Side 2 af 5 FørsteFørste 12345 SidsteSidste
Viser resultater 16 til 30 af 68

Emner: Status - sæson 2 efter Ståle

  1. #16
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,846

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Jeg hverken kan eller vil tale for hele den danske lægestand. Der er sikkert nogle, der nægter at ændre sig og bare gør det, man altid har gjort. Men det er min erfaring, at det klart er mindretallet.

    Generelt går læger ikke op i hvad der er offentlige anerkendt. Der er mange behandlinger, vi ikke har herhjemme, men som stadig er virksomme og ganske mange gange, er der flere forskellige behandlinger, hvor man så vælger den man selv kender til - velvidende om at der er gode alternativer. En klar forskel er dog, at læger vælger at forske i de sygdomme og behandlinger, vi enten ikke kender ret meget til eller er dårlige til at behandle, mens de alternative behandlere bare smider deres vanlige behandling efter alle.
    Personligt har jeg selv forsket i kroniske smerter efter kirurgi og her prøver man meget af og ikke alle er enige i den bedste fremgangsmåde. Læger har generelt intet imod eksperimentelle behandlinger - hvem tror du foretager den kliniske forskning?

    Problemet med diverse alternative behandlere er, at de i høj grad netop er udstyret med en hammer. Hvad kan en akupunktør tilbyde udover akupunktur? Hvad kan en kraniosakralterapeut tilbyde udover kraniosakralterapi?
    Man kan jo bare gå ind på forskellige behandleres eller foreningers hjemmesider og se hvad de behandler. Det er typisk lange lister, som de ikke har noget som helst belæg for.

    Ifølge Foreningen af Kraniosakralterapeuter kan de behandle: Hovedpine og migræne, piskesmæld og hjernerystelse, stresssymptomer, muskelspændinger, ryg- og nakkesmerter, angst, søvnbesvær, hormonubalancer, choktilstand, bækkenløsning.
    Går man ind på nogle behandleres hjemmesider kan man tilføje svimmehled, tinnitus, nakke- og skuldersmerter, fordøjelsesproblemer, kronisk træthed, tandgener og kæbesmerter, synsforstyrrelser, ordblindhed, nervesmerter, mellemørebetændelse, nedsat hørelse, kolik, forstoppelse, allergi, forhøjet blodtryk, uro, koncentrations- og indlæringsvanskeligheder, adfærdsproblemer, depression, fødselstraumer og organmassage til listen.
    Er der nogen udover dem selv, der synes at det der er rimeligt?

    Der er ikke biologisk eller fysiologisk belæg for, at deres behandling reelt kan have nogen effekt på noget som helst og når de samtidig angiver at kunne behandle så mange forskellige organsystemer med samme behandling, så understreger det jo virkeligheden - de behandler intet.

    I modsætning til os andre, så arbejder alternative behandlere ikke ud fra den videnskabelige metode. De undersøger intet. Konklusionen er klar på forhånd - deres behandling virker og så tilpasser man alt andet, så det passer med det. Det er rendyrket pseudovidenskab.

    Som udgangspunkt kan man ikke afgøre, om en alternativ behandling virker eller ej. Man må bare konkludere, at der ikke er evidens for deres effekt og at de alternative behandlere på ingen måde er interesserede i at skaffe den. Derudover er deres virkningsmekanisme typisk baseret på fænomener, der ganske enkelt ikke findes. Kiropraktorerne behandler usynlige subluksationer, akupunktørerne stikker nåle i ikke-eksisterende meridianer og kraniosakralterapeuterne gør et-eller-andet med en kraniosakral puls der ikke eksisterer. Denne påståede kraniosakrale puls skulle være vores cerebrospinale væske, der åbenbart pulserer (jeg har foretaget en del lumbalpunkturer og der er altså ingen pulsering) og vores kranie skulle derudover også udvide og trække sig sammen baseret på denne pulsering. De påstår yderligere ligefrem at kunne mærke denne pulsering…

    Hvis det virker, så virker det og så kan virkningsmåden jo også være ligemeget. Om det så er psykosomatisk eller lignende betyder heller ikke det store, sålænge det virker. Men der er noget grundlæggende uetisk i, at man sælger en ydelse til folk der er baseret på en falsk præmis og med en masse løfter, som man ikke aner passer eller ej. Der er en grund til, at vi andre ikke behandler med placebo og/eller håber på ‘regression toward the mean’.

    At læger anvender akupunktur er på ingen måder fremskridt. Det er en af de værste af de alternative behandlinger, da de lyver om selv akupunkturens historie og forskellige akupunktører har nogle vilde påstande. Der er bare mange mennesker som læger ikke kan hjælpe, så at anvende akupunktur skal ses som en nederlag og afmagt. Det er for at kunne tilbyde noget fremfor ingenting.

    For at gøre det relevant for os herinde, så kan vi kigge på, hvad disse alternative behandlinger skal gøre godt for hos vores spillere. Man kan selvfølgelig behandle det psykosomatiske og wellness har da også værdi - men det er næppe det, vores behandlere er ansat til. Man må formode det handler om behandling, monitorering og forebyggelse af skader (selvom man godt kan være i tvivl).
    Opnår vi det med body-sds, kiropraktor og hvad vi ellers smider efter vores spillere? Næppe. Om ikke andet, så er det den vej vi har bevæget os og vi har åbenbart ingen ansat, der kan komme med brugbare alternativer til det.
    Jeg har intet imod, at vi prøver forskellige ting af, men man må som minimum forvente, at der er tale om tiltag der rent faktisk har en sandsynlighed for at virke (hvilket vi da også har set eksempler på).
    Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vores behandler/sundhedsstab ikke gør et særlig godt stykke arbejde. Selv det konventionelle har vi i hvert fald tidligere sejlet rundt i (der kan man spørge Amankwaa og Stephan Andersen).
    Vi er altså en klub med forholdsvist mange ressourcer, især når man kigger på vores konkurrenter, men alligevel kan vi ikke efteruddanne vores behandlerstab med andet end pseudovidenskab. Jeg fastholder min pointe med, at vi på dette område er kørt af sporet for en del år siden.
    I forhold til de efterhånden mange alternative behandlere, jeg har talt med, tror jeg ikke, du skal være i tvivl om, at mange af dem ville ønske, at der var samme budgetter til - og interesse for - at forske i alternativ behandlingsformer, som der er i den medicinske verden.

    Jeg har hørt alle argumenterne om, at eksempelvis kranio-sakral er placebo. I så fald må jeg bare konstatere, at den placeboeffekt virker helt ekstremt meget bedre på mig end den tiltro, jeg først havde til de mange piller, min læge udskrev til mig.

    Som sagt er flere alternative behandlingsformer da også ved at vinde indpas i den medicinske verden, selv om deres effekter ikke kan forklares på den måde, vi normalt vejer og måler ting i vestlig medicin - heriblandt f.eks. akupunktur og zoneterapi. Tjek f.eks. denne side på sundhed.dk skrevet af to ph.d.'er i medicin:

    https://www.sundhed.dk/borger/patien...er-akupunktur/

    Mindfulness, som jeg selv underviser i, er reelt baseret på buddhistisk meditationspraksis. Men praksissen har vundet indpas i den vestlige verden, fordi mindfulness blev udviklet af amerikanske læger, der gjorde meget ud af at dokumentere effekterne helt fra begyndelsen.

    Det er fint at være skeptisk. Men jeg håber så sandelig, at man i FCK supplerer den traditionelle behandling med mere alternative behandlingsformer, hvor det giver mening, og hvor man kan se, den har en effekt.

    Det ville være trist, hvis man f.eks. undlader at behandle med akupunktur, blot fordi meridianpunkter ikke eksisterer ifølge den nuværende, vestlige forståelse af kroppen. Og kan meditation virke mod stress og præstationsangst, er det da bare at få sat en guidet meditation på :)
    »Jeg tror, at FCK skal slås om guldet. Og så er det FCK igen. Og så er det FCK en gang mere.« Thomas Frank om sæsonen 2016-2017.

  2. #17
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af Andreas Hansen Se meddelelser
    I forhold til de efterhånden mange alternative behandlere, jeg har talt med, tror jeg ikke, du skal være i tvivl om, at mange af dem ville ønske, at der var samme budgetter til - og interesse for - at forske i alternativ behandlingsformer, som der er i den medicinske verden.

    Jeg har hørt alle argumenterne om, at eksempelvis kranio-sakral er placebo. I så fald må jeg bare konstatere, at den placeboeffekt virker helt ekstremt meget bedre på mig end den tiltro, jeg først havde til de mange piller, min læge udskrev til mig.

    Som sagt er flere alternative behandlingsformer da også ved at vinde indpas i den medicinske verden, selv om deres effekter ikke kan forklares på den måde, vi normalt vejer og måler ting i vestlig medicin - heriblandt f.eks. akupunktur og zoneterapi. Tjek f.eks. denne side på sundhed.dk skrevet af to ph.d.'er i medicin:

    https://www.sundhed.dk/borger/patien...er-akupunktur/

    Mindfulness, som jeg selv underviser i, er reelt baseret på buddhistisk meditationspraksis. Men praksissen har vundet indpas i den vestlige verden, fordi mindfulness blev udviklet af amerikanske læger, der gjorde meget ud af at dokumentere effekterne helt fra begyndelsen.

    Det er fint at være skeptisk. Men jeg håber så sandelig, at man i FCK supplerer den traditionelle behandling med mere alternative behandlingsformer, hvor det giver mening, og hvor man kan se, den har en effekt.

    Det ville være trist, hvis man f.eks. undlader at behandle med akupunktur, blot fordi meridianpunkter ikke eksisterer ifølge den nuværende, vestlige forståelse af kroppen. Og kan meditation virke mod stress og præstationsangst, er det da bare at få sat en guidet meditation på :)
    Det står enhver frit for at forske. De alternative behandlere kan snildt forske og dokumentere effekten af deres behandlinger, hvis de reelt var interesserede (men det er de ikke!). Jeg har fået lige præcis 0 kroner for min forskning. Derudover findes der fonde, hvor man kan søge om midler - ligesom vi andre også gør det. Medicinalindustrien finansierer gerne deres egen forskning ud fra deres egne penge - selv de mindre firmaer, der bestemt ikke har samme budget som de helt store. Det er dog svært at retfærdiggøre at bruge penge på alternative behandlinger (der ikke har potentialet til at virke bedre end placebo), når de penge kunne være gået til forskning i så meget andet.

    At man anvender akupunktur betyder bestemt ikke det virker - det handler om efterspørgsel. Det er dog en placebobehandling. Meridianer findes ganske enkelt ikke. Uanset om man fuldstændig dissekerer et menneske, så kan man ikke finde dem. Heller ikke når man laver nerveledningsundersøgelser eller lignende (det handler på ingen måde om den "vestlige" forståelse af kroppen). Man har forsøgt at beskrive virkningsmekanismen på mande måder - igen fordi konklusionen er fast og man modulerer alt andet til at passe. Når man undersøger akupunktur med placebo, så virker det ikke.
    En artikel i patienthåndbogen giver ikke ret meget - deres artikel i lægehåndbogen er mere nuanceret, men stadig noget venlig når det kommer til at advokere for en placebobehandling. Det hele lader til at foregår ud fra mantraen "what's the harm" (i øvrigt har fysioterapeuten ikke en phd i "medicin", selvom han anfører det - svært at gøre sig klog på hvad han reelt mener med det).

    Jeg ved ikke ret meget om mindfullness (vi er snart kørt så meget ud på et sidespor, at vi er på en helt anden perron), men det virker til at være et område med blandet evidens (af det jeg kunne finde virker det til at være mere lovende end akupunktur og lignende) - men en stor industri er det da blevet.

    I FCK har man jo netop suppleret den traditionelle behandling med alternative behandlinger. Hvad udbyttet har været er svært at blive klog på, men næppe ret meget i forhold til forebyggelse, monitorering og behandling af skader. Men ja, lad os da hyre et væld af akupunktører, kiropraktorer, kraniosakralterapeuter, krystalhealere, reikihealere, zoneterapeuter og hvad man ellers kan opstøve af alternative behandlinger - "what's the harm"? Udover man selvfølgelig ikke får en effektiv forebyggelse eller behandling af skader selvfølgelig. Men hvad betyder det, når det andet føles så godt?

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Jeg er oprigtigt nysgerrig. Hvad ser du, som en passende uddannelsesmæssig baggrund for en fysisk træner i FCK?
    Jeg har slet ikke indsigt i hvilke krav vi stiller til en fysisk træner, men der er sikkert mange der er kvalificerede uden de er blevet uddannet i pseudovidenskab.

  3. De følgende 5 brugere er enige:

  4. #18
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    At man anvender akupunktur betyder bestemt ikke det virker - det handler om efterspørgsel. Det er dog en placebobehandling. Meridianer findes ganske enkelt ikke. Uanset om man fuldstændig dissekerer et menneske, så kan man ikke finde dem. Heller ikke når man laver nerveledningsundersøgelser eller lignende (det handler på ingen måde om den "vestlige" forståelse af kroppen). Man har forsøgt at beskrive virkningsmekanismen på mande måder - igen fordi konklusionen er fast og man modulerer alt andet til at passe. Når man undersøger akupunktur med placebo, så virker det ikke.
    Jeg skal ikke kloge mig på skadesbehandling indenfor fodbold, men ovenstående er jeg meget uenig i. Det er fløjtende ligegyldigt om meridianer findes, eller hvilke tåbelige forklaringer alle mulige personer har om alle mulige og umulige alternative behandlinger - historiske forklaringen om hvorfor noget virker har naturligvis ikke en bjælde at gøre med, OM det rent faktisk virker. Jeg ved heller ikke om akupunktur virker (i nogle sammenhænge/tilfælde) men jeg ved, at det ikke kan afgøres ud fra, hvor langt ude klassiske forklaringer er.

    Du siger, at man jo bare kan lave nogle forsøg - problemet er jo, at det tit ikke er ret nemt. Det er f.eks. ret svært at lave blindede forsøg med akupunktur - for slet ikke at tale om dobbelt-blindede forsøg - fordi folk har rimelig gode muligheder for, at mærke om de rent faktisk bliver stukket med en nål eller ej. Og det betyder bl.a. at det bliver markant sværere, at Jeg siger absolut ikke at akupunktur virker - og specielt ikke hvad det eventuelt skulle virke imod - men at hævde endegyldigt, at det ER en placebo-behandling, det føler jeg heller ikke at man kan. Hvis man kunne sige det så sikkert, så gætter jeg også på, at den relativt store udbredelse hos praktiserende læger - igen jeg føler ikke spørgsmålet er godt nok besvaret.

    Og jeg hader i øvrigt helt generelt, når udtrykket: "Det er der ikke evidens for" misbruges - som det bliver helt UTROLIG meget.

    Jeg er f.eks. klar over, at der f.eks. ikke er evidens for, at kiropraktik virker mod kolik - men det gør det stensikkert i nogle tilfælde - jeg har selv stået og set mit eget spædbarn blive behandlet og været FULDSTÆNDIG overbevist om, at det havde en effekt - 3 ugers konstant gråd stoppede med det samme, og hun kunne umiddelbart efter behandlingen selv dreje hovedet til begge sider i stedet for kun den ene. Jeg er klar over at det er et anekdotisk bevis. Jeg har også læst ca. al forskning på området, incl. cochrane studier, der netop konkluderer, at der IKKE er evidens for en effekt - bl.a. fordi de studier, der findes, vægtes meget lavt, fordi forældrene ved hvilken behandling børnene får - fordi overraskende nok, så vil forældre ikke lade deres spædbørn behandle uden at vide hvad der foregår: Igen helt umuligt at lave ordentlige videnskabelige undersøgelser. Og endnu mere vanskeligt, fordi man ikke ANER hvad spædbørnene fejler, så det er en helt ukendt brøkdel af de behandlede spædbørn, der overhovedet fejler noget, som potentielt set kan behandles af en kiropraktor, hvilket bidrager med store mængder støj, så det er ENDNU vanskeligere at lave et ordentligt studie.

    Og bare for en god ordens skyld. Jeg er fysiker og har en PhD, og tror helt utrolig meget på den videnskabelige metode :-) Men blank afvisning, fordi der ikke er evidens (endnu) eller afvisning, fordi behandlere ikke aner hvad der foregår, og derfor opfinder den ene mere eksotiske forklaring om energier og zoner, det synes jeg er noget overilet. Der er f.eks. RIGTIG meget forskning lige PT indenfor allergier - som vi i bund og grund VIRKELIG ved lidt om - og mange der har oplevet alternative behandlinger virke, uden at vi ved hvorfor.

    Jeg forstår temmelig godt, at folk med allergier forsøger sig med diverse alternative behandlinger - og håber i øvrigt temmelig meget på, at de meget virkende behandlinger min søn fik for sin peanut-allergi (gennem et medicinsk forsøg over flere år på Odense Universitetshospital) snart bliver godkendt - de har om noget vist mig i praksis, hvor høj baren er for at få medicin godkendt til behandling. Der er INGEN som helst tvivl om, at det virker, men det tager bare helt utrolig lang tid, at komme igennem forsøg - specielt når de inkluderer børn. Så der er heller evidens for at det virker endnu, selvom forsøgene er overstået, og man ved det virker. Artiklerne er ikke udgivet endnu og det tager bare år og dag at komme igennem processen for godkendelse.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar


  5. #19
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,846

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Jeg skal ikke kloge mig på skadesbehandling indenfor fodbold, men ovenstående er jeg meget uenig i. Det er fløjtende ligegyldigt om meridianer findes, eller hvilke tåbelige forklaringer alle mulige personer har om alle mulige og umulige alternative behandlinger - historiske forklaringen om hvorfor noget virker har naturligvis ikke en bjælde at gøre med, OM det rent faktisk virker. Jeg ved heller ikke om akupunktur virker (i nogle sammenhænge/tilfælde) men jeg ved, at det ikke kan afgøres ud fra, hvor langt ude klassiske forklaringer er.

    Du siger, at man jo bare kan lave nogle forsøg - problemet er jo, at det tit ikke er ret nemt. Det er f.eks. ret svært at lave blindede forsøg med akupunktur - for slet ikke at tale om dobbelt-blindede forsøg - fordi folk har rimelig gode muligheder for, at mærke om de rent faktisk bliver stukket med en nål eller ej. Og det betyder bl.a. at det bliver markant sværere, at Jeg siger absolut ikke at akupunktur virker - og specielt ikke hvad det eventuelt skulle virke imod - men at hævde endegyldigt, at det ER en placebo-behandling, det føler jeg heller ikke at man kan. Hvis man kunne sige det så sikkert, så gætter jeg også på, at den relativt store udbredelse hos praktiserende læger - igen jeg føler ikke spørgsmålet er godt nok besvaret.

    Og jeg hader i øvrigt helt generelt, når udtrykket: "Det er der ikke evidens for" misbruges - som det bliver helt UTROLIG meget.

    Jeg er f.eks. klar over, at der f.eks. ikke er evidens for, at kiropraktik virker mod kolik - men det gør det stensikkert i nogle tilfælde - jeg har selv stået og set mit eget spædbarn blive behandlet og været FULDSTÆNDIG overbevist om, at det havde en effekt - 3 ugers konstant gråd stoppede med det samme, og hun kunne umiddelbart efter behandlingen selv dreje hovedet til begge sider i stedet for kun den ene. Jeg er klar over at det er et anekdotisk bevis. Jeg har også læst ca. al forskning på området, incl. cochrane studier, der netop konkluderer, at der IKKE er evidens for en effekt - bl.a. fordi de studier, der findes, vægtes meget lavt, fordi forældrene ved hvilken behandling børnene får - fordi overraskende nok, så vil forældre ikke lade deres spædbørn behandle uden at vide hvad der foregår: Igen helt umuligt at lave ordentlige videnskabelige undersøgelser. Og endnu mere vanskeligt, fordi man ikke ANER hvad spædbørnene fejler, så det er en helt ukendt brøkdel af de behandlede spædbørn, der overhovedet fejler noget, som potentielt set kan behandles af en kiropraktor, hvilket bidrager med store mængder støj, så det er ENDNU vanskeligere at lave et ordentligt studie.

    Og bare for en god ordens skyld. Jeg er fysiker og har en PhD, og tror helt utrolig meget på den videnskabelige metode :-) Men blank afvisning, fordi der ikke er evidens (endnu) eller afvisning, fordi behandlere ikke aner hvad der foregår, og derfor opfinder den ene mere eksotiske forklaring om energier og zoner, det synes jeg er noget overilet. Der er f.eks. RIGTIG meget forskning lige PT indenfor allergier - som vi i bund og grund VIRKELIG ved lidt om - og mange der har oplevet alternative behandlinger virke, uden at vi ved hvorfor.

    Jeg forstår temmelig godt, at folk med allergier forsøger sig med diverse alternative behandlinger - og håber i øvrigt temmelig meget på, at de meget virkende behandlinger min søn fik for sin peanut-allergi (gennem et medicinsk forsøg over flere år på Odense Universitetshospital) snart bliver godkendt - de har om noget vist mig i praksis, hvor høj baren er for at få medicin godkendt til behandling. Der er INGEN som helst tvivl om, at det virker, men det tager bare helt utrolig lang tid, at komme igennem forsøg - specielt når de inkluderer børn. Så der er heller evidens for at det virker endnu, selvom forsøgene er overstået, og man ved det virker. Artiklerne er ikke udgivet endnu og det tager bare år og dag at komme igennem processen for godkendelse.
    Super indlæg, ougar.

    Mht. meridianbaner har jeg læst flere steder, at man faktisk er begyndt at kunne dokumentere visse baners eksistens.

    Beklager det tilfældige link her - jeg er ikke forsker, og aner ikke, om dette studie har været bragt i et anerkendt tidsskrift osv., men altså: https://www.healthcmi.com/Acupunctur...uncture-points

    Videnskabeligt bevist eller ej, finder jeg det altid lidt trist, når millioner af menneskers oplevelser og erfaringer tilsidesættes som lettere hysteriske placeboeffekter, fordi man VIL tro på det.

    Da jeg mediterede allermest (havde bl.a. lige været på et ti timers meditationsophold med ti timers daglig meditation) og efterfølgende tog til kraniosakral, var det den mest syrede oplevelse. Jeg kunne SÅ stærkt mærke og beskrive, hvad der skete i min krop, og hvor behandleren var henne (behandleren har typisk sine hænder andre steder end det område, som reelt behandles).

    Kan det bevises? Nej! Men det overbeviste mig i den grad om, at behandlingen virkelig flytter på ting. Den dag i dag kan jeg stadig mærke det, selv om det er langt mildere, og jeg da også typisk kun mediterer 20-30 minutter dagligt.

    Jeg kan kun sige, at hvis jeg har opnået det, jeg har opnået i forhold til min krop på ren placebo, vil jeg i den grad hellere have den type behandling, end den lægelige behandling, som jeg vitterligt troede virkede, men som kun gjorde ondt værre.
    »Jeg tror, at FCK skal slås om guldet. Og så er det FCK igen. Og så er det FCK en gang mere.« Thomas Frank om sæsonen 2016-2017.

  6. #20
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,753

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Tilbage til det fremragende indlæg af Goldbæk.

    Jeg er tydeligvis ikke en fan af vores setup pt. Jeg synes hverken Kvist, PC eller JT har hvad der skal til og var egentlig klar til at smide dem alle for porten uafhængigt om vi blev mestre eller ej. De sidste 3 kampe kan man bare ikke rigtigt komme uden om, det var nok på det tidspunkt, hvor der var absolut mest pres på og så levere holdet noget af det bedste fodbold, det skal JT også have ros for og det gør det da interessant at følge starten af næste sæson, men det er et sats fordi jeg tror ikke på JT i Europa.

    PC: han mente der skulle renses ud og det kan godt forsvares, men vores situation er nøjagtigt den samme nu - der skal renses ud og det er mest pga hans indkøb. Dertil kan man vel godt påstå:
    - venstre back har han fejlet. Oviedo skulle man have givet væk og Bengtsson ville have gjort det bedre end Diks
    - man burde vide at Wind var på vippen og så beholde Højlund. Samtidig var alle 3 erstatninger fejl - Santos ville ha’ gjort det bedre
    - Da man sælger Daramy har man ikke et alternativ og derfor burde Fischer være blevet

    Men mest af alt, så kan jeg simpelthen ikke se hvad han bidrager med og det er mest bare tom snak. Han kan umuligt have et specielt godt netværk og i hvert vindue har vi hørt “vi skal købe fra en højere hylde”, han gentager sig selv nu igen… måske skulle han vise det først.

  7. De følgende 2 brugere er enige:

  8. #21
    Tilmeldingsdato
    Oct 2017
    Indlæg
    95

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af Andreas Hansen Se meddelelser
    Super indlæg, ougar.

    Mht. meridianbaner har jeg læst flere steder, at man faktisk er begyndt at kunne dokumentere visse baners eksistens.

    Beklager det tilfældige link her - jeg er ikke forsker, og aner ikke, om dette studie har været bragt i et anerkendt tidsskrift osv., men altså: https://www.healthcmi.com/Acupunctur...uncture-points

    Videnskabeligt bevist eller ej, finder jeg det altid lidt trist, når millioner af menneskers oplevelser og erfaringer tilsidesættes som lettere hysteriske placeboeffekter, fordi man VIL tro på det.

    Da jeg mediterede allermest (havde bl.a. lige været på et ti timers meditationsophold med ti timers daglig meditation) og efterfølgende tog til kraniosakral, var det den mest syrede oplevelse. Jeg kunne SÅ stærkt mærke og beskrive, hvad der skete i min krop, og hvor behandleren var henne (behandleren har typisk sine hænder andre steder end det område, som reelt behandles).

    Kan det bevises? Nej! Men det overbeviste mig i den grad om, at behandlingen virkelig flytter på ting. Den dag i dag kan jeg stadig mærke det, selv om det er langt mildere, og jeg da også typisk kun mediterer 20-30 minutter dagligt.

    Jeg kan kun sige, at hvis jeg har opnået det, jeg har opnået i forhold til min krop på ren placebo, vil jeg i den grad hellere have den type behandling, end den lægelige behandling, som jeg vitterligt troede virkede, men som kun gjorde ondt værre.
    nej der er ikke beviser på medianbaner.
    Hvis man finder det, så er det direkte en Nobelpris i medicin.

    Der er lavet oceaner af forskning i akupunktur. Ingen studierne af kvalitet viser en effekt ud over placebo.
    Sjovt nok er de eneste studier der viser noget, meget små (ikke statistisk signifikant), eller af tvivlsom videnskabelig kvalitet.

    pseudovidenskab kan kun bruges til underholdning. Hvis du vil overleve kræft, eller vil opnå en fordel i træning, så er videnskab vejen.

    FCK er for stor en klub til at falde for pseudovidenskab-gøgl. Det er for useriøst.

  9. De følgende 3 brugere er enige:

  10. #22
    Tilmeldingsdato
    Nov 2018
    Indlæg
    453

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Så for at opsummere tråden, så skal Jess og team fyres og vi ansætter en akupunktør + en kraniosakral behandler, samt en shaman, som trænerteam :-D






















    (ironi kan være anvendt)

  11. De følgende 2 brugere er enige:

  12. #23
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,471

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af Jt80 Se meddelelser
    Så for at opsummere tråden, så skal Jess og team fyres og vi ansætter en akupunktør + en kraniosakral behandler, samt en shaman, som trænerteam :-D






















    (ironi kan være anvendt)
    Haha :)

    Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan denne tråd så ville være hvis JT misset guldet :). Tror der skal spises lidt brød til.

    Jeg vil gerne rose JT for at have modet til at bruge de unge spillere. Herunder Daramy tidligere på sæsonen. Det er jeg ret sikker på ikke var sket under Ståle :). Jeg kan personlig godt lide den nye retning/satsning vi gør, så længe vi bliver ved med at producere en god talentmasse og køber talenterne rundt omkring.

    Held og Lykke i den nye sæson JT. Godkendt ECL og Guldet kom hjem.

  13. De følgende 6 brugere er enige:

  14. #24
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,753

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af EraZ Se meddelelser
    Haha :)

    Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan denne tråd så ville være hvis JT misset guldet :). Tror der skal spises lidt brød til.

    Jeg vil gerne rose JT for at have modet til at bruge de unge spillere. Herunder Daramy tidligere på sæsonen. Det er jeg ret sikker på ikke var sket under Ståle :). Jeg kan personlig godt lide den nye retning/satsning vi gør, så længe vi bliver ved med at producere en god talentmasse og køber talenterne rundt omkring.

    Held og Lykke i den nye sæson JT. Godkendt ECL og Guldet kom hjem.
    JT skal selvfølgelig have held og lykke i den nye sæson, det ville være fjollet andet end påstå han er bedre til at bruge unge spillere, men det ville også bære fjollet st påstå Ståle ikke også gjorde det - lige netop Daramy er vel mere Ståles end JT mand. Checkede lige lidt statistik over yngste debutanter hos FCK og hvis jeg ikke tager fejl, så er 8 ud af 10 under Ståle og nr 1 er hentet af Ståle med kommentaren “koste hvad det vil, så skal vi have ham”:

    Roony Bardghji 16 år 6 dage
    Kenneth Zohore 16 år 35 dage
    Jacob Haahr 16 år 201 dage
    Mohamed Daramy 16 år 263 dage
    Saban Özdogan 16 år 264 dage
    William Bøving 17 år 3 dage
    Mads Roerslev 17 år 124 dage
    Mathias Zanka Jørgensen 17 år 156 dage
    Stefan Kofoed Hansen 17 år 171 dage
    Ahmed Daghim 17 år 173 dage

  15. #25
    Tilmeldingsdato
    Dec 2002
    Indlæg
    688

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    ... Når man læser dit indlæg, får man et indtryk af, at alt i klubben sejler. Jeg vil dog vove at påstå, at det stod værre til for to år siden.
    Hvis jeg har givet indtryk af, at klubben sejler, så er det ikke min hensigt. Min forståelse af, at klubben skulle sejle ville være, at ledelsen ikke anede, hvad den foretog sig og det hele foregik tilfældigt. Det mener jeg absolut ikke. Tværtimod, så ser jeg det, det der foregår, som handlinger der foregår med fuldt overlæg.

    I den henseende konstaterer jeg, at klubben på helt væsentlige parametre er blevet ringere stillet gennem de sidste to år:

    - Investeringen i spillere er faldet med 40%, og er i dag marginalt højere end FCM. En klub, hvis budget og investeringer udvikler sig i den modsatte retning. Og vores afstand til klubber som eks. Club Brügge er blevet markant større.

    - Klubbens økonomi er på indtægtssiden blevet ført tilbage til en højeksponeret risiko, der ved negativt udfald kommer til udtryk ved reduceret indadgående transferaktivitet – på indtægtssiden er der indført ekstra høje faste indtægtskrav på transferaktiviteter, samt fastholdelse af forventninger af indtægter ved turneringsdeltagelse.

    - På nøglepositioner er der blevet ansat nedad kompetencemæssigt. NCH, Ståle og Johan Lange er blevet erstattet af WK, PC og JT. Særligt NCH erstattet med WK er i min optik tæt på at være en joke. Knægten har i bedste fald en brøkdel af en minimal kompetence ift. hvad så tung en position kræver.

    Så jeg mener ikke, at organisationen sejler. Til gengæld er der truffet nogle meget bevidste valg, som forringer klubbens sportslige forudsætninger. På kort sigt vil det formentlig være mindre tydeligt, men på længere sigt vil det blive meget tydeligt. Og når den dag kommer, vil det tage lang tid igen at skabe forudsætningerne for den storhed, der bragte os i- eller tæt på top40 i Europa.

    Det virker dilemmafyldt eller selvmodsigende at ejere skulle underminere deres eget aktiv – hvilket det også er i en on-going business. Og det er i det perspektiv, at vi ofte som fans ser det. Min helt klare vurdering er, ejerne lige nu håndterer klubben i et salgsperspektiv og dermed bliver en faktor helt afgørende

    1. Økonomi og den helt kort sigtede optimering af driftsresultat

    Ved handel af virksomheder, ejendomme mm, sker værdifastsættelsen væsentligst på baggrund af EBIT, markedets afkastkrav og en indvejning af branchens almindelig risiko.

    Den eneste faktor man har styr på at optimere, det er EBIT og det gør man så også.

    Jeg har efterhånden en del års erfaring indenfor feltet og rigtig mange af de organisatoriske forandringer, der foregår i øjeblikket, ligner, at man gør klubben klar til et salg. Det sker under dække af en masse forklaringer af tilpasning, andre kompetencer, sportslig turn around, men den reduktion, der konsekvent foretages i kapacitetsomkostninger, ligner en rutinemæssig håndtering frem mod et salg.

    Hver gang man afskediger en lønomkostning, kan den årlige besparelse kapitaliseres med markedets afkastkrav og det bliver til mange penge, med alle de ændringer der foregår. Når man reducerer bindinger i kontrakter og hæver krav til transferindtægter, så hæver man EBIT kunstigt med ekstraordinære indtægter.

    Rigtig meget af det, der foregår i øjeblikket, handler om at skabe en attraktiv salgsposition via økonomien i det helt korte perspektiv.

    For at lette det interne arbejde i organisationen har det ganske givet været vigtigt at skille sig af med de personer, som har insisteret på fodboldens prioritering i koncernen og som også har insisteret på en økonomisk hensigtsmæssig indretning mhp. både det korte og lange perspektiv. Og ikke mindst med fodbolden i fokus.

    WK i bestyrelsen – når salgsplaner bliver drøftet og man skal gennemgå juridiske og økonomiske perspektiver og løsninger, så kan man ikke have sådan en knægt til at sidde og forsvare de sportslige interesser. Han er simpelthen forudsætningsløs – jeg kan forestille mig, at han efter sådan et møde ikke vil ane, hvad der skete. Han vil simpelthen være kørt over af et TGV- tog.

    Når beslutningen er truffet i bestyrelseslokalet, og den sportslige sektor ved WK har haft mulighed for at gøre indsigelser, så skal PC bare implementere. Ned med kapaciteten, ned med transferbindinger, fasthold den stærke FCK-terminologi, så købere kan se det lange perspektiv. Modsætningsforholdet mellem det der siges og det, der gøres, er blevet markant – i mine øjne fremstår han som bestyrelsens ’nyttige idiot’.

    JT sidder bare på yderste led og må acceptere præmisserne. Jeg synes faktisk, at han nogle gange særligt i sommervinduet gav udtryk for nogle transfermæssige ønsker, som blev skudt ned ret kontant af PC. Mit indtryk er, at PC spiller rollen og JT egentlig har haft nogle forventninger til transfers og klubben, som ikke er blevet indfriet.

    Rent fodboldmæssigt, så tror jeg at den absolut mest kompetente person og den der bedst i sin position er villig til at forsvare fodboldens interesser, er JT. Men de afgørende beslutninger træffes i bestyrelseslokalet, resten er en konsekvens af dette – og der er fodbolden absolut ikke længere i fokus. Det er lige nu og frem til et salg af de enkelte segmenter er gennemført, alene kortsigtede økonomiske interesser der plejes.

    I min bedste analyse af, hvad der foregår, så malker de lige nu maskinen, og hvad der sker med nye ejere, har jeg slet ikke lyst til at tænke på.

    Jeg læste i Ekstra Bladet, at PC har fået rigtig, rigtig, rigtig mange penge til dette vindue. Just for the fun – prøv at gøre en status, når vi rammer den 1. september og se om der også blev brugt så mange penge, eller det blot var et signal, der blev sendt. Check værdien af kontrakts rettigheder i balancen og se vi er tilbage på 2019 niveau. Vi henter spillere fra en højere hylde, end det tidligere er set – hvis man kigger på historikken, så er det helt enkelt umuligt. I min bedste vurdering er den slags udtalelser ikke rettet mod reel handling, men derimod rettet imod potentielle investorer. Og PC kan meget vel være instrueret.
    Goldbæks Højrefod

  16. Den følgende bruger er enig i dette:

  17. #26
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af superestrella Se meddelelser
    PC: han mente der skulle renses ud og det kan godt forsvares, men vores situation er nøjagtigt den samme nu - der skal renses ud og det er mest pga hans indkøb.
    Det er en voldsom påstand. Ja, der har bestemt været smuttere blandt PC's indkøb, også flere end forsvarligt er, men du kan ikke i ramme alvor mene, at vi ikke står et bedre sted nu, end da Ståle forlod klubben?

    Citat Oprindeligt indsendt af superestrella Se meddelelser
    Dertil kan man vel godt påstå:
    - venstre back har han fejlet. Oviedo skulle man have givet væk og Bengtsson ville have gjort det bedre end Diks
    - man burde vide at Wind var på vippen og så beholde Højlund. Samtidig var alle 3 erstatninger fejl - Santos ville ha’ gjort det bedre
    - Da man sælger Daramy har man ikke et alternativ og derfor burde Fischer være blevet
    Man kan bebrejde PC, at hans indkøb ikke har været gode nok, men køb og salg er en del af spillet.

    Vi startede sæsonen med tre venstre backs, og uagtet at to af dem ikke havde det fornødne niveau, kan man dårligt bebrejde PC, at han ikke købte en ny uden først at skille sig af med nogle af de andre. Oviedo er forsøgt afhændet, men han ville have alle sine penge, og så giver det trods alt mest mening at holde fast i ham.

    Salget af Højlund gav mening, fordi vi modtog et fornuftigt bud; han ikke lignede en spiller, der var klar til at gøre en reel forskel i FCK indenfor en overskuelig fremtid; og at han ville ryge længere bag i køen, når Wilczek og Wind skulle erstattes. Det er glædeligt, at det er gået ham godt i Østrig, men det er ikke givet, at han ville have haft samme succes i FCK.

    Ift. Daramy og Fischer: Fischer skulle væk. Han kunne ikke med Thorup, hans præstationer var for nedadgående, og fysikken drillede. Igen kan man bebrejde PC ikke at erstatte ham godt nok, men Luther Singh blev hentet ind til venstrekanten og ingen havde vel regnet med, at det skulle gå som det gik. Fischers ophold i Belgien har vel heller ikke været en udpræget succes. Med Daramy blev pengene bare for store. Ærgerligt for os, men sådan er gamet.

  18. De følgende 7 brugere er enige:

  19. #27
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af superestrella Se meddelelser
    Checkede lige lidt statistik over yngste debutanter hos FCK og hvis jeg ikke tager fejl, så er 8 ud af 10 under Ståle...
    En lav debutalder er jo underordnet, hvis det ikke veksles til spilletid. Som du selv siger, har JT indtil videre vist sig noget bedre til at bruge de unge spillere. Selvom talenterne i dag er større end tidligere, hvilket Ståle i allerhøjeste grad har været en medvirkende årsag til, har jeg svært ved at forestille mig Ståle vise de unge samme tillid, som JT har gjort.

  20. De følgende 6 brugere er enige:

  21. #28
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,471

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af superestrella Se meddelelser
    JT skal selvfølgelig have held og lykke i den nye sæson, det ville være fjollet andet end påstå han er bedre til at bruge unge spillere, men det ville også bære fjollet st påstå Ståle ikke også gjorde det - lige netop Daramy er vel mere Ståles end JT mand. Checkede lige lidt statistik over yngste debutanter hos FCK og hvis jeg ikke tager fejl, så er 8 ud af 10 under Ståle og nr 1 er hentet af Ståle med kommentaren “koste hvad det vil, så skal vi have ham”:

    Roony Bardghji 16 år 6 dage
    Kenneth Zohore 16 år 35 dage
    Jacob Haahr 16 år 201 dage
    Mohamed Daramy 16 år 263 dage
    Saban Özdogan 16 år 264 dage
    William Bøving 17 år 3 dage
    Mads Roerslev 17 år 124 dage
    Mathias Zanka Jørgensen 17 år 156 dage
    Stefan Kofoed Hansen 17 år 171 dage
    Ahmed Daghim 17 år 173 dage
    Jeg påstår ikke at Ståle ikke i sin tid bragte unge spillere (Noget andet er at få dem til at "Shine"). Min pointe var at JTs "Mod" til at bruge dem oftere og give dem langt flere spilleminutter var noget der blev lavet om da JT kom til. Både VK og Daramy slog igennem under JT. Det er opblomstringen af dem og det efterfølgende gennembrud der i den grad er JTs fortjeneste.

    Jeg syntes JT kan et eller andet i henhold til at få de unge til at præstere. Jeg syntes slet ikke han får nok "kredit" for dette generelt. På det seneste det nye islandske indtog. Jelert kan også nævnes i den forbindelse.

  22. De følgende 6 brugere er enige:

  23. #29
    Gobas er offline Pessimist i sit livs form
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,155

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af Goldbæks Højrefod Se meddelelser
    *snip*
    WK i bestyrelsen – når salgsplaner bliver drøftet og man skal gennemgå juridiske og økonomiske perspektiver og løsninger, så kan man ikke have sådan en knægt til at sidde og forsvare de sportslige interesser. Han er simpelthen forudsætningsløs – jeg kan forestille mig, at han efter sådan et møde ikke vil ane, hvad der skete. Han vil simpelthen være kørt over af et TGV- tog.
    *snip*
    Nu holder William Kvist trods alt en bachelor i økonomi fra CBS og har senest gennemført bestyrelsesprogrammet fra INSEAD, så at kalde ham forudsætningsløs, er måske lige at stramme den en tand for hårdt.
    /Gobas

    Jack of all trades
    Gobas's Avatar

  24. De følgende 4 brugere er enige:

  25. #30
    Tilmeldingsdato
    Dec 2002
    Indlæg
    688

    Re: Status - sæson 2 efter Ståle

    Citat Oprindeligt indsendt af Gobas Se meddelelser
    Nu holder William Kvist trods alt en bachelor i økonomi fra CBS og har senest gennemført bestyrelsesprogrammet fra INSEAD, så at kalde ham forudsætningsløs, er måske lige at stramme den en tand for hårdt.
    Der er i den henseende meget langt fra at være dygtig til at gå i skole og så have den meget tunge erhvervserfaring, som deltagelse i sådan en proces kræver.
    Goldbæks Højrefod

  26. De følgende 6 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Status efter 14 superligakampe med Jess
    By Andreas Hansen in forum De korte linier
    Svar: 28
    Sidste Meddelelse: 05.04.21, 10:11
  2. Status og tanker om forberedelsen til den nye sæson
    By østersø007 in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 24.02.13, 16:53
  3. Status og Karakter efter FCK - VFF
    By mads-fck in forum De korte linier
    Svar: 35
    Sidste Meddelelse: 23.08.05, 12:49
  4. Status efter 17 kampe
    By Martin A in forum De korte linier
    Svar: 4
    Sidste Meddelelse: 04.11.04, 16:10

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •