne udsagn. Den type analyse, du har leveret, ville du formentlig også kunne lave for Jess Thorup eller enhver anden træner givet tilstrækkelig med tid og et ordentligt datagrundlag. Hvilket fører mig tilbage til min pointe om, at det er urimeligt at afkræve Thorup en beskrivelse af FCK's spillestil, når andre trænere sjældent er mere informative udadtil.

    Citat Oprindeligt indsendt af Kiwi Se meddelelser
    I bund og grund har man skullet stå lavt, kompakt og disciplineret, uden at praktisere et aggressivt pres, som kunne få spilleren til at efterlade et rum, som andre skulle udfylde.
    Jeg husker ikke spillet fra Ståles første tid meget klart, men jeg synes da, at vi i adskillige år har stået rimelig højt på banen. Presset har til gengæld været nærmest ikke-eksisterende i størstedelen af Ståles tid, omend der var en bevægelse mod et mere aggressivt pres de senere år under Ståle.

    Jeg har desperat ledt efter et citat fra Ståle omkring ønsker til presspillet, som jeg mener at kunne huske, men uden held (så jeg husker muligvis forkert). Kort fortalt mener jeg, at han efter sin første tiltræden meget eksplicit udtalte, at FCK skulle spille med aggressivt pres (eller noget i den dur). Det bedste jeg har kunnet finde, er nogle citater fra bøger af Dan Hammer og William Kvist, samt et svar fra Ståle selv i en Facebook Q&A fra 2016.

    Fra Dan Hammers biografi af Ståle: "På det overordnede plan delte han Hans Backes tanker om især den defensive organisering, men han fandt, at zoneforsvaret kunne blive mere stringent. Offensivt ønskede han et højere pres og flere bolde i længderetningen."

    Fra William Kvists bog: "FCK-spillet er bygget på presspil, screeninger og positionering..."

    Fra Facebook-spørgessionen: "Vores ambition er altid at vinde bolden tilbage så hurtigt som muligt og ellers komme tilbage i vores positioner. Og jo tættere på modstandernes mål vi vinder bolden, jo bedre, svarede Ståle."

    I min søgen stødte jeg på følgende citat fra Ståles tiltræden. Minder det om noget?
    "Jeg vil nok have lidt mere vildskab. Jeg er ikke her for at efterligne Roy Hodgson eller Hans Backe. Vi skal have hurtige pasningsspil og tage lidt større chancer. Der skal spilles mere i længderetningen. Vi skal have et bedre omstillingsspil, og de offensive spillere skal have bolden mere. Ikke mindst med tanke på, at vi skal gøre det bedre ude i Europa..."

    Citat Oprindeligt indsendt af Kiwi Se meddelelser
    Kort sagt: Spilmæssigt kunne man ikke sætte mange fingre på Ståles taktiske spilsystem, så længe han havde de rette spillere til rådighed, og relationerne sad i skabet.
    Kan man ikke sige det samme om de fleste (kompetente) trænere? Jeg kan igen ikke finde citatet, men jeg mener, at Ancelotti en gang udtalte under sit første ophold i Madrid, at hans spillere var så gode, at han ikke behøve træne dem. Det er nok primært sagt for at pleje deres egoer, men jeg tænker, at der også er et element af sandhed i det. Har man holdet, kommer meget af sig selv.

    Citat Oprindeligt indsendt af Kiwi Se meddelelser
    Der, hvor det gik galt for Ståle til sidst, var at der kom for mange fejlskud hvad angår indkøb,...
    Og jeg er helt enig i, at Ståle først og fremmest røg, fordi han kiksede som sportsdirektør.

    Mit forsvar af Thorup skal i øvrigt ikke tolkes som om, at jeg mener, at han er en træner på niveau med Ståle.
    Sidst redigeret af cybamerc : 28.07.21 kl. 14:51

  6. Den følgende bruger er enig i dette:

  7. #19
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Jeg kan også sige - med 110% sikkerhed - at man i FCM ikke så Thorup som en langsigtet løsning efter han vandt mesterskabet, og at man internt både i ledelsen og i truppen ikke var kede af, at han røg til Belgien.
    Den samme historie har været fremme om Priske. Jeg mener i øvrigt at have læst et eller andet om, at træneren generelt ikke rangerer højt i FCM's hieraki. De satser på at have så stærk en sportsligt organisation, at de nærmest kan placere hvem som helst på cheftrænerposten. Meget godt illustreret af Bo Henriksen.

  8. De følgende 3 brugere er enige:

  9. #20
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Den samme historie har været fremme om Priske. Jeg mener i øvrigt at have læst et eller andet om, at træneren generelt ikke rangerer højt i FCM's hieraki. De satser på at have så stærk en sportsligt organisation, at de nærmest kan placere hvem som helst på cheftrænerposten. Meget godt illustreret af Bo Henriksen.
    Jeg ved så også, at man rangerer Priske noget højere internt end Thorup. Han anses både som dygtigere og mere talentfuld.

  10. #21
    TopM er offline Bruger af detailvarer
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    421

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Jeg ved så også, at man rangerer Priske noget højere internt end Thorup. Han anses både som dygtigere og mere talentfuld.
    Hvorfor ville de så fyre ham?

  11. #22
    Tilmeldingsdato
    Aug 2007
    Indlæg
    943

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Citat Oprindeligt indsendt af TopM Se meddelelser
    Hvorfor ville de så fyre ham?
    Det var vist fordi at han ville have mere indflydelse end de ville give ham. Det passer også meget godt med ovenstående beskrivelse af FCM's syn på trænerposten. Og på mange måder giver det jo god mening at kunne bygge så stærk en organisation at man kan tage "hvilken som helst træner" med den rigtig profil (moneyball style). På samme måde som man skifter spillere ud. Det lyder godt på papiret - lad os se om Bo H kan føre Midgetlands plan ud i livet.

  12. #23
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,583

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Tak for dit svar, som underbygger min påstand om, at betragtninger om Ståles spillestil i høj bygger på andet ens hans egne udsagn. Den type analyse, du har leveret, ville du formentlig også kunne lave for Jess Thorup eller enhver anden træner givet tilstrækkelig med tid og et ordentligt datagrundlag. Hvilket fører mig tilbage til min pointe om, at det er urimeligt at afkræve Thorup en beskrivelse af FCK's spillestil, når andre trænere sjældent er mere informative udadtil.
    Det udsagn er jeg ikke enig i. Da Morten Olsen overtog landsholdet, fortalte han bl.a. at man ville spille med offensive fløje, og havde en tendens til at fortælle om hvorfor Gravesen, Rommedahl og Sand var nøglespillere i hans spilfilosofi. Trænere som Hjulmand og Flemming P. har også været ret åbenmundet om hvordan de ser fodbold, og hvordan man vil bygge spillet op. Men det er måske en ret skandinavisk ting at være forholdsvist åben omkring de ting. Og en væsentlig forskel på Ståle og Thorup er, at hvor Ståle holdt fast i sit spilkoncept næsten uanset om det gik godt eller skidt, har Thorup været meget mere villig til at ændre, lige så snart der var modgang. Nogle vil kalde det pragmatisk, mens andre vil betegne det som manglende kontinuitet over tid.

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Jeg husker ikke spillet fra Ståles første tid meget klart, men jeg synes da, at vi i adskillige år har stået rimelig højt på banen. Presset har til gengæld været nærmest ikke-eksisterende i størstedelen af Ståles tid, omend der var en bevægelse mod et mere aggressivt pres de senere år under Ståle.

    Jeg har desperat ledt efter et citat fra Ståle omkring ønsker til presspillet, som jeg mener at kunne huske, men uden held (så jeg husker muligvis forkert).Fra Dan Hammers biografi af Ståle: "På det overordnede plan delte han Hans Backes tanker om især den defensive organisering, men han fandt, at zoneforsvaret kunne blive mere stringent. Offensivt ønskede han et højere pres og flere bolde i længderetningen."

    Fra William Kvists bog: "FCK-spillet er bygget på presspil, screeninger og positionering..."

    Fra Facebook-spørgessionen: "Vores ambition er altid at vinde bolden tilbage så hurtigt som muligt og ellers komme tilbage i vores positioner. Og jo tættere på modstandernes mål vi vinder bolden, jo bedre, svarede Ståle."

    I min søgen stødte jeg på følgende citat fra Ståles tiltræden. Minder det om noget?
    "Jeg vil nok have lidt mere vildskab. Jeg er ikke her for at efterligne Roy Hodgson eller Hans Backe. Vi skal have hurtige pasningsspil og tage lidt større chancer. Der skal spilles mere i længderetningen. Vi skal have et bedre omstillingsspil, og de offensive spillere skal have bolden mere. Ikke mindst med tanke på, at vi skal gøre det bedre ude i Europa..."
    Hvad angår presspillet, og at erobre bolden så hurtigt som muligt, og ellers komme tilbage i position, er et princip som Ståle tog fra Guardiolas Barcelona i slut-00'erne. Og via Zanka-pumping, altså rykke offside-kæden længere og længere frem på banen, ville man ad den vej erobre bolden højere og højere op på banen, tættere på modstanderens mål, og længere væk fra eget mål. Og spillet i længderetningen blev så eksemplificeret i den lange bold til N'Doye/Corner/Santander i Fase 1.


    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Kan man ikke sige det samme om de fleste (kompetente) trænere? Jeg kan igen ikke finde citatet, men jeg mener, at Ancelotti en gang udtalte under sit første ophold i Madrid, at hans spillere var så gode, at han ikke behøve træne dem. Det er nok primært sagt for at pleje deres egoer, men jeg tænker, at der også er et element af sandhed i det. Har man holdet, kommer meget af sig selv.
    To ting omkring det:
    1)
    I Ståles første periode anvendte han primært "voksne" og etablerede spillere i sin start-11'er, og siden de havde erfaringen (og spillede på et tidspunkt hvor 4-4-2 var mere udbredt), var det nemmere for ham at få spillerne til at præstere. I hans anden periode begyndte han i højere og højere grad at anvende yngre spillere, som havde mindre erfaring, og dermed mindre stabilitet. Det var derfor først når disse spillere havde fået nogle år på bagen, at de så præsterede godt, jf. tre års cyklussen, som man ofte har brugt i FCK-sammenhæng.

    2) Man kan (og bør) argumentere for at de spillere, Ståle trænede i dansk kontekst var rigtig gode. Men internationalt kan man ikke ligefrem sige at de spillere, Ståle har trænet i FCK, har været på det højeste niveau, bortset fra Delaneys og Wendts psyke.
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)

  13. #24
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,753

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Tak for en fuldstændig fantastisk gennemgang af Ståle og hans taktik. Jeg forsøger lige at få tråden tilbage på Jess-kurs :).

    Når det kommer til at ændre taktik og prøve nye og unge spillere, så klare JT sig rigtig godt. Han virker simpelthen ikke bange for at bruge vores talenter og selvom det i mine øjne ligner han famler i blinde, så er det fint at han har fået tid til at forandre klubben - da det tydeligvis er det man ønsker (igen - jeg ønsker det ikke, men nu er det trods alt ikke mig som bestemmer).

    Den større konkurrence fra flere klubber og de generelt voksende trupper gør det svært at hente etablerede spillere og derfor er det fint, hvis vi kan øge antallet af talenter som slår til. Dog har jeg mine bange anelser at ovenstående også hænger sammen med at Jess ikke kan håndtere de etablerede spillere ligeså godt som de unge talenter og FCK er altså ikke en talent skole a la FCN. Måske er Jess bare en U21 træner!

    Jeg synes ikke Jess håndtere pressen særlig godt. Det er når han opgiver den forkerte formation eller når han skal forklare sin taktik og klubben kommer til at fremstå ret utroværdig og det tvivler jeg gavner på den korte eller lange bane. Vi skal være dominerende og modstanderen skal indstille sig på os og ikke omvendt. FCK skal spille på egne styrke og ikke modstanderens og det synes jeg han gjorde alt for meget sidste sæson. Han forstår altså i mine øjne ikke at agere alfahan og det synes jeg vi har brug for.

    Mandskabspleje. Hvor jeg tror at mange fuldstændig undervurderede Ståles mandskabspleje pga hans direkte og hårde ydre, så tror (frygter) jeg at det er lige modsat med Kvist og Jess. Kvist virker på kanten til at være sociopat (det er hårdt, men når jeg har snakket med ham i virkeligheden eller ser interview - så virker han ikke socialt stærkt, men bruger som intelligens til at kompensere). Jess virker udadtil smilende og forklare gerne om sin mandskabspleje, men på relativt kort tid har vi set en del eksempler, hvor jeg trods alt tillader mig at stille mig meget tvivlende omkring hans færdigheder.

    Alt i alt så har Jess meget at bevise endnu. Jeg er meget nervøs for det radikale oprør imod Ståle som vi ser, her er Jess sat i spidsen som træner og det er naturligvis ikke hans skyld, men det er den første man ser fejle, hvis opgøret slår fejl

  14. De følgende 3 brugere er enige:

  15. #25
    Z-ster er offline Den løftede pegefinger!!
    Tilmeldingsdato
    May 2020
    Indlæg
    129

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Uagtet at der er blevet skrevet mange grundige analyser af Jess Thorups metier og manglende mandskabsbehandling herinde, virkede det da som en trup der var sat godt op i dag mod OB.

    OG...som en flok fodboldspillere der efter kampen fejrede en fortjent sejr med trænerstaben, i en stemning der virkede forløst, glædesfuld og aldeles oprigtig.

    Mon ikke der er nogle derude der trives lidt for meget i fortællingen om, at vores træner ikke har det der skal til? Og bare sidder og venter på nye muligheder for at skyde ham ned...?
    I øvrigt mener jeg at Hjalte Park burde destrueres!
    Z-ster's Avatar

  16. De følgende 3 brugere er enige:

  17. #26
    Tilmeldingsdato
    Jan 2019
    Indlæg
    293

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Troen har været haltende, jeg mistede dog lidt troen på Jess Thorup projektet idag..
    -𝘼𝙣𝙙𝙧𝙚𝙖𝙨
    boombastic's Avatar

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #27
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,471

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Citat Oprindeligt indsendt af boombastic Se meddelelser
    Troen har været haltende, jeg mistede dog lidt troen på Jess Thorup projektet idag..
    Den som har købt Burger Singh er personen jeg er ved at miste troen på. Om det er JT, Scouting afd eller PC som mente at han kunne erstatte Daramy med bare 60 % burde seriøst være tæt på en fyreseddel.

  20. De følgende 11 brugere er enige:

  21. #28
    Z-ster er offline Den løftede pegefinger!!
    Tilmeldingsdato
    May 2020
    Indlæg
    129

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Jeg synes det virker indlysende at Thorup jo har været ude for Egyptens syv plager i form af flere ting...
    En overtagelse af en super dysfunktionel trup.
    En trup han ikke selv har valgt.
    Et sløjt transfervindue hvor han jo ikke får det han peger på.
    Et skadesbonanza til de vigtigste spillere i start-elveren, samt her for nylig klassisk utur i form af mistede point pga freak-selvmål, første brændte Wind-straffe i umindelige tider og nu Grabara's uprofessionelle beslutning mod PAOK.

    I mine øjne er der ingen tvivl om at når Jess Thorup får noge arbejdsforhold der bare minder om en normal hverdag igen, vil den gode stime i sen-sommeren komme tilbage.

    Folk må sgu lige chille lidt når de kræver hans hoved på et fad, fordi vi er inde i en svær periode!
    I øvrigt mener jeg at Hjalte Park burde destrueres!
    Z-ster's Avatar

  22. De følgende 2 brugere er enige:

  23. #29
    Tilmeldingsdato
    Dec 2002
    Indlæg
    688

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    På tærsklen til et meget vigtigt transfervindue vil jeg vende tilbage til et tidligere løfte, jeg gav herinde. Jeg lovede på et tidspunkt at give en uforbeholden undskyldning, hvis JT viste sig at præstere imod mine lave forventninger. Da mange diskussioner gik fra dag til dag eller kamp til kamp, har jeg afholdt mig fra at kommentere i et stykke tid. Dette indlæg bliver derfor en kommentar på, hvordan jeg ser det store stræk eller billede hen over efteråret, mere end enkelt kampe eller situationer.

    Efter knap 1½ sæson og to træningsopstarter med JT (minus syv kampe i Efterår 2020) er følgende status på vores spil:

    - Vi spiller fortsat 442 med en flad midtbane
    - Vi spiller fortsat Zone
    - De to forreste - en 9’ er og en link-up - er blevet til en 10’er og en link up
    - Mange unge spillere er blevet en del af både trup og start 11’er
    - Særligt de to midterforsvarere har fået større frihed til at bryde ud af zonen i det defensive arbejde
    - Vores høje pres er blevet erstattet af et meget lavt pres
    - Vi spiller uden deciderede kantspillere
    - ni nye spillere er kommet til
    - ti spillere har forladt truppen

    Spil udvikling
    Når jeg ser på spiludviklingen i perioden, så er vi efter mange forskellige forsøg landet i noget, der tager et tydeligt afsæt i det spillerne, kunne under Ståle. 442 og zone.

    VI har spillet 433 i flere variationer både på kanterne og centralt. Vi har forsøgt lidt med 352 og er til sidst havnet i 442, som beskrevet ovenfor.

    Vi startede i Juli med 433 (Wilczek, samt Biel og Daramy på kanterne). Offensivt fungerede det ikke. Biel på kanten havde ikke fungeret i tidligere og det skulle åbenbart lige konstateres en gang til – til gengæld kom Falk højt op i banen og var i den periode en trussel i- og lige udenfor feltet. Defensivt, hvis man kan kalde det det, havde vi ultra høj boldjagt, så snart bolden blev tabt. Kun Zeca blev efterladt alene til at forsvare et gigantisk område, hvilket var en defensiv katastrofe, hvor Zeca uundgåeligt så meget skidt ud. Når vi etablerede vores defensiv, så spillede vi 4222, meget smalt, hvor kanterne trak ind og lå forrest, mens Wilczek og Falk lå bagved. Meget mystisk og taktisk viste det sig helt umuligt. Vi blev let overspillet af både AaB og Silkeborg og Juli så alt i alt meget dårlig ud for os, med Daramy som eneste lyspunkt. Hvordan vi efter en hel opstart kan ende med at spille så taktisk håbløst – det falder tilbage på trænerteamet. Jeg er stadig meget forundret.

    August var vores spillemæssigt gode måned i efteråret. Vi spillede godt, dynamisk, med hurtig boldomgang, scorede mange mål og det hele så godt ud. Vi spillede 442, som nævnt ovenfor. Med Biel og Wind som de forreste og Daramy og Bøving på kanterne. Lerager røg ud og Falk røg ned ved siden af Zeca igen, hvilket reducerede hans offensive bidrag lidt. Uden en egentlig 9’er var vi afhængig af at have gode kanter, der var hurtige, teknisk stærke, gode i kombinationerne, gennembrudsstærke, truede på mål med mere, så vi fik spredt modstandernes forsvar ud og der kunne blive plads i midten til vores stærke kombinations spillere.

    Uanset hvor meget jeg undrede mig over Juli måned, så fik JT meget ud af truppen i august. Vi havde 10 gode start 11-spillere og dem fik han alt ud af. Bøving fungerede ikke, men det betød mindre, fordi resten af holdet fungerede så godt. Spillemæssigt og resultatmæssigt troede jeg, at JT havde fået FCK på tilbage sporet.

    Fra september har det spillemæssigt haltet, selvom resultaterne i en periode så fornuftige ud. Salget af Daramy, Fischer og afleveringen af Bundu uden at købe andre erstatninger end Singh blev – sammenholdt med Falks skade katastrofalt. Vi spillede uden kanter, og uden spillere med ordentlig boldomgang på den centrale midtbane. Zeca’s skade er bare en forværring af det billede. Truppens sammensætning er elendig, det kommenterer jeg under PC. Men hvordan man kan tro, at vi skal spille fodbold, som vi gjorde i august og så gøre det uden kantspillere og med kun to boldspillende CM’er, det har jeg ikke forstået. Selvom Stage scorede mange mål, så spillede han kanten på samme måde, som han spiller 8’er positionen.

    I perioden blev vi meget defensive, vores egentlige pres startede i reglen omkring midterlinien – selvom vi på skrømt markerede lidt højere oppe, vores opspil var meget præget af ’lange los’ som Wind skulle forsøge at tage til sig.

    Selvom vi slutter efteråret af med en sejr over AaB, som var fin, så er efteråret fra september og fremefter rigtig skidt spillemæssigt. Vi spiller godt i 2. halvleg mod FCN, hele kampen mod VB og så ude mod AaB. Resten var skidt.

    Det er næppe JT’s skyld, at truppens sammensætning er mærkværdig. Åbenlyst er det dog, at han i denne periode ikke har været i stand til at få holdet til at fungere andet end i perioder af enkelt-kampe.

    Samlet har vi set mange unge spillere få debut og de har præsteret gode momenter, men ingen hele gode kampe og for de flestes vedkommende meget langt mellem de gode momenter. Selv VK faldt igennem sidst på efteråret.

    Vi er nr. 2 i Superligaen, slået ud af Pokalen på beskæmmende vis og videre i ECL. Det er under pari. Nr. 2 i Superligaen er under forventning. Uanset. Slået ud af Pokalen af Nykøbing er en skandale. Videre i ECL er et must. Mindre kan ikke gøre det, og det er pt. ikke til bestået. Først når vi begynder at have elimineret hold, der er på et højere internationalt niveau, er det bestået. Så langt i turneringen har modstanden været overkommelig.

    Kommunikativt
    JT’s kommunikative evner er bare ærgerlige.

    - Nu skal jeg ikke nævne skader, men … lad nu vær med at gemme dig bag skader, du har Superligaens største budget, det er bare anvendt håbløst.

    - Sektor 12, Kusselissen …. Det er bare bøvet

    - Efter nederlag til FCM; vi har skabt et hold, der kan fylde sektor 12 … Opbygning af Sektionen er et kæmpearbejde af rigtig mange dedikerede mennesker i rigtig lang tid. At JT kom forbi en eftermiddag var ikke årsagen til dobbelt-dækkeren. Men han tog da gerne æren.

    - Gemme sig bag ’storebror Brøndby’ når vi taber … skammeligt og uværdigt

    - Efteråret har været exceptionelt godt … Nej

    - Omtalen af de store sejre i ECL-kval som værende historiske. Det er mange år siden, at vi har mødt så svage hold. Alene Red Imp i gruppespillet fortæller en historie om en meget svag turnering. De er vel dårligt på niveau med Hillerød.

    WK’s udtrykte mål for skiftet af træneren var:
    - Vi skal tilbage som Skandinaviens og DK’ førende hold
    - Vi skal kunne spille dynamisk og med større taktisk fleksibilitet end 442
    - Der skal ild i øjnene på spillerne igen
    - Vi skal have mere ud af vores transferbudget

    Set i det lys er JT ikke lykkedes. Vi har i perioden under JT manifesteret vores position som nr. 2 i Danmark, vi spiller konsekvent 442, spillerne – de unge undtaget – har set meget slidte ud i efteråret.

    I min optik har JT ikke flyttet klubben fremad gennem mere end 50 tællende kampe.

    JT’s egen ambition om at spille ’fremtidens’ fodbold med fleksibilitet og relationer i stedet for talkombinationer, ligger et stykke fra det der vises.

    PC’s vildt, vildt, vildt - ligner mere den beton-defensiv han byggede i AGF, med fysisk, stærke slidere og lange los frem i banen.

    Målsætningen kan være opfyldt, som JT udtaler det om et exceptionelt efterår, men så er jeg både skuffet og udfordret på min opfattelse af FCK.

    PC og truppen
    Da PC tiltrådte, sagde han ikke ret meget konkret om, hvad han ville, til gengæld udtalte han sig lidt mere konkret om hans syn på Ståles seneste transfer-præstationer, som det vist er tydeligt for de fleste, ikke var særligt imponerende. PC var kritisk overfor den skæve trup, her pegede han særligt på de mange backs, de dyre spillere, der sad på bænken. At pisse bagud er sjældent noget kønt syn, til gengæld skaber det forventninger om, at manden ved, hvad han vil.

    PC’s skarpeste formulering af spillestil og spillertyper er vildt, vildt og vildt. Senere uddybede han det med, at spillerne skulle spille vildt op mod publikum og udnytte energien fra tribunerne. Jeg blev ikke nødvendigvis klogere af den tilføjelse.

    Indkøbene blev jeg heller ikke voldsomt meget klogere af.

    De fire backs på begge positioner blev ændret til 2 backs på HB og fortsat fire backs på VB. Selvom både PB og BO kunne være kommet afsted.

    På CB hentede vi RG, selvom vi allerede havde tre CB og Valdemar Lund, som fjerde spiller, der ville kunne få nogle minutter undervejs. RG minder meget om MO, så hvorfor vi hentede RG undrede og undrer mig. Det rykkede samtidig VL længere væk fra spilletid.

    Vi havde reelt ingen kant-spillere i efteråret – Singh fraset – helt igennem håbløs disposition. Singh er et fejlslagent indkøb. På niveau med Clemens Zwijnenberg i AaB og vores egen Mussis. På den måde bliver han historisk.

    Til gengæld har vi nu otte CM. Dog kun en født 6’er - Zeca – to 10’ere (Biel og Bøving) og resten 8’ere. Hvorfor overbefolke CM? Hvor er balancen i truppen? Hvorfor kun en 6’ er. Hvorfor så dårlige boldspillere, når nu vores spillestruktur er bygget op over to stærke boldspillere på den position?

    Det eneste indkøb, der fremstår på et godt internationalt niveau, er Kocholava – hvor alt forarbejdet dog var gjort af Ståle og hans team.

    Grabara blev købt for 25 mio. Så dyr en målmand har vi aldrig tidligere købt. I min bedste vurdering er han teknisk dårlig, når han går ud i feltet, hans reflekser er ikke imponerende, hvilket for ofte resulterer i dårlige returbolde, han er dårlig i fødderne og selv blandt kollegaer i SL og 1. division er han ikke vurderet højt – ref. det gyldne bur. Manden virker også mentalt svag – den der taber hovedet, taber kampen.

    RG og AB må retur. Singh en katastrofe. Allerede før kontrakten blev en realitet, var jeg skeptisk, hvilket blev forstærket, da Glen udtalte, at han havde scoutet på ham ift. SE. Diks OK, men det er primært i kraft af hans mange scoringer. Spillemæssigt har han ikke været tilsvarende stærk, og jeg tror ikke på, at vi kommer i CL med spillere på hans niveau. Isak kan jeg ikke forstå. 30 mio.+. Når jeg har set ham på Islands landshold og for os, så forstår jeg endnu mindre. Det er tydeligt, at Islands gyldne generation er væk. På landsholdet er den eneste, der shiner, Albert Gudmunsson fra Alkmaar. Resten er ikke gode. Det gælder også Isak. Nu har jeg set tre landskampe med ham. Han har svært at suge bolden til sig. Han kan ikke sætte spillet, han spiller næsten konsekvent på første berøring, han vender aldrig på en spiller. Hans største force er hans enorme løbepensum. Var han dansker, så tror jeg ikke, at han ville være i start 11’er på U21, dertil er det landshold for stærkt.

    Vurderet på niveauet på indkøbene er PC dumpet. Balancen i truppen, der er PC dumpet. Overpris (KG, IB), der er PC dumpet. Bygge en trup med perspektiv, der er PC dumpet. Ift. det sidste, så er jeg klar over, at der er mange unge spillere, men det er i sig selv ikke et perspektiv. Offensivt har vi reelt lige nu Wind, Biel og Falk. Alle tre er spillere, som der er transferplaner for, senest til sommer. Historisk har vi været gode til at have perspektiv i en trup, fordi vi havde afløserne på plads før salget. Skal sådan et perspektiv fortsat holdes for øje, så skal der efter min bedste overbevisning i januars transfervindue tilføres en 10’ er, 8’ er og Link-up.

    Skal truppen i balance, skal der tilføres tre kanter og en boldspillende 6’er, en +15 mål spidsangriber og så skal der sælges to VB, to til tre CM

    Indkøbene skal være på et niveau, der afspejler, at vi vil spille CL til september. Så lad bare de nuværende rygter, være rygter og så foretage nogle klasseindkøb, som når Ståle var bedst, Zeca, Fischer, Santander m.fl.

    Afslutningsvis, så er min opfattelse, at efter knap 1½ sæson så er hverken, PC eller JT endnu landet ordentlig i FCK. Jeg håber transfervinduet bliver et brag af dimensioner, men da mine forhåbninger i den forbindelse skal læne sig op ad min tillid til både PC og JT er min optimisme noget stærkt udfordret.

    Godt Nytår - med ønsket om et mesterskab til FCK i 2022
    Goldbæks Højrefod

  24. De følgende 3 brugere er enige:

  25. #30
    Tilmeldingsdato
    Sep 2009
    Indlæg
    2,521

    Re: Diskussionen af Jess Thorup

    Jeg forstår ikke din insisteren på at kalde Thorups system en 4-4-2. Ståle gik kort inden sin fyring i enkelte kampe over til et system, han kaldte 4-2-3-1.. Her var der tydeligvis tale om hans normale 4-4-2, med samme stringente, defensive krav til kanterne i hans 4-2-3-1 som i hans 4-4-2. Det kan jeg slet ikke genkende i Thorups system, her synes jeg netop at kanterne (som jeg da absolut mener vi spiller med), har et langt mere offensivt udgangspunkt og i hvert fald færre defensive pligter. At vi i kampe måske har lignet et hold uden kanter har jo skyldes en masse ydre omstændigheder, som Thorup ikke har været herre over. Jeg tror så absolut det er sjovere at være kantspiller i Thorups 4-2-3-1 end i Ståles 4-4-2, og i slutningen af efteråret så vi tydeligt hvordan Thorup gerne vil spille, da vi havde både Bøving (i fornuftig for
    ) og Roony til rådighed.

  26. De følgende 12 brugere er enige:

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Skal Jess Thorup fyres?
    By Koebenhavn in forum De korte linier
    Svar: 703
    Sidste Meddelelse: 06.03.23, 12:37
  2. Er du Jess-man?
    By Claudemir Fanatic in forum De korte linier
    Svar: 22
    Sidste Meddelelse: 18.12.20, 20:59
  3. Karakterer for Jess' pressemøde
    By Andreas Hansen in forum De korte linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 02.11.20, 17:03
  4. Gang i nordisk liga-diskussionen igen
    By Perec in forum De lange linier
    Svar: 117
    Sidste Meddelelse: 10.01.11, 10:20
  5. Var det klogt af EfB at sælge Jess Thorup?
    By TurboGnu in forum De korte linier
    Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 25.09.05, 22:15

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •