Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 28

Emner: PC og scoutingafdelingen

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    PC og scoutingafdelingen

    FCK har gennem flere år, haft problemer med at finde nye spillere. Det kostede Ståle jobbet. Det kommer måske til at koste Thorup jobbet. Og det bør også koste PC jobbet, hvis han ikke leverer et brag af et transfervindue, når der åbnes op for nye tilgange om lidt over en måneds tid.

    PC har ikke haft et nemt første år i FCK. Han overtog en uharmonisk trup, et trænerteam han ikke selv havde valgt, og en klub, der reelt har været i forfald gennem flere år. Det kan han selvfølgelig ikke forventes at ændre med et snuptag.

    Hvor der handles, der spildes, og der vil altid være forbiere, når der hentes nye spillere. Der tegner sig dog et billede af, at PC, som sin forgænger, har alt for mange forbiere - med enkelte tilfælde i den helt absurde kategori. Der skal selvfølgelig tages forbehold for, at der har været stor udskiftning, og at nogle spillere skal have tid for at falde til. Skader på nøglepositioner, en elendig bane og en famlende træner, hjælper naturligvis heller ikke på situationen. Alligevel kan man godt tillade sig at have større forventninger.

    PC har hentet 15 spillere, heraf 10 på længerevarende kontrakter. Af dem kan kun 4 betragtes som successer, og det endda med visse forbehold: Grabara gør det godt, men er købt meget dyrt for en målmand, og er ganske forfærdelig med fødderne. Diks startede som lyn og torden, men har ikke kunnet holde kadencen. Skader og et ophold på venstre back har selvfølgelig ikke hjulpet. Khocholava var en kærkommen forstærkning af midterforsvaret, og Vavro ligeså. Sidstnævnte er dog indtil videre kun lejet, og har en voldsom frikøbsklausul.

    I den helt sørgelige ende har vi Luther Singh, som næppe har en fremtid en fremtid i FCK. Jeg tror heller ikke på Khouma Babacar, og jeg frygter, at Nicolai Jørgensen med sin skade tilslutter sig listen af store spillere, der vendte hjem til en trist afslutning i klubben. Det er svært at dømme Karamoko og Amoo ude, når de nærmest ikke har spillet, men det er bekymrende, at et af klubbens rekordkøb har haft problemer med overhovedet at komme i kamptruppen. Amoo har selvfølgelig en alder, hvor spilletid i FCK ikke kan forventes, men er det klogt at bruge så mange penge på en så ufærdig spiller? Det mener jeg ikke. Isak Johannesson kan i øvrigt smides i samme bunke, omend han har vist sig langt mere anvendelig. Hvorfor bruge så mange penge på spillere, der ikke er klar til at bidrage, når startopstillingen skriger på kvalitet, og talentafdelingen i øvrigt er leveringsdygtig i spillere på mindst samme niveau? Det virker ikke gennemtænkt.

    På salgssiden ser det bedre ud. I bagklogsskabens klare lys havde det nok været smartere at holde på Daramy og Wind til sommer, når det ikke lykkedes med bedre erstatninger. Regnestykket reddes også af de store salg, hvorimod der er taget betragtelige tab på overskudslageret. Jeg vil dog ikke klandre PC for at gennemføre den nødvendige oprydning.

    Omend PC har det endelige ansvar, må blikket også falde på scoutingafdelingen, som, set udefra, har svigtet endnu en sportsdirektør. Der er jo nogle mennesker, der finder disse spillere, analyserer dem, og i sidste ende anbefaler dem til den sportslige ledelse. Jeg har gennem flere år været meget skeptisk vedr. scoutingafdelingens arbejde, og spørgsmålet er, om det ikke også er tid til forandring der?

    Jeg tror desværre, at vi går endnu et travlt transfervindue i møde. Desværre, fordi det er påkrævet, hvis vi skal tilbage på et acceptabelt niveau. Desværre, fordi truppen også har brug for noget ro til at opbygge relationerne i spillet. Mest af alt frygter jeg, at vi ikke kan holde på vores bedste spillere, og hvordan de erstattes. FCK uden Falk og Biel er ikke til top 6 i Superligaen per d.d.

    Overblik over PC's transfers

    Tilgange sommer 2021
    Andri Finnur Baldursson (leje)
    David Khocholava 19 mio.
    Isak Bergmann Johannesson 37 mio.
    Johan Guadagno Ukendt transfer
    Kamil Grabara 18-26 mio.
    Kevin Diks Gratis/lav transfer
    Luther Singh 8-11 mio.
    Ruben Gabrielsen (leje)

    Afgange sommer 2021
    Andreas Bjelland (leje)
    Guillermo Varela 7,5 mio.
    Karlo Bartolec 2 mio.
    Marko Stamenic (leje)
    Michael Lüftner 2 mio.
    Mikkel Kaufmann (leje)
    Mohamed Daramy 90 mio.
    Sten Grytebust (leje)
    Victor Nelsson 60 mio.
    Viktor Fischer 11 mio.

    Tilgange vinter 2022
    Akinkunmi Amoo 36 mio.
    Denis Vavro (leje)
    Khouma Babacar Gratis
    Mamoudou Karamoko 11 mio.
    Nicolai Jørgensen (kort kontrakt) Gratis
    Paul Mukairu 15 mio.
    Viktor Claesson (kort kontrakt) Gratis

    Afgange vinter 2022
    Jonas Wind 90 mio.
    Kamil Wilczek Kontrakt ophævet
    Marko Stamenic (leje)
    Pierre Bengtsson (Djurgården) Ukendt transfer
    Rasmus Højlund 13-19 mio.
    Robert Mudrazija (leje)
    Sten Grytebust Kontrakt ophævet

    Gratis spillere skal naturligvis stadig have løn, og deres agenter skal betales, så ovenstående er kun en del af sandheden. Spillere som Bjelland, Wilczek og Grytebust er betalt for at forlade klubben.

  2. De følgende 10 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,753

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Jeg kan ikke se hvordan PC skal tilskrives salg af Daramy og Wind - de var klar til salg da han kom. Af de indkøb han har lavet, så var David allerede på vores ønskeliste, Vavro, NJ, Diks og Grabara mere end velkendte navne. Skal vi se på PC indflydelsen så kommer den (kendte ikke til dem før) på:
    - Amoo, dumpet
    - Johannesson, dumpet
    - Babacar, dumpet
    - Karamoko, dumpet
    - Singh, dumpet
    - Baldursson, dumpet
    - Gabrielsen, dumpet
    - Guadagno, ?
    - Mukairu, ok
    - Claesson, ok (var han egentlig ikke også forsøgt hentet før PC kom?)

    Det er et øjebliksbillede og flere spillere kan sagtens vokse. Men selv hvis vi skal tilskrive PC de succes’er Vavro, David, Grabara og Diks har været, så er spørgsmålet om ikke enhver anden havde hentet samme navne og dermed står PC tilbage med et forklaringsproblem.

  4. De følgende 10 brugere er enige:

  5. #3
    Tilmeldingsdato
    Dec 2002
    Indlæg
    688

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Citat Oprindeligt indsendt af superestrella Se meddelelser
    Jeg kan ikke se hvordan PC skal tilskrives salg af Daramy og Wind - de var klar til salg da han kom. Af de indkøb han har lavet, så var David allerede på vores ønskeliste, Vavro, NJ, Diks og Grabara mere end velkendte navne. Skal vi se på PC indflydelsen så kommer den (kendte ikke til dem før) på:
    - Amoo, dumpet
    - Johannesson, dumpet
    - Babacar, dumpet
    - Karamoko, dumpet
    - Singh, dumpet
    - Baldursson, dumpet
    - Gabrielsen, dumpet
    - Guadagno, ?
    - Mukairu, ok
    - Claesson, ok (var han egentlig ikke også forsøgt hentet før PC kom?)

    Det er et øjebliksbillede og flere spillere kan sagtens vokse. Men selv hvis vi skal tilskrive PC de succes’er Vavro, David, Grabara og Diks har været, så er spørgsmålet om ikke enhver anden havde hentet samme navne og dermed står PC tilbage med et forklaringsproblem.
    Jeg er meget enig i din vurdering og der ligger i omegnen af DKK 120 mio., der er hældt direkte ned ad brædtet.

    Ved PC's tiltrædelse var de to mest bemærkelsesværdige ting:

    1. alt det relevante han ikke sagde noget om

    2. At han sagde, at vi havde brugt pengene forkert og fået for lidt for dem. Det ville han lave om på.

    De to allerdyreste spillere Isak og Amoo er voldsomt ringe. Når jeg har set Isak på U19 er han en fin spiller, men han skiller sig ikke ud. Han falder ind uden at falde igennem. De to spillere udgør ca. DKK 75 mio. Tidligere havde vi en alt for dyr bænk og skulle flytte flere af pengene ind i start 11'eren. I stedet har vi flyttet den største del af transferbudgettet helt ud truppen. For at bruge PC's eneste udtryk - Det er helt vildt.

    Man sidder jo tilbage dybt frustreret og i fuldkommen afmagt over den åbenlyse inkompetence, der hersker i klubben.
    Goldbæks Højrefod

  6. De følgende 5 brugere er enige:

  7. #4
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Da vi fyrede Ståle, havde jeg håbet på en betydelig omstrukturering af den sportslige ledelse. Det har vi givetvis også fået, men det har bestemt ikke udviklet sig i den retning jeg havde håbet på. Personligt havde jeg håbet på, at det ikke var træneren/trænerne, der udelukkede skulle stå for det taktiske udtryk og spillestil. Jeg havde håbet på, at vi fik en stærk fodboldfaglig sportsdirektør ind, som kunne være med til at udvikle en ny retning. Ikke kun for at genopbygge, men også for at kunne lægge på. At man begyndte at tænke lidt nyt og gøre tingende anderledes. Holmstrøm havde angiveligt allerede taget de første spadestik til et sportsligt advisory board (en 75-årig mand er/var åbenbart den mest nytænkende omkring vores klub), men i stedet fik vi et trænerteam som umiddelbart har hvert deres fokusområde med Thorup som øverste leder, hvilket så superviseres af PC, der også har ansvaret for transfers, men som umiddelbart ikke bidrager væsentligt til spillestil end at han vil se ild i øjnene (eller hvad det var han kaldte det). Altså mere eller mindre tilbage til den struktur vi havde før Ståle blev manager med få tilføjelser.

    Ingen er jo længere i tvivl om, at man absolut ingen plan havde klar, da man fyrede Ståle. Det var ganske klart bare med tanke på hele forløbet omkring fyringen, men vi betaler stadig for den beslutning i dag. Helt alvorligt, så tror jeg der findes brugere herinde, der havde flere konkrete planer, tanker og idéer.

    Thorup kom ind til en rodebutik og et hold der sejlede og vores nye sportsdirektør fik minimal indflydelse på det sportslige setup. Han har endda udtalt, at han næppe ville have hentet Selles (og Bundu) til klubben og at det faktisk var Ståle, der ville have ham. Hvem er det, der har sammensat det trænerteam og hvem står med det sportslige ansvar? Derudover ligner det da også, at PC har overtaget Ståles gamle scouting/indkøbsliste - jeg troede ellers det var den del, der kostede ham jobbet.

    Nu er det næsten to år siden Ståle blev fyret og vi er igen med i mesterskabskampen, men det sportslige setup fejler og vi vælter stadig rundt. Uværdig fyring af Wind og Antonsson, banen (med dertilhørende maling og firmafester), dyre (og besynderlige) indkøb af tvivlsom kvalitet, mærkelige udtalelser (herunder et interview med en påvirket medejer – selvsamme medejer som man glemte at registrere som medejer) og et muligt frasalg af klubben bare for at nævne et par stykker. Nu hvor vi halter sportsligt begynder det hele at spøge igen og vinder vi ikke mesterskabet tror jeg ikke den tumultariske periode tilnærmelsesvis er slut (den er måske heller ikke slut selvom vi ender med at vinde mesterskabet).

  8. De følgende 8 brugere er enige:

  9. #5
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,846

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Ønskede man en revolution, er det i al fald en velkendt en af slagsen i forhold til den del af truppen, som reelt fungerer.

    Af vores bedste spillere i denne sæson er det i den grad Ståles kerne, som udgør den stærkeste kerne af holdet trods de massive frasalg:

    Falk (som Ståle holdt på med næb og klør), Pep Biel og Stage (som begge længe var udråbt til skandaleindkøb), Boilesen (som JT endelig har taget til nåde efter sin skade), den tilbagevendte Ståle-darling Vavro, og så selvfølgelig Zeca.

    Dertil kan vi vel godt give lidt kredit til Ståle for Khocholava. Det har PC i al fald selv gjort.

    Her og nu er det faktisk blot ét af PC's mange 100% egenindkøb, som gør en positiv forskel her og nu: Grabara! Og lad os da bare for syns skyld tage Diks med, selv om JT ikke har fattet, at han udelukkende bør husere på højrekanten.

    Med de to står den 7-2 i Ståles favør på holdet anno 2022 contra PC.

    7-2!

    Og det er altså trods et massivt frasalg på hele 300 mio. kr. i denne sæson fra Ståles berømte rodebutik.

    Forestil jer lige, hvis vi havde beholdt Wind eller Daramy. Eller Højlund for den sags skyld.

    Wind alene scorede i efteråret dobbelt så mange mål som vores angreb i foråret har scoret til sammen (og vel og mærke kun et enkelt via straffesparkspletten).

    Når man sælger for 300 mio. kr. - og fuldstændig udrydder et helt angreb, har man i den grad at erstatte det med uomtvistelig kvalitet fra dag 1.

    Vi har fået det stik modsatte: Et par transferbillige profiler på meget lange kontrakter og en gammel kending til låns, der desværre kun brændte sin egen karriere - og ikke Superligaen - af.

    Jeg frygter virkelig, hvad der sker, hvis vi sælger flere fra Ståles kerne fra til sommer. Hvad gør vi uden Biel, Falk, Stage, når det på et helt år ikke er lykkedes os at integrere mere end en enkelt p.t. fejlplaceret markspiller udefra?
    »Jeg tror, at FCK skal slås om guldet. Og så er det FCK igen. Og så er det FCK en gang mere.« Thomas Frank om sæsonen 2016-2017.

  10. De følgende 6 brugere er enige:

  11. #6
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,583

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Pilen peger i den grad på to mennesker: Lars Seier og William Kvist.

    Fra Lars Seier indtræder i klubben, kommer der krav fra bestyrelsen om at man skal sælge for 100 mio. kr., hvilket er et kæmpe benspænd ift. at skabe den nødvendige kontinuitet, der har skabt vores europæiske storhold. Man kan sammenligne det med at vi havde solgt N'Doye inden 10/11 sæsonen, eller Delaney, Corner og Zanka inden 16/17 sæsonen. Vi havde aldrig opnået de resultater, vi fik i de sæsoner, hvis vi havde solgt profiler på den måde, som bestyrelsen så begyndte at kræve. I det efterfølgende vindue, sommeren 2019, sælger vi for knapt 200 mio. kr. Vavro og Skov står tilsammen for over 150 mio., og Joronen for lige under 40 mio. kr. Bærende spillere fra den foregående mesterskabssæson, og som vi i den grad kunne have brugt i den skrækkelige straffesparkskonkurrence mod Røde Stjerne.

    Det er også Lars Seier, der i oktober 2020, efter freak-kampen mod Rijeka, hvor alt, der kan gå galt, går galt, og fordi man på grund af corona ikke kan lave nogen store salg i sommerens transfervindue, får overtalt bestyrelsen til at afskedige Ståle, uden at man har lavet en klar plan for det efterfølgende forløb. Kæmpe mangel på due dilligence, uagtet hvorvidt man måtte mene at fyringen var berettiget eller ej. Først efter fyringen begynder man at kigge sig om efter en træner og en sportsdirektør.

    Når man som bestyrelse skal lave en så voldsom udskiftning i den øverste sportslige ledelse, så skal man sgu have styr på, hvem man henter ind i stedet for. Alt andet er simpelthen for amatør-agtigt. Men imens står det eneste bestyrelsesmedlem med hands-on erfaring fra professionel fodbold, William Kvist og spiller kæk og arrogant på tv, mens han pisser sin tidligere chef op og ned ad ryggen med en skide kaffekop i hånden og derefter sviner ham til i tide og utide, mens han selv overhovedet ikke har styr på hvad fanden han gør.

    Så har William Kvist og Lars Seier fået Bo Svensson ind til samtale om at overtage jobbet som cheftræner. Og Bo Svensson, der både er gammel KB-dreng, har rent faktisk løftet DM-pokalen som anfører, har stået i lære som træner under Thomas Tuchel, Jürgen Klopp og Kasper Hjulmand, anses som det næste store trænertalent på niveau med de to førstnævnte, og på det tidspunkt stod for udviklingen af de kommende spillere i A-truppen hos Red Bull Salzburg, er meget interesseret i at overtage tjansen i sin hjerteklub, men Kvist og Seier vil kun tilbyde ham et vikariat, indtil en "rigtig træner" er tilgængelig. Det takker han naturligvis nej til, og scorer derefter en kontrakt hos Mainz, hvor han som forventet gør det fremragende.

    I stedet køber man Jess Thorup fri fra Genk til overpris, uden at have styr på hvem man skal have som sportsdirektør. Han bliver først ansat bagefter. Og imens sammensætter man et uhørt stort trænerteam, samtidigt med man degraderer og fyrer ledere til højre og venstre (bl.a. Stefan Madsen og Dave Cosgrave), mens andre flygter ud af det kommende galehus (Frederik Leth, Andrew Findlay, Jansen Moreno). Alt sammen noget, som PC ikke har indflydelse på, men som har William Kvists fingeraftryk på ud over det hele.

    I stedet for at betale overpris for Thorup, kunne man have fået Bo Svensson nærmest gratis, og man kunne have brugt pengene på at købe PC fri af sin opsigelsesperiode i AGF, så han rent faktisk havde været til rådighed i vinterens transfervindue i 2021. Den beslutning peger på Kvist og Seier, og illustrerer igen, at nok er Seier den blandt ejerne, der ved mest om fodbold, men også at han er den enøjede konge i de blindes rige, og at Ståle fik ret i at Kvist var ude, hvor han ikke kunne bunde.

    Så Kvist og Seier er ansvarlige for at have revet det sportslige setup ned, og i stedet have bygget et svagt og skrøbeligt fundament, hvor nøglespillere, der ellers vil være garant for at sikre mesterskabet (Wind, Daramy, Nelsson), sælges, og hvor luftkastellet lige nu svajer kraftigt i vinden, og som ikke kun står og falder med om man kan få fuld pointhøst mod oprykkerne fra Silkeborg, Randers og AaB, men også skal genopbygges fra næste sæson. For Thorup kan ikke blive efter at have formøblet et 9 points forspring, mesterskab eller ej.

    Men det er prisen for både at fyre Ståle Solbakken OG ville starte helt forfra med det sportslige setup. Man ville i en fuldstændig anden retning, og efter at have revet fundamentet ned, står man nu med en wish-kopi af Ståles migrænebold, som kan kollapse hver gang det er kampdag..

    Citat Oprindeligt indsendt af Ståle Solbakken
    Jeg kunne have gjort tingene bedre, 100% sikkert. Jeg kan meget gerne byttes ud, jeg skal ikke stå i vejen for det, hvis nogen vil det. Men det, jeg vil advare meget stærkt mod, det er de fuldstændigt hjernedøde, idiotiske, håbløse krav om at vi skal gå i en fuldstændig anden retning eller gøre noget andet end noget, som beviseligt har indkasseret os ekstreme transfers, ekstreme indkomster i europæisk spil, mange mesterskaber og pokaltitler. Vi har nået mere i fodbold-Europa, som vi ikke må miste, fordi nogen skriger på noget, som er idiotisk i forhold til hvad vi står for. Vores DNA, den må ikke væk. Fjern mig, no problem. Men gå ikke væk fra DNA'et. Det er... Be careful what you wish for.
    Sidst redigeret af Kiwi : 11.05.22 kl. 09:27
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)


  12. #7
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,753

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Du er 100% spot on Kiwi - det er forfærdeligt at være vidne til, mesterskab eller ej

  13. #8
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Citat Oprindeligt indsendt af Andreas Hansen Se meddelelser
    Af vores bedste spillere i denne sæson er det i den grad Ståles kerne, som udgør den stærkeste kerne af holdet trods de massive frasalg:

    Falk (som Ståle holdt på med næb og klør), Pep Biel og Stage (som begge længe var udråbt til skandaleindkøb), Boilesen (som JT endelig har taget til nåde efter sin skade), den tilbagevendte Ståle-darling Vavro, og så selvfølgelig Zeca.
    Det er imponerende argumentatoriske knuder, Ståles trofaste garde slår på sig selv. Det er jo fuldstændigt rigtigt, at Pep Biel og til dels Stage længe af mange fans blev udråbt til flops (at årsagen til Biels meget lange tilløb til succesen i høj grad var, at Ståle brugte ham forkert, er så en sidehistorie), men netop derfor er det jo imponerende, at I allerede nu kan konkludere, at en håndfuld af nyindkøbene er flops.

    Hvis Pep Biel skal forsvares som et godt køb, selv om det tog ham to år at slå det fast, hvorfor skal Johannesson så have under et år, hvor han lige som Biel i øvrigt primært er blevet brugt på en "forkert" plads, før han bliver dumpet? En spiller som vel at mærke var fem år yngre end Biel, da han blev købt og dermed kan forventes at have et væsentligt større uforløst potentiale.

    Hvordan kan spillere som Amoo og Karamoko erklæres som fejlindkøb efter henholdsvis 63 og 19 minutters spilletid, hvis Ståles indkøb kan få lov at spille tusindvis af minutter, før de beviser deres værd?

    Og Singh er jo en helt særlig historie. Manden kan i princippet være guds gave til fodbold, uden at vi ville ane det. Det er han nok ikke, men vi har nærmest intet belæg for at vurdere hans fodboldmæssige kvaliteter.

    Jeg er hamrende utilfreds med tingenes tilstand, men om hovedproblemet ligger hos sportsdirektøren, træneren eller begge steder er jeg meget i tvivl om. Men jeg vil anbefale, at man bruger samme målestok, når man vurderer Ståles og PC's indkøb.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013


  14. #9
    Tilmeldingsdato
    Jul 2014
    Indlæg
    1,187

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Jeg er på ingen måde lige så kritisk som stort set alle andre herinde er over for PC. Og jeg synes også, at argumenterne mod ham bliver alt for ensidet og ikke tager højde for nuancerne i det historiske forløb. I den forbindelse stor tak til Kiwis ovenstående indlæg, som jeg ikke vil gentage.

    Men jeg vil gerne anfægte, at PC ikke har gjort noget eller sat en retning eller været tydelig i sin kommunikation for den sags skyld.

    - Han har sagt, at vi skal væk med "mellem" spillerne, rent budgetmæssigt, fylde på i toppen med stjerner og så unge talenter i vores u19-23 segment.

    Stjernerne er ikke lykkes, primært fordi den type spillere, vi går efter, de vil som minimum spille Europa League. De etablerede stjerner, som vi så kunne få, dem fandt vi for lette, og derfor gik vi i en anden retning og hentede ind til vores unge segment. Babacar, NJ og Vavro kom til i vinter som etablerede, og jeg vil gerne medgive at de to første ikke har præsteret. Men at vi ikke har købt flere etablerede navne til dyre lønninger, er vel netop at passe på pengene? Og NJ har altså ikke været dyr i vores setup.

    - Han har opstartet den gigantiske trupoprydning, der skulle til, og kommer til sommer til at gennemføre den helt.

    Det er fuldstænding korrekt, at stammen på holdet pt. er fra Ståles æra, men tjek lige den her liste af spillere, som PC har fået og skal have ud af vagten, før I putter Ståle op på en pedestal igen: Grytebust, Marios, Oviedo, Bengtsson, Bjelland, Wilzcek, Nicolaj Thomsen, Kaufmann, Bartolec, Mudražija og garanteret jeg glemmer.

    - Han er ikke kommet ind fra dag 1 og sagt "Nu gør vi sådan her".

    Nej - tværtimod har han gået ind i organisationen og mødt alle mennesker og nu til sommer kommer det store strategiske tanker for, hvor vi skal hen. Jeg kan godt lide, at manden har været her i en rum tid, før han tegner den sportslige fremtid. Så må vi så se, hvad den indeholder og tage den derfra.

    - Vi var oppe at støde over flere af vores signings, da de blev signet.

    Hvorfor? Fordi highlights så spændende ud, og fx både Isak og Amoo havde brændt Sverige af. Babacar havde scoret 66 mål i Serie A. Claesson virkede helt uopnåelig. Osv. Så kommer de ind på et hold, der slet ikke fungerer, og så falder selvtilliden og alt omkring.

    Nej, det har ikke været perfekt. På ingen måde. Men jeg har meget meget svært ved at se, at problemet bare ligger i dårlige indkøb. Fordi så dårlige er de spillere, vi har hentet, altså ikke. Tværtimod synes jeg i høj grad, at pilen peger på trænerteamet og et manglede offensivt udtryk på banen. En taktik, hvor folk ved, hvad de skal, og hvor det ikke bare er op til enkeltmandspræstationer.

    I øvrigt er en fun fact: selv med alle vores dyre indkøb, så er truppen lønmæssigt ikke dyrere end under Ståle. Til sommer ryger Bjelland, Marios, Oviedo m.fl. hvilket frigør endnu flere penge til indkøb i sommer.

    Jeg tror på PC endnu.

  15. Den følgende bruger er enig i dette:

  16. #10
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,846

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Citat Oprindeligt indsendt af Garneren Se meddelelser
    Det er imponerende argumentatoriske knuder, Ståles trofaste garde slår på sig selv. Det er jo fuldstændigt rigtigt, at Pep Biel og til dels Stage længe af mange fans blev udråbt til flops (at årsagen til Biels meget lange tilløb til succesen i høj grad var, at Ståle brugte ham forkert, er så en sidehistorie), men netop derfor er det jo imponerende, at I allerede nu kan konkludere, at en håndfuld af nyindkøbene er flops.

    Hvis Pep Biel skal forsvares som et godt køb, selv om det tog ham to år at slå det fast, hvorfor skal Johannesson så have under et år, hvor han lige som Biel i øvrigt primært er blevet brugt på en "forkert" plads, før han bliver dumpet? En spiller som vel at mærke var fem år yngre end Biel, da han blev købt og dermed kan forventes at have et væsentligt større uforløst potentiale.

    Hvordan kan spillere som Amoo og Karamoko erklæres som fejlindkøb efter henholdsvis 63 og 19 minutters spilletid, hvis Ståles indkøb kan få lov at spille tusindvis af minutter, før de beviser deres værd?

    Og Singh er jo en helt særlig historie. Manden kan i princippet være guds gave til fodbold, uden at vi ville ane det. Det er han nok ikke, men vi har nærmest intet belæg for at vurdere hans fodboldmæssige kvaliteter.

    Jeg er hamrende utilfreds med tingenes tilstand, men om hovedproblemet ligger hos sportsdirektøren, træneren eller begge steder er jeg meget i tvivl om. Men jeg vil anbefale, at man bruger samme målestok, når man vurderer Ståles og PC's indkøb.
    Nu kommenterer du mit indlæg, så derfor tillader jeg mig at spørge, hvor du ser i mit opslag, at jeg kalder nogen af vores nyindkøb for flops.

    Jeg konkluderer blot, at ser du på de spillere, som udgør kernen af holdet her og nu, består holdet stort set kun af Ståles gamle rygrad af spillere med - i bedste fald - to undtagelser. Håber da i den grad også på, at vi så langtfra har set det bedste fra bl.a. Amoo og Ísak endnu.

    Og ja, det tog tid for Ståle at finde den bedste plads til Biel, samtidig med at han lige skulle falde til. Man kan så spørge sig selv, om det er værre, at det tager tid for en træner at finde den helt rette position til en ny spiller, eller om det er værre, at en ny træner skyller al erfaring ud med badevandet og smider Biel tilbage i den forkerte position.
    »Jeg tror, at FCK skal slås om guldet. Og så er det FCK igen. Og så er det FCK en gang mere.« Thomas Frank om sæsonen 2016-2017.

  17. Den følgende bruger er enig i dette:

  18. #11
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,753

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Citat Oprindeligt indsendt af Garneren Se meddelelser
    Det er imponerende argumentatoriske knuder, Ståles trofaste garde slår på sig selv. Det er jo fuldstændigt rigtigt, at Pep Biel og til dels Stage længe af mange fans blev udråbt til flops (at årsagen til Biels meget lange tilløb til succesen i høj grad var, at Ståle brugte ham forkert, er så en sidehistorie), men netop derfor er det jo imponerende, at I allerede nu kan konkludere, at en håndfuld af nyindkøbene er flops.

    Hvis Pep Biel skal forsvares som et godt køb, selv om det tog ham to år at slå det fast, hvorfor skal Johannesson så have under et år, hvor han lige som Biel i øvrigt primært er blevet brugt på en "forkert" plads, før han bliver dumpet? En spiller som vel at mærke var fem år yngre end Biel, da han blev købt og dermed kan forventes at have et væsentligt større uforløst potentiale.

    Hvordan kan spillere som Amoo og Karamoko erklæres som fejlindkøb efter henholdsvis 63 og 19 minutters spilletid, hvis Ståles indkøb kan få lov at spille tusindvis af minutter, før de beviser deres værd?

    Og Singh er jo en helt særlig historie. Manden kan i princippet være guds gave til fodbold, uden at vi ville ane det. Det er han nok ikke, men vi har nærmest intet belæg for at vurdere hans fodboldmæssige kvaliteter.

    Jeg er hamrende utilfreds med tingenes tilstand, men om hovedproblemet ligger hos sportsdirektøren, træneren eller begge steder er jeg meget i tvivl om. Men jeg vil anbefale, at man bruger samme målestok, når man vurderer Ståles og PC's indkøb.
    Vi bliver da nød til at bruge et her og nu billede. Biel er en kæmpe succes, om hans personlighed krævede en lang indkøringsperiode eller om det var hans plads på højre midt kan diskuteres, men mon ikke det er en kombination. Jeg tror i øvrigt han ville spille en helt fin højre kant nu om dage! Biel var Ståles mand, så det var godt set dengang… knap så godt udnyttet.

    Din forklaring omkring mindre spilletid køber jeg hellere ikke - det gør indkøbene endnu mere håbløse. 50 millioner brugt på 2 spillere, der tilsammen har spillet mindre end én kamp - det må man vel godt kalde en udeblevet succes og dermed har ingen sagt, at det ikke kan vende a la Biel, N’Doye osv. Når man ser på præstationerne fra NJ og Babacar, så er det vel lovligt at antyde Karamoko må være et endnu større fejlskud, hvis han ikke engang får chancen.

    Jeg er meget meget overrasket over at vi har hældt omkring 100 millioner efter talenter, som nærmest ikke er gode nok til kamptruppen med mindre der er mange skader. Jeg har ikke set hvorfor nogle af dem koster hvad de gjorde! For en klub af FCK’s størrelse, så er det mange penge at bruge på talenter. Vores angreb kunne åbenbart godt have brugt en større investering (selv Kaufmann ville vel gøre det bedre), vi har satset alt for meget på en 19 årlig venstre back uden backup… selv Bengtsson ville vel spille bedre end Diks. Det må vi vel gerne kritisere uden at skal have skudt “Ståle Lovers” i skoene.

    Her og nu billedet er, at vi hverken har resultater eller godt spil at hænge vores hat på. Perioden med godt spil i sæsonen har været begrænset, men resultaterne har været godkendte…. Men egentlig hellere ikke mere. Det er frygteligt at vi reelt set ikke er favoritter i nogle kampe mere, vi overlader alt spil til modstanderne og vores trup er bare ikke god nok pt.

    Status er: Kvist, PC, JT har ikke gjort deres job godt nok indtil nu. Det kan vende, de kan være vores store frelsere - jeg er bare nået dertil, hvor tvivlen ikke længere kommer dem til gode. Jeg vil virkelig se forandringer i deres ageren eller nye folk på posterne.

  19. De følgende 3 brugere er enige:

  20. #12
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: PC og scoutingafdelingen

    At de fleste af nyindkøbene endnu ikke har gjort den store forskel - og at det generelt ikke ser godt ud med spillet og resultaterne - behøver vi ikke at diskutere. Det, jeg anholder, er blot de meget bombastiske konklusioner om spillere, der stort set ikke har spillet, eller indtil videre har haft meget kortere tid end nogle af de gamle spillere til at vise deres værd.

    At Thorup ikke bruger spillere kan jo både være et udtryk for, at spillerne ikke er gode nok, eller at Thorup ikke er god nok til at bruge dem eller se deres styrker. Det er egentlig blot den - synes jeg, ret ukontroversielle - pointe, jeg prøver at komme med. Ligesom at jeg kunne se tegn på potentiale i Pep Biel, dengang han ikke spillede godt, kan jeg se tegn på potentiale i Johannesson, og når en 19-årig spiller som Amoo har imponeret stort i Allsvenskan, skulle man måske lige se ham spille mere end en time, før man konkluderer, at han er et flop. Det er blot det, jeg argumenterer for.

    Jeg mener i øvrigt, at Ståle gjorde en del fantastiske indkøb. Min kritik af ham handlede mest af alt om hans manglende evne til at få holdet til at spille offensivt og underholdende mod dårligere hold. Jeg er bare ret træt af at skulle høre om Ståle, fordi Jess Thorup formentlig er en endnu værre træner. Vi kan forhåbentlig få noget, der er bedre end dem begge.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  21. #13
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Lige til PC's forsvar omkring kritikken af den manglende tydelighed i klubbens overordnede spillestil, så har jeg flere gange hørt ham udtale, at der pt. arbejdes ihærdigt på en vision 2030, som skulle indeholde planer for den taktiske vision fra førsteholdet og ned igennem klubben. Her håber jeg inderligt, at vi ser noget mere konkret end "vildt", "nyt design", "frem over stepperne" og alle de andre tomme floskler, vi er blevet spist af med siden april 2021.

    Med den nye vision, finder jeg det også spændende, hvordan PC ser Thorup passe ind. Det får vi nok næppe at vide direkte, men planerne vil i hvert fald være et vink med en vognstang om, hvor længe Thorup har i klubben, hvis han mod alle odds skulle være så heldig at lede FCK til mesterskabet.

    Samtidig vil jeg igen rette en gigantisk kritik af ledelsen. Denne vision burde man have udarbejdet sammen med PC - eller en anden sportsdirektør - efter man afsatte Ståle, og FØR man ansatte Thorup. Det er simpelthen en tåbelig og håbløs strukturering af klubbens omkalfatring, at man ikke startede med fundamentet, da man gik ud og gjorde op med 20 års sportslig retning, og de viser jo, at kritikken af ledelsen er helt på sin plads.

    Det sidste jeg husker jeg hørte om, hvornår man var klar til at melde noget ud om visionen, var juni (jeg kan ikke huske om det var i Købmændenes klub eller Mediano), og det er jo påfaldende, for det falder godt i hak med rygterne om salget af Parken, og alle de andre fugle på taget man skal knytte sit håb til i disse dage.

  22. Den følgende bruger er enig i dette:

  23. #14
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    320

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Citat Oprindeligt indsendt af Andreas Hansen Se meddelelser

    Og ja, det tog tid for Ståle at finde den bedste plads til Biel, samtidig med at han lige skulle falde til.
    Er det ikke mere korrekt at sige at han aldrig rigtig fandt den?

  24. De følgende 8 brugere er enige:

  25. #15
    Tilmeldingsdato
    Jan 2015
    Indlæg
    3,583

    Re: PC og scoutingafdelingen

    Ståles sidste kamp, mod FCN. Der spillede Pep Biel strålende centralt.
    Ståle (un)Raus #666

    Ceterum autem censeo Civitas Puteus esse delendam (I øvrigt mener jeg at Brøndby bør destrueres)

    Be careful what you wish for..
    (Citat: Ståle Solbakken)

  26. Den følgende bruger er enig i dette:

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •